Voor- en nadelen van een kunstofzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Voor- en nadelen van een kunstofzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:20

Ik wil waarschijndelijk een nieuw zadel kopen, dressuur of veelzijdigheids richting dressuur. En ik ben een beetje op internet aan het zoeken, en dan kom ik ook kunstofzadels tegen. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van een kunstofzadel tegenover een leren zadel?

Bedankt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:26

ik heb zelf een wintec en een lederen dressuurzadel. het leren zadel heeft meer onderhoud nodig helemaal omdat ik vaak op het strand rij. wel vind ik de levensduur van een kunstofzadel korter, het is nu 4 jaar oud en krijgt hier en daar scheurtjes wat dus lastiger is te maken dan bij een leren zadel. ze zijn wel lekker licht van gewicht dat is wel weer een voordeel. dus zoals bij zoveel...... voor en nadelen. succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:47

Mijn vriendin hier doet in ruitervakanties en je mag wel zeggen dat er behoorlijke eisen aan de zadels worden gesteld. Haar kunststof zadels gaan langer mee en daarom gaat ze nu helemaal overschakelen op kunststof. Ze zijn ook lichter. Als nadeel noemt ze wel de beugelriemen die je er bij krijgt, nogal stug, maar als je die niet vaak hoeft te verstellen (zoals zij) dan lijkt me dat niet zo´n probleem. Verder zijn ze zo goedkoop, dat als ze uit elkaar gaan vallen, koop je toch weer gewoon een nieuwe? Maar zij heeft er een van zeker tien jaar dat nog gewoon te gebruiken is. En de nieuwe generatie is alleen nog beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:58

Ik heb ook een kunstofzadel al een oudere en hij is al wel beschadigd(zweetbladen) Niets ernstigs ofzo maar ik vind hem nog steeds heerlijk. Op Lucky past hij perfect, helemaal niet zwaar en makkelijk te onderhouden..! Als deze op is wil ik echt wel weer een kunstofzadel...!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:04

hhmm... tja voordelen kunstof: licht, goedkoper.
nadelen: kortere levensduur, kan slecht tegen regenbui, en je word minder snel serieus genomen...

zelf blijf ik t liefst bij mijn lederen rossner

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:05

Ik heb dus echt een vreselijke hekel aan kunstof zadels voornamelijk wintec. Een voordeel ze zijn ligt van gewicht. De nadelen die ik vind als het heeft geregend en je zadel word nat is de volgende dag als je wil rijden je zadel nogsteeds nat. Piepen onder het rijden van het zadel. Snel beschadigt. Geen zadel voor mij maar ken mensen die er weer tevreden mee zijn behalve met een natte kont dan na een regenbui. Ik vind het geen aanrader geef mij maar een leren zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:13

daantjuhhh schreef:
nadelen: kortere levensduur, kan slecht tegen regenbui, en je word minder snel serieus genomen...

uhm?? Hoezo??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:14

rossebol schreef:
Ik heb dus echt een vreselijke hekel aan kunstof zadels voornamelijk wintec. Een voordeel ze zijn ligt van gewicht. De nadelen die ik vind als het heeft geregend en je zadel word nat is de volgende dag als je wil rijden je zadel nogsteeds nat. Piepen onder het rijden van het zadel. Snel beschadigt. Geen zadel voor mij maar ken mensen die er weer tevreden mee zijn behalve met een natte kont dan na een regenbui. Ik vind het geen aanrader geef mij maar een leren zadel.

ja vind ik ook..
en daarbij vind ik in de sport leer ook netter staan..
en ik denk dat een leren zadel ook meer na de rug van t paard gaat staan en bij die kunstof dingen denk ik minder

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:15

Zelf heb ik een kunstof en een leren dressuurzadel, het kunstof zadel zit heel lekker en is lekker licht(makkelijk met opzadelen). Maar mijn leren zadel vindt ik nu even fijner omdat die een wat diepere zit heeft en dat fijner voelt aan mijn rug.

daantjuhhh schreef:

Sorry, maar ik beoordeel iemand op hoe hij op zijn paard zit en niet waar hij op zit Verward

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:16

daantjuhhh schreef:

Hoezo word je minder serieus genomen? en ik heb een regenhoes voor over mijn zadel, dus dat ik alvast geen probleem.

