Je paard in laten slapen en de verzekering (Amev)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Je paard in laten slapen en de verzekering (Amev)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:31

Hoe moet je dat precies aanpakken, als je je paard in wilt laten slapen op jouw manier en je hebt je paard verzekerd?? Ik wil het graag specifiek weten voor als je verzekerd bent bij Amev Hippo. In hoeverre kan de verzekering bepalen hoe je paard zijn laatste dag eruit ziet en hoe je afscheid van hem neemt?
Als iemand mij kan helpen met die vragen, alvast bedankt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:37

Ik weet het een beetje....

Quentin is verzekerd als sportpaard, en daar nu voor afgekeurd

de DA stuurde een verklaring naar Amev en die namen contact met mij op, wat ik verder wilde

de opties waren:

*aan hun afstaan, dan betalen ze 90% uit en brengen zij hem naar de dichtsbijzijnde slager, dan krijg ik het geld wat ie bij de slager oplevert er ook nog bij.

*of terugkopen, ze betalen mij 90% uit en ik moet nog 800 euro betalen om mn paard terug te kopen

als ik hem dan zelf naar de sager breng krijg ik er dus ook nog geld voor, of ik laat hem inslapen en betaal dan de DA en ophaaldienst

ik laat mn paard gewoon bij mij thuis staan omdat hij nog goed geneog is voor recreatief gebruik, als hij dat nit was, had ik hem alsnog teruggekocht en thuis laten inslapen.

vraag je dit voor jezelf? iig veel sterkte want t is meestal niet echt leuk als je met deze vragen zit Ach gut

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:42

Renske20 schreef:
Ik weet het een beetje....

Quentin is verzekerd als sportpaard, en daar nu voor afgekeurd

de DA stuurde een verklaring naar Amev en die namen contact met mij op, wat ik verder wilde

Heej dat is prettig om te weten, ik zit ook bij Amev en vroeg me altijd al af wat de opties waren voor het geval dat, omdat de slager voor mij geen optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:51

Renske, bedankt voor je antwoord, hier kunnen we wel iets mee. Het gaat niet over mijn paard hoor, maar over het paard van een vriendin van mij (dat is al erg genoeg).
Als ik de opties zo bekijk dan wordt het paard waarschijnlijk terug gekocht van Amev. MOet je dit allemaal van tevoren bespreken, dus voordat het paard wordt ingeslapen? Wat gebeurt er als je dat pas achteraf doet?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:59

geen idee wat er gebeurd als je ze pas na het inslapen iets laat weten.
Je kan ze denk ik morgenochtend het beste even bellen en het uitleggen, dan denk ik dat ze wel antwoord kunnen geven.

In mijn geval moest de DA van Amev de verklaring van de DA van Utrecht bekijken, om te controleren of de afkeuring wel terecht is en er dus uitgekeerd wordt(bij mn pony met spat&hko werd niet uitgekeerd, ataxie bij Q wel)

ik denk dat ze moeilijk gaan doen als ze pas achteraf alles te horen krijgen, ook ivm het vaststellen van het terugkoop-bedrag al zal dat denk ik wel een vaststaand bedrag zijn(Q nog goed geschikt voor recreatie hooefde ik maar 800 euro voor te betalen)

ik heb hier het tel.nr even niet bij de hand, denk dat je vriendin dat wel op de papieren heeft staan.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:04

Oei, achteraf is meestal wel een probleem. In enkele gevallen willen ze ene inspecteur het paard laten bekijken voor het wordt afgkeurd door de verzekering. En soms willen ze dat een andere dierenarts gaat kijken in geval van twijfel. Als het paard er al niet meer is is die kans er niet meer voor de verzekering en kan ik me voorstellen dat ze niet meer gaan uitkeren. Hoe kunnen ze anders kans op fraude onderzoeken (en ja, dat gebeurt regelmatig). Heb er zelf geen ervaringen mee, maar dit is was ik denk dat ze zullen gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:10

Komt het dan wel eens voor dat als een eigen veearts adviseert om tot euthanasie over te gaan, dat de inspecteur van de verzekering beslist dat het paard best nog even meekan en moet blijven leven?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:27

