UPDATE Sabiha!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

UPDATE Sabiha!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 22:24

Voor het verhaal: [VvdD] Sabiha voorlopig in kliniek!

In het verslag staan alleen maar medische termen.. Ik snap er niet veel van, moet nog om uitleg gaan vragen. Miss dat er hier ondertussen iemand mij kan helpen met het 'vertalen' van de tekst en me eventueel vertellen of ze hier iets aan over houdt?

Chirurgie:

In rechterzijligging.

Intercarpaalgewricht gepuncteerd geen lekkage bij onder spanning brengen.
Laterale portal voor scoop en mediaal voor instrument, portal gewisseld. Kraakbeen proximale en distale rij g.b., twijfel over geringe lekkage naar de wond.

Radiocarpaalgewricht gepuncteerd volop lekkage naar de wond. Scoop van lateraal en instrument van mediaal, regelmatig portals gewisseld. Kraakbeen niet beschadigd, wel lateraal gewrichtkapsel beschadigd.
Antibiotica intrarticulair achtergelaten.
Gewrichten uitgebreid gespoeld.

Uitgebreid wondtoilet en debridement. Laterale collateraalband deels aangetast door de wond.
Facie gesloten in twee lagen met vicryl -0
Subcutis knoophechtingen vicryl -0, huid met knoophechtingen vicryl -1 deels near far far near suture aangevuld met knoophechtingen.
Scoop portals gesloten met enkelvoudige knoophechtingen ethilon -0

Robert jones verband aangevuld met elastoplast. (dit snap ik wel Knipoog )

Anesthesie:
120 minuten inhalatie-anesthesie (isofluraan) in combinatie met ketamine en detomidine infuus. Automatisch beademd. Onregelmatig hartritme (onregelmatig interval PQRS complexen).
Vooral dit snap ik niet Verward

Advies:
eerste 10-14 dagen onder verband houden
Elke 4-5 dagen laten wisselen
Minimaal 3-4 boxrust...
En dan??

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:48

Totdat een van de veterinairen hier op Bokt bijspringt, alvast een stukje (In grote lijnen).
Dmv een scoop (kijkoperatie) is het gehele gewricht nagekeken op beschadiging van kraakbeen, en gewrichtsbanden en door deze laatste onder druk te zetten is gecontroleerd of en waar gewrichtsvloeistof uit het kapsel naar de wond lekt.
Hierbij is geconstateerd, dat het kraakbeen niet is beschadigt, maar het gewrichtskapsel aan de achterzijde wel.

Er bestaat twijfel over lekkage van gewrichtsvloeistof uit het intercarpaal gewricht naar de wond toe, maar er is wel volop lekkage vanuit het radiocarpaal gewricht naar de wond toe.
De gewrichten zijn goed uitgespoeld en behandeld met antibiotica.

Portals zijn de openingen die men moet maken om een gebied met een scoop te bekijken en er met instrumenten erbij te kunnen.

Een wondtoilet is een drainage systeem met afvoer (dmv slangetje ?) naar buiten, dit is om wondvocht etc uit de wond naar buiten af te voeren.
De laterale collateraalband is gedeeltelijk beschadigt (maar het waardoor, snap ik ook niet).

De wond is gesloten in 2 lagen met Vycryl-0 (= soort hechtzijde)
Onderhuidse knoophechtingen met de zelfde soort h.z., de huid met een iets dikkere variant en een ander soort hecht techniek.
( Voor onderhuidse hechtingen, wordt materiaal gebruikt dat door het lichaam na verloop van tijd wordt afgebroken en opgelost)

De portals zijn met een enkele knoophechting gehecht.

Tja, die hartritme stoornis, zul je naar moeten vragen, want ik kan hier niet uit opmaken of het iets is dat wordt veroorzaakt door de narcose, evt. bijkomende shock, of dat het hier een aangeboren iets is.

Het advies voor die boxrust lijkt me niet compleet, want waar staat die "3-4" voor, dagen, weken of maanden ?

