Benen optillen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ieniemienie

Benen optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 23:50

Hoi iedereen,
Wie kan mij helpen. Mijn paard struikeld soms veel. Ik rij hem zo veel mogelijk van achteren naar voor en heel veel overgangen, maar soms let hij gewoon niet op. Hij is ook wel aardig aan de maat (1.82) En een laatbloeier. Hij is 5 jaar nu. Als ik ga balkjes lopen loopt hij eerder op de balken dan ertussen. Hij let alleen de eerste keer op. Ik wil heel graag springen maar dan moet ik toch wel enige zekerheid hebben dat hij met vier benen weer na de hindernis beland.
Ik ben zelfs door dat 'struikelen'een paar keer tezamen met hem gevallen/neergestort (waar ik zelfs een keer voor naar het ziekenhuis toe moest).
Een tip was van mijn instructrice: Als hij struikeld moet ik mijn teugels gelijk loslaten zodat hij neervalt. Alleen tja dat doe ik niet graag met zo'n groot paard met de kans dat ik eronder kom te liggen. Maar hierdoor moet hij leren ook een beetje mee te denken. Ze vond dat het niet echt aan mij lag, wat ik wel moest veranderen is om hem nietovereind te helpen (proberen te voorkomen dat hij niet valt)
Weet iemand misschien ideeën hiervoor, of heeft het zelf ervaren?
Misschien kan je me wel heel erg helpen!!!

Afbeelding
Hier een foto met een soort middendraf (hij kan het heel soms wel!!)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:40

misschien helpt het om hem attent te maken op zijn eigen benen met bijv. peesbeschermers? er zijn ook van die bandjes te koop voor tuigpaarden voor meer knieactie. dat zijn leren bandjes met metalen ringen eraan die op de hoef tikken bij het lopen. zo wordt het paard steeds geattendeerd op zijn benen/ voeten. het doet geen pijn ofzo hoor....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:18

tja als je je paard zo diep rijdt als op de foto, kan hij niet eens zien waar hij heengaat...
Verder belemmer je hem dan dus en rijd je niet van achteren naar voren zoals je zegt. Je zadel lijkt ook erg op de schouder te liggen. Verder naar achteren ermee, schouder vrijheid. Dat struikelen kan ook heel goed komen door een te nauw zadel. Dat heb ik hier ook meegemaakt en het heeft een jaar geduurd voordat alle spieren weer los waren!!!! Haal dus een deskundige erbij die kan zien of je zadel wel goed past, en het moet in elk geval meer naar achteren, de schouders moeten vrijheid krijgen. Verder dus het hoofd voor de loodlijn. en denk je echt dat je kunt voorkomen dat je paard valt door de teugels strak te houden? Juist niet. Met een vrije teugel kan hij met zijn hoofd en hals nog balans herstellen.
kort samengevat, denk aan je zadel en rijdt hem met het hoofd voor de loodlijn aub. Verder is het normaal dat zo´n jong paard nog enigszins onhandig is met de benen. Maar echt , dat zadel...na laten kijken, hoor, je rijd je paard helemaal stijf in de voorkant als het niet past.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:22

Ik heb net in je profiel gekeken en daar gaat hij dus op alle foto´s achter de loodlijn. Zo breng je meer gewicht op de voorhand dan nodig, er zijn spieren nodig om het hoofd in zo´n rare bijna ondersteboven houding te houden die hij anders nooit gebruikt en dat gaat ten koste van het voorbeen gebruik...dus struikelen lijkt dan een logisch gevolg. Neusje er meer uit en je zadel na laten kijken en dat goed op je paard leggen!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:13

Om je paard zomaar te laten vallen??? Nee dat gaat wat ver. Hij moet het zelf leren. Heeft je paad niet iets aan zijn ogen??? Dat hij de balken niet goed ziet???

Je hebt ook paarden die geen ontzag voor het hout hebben. Die ragen er gewoon tegen aan. Wie weet vind je paard springen niet eens leuk. Spring dan af en toe een keer en rij voor de rest gewoon dressuur.

Laat hem anders eerst gewoon eens losspringen(als je dat nog niet gedaan hebt). Hang een jas op de balken en kijk hoe hij reageert(als je zeker weet dat er niks met zijn ogen mis id). Als hij dan geen reactie toont. Heeft je paard gewoon geen ontzag voor het hout.

Ontzag voor het hout kan je maken(denk aan: gooi een balk tegen zijn ebenn en weet ik veel). Ben daar niet zo'n voorstander van. Je paard moet zich zelf zo hard stoten dat hij zijn voeten optilt.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:06

Hoi,

Zoals je op je foto's rijdt is het niet gek dat je paard struikelt. Hij gooit zijn gewicht op de voorkant. Het lijkt me op zich een moeilijk paard om bij elkaar te rijden omdat hij redelijk lang is in zijn rug.
Wat zeker weten helpt is hem van voren iets met de neus eruit te laten komen. Zo komt hij wat hoger en kan hij makkelijker van achteren ondertreden. Ga vooral veel tempowisselingen en schijnovergangen rijden. Zorg dat je bij iedere keer wanneer je de overgang maakt het hoofd iets omhoog laat komen. En drijf hem extra bij zodat hij achter goed onderschuift. Dus eigenlijk zou ik daar als eerste naar gaan kijken. Gewoon goed voor het been krijgen en lekker van achteren naar voren gaan rijden. Dat maakt het voor het paard een stuk makkelijker..