Yeps, Lovely, dat komt voor tegenwoordig. Het is heel erg maar je schijnt zo wat de DB erbij te moeten halen.
Ze nemen niets maar aan van DA.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:32

had lundi op bokt die ellende niet? dat de verzekering hun 4 jarige paard niet wilde laten afmaken maar dat ze tot weet ik hoever moesten gaan met behandelen Scheve mond

bij Q was het gelukkig erg simpel, maar je hoort soms verhalen....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:33

Ja heb vandaag idd ook weer genoeg verzekeringsverhalen gehoord.. schandalig gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:36

Het is wel goed om te weten, maar ik denk dat het paard er geen minuut langer om zal leven, als je bent uitgedokterd, dan ben je uitgedokterd volgens mij.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:44

idd dat lijkt mij ook, maarja de verzekering wil natuurlijk zo min mogenlijk geld kwijt zijn he....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 01:10

Ik weet van 2 jaar terug dat ze heel netjes zijn omgegaan met de wensen van de eigenaresse van mijn toenmalige verzorgpaard. Die stond namelijk op Utrecht en we wilde eigenlijk niet dat ze nog vervoerd zou worden (ging ze namelijk compleet over de rooie). De Amev heeft het toen goedgekeurd dat ze op Utrecht werd ingeslapen en pas daarna werd opgehaald.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 01:15

Ken een voorbeeld waarbij de eigenaresse koste wat koste wilde stoppen met dokteren met haar paard. Had een zware koliek operatie gehad en was al eens opnieuw geopereerd omdat de buikwand niet wilde helen. Toen kwam weer een wond hernia erbij en wilde ze stoppen. De verzekering eistte toen toch dat hij geopereerd werd, en de eigenaresse heeft bedongen dat de verzekering 100% van de kosten ging vergoeden. Dat gebeurde dus en paard is wel helemaal hersteld van deze zware operaties. Die loopt weer wedstrijden bij haar zus en is er helemaal happy mee. En dat terwijl iedereen toen met haar eens was om er een einde aan te maken. Dus wat heet uitdokteren, wie bepaald dat en waar liggen de grenzen.

Mijn vorige paard was verzekerd bij Fairmount. Die eistte toen dat ik hem maar vol moest stoppen met pijnstillers en moest verkopen. Of blisteren moest toepassen, tja, lekker zo'n verzekering.

Ook in de polisvoorwaarden staat dat het paard gezien moet worden door de verzekering levend alvorens het wordt afgemaakt. Alleen in geval van acute dood gaat het niet, zoals koliek, zwaar ongeval (nood euthanasie). Dan is de eigenaar in de meeste gevallen wel verplicht het paard dusdanig op te laten slaan dat alsnog een autoptie kan worden uitgevoerd (spel ik het wel goed?). Kliniek in bodegraven heeft daarom een koelruimte waarin dode paarden worden opgeslagen voordat ze door Rendac worden opgehaald.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:21

Renske20 schreef:
had lundi op bokt die ellende niet? dat de verzekering hun 4 jarige paard niet wilde laten afmaken maar dat ze tot weet ik hoever moesten gaan met behandelen Scheve mond

bij Q was het gelukkig erg simpel, maar je hoort soms verhalen....

Dat was indd Lundi, ook zij was verzekerd bij Amev...
Om die reden ben ik dus naar Interpolis gegaan, zijn volgens meerdere verhalen sneller met uitbetalen etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:03

Eleonoor schreef:
Dus wat heet uitdokteren, wie bepaald dat en waar liggen de grenzen.

De grens ligt bij het welzijn van het paard voor mij. In het geval van het paard van mijn vriendin ook en zal het oordeel van Utrecht doorslaggevend zijn. Het lijkt mij stug dat Amev dat dan nog in twijfel wil gaan trekken.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:11

Bij een stalgenootje van mij heeft de AMEV de afkeuring van het paard wel degelijk in twijfel getrokken. Zij moest dan ook op kosten van de AMEV een sec. op. halen bij een andere kliniek.
Nu werd dat paard voor de sport afgekeurd, en was er geen sprake van acuut lijden...

Toen ik nog bij de AMEV verzekerd was, had ik vast laten leggen dat ik het paard zelf naar de slacht mocht brengen indien nodig, dus hem niet hoefde te laten halen door de verzekering en maar afwachten wanneer hij daadwerkelijk afgemaakt werd.