Maar de meeste zijn er wel positief over, wie heeft er een site waar ze goede kunststofzadels verkopen? divoza heb ik al gekeken maar die heeft er maar 2, en nog steeds belachelijk duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:20

Ze hebben overal wel kunstofzadels en bij de horselover zijn ze volgens mij iets goedkoper.. Je zou ook hier op bokt kunnen kijken staan er vast ook een paar bij!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:23

trutje schreef:
Zelf heb ik een kunstof en een leren dressuurzadel, het kunstof zadel zit heel lekker en is lekker licht(makkelijk met opzadelen). Maar mijn leren zadel vindt ik nu even fijner omdat die een wat diepere zit heeft en dat fijner voelt aan mijn rug.

Sorry, maar ik beoordeel iemand op hoe hij op zijn paard zit en niet waar hij op zit Verward

tuurlijk,, dat moet ook..
ik zal dat ook zeker doen, maar niet elke jury is eerlijk..

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:24

wat daantje zegt ben ik het mee eens ik vind een leren zadel netter staan als een kunstof in de sport. Maar ik zou mensen nooit beoordelen of minder vinden omdat ze een kunstof zadel hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:25

Steffie89 schreef:
Hoezo word je minder serieus genomen? en ik heb een regenhoes voor over mijn zadel, dus dat ik alvast geen probleem.

Maar de meeste zijn er wel positief over, wie heeft er een site waar ze goede kunststofzadels verkopen? divoza heb ik al gekeken maar die heeft er maar 2, en nog steeds belachelijk duur.

kan je ook met z'n regenhoes een buitenrit maken??

nou kijk eens naar de topsport.. ooit iemand in de Z2 zien rijden met een kunstof zadel??
mensen kijken nou eenmaal naar de dingen die je hebt..
t is niet goed, maar dat doen ze toch...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:26

rossebol schreef:
wat daantje zegt ben ik het mee eens ik vind een leren zadel netter staan als een kunstof in de sport. Maar ik zou mensen nooit beoordelen of minder vinden omdat ze een kunstof zadel hebben.

ik beoordeel ze r ook niet op., maar r zijn altijd mensen die dat wel doen...
maar das geen reden om een leren zadel te kopen

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:27

nee gewoon niks van die mensen aantrekken ik blijf bij mijn eigen mening kunstof zadels zijn de meest vervelende en verotte zadels die er maar zijn het zit gewoon niet en al die nadelen nee niks voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:29

Ik denk als er meerder mensen mee beginnen om in de topsport met een kunstofzadel te rijden dat er heus wel meerdere zullen volgen. iedereen is zo bang voor commentaar lijkt wel, wat maakt het nou uit op welk zadel je rijdt? En ik weet wel dat je erop aangekeken wordt maar dan toch..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:29

rossebol schreef:
nee gewoon niks van die mensen aantrekken ik blijf bij mijn eigen mening kunstof zadels zijn de meest vervelende en verotte zadels die er maar zijn het zit gewoon niet en al die nadelen nee niks voor mij

hihihihi,, leuk verwoord!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:30

rossebol schreef:

Duidelijke taal!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:31

Luckey schreef:
Ik denk als er meerder mensen mee beginnen om in de topsport met een kunstofzadel te rijden dat er heus wel meerdere zullen volgen. iedereen is zo bang voor commentaar lijkt wel, wat maakt het nou uit op welk zadel je rijdt? En ik weet wel dat je erop aangekeken wordt maar dan toch..

maar dan nog..
ik zou ook geen kunstofzadel op een Z2 paard leggen..
t gaat veel minder naar de rug van het paard vormen..
leer vormd zich helemaal op een paard..

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:32

ja daar geef ik je ook gelijk in leer vormd veel beter en zowiezo ik vind kunstof troep! haha ik blijf het herhalen ik ben helemaal anti kunstofzadels

Titsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:33

ben het met rossebol eens. ik het er 1 keer op gereden en vond het 10 keer niks. mijn toen nog rubbere laarzen plakte er gewoon aan vast, het piept, kraakt en je krijg een hele natte kont en bij mij was die pas 4 dagen later droog!! je word er idd ook minder serieus mee bekeken. voordeel, weinig onderhoud goedkoop.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:34

kunstof is lekker licht, hoef je niet zo te sjouwen en je hoeft t niet in te vetten.
maar ik rijd lekker op mijn leren zadel

daantjuhhh

me 2...
ik moest ooit een meisje les geven , die had ook z'n kunstof diggie..
t diggie was best prijzig, maar binnen een half jaar kompleet verwoest..

rossebol

ja dat piepen vind ik vooral irrie ben je serieus aan het rijden word je afgelijd door de hele tij *piep* piep* piep* te horen *kraak* kraak* kraak* VRESELIJK!