Over de verdere vooruitzichten, wordt hier niet gesproken en zal waarschijnlijk afhangen van hoe en hoe snel de genezing verloopt en of er mogelijk complicatie's optreden.

Als "leek" met een klein beetje ervaring, lijkt het me toch niet helemaal tegen te vallen, want er wordt nergens gesproken van beschadigde pezen en of botten, alleen gewrichtskapsel(s) die beschadigt zijn, maar kennelijk wel kunnen herstellen.

Ik hoop dat ik je hier alvast een beetje mee heb kunnen helpen.
Ik wens jullie in ieder geval alletwee heel veel sterkte.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 10:53

Kitten, heel erg bedankt voor je uitleg. Ik snap er nu wat meer van. Het is trouwens 3-4 weken boxrust. Dat heb ik dus vergeten erbij te zetten.
Maar het kapsel wat beschadigd is kan dus wel herstellen? Die hartslag zal ik wel even navragen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:21

Er wordt nergens gesproken dat het gewrichtskapsel volledig verscheurd is, men spreekt alleen over beschadiging, dus het lijkt me dat dit volledig kan genezen.
In hoeverre er kans bestaat op (hinderlijke) lidtekenvorming, durf ik echter niet te zeggen en ik denk dat het voor dergelijke uitspraken ook nog iets te vroeg is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 11:23

Ok, bedankt Haha!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:17

Helaba! Beetje uitleg...
Ten eerste is uitgebreid wondtoilet niet een drain zoals jij bedoelt, kitten, maar wel een opfrissen van de wond, door granulatieweefsel en geïnfecteerd weefsel weg te snijden en het vervolgens mooi te kunnen hechten.
Bij jou paardje zit het grootste probleem in het radiocarpaal gewricht, aangezien de wonde tot in dit gewricht doorloopt. Intra-articulaire wondes zijn alitjd moeilijk, omdat het kraakbeen dat erin zit makkelijk beschadigd wordt en kraakbeen niet de capaciteit heeft om te genezen, of toch slechts in heel beperkte mate. ER komt bijna altijd een hoop littekenweefsel, wat een probleem is, omdat dit ruw is en in een gewricht alles glad moet zijn om mooi te kunnen glijden. Alles hangt er nu van af hoe snel er ingegrepen is en of er al dan niet infectie inkomt. Nu kan je enkel afwachten. De kans op arthrose later is nu wel groter. En eigelijk, hoe langer er gewacht is en als er infectie inkomt, is die kan wel heel groot. Nu, wacht maar af, alleen de tijd kan zeggen wat er zal gebeuren, maar arthrose is een mogelijke complicatie.
DIe onregelmatige hartslag kan door de narcose komen. Ik dnek niet dat je je anders moet zorgen maken, want voor de narcose gebeurt altijd een pre-anesthetisch onderzoek, waarbij het hart wordt gecontroleerd. Waarschijnlijk had jouw paardje het wat moeilijk tijdens de narcose. Dat onregelmatig p-qrs interval dat is iets wat je op het ecg kan aflezen. Dat wordt aangesloten tijdens de narcose om de algemene toestand van je paard te checken. Ik kan het je wel uitleggen, maar ik zou daarvoor een prent van een ecg moeten hebben. Is nogal moeilijk zo, via computer, maar is in ieder geval niks om je zorgen over te maken, er zijn wel meer paarden die dit heben onder narcose, is een bijwerking, maar absoluut geen probleem, gaat over als de narcose gedaan is.
Denk dat ik alles heb gezegd, meer vragen zijn geen probleem, vraag maar.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:19

Dat gewrichtskapsel is geen probleem, dat heelt zonder complicaties, wat wel een probleem is, is dat het gewricht open is geweest. Zie wat ik hierboven heb geschreven. maar ik zeg hetn og eens, nu moet je afwachten.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:40