In laten slapen voor de verzekering toestemming heeft gegeven zou ik erg mee oppassen, grote kans dat je niets uitbetaald krijgt.

(Heb ik trouwens wel gedaan en idd geen cent terug gekregen, maar dat was wel het laatste waar ik me zorgen om maakte, belang van het paard staat natuurlijk altijd voorop.)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:46

Lovely schreef:
De grens ligt bij het welzijn van het paard voor mij. In het geval van het paard van mijn vriendin ook en zal het oordeel van Utrecht doorslaggevend zijn. Het lijkt mij stug dat Amev dat dan nog in twijfel wil gaan trekken.

Sta er niet raar van te kijken als dat toch zo is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:53

Dank voor het meedenken allemaal. Mijn vriendin heeft nog even contact gezocht met de Amev en ze hebben uitgelegd wat de bedoeling is.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:23

Jasmijn schreef:
Toen ik nog bij de AMEV verzekerd was, had ik vast laten leggen dat ik het paard zelf naar de slacht mocht brengen indien nodig, dus hem niet hoefde te laten halen door de verzekering en maar afwachten wanneer hij daadwerkelijk afgemaakt werd.

Mijn paard is ook afgekeurd en de AMEV gaf aan dat ik hem ook zelf naar de slacht mocht brengen. OK dan!
Ik heb hem teruggekocht. Volgens mij kost elk paard bij hun € 800,-- als je het terugkoopt. Ook totaal afgekeurde paarden (zoals die van mij - ongeschikt voor wat voor werk dan ook ).

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:47

Voor mij geen amev/hippo meer,mijn 4 jarig paard hebben ze echt een lijdensweg laten doorstaan!
Ze wilde het paard ook niet door mijzelf weg laten brengen,terwijl; ik aangeboden had hem te brengen naar de slager waar hun hem hebben wilde al moest ik naar de andere kant van de wereld,ik wilde zekerheid hebben dat hij dood zou zijn en niet in de handel terecht zou komen!
Ik moest even goed 800 euro betalen als ik mee wilde het paard weg brengen,nadat ik gedreigd had met een advocaat in te schakelen mocht ik hem dan uiteindelijk toch zelf wegbrengen,en hoefde ik die 800 euro niet te betalen!
Nu ben ik bij Interpolis verzekert!

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:03

hmm ik denk dat mijn keus na deze verhalen wel weer wat makkelijker wordt waar ik me paard wil laten verzekeren.. zat ook te twijfelen over amev en interpolis maar hoor nu wel veel negatieve reacties

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:10

Ik heb t helaas ook mee moeten maken en ga t misschien nog een keer meemaken...

Bij ons is het allemaal heel rot gelopen. Het paard was echt kapot en was al van alles mee gedaan. Eerst was de verzekering ervan overtuigd en zoud die afgekeurd worden... maar toen vond de dierenarts het nog niet erg genoeg...

Na door blijven modderen vond de dierenarts m te slecht en wou m afkeuren was de verzekering het er weer niet mee eens... weet behandeld... geen resultaat
Toen wouden ze dus een second opinion (wel op hun kosten overigens). Hup paard naar utrecht. Paard helemaal binnenstebuiten gekeerd heeft daar nog een maand pijn moeten lijden voordat eindelijk de verzekering overtuigd was. Was dus een behoorlijke lijdensweg voor dit paard terwijl iedereen allang wist dat t niet meer goed zou komen
Dit was ook allemaal bij de AMEV... uitendelijk hebben ze dan wel uitgekeerd en alles maar je kan je voorstellen dat het allemaal nogal rot is gelopen dat je al weet dat t tegen t einde loopt...

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:33

dat is idd heel kl*te verlopen zeg Boos! dat snap ik dan echt niet he.. dat ze zo'n paardje laten lijden dan als het ware

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:37

Deze zaken zijn dus een van de redenen waarom ik mijn paarden niet verzekerd heb.
Moet er niet aan denken dat iemand anders gaat beslissen wat de medische behandeling van mijn paarden zal zijn en of ik ze wel of niet mag laten inslapen.