maagzweer bij paarden: iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanderijn

maagzweer bij paarden: iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 15:51

Mijn pony heeft zo goed als zeker een maagzweer(vastgesteld door DA). Ik kan alleen weinig informatie over maagzweer bij paarden vinden, niet in de boeken of op internet. Wie heeft ervaring hiermee? Wat zijn de symptomen en hoe zijn de resultaten met behandeling van maagzuurremmers? wat is de oorzaak van een maagzweer en hoe kan je het voorkomen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:57

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:58

Er heeft een artikel in de Bit over ingestaan.
paarden gingen er veel van gapen en mogelijke oorzaak was toch ook stress. maar veel meer kan ik me er niet van herinneren.
Misschien kun je het bij Bit opvragen?

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:39

Nimber schreef:
Er heeft een artikel in de Bit over ingestaan.
paarden gingen er veel van gapen en mogelijke oorzaak was toch ook stress. maar veel meer kan ik me er niet van herinneren.
Misschien kun je het bij Bit opvragen?

Ik heb al geprobeerd bij Bit dit artikel op te vragen maar dat lukt niet via internet.

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 18:35

wkoekoek schreef:
Neem anders eens contact op met de dierenkliniek in Wolvega. Ze zijn bezig met het opzetten van een onderzoek naar maagzweren bij dravers.

http://www.dierenkliniekwolvega.nl/index.htm

Bedankt voor de tip, ik heb hen ge-emailed!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:45

Maagzweren schijnen bij paarden veelvuldiger voor te komen dan men vermoed, zelfs bij veulens al.
Er zijn middelen die het teveel aan maagzuur tegengaan en een beschermend laagje op de maagwand leggen.
Hierdoor wordt het ontstaan van maagzweren tegen gegaan.

Pronutrin is hier zeer geschikt voor. Ik heb dit zelf een tijdje gebruikt bij mijn oude merrie die last van haar maag/darmen had.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:40

Mijn paard heeft/had een geirriteerde maag. Ze konden niet zien of hij maagzweren had, hier was de slang van de scoop te kort voor. Mijn paard zuigt ook lucht en heeft pronutrin en nog een maagzuurremmer voor mensen gehad. het zuigen werd er wel minder door maar zodra je de dosis ging halveren, werd het weer erger. hij heeft in totaal 7 bakken gehad. bij mijn paard ben ik er achter gekomen dat het zuigen erger wordt in stress situaties. bijv. merries die hij wilt dekken, maar wat hem niet lukt. hij loopt dan meteen naar een paal om te zuigen. stress schijnt bij paarden heel veel voor te kunnen komen , zonder dat je het goed kan merken. waarschijnlijk is dit bij mijn paard de oorzaak van het zuigen. net als mensen kan een paard een geirriteerde maag krijgen door stress. door het zuigen maken ze endorfine aan (= ook pijnstillend) en komt er extra speeksel vrij die de maag een beetje verzacht. Mijn paard heeft bijv. ook last van z'n rug (maakt hem hol en zet hem vast) en van z'n spijsvertering. dit kan allemaal het gevolg zijn van de stress.
Bij mijn paard hem ik ook maagcompositum van de groene os geprobeerd, maar dit heeft niet geholpen. over 2 weken komt er iemand van de Silverlinde, die het natuurlijk gaat proberen op te lossen.

Wat i.i.g. wel vaak helpt is veel afleiding. met andere paarden het land op en veel hooi. dat hij lekker de hele dag bezig is met hooi knabbelen. dit zorgt er ook voor dat het maagzuur terug gedrongen wordt. zo min mogelijk brokken proberen te geven.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:36

Kijk ook eens naar de Topics over luchtzuigen en kribbebijten, ook hier vind je nog een hoop info, omdat ook dit zeer waarschijnlijk gerelateerd is aan maagproblemen.
Leuk om je weer eens hier te zien trouwens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:44

Misschien moet je de voergewoontes veranderen. Een paard is ingesteld op de hele dag kleine beetjes eten ipv twee maaltijden per dag. Dit kan het verteringssysteem erg ontregelen, kijk voor meer info op:

natuurlijke voeding