Bedankt voor de aanvulling cq verbetering Coliena, het is voor mij ook geen alledaagse kost meer, dus raakt een vertaling wel eens ietsje uit het verband. Sorry voor de woordspeling. Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:45

Coliena schreef:
Alles hangt er nu van af hoe snel er ingegrepen is en of er al dan niet infectie inkomt.

voor zover ik t weet is moniek rond 13.00 naar de manege gegaan, omdat ze werd gebeld dat sabiha met een wond in de wei stond, meteen DA erbij, en gelijk door naar de kliniek, waar ze haar die middag(of was het eind v/d middag/begin vd avond?) meteen hebben geopereerd.

is dat snel genoeg?ze heeft er iig geen hele dag mee rondgelopen, denk dat dat ook wel wat scheelt.

en omdat ze pas +/- 1,5 jaar is lijkt me dat de kans op volledig herstel groter is dan bij een paard wat al helemaal is uitgegroeid?of maakt dat in dit geval niets uit?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:16

Tja, ik kan er echt niks meer op zeggen. Je kan nu alleen maar afwachten. Er is idd snel ingegrepen, dus dat maakt de prognose alleen maar beter. En dat ze jong is is natuurlijk ook niet slecht, dan kan ze nog een paar jaar rusten voor ermee gewerkt wordt. Het hangt nu allemaal van haar af en van de mate waarin het kraakbeen werd beschadigd of niet werd beschadigd en of er nog een infectie inkomt of niet. Het is niet te voorspellen, maar je weet natuurlijk wel dat het nooit goed is als er een gewricht geopend wordt... Nu, ze heeft de beste zorgen en snelle reactie gehad, dus ik denk dat ze wel een goede kans maakt! Meer kan je niet doen, het is nu aan haar...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:17

Maak je maar niet te veel zorgen, het zal wel goed komen, ik duim mee, je kon niets beter voor haar gedaan hebben! De tijd zal het uitwijzen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:07

Ze kwam indd rond 13u met dat been uit de wei, redelijk vers nog. Is meteen wat afgespoten en DA laten komen. Die heeft een pijnstiller gegeven en verband erom gedaan. Ze is uiteindelijk naar de kliniek gebracht en daar om 18u30 onder het mes gegaan. Ze hebben alles schoongespoeld om infecties te voorkomen. Het kraakbeen is niet beschadigd. De wond is telkens mooi schoon gebleven, wat wondvocht, maar dat is normaal. Het been is nu niet meer dik en de hechtingen zijn eruit. Ze staat er goed op. Het is a.s. donderdag 3 weken geleden.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:10

hey griebels, zal ff een plaatje voor je inscannen waarop je de PQRS kunt zien, en daar uitleg bij geven Lachen...
tot zo

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:27

kan helaas ff nie meer vinden wat het betekent, maar heb wel een plaatje...

Afbeelding

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:22

Ik zou je het plaatje wel kunnen uitleggen, maar weet niet of je daar veel aan hebt! Het is nogal technisch en je moet er wel wat anatomie voor kennen. Kort samengevat zijn al deze golven op het ecg één hartslag. Het begint bij p en eindigt met een t golf, deze staat er net niet meer op. Eigenlijk tonen ze hiermee de voortplanting van de depolarisatiegolf door de verschillende delen van het hart. Ik wil het in deatil zeggen ook, maar ik betwijfel of je er iets aan hebt, waarschijnlijk heb je dan nadien nog meer vragen...

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:24

heb de T er niet opgezet nee, maar hij ziet er in ieder geval bijna hetzelfde uit als P... is iets breder golfje.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:11

Bedankt voor je moeite, maar snap er indd niet echt veel van Haha!

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:06

hee moniek,
hopen dat ze er niks aan over houdt maar een gewrichtskapsel heelt toch gewoon? hopen dan maar!

ps kan zijn dat dat in het topic staat maar dit topic is boven mijn niveau Knipoog dus heb het niet helemaal doorgelezen.