Waar je evt wel na kan laten kijken is zijn manier van bekappen. Je zou met de hoefsmid kunnen overleggen om hem aan de voorkant iets ronder te bekappen zodat hij aan de voorkant makkelijker kan afrollen.

Veel succes Lachen

Groetjes joyce

ieniemienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 00:53

Nou ik zal het allemaal gaan proberen, het kan natuurlijk niet zo'n kwaad. De hoefsmid vertelde mij dat hij er niets aan kon doen??? Maar ik weet het niet. Tempowisselingen rij ik ook erg veel. Thanx voor de opmerkingen

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:23

misschien ligt het aan zijn hoeven. als mijn paard gaat struikelen weet ik dat de hoefsmid weer eens niet is geweest. die vent doet zijn werk wel goed als ie eens komt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:47

Struikelen kan zeker komen door te lange hoeven, maar als je naar de foto´s kijkt, is het toch wel heel duidelijk dat het ligt aan het diep rijden en een zadel te ver naar voren waardoor d schouders geen vrijheid hebben. Die spieren rijd je zo helemaal vast! Dan kan en paard zijn voorbenen niet meer fatsoenlijk gebruiken al zou hij het willen.
Heel verstandig dat er een foto bij geplaatst is!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:05

idd, mijn oude zadel lag ook altijd vrij ver naar voren. nu heb ik een dressuurzadel (ligt 5-10 cm verder naar achteren) en hij loopt daar veel beter onder, hij is meer ontspannen etc...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:08

hmm. voor een leek ziet het plaatje er misschien leuk uit, maar als je even verder kijkt zie je dat het paard op de voorhand valt. probeer hem wat meer met zijn neus eruit te laten komen en houd hem goed voorwaarts. werk van achter naar voor en niet andersom. de energie moet van achter komen dus achterhand eronder...ook ben ik het ermee eens dat het zadel te ver naar voren ligt. miscchien idd te nauw?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:05

Probeer hem van voren niet te ondersteunen, als hij op de hand wil hangen been geven. Je moet je binnenteugel helemaal los kunnen laten zonder dat zijn lopen verandert.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:43

Het is een erg groot paard en hij heeft waarschijnlijk veel tijd nodig om sterker te worden, probeer hem van je hand af te rijden en pas op dat het tempo niet te hoog ligt, zodat hij zijn passen af kan maken, veel overgangen rijden en iedere keer op zijn eigen benen neerzetten.
Ik zou inderdaad een deskundige naar het zadel laten kijken, bij zo een groot paard zou het best te nauw kunnen zijn.
Ik heb de foto's in je profiel even bekeken, maar aan de eerste springfoto te zien, makeert hij niets aan zijn ogen.

ieniemienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 12:33

Hoi iedereen, er is een deskundige bij geweest om te kijken of het zadel wel goed lag i.v.m. het opvullen wel of niet. Hij vertelde dat hij perfect lag. Ik wilde toch wel een ander zadel, om mijn eigen houding te verbeteren. Maar eerst even sparen. Ik ben er heel erg mee bezig om hem niet te helpen zodat hij op zijn eigen benen moet gaan lopen. En dat tempo krijg ik nu steeds meer onder controle. Ik heb moeite om hem terug te rijden. Hij mankeert inderdaad niets aan zijn ogen. Als je kijkt naar zijn schouder ligt de voorkant van het zweetblad net achter zijn schouder. Ik zal eens kijken of ik vandaag of morgen er een foto van kan maken van dichtbij. Misschien moet het nog verder? Ik zal hem proberen zo snel mogelijk hier neer te zetten.
Thanx voor de opmerkingen!!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:59

Het is vast al duidelijk, maar het paard loopt nu op zes benen. Namelijk ook op jouw twee teugeltjes. Daar hangt vast een hele lading gewichta aan.

Als 1 zo'n been wegvalt, wat bij springen absoluut gebeurd, mist hij stabiliteit en struikelen is daar een gevolg van.
Laat hem dus idd wat meer op zijn eigen benen lopen.

Het scheelt ook als je niet de hele tijd naar zijn nek en hoofd zit te kijken.
Het paard gaat waar jij naar toegaat, maar als jij naar zijn hoofd kijkt kan hij geen kant op.

Succes!

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:20

hoi, mochten de tips van hierboven niet helpen, kan je misschien eens naar zn rug laten kijken? een paard op stal bij ons stuikelt ook met regelmaat en bij hem komt het door zijn rug.. succes ermee, groetjes