Leren laarzen, aan te raden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VeertJe

Leren laarzen, aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:04

Hallooo'.. Lachen
Ik rij op dit moment met kunstoffen laarzen van het merk AIGLE. Ik heb ze nu ongeveer 2 jaar denk ik, maar nu heb ik elke keer als ik mijn laarzen uitdoe, dat de hele bodem en dat stofje meegaat.
Daarom dacht ik om misschien leren laarzen te kopen......
Ik rij zelf 3x per week, op een huurpony, ik rij NOG geen wedstrijden en
ik zou ook geen lerenlaarzen kopen voor de show..!!
Nu had ik de vraag of ik wel lerenlaarzen moet kopen, want ik denk dat ze heel duur zijn, weet iemand misschien de prijzen?? Of zijn er misschien wat duurdere kunststoffen laarzen die ook heel goed zijn en langer meegaan dan die ik nu heb?? Want leren laarzen kun je ook niet
afspoelen en moet je goed verzorgen, geloof ik!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:05

De beslissing of je leren rijlaarzen moet nemen zou ik laten afhangen van het feit of je voeten nog groeien. Ze zijn best wel kostbaar en vragen idd wat onderhoud. En het inlopen is doorgaans ook een drama.

VeertJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:07

hmm okeejj, ik denk niet dat mijn voeten nog groeien, want ik heb al 2 jaar maat 39. Maar ik ben 15, dus het zou wel kunnen maar ik denk het niet.
Weet iemand misschien wat de prijzen ongeveer zijn van leren laarzen?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:45

Hoi Pling
Zelf vind ik het een echte aanrader. Het zit heerlijk, zweet niet en het rijd heerlijk.
Je hebt ook vaak dat je met plastik laarzen ontzettend gaat zweten, het zit niet lekker en het rijdt minder als met leren laarzen.
Als je nieuwe leren rijlaarzen koopt dan moet je volgens mij rond de 200 of 300 denken. Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil.

Ik heb mijn leren rijlaarzen tweedehands gekocht. Je hebt dan tevens het probleem niet dat je ze nog moet inlopen.
Ik zou trouwens niet zomaar van internet leren rijlaarzen kopen, want er zijn veel verschillende maten. Je moet ze eerst echt passen.
Ik weet niet waar je precies woont, maar ik heb mijn laarzen bij een tweedehandswinkel uit Beinsdorp. Dit ligt vlakbij Lisse.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:03

Ik ben zelf ook 15 en heb leren rijlaarzen. Ik heb ze van het merk petrie. Ik vind ze toch veel fijner, aangezien je meer contact hebt met het paard. Ik heb de mijne tweedehands gekocht, maar nieuw komt je toch wel rond de 200 300 euro inderdaad. T enige nadeel is dat je niet even snel een natte doek er over heen kan halen maar ze compleet moet invetten en poetsen.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:08

hey,
ik vind leren laarzen echt zalig om mee te rijden. mag er van thuis wel enkel mee rijden op wedstrijd of wanneer ik privé les heb Scheve mond . ze zijn wel een pak duurder dan gewone maar zeker hun geld waard zou echt geen andere nimeer willen Lachen
_lot_ heeft wel gelijk dat je ze steeds moet afwassen en invetten maar dat doet men moeder dus geen last van Tong uitsteken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:10

Je moet je ook afvragen wat je doet rondom je paard.

Als ik op leren rijlaarzen zou lopen, moet ik ze dus steeds uittrekken. Allereerst is mesten dus slecht voor je laarzen, urine die evt door kan dringen!
Daarnaast lopen mijn paarden gelukkig buiten, maar dat betekent ook dat er veel blubber ligt.

Zou ik mijn gewone leren rijlaarzen hiermee aanhouden, dan zijn ze binnen no time geruineerd!

Als het niet te erg geregend heeft, dan draag ik Moutain horse laarzen, die lompe, daar kun je wel mee door de modder.
En zoals vorige week, tja, dan loop ik op rubberen laarzen, hele leuke roze laarsjes.

VeertJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:14

okee bedankt!!!!
Weet iemand miisschien hele goede kunstoffen laarzen die lang mee kunnen, want dat is toch misschien handiger voor mij..??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:19

Die Aigles met zo´n rand erop. Koste nvroeger wel ongeveer 150 gulden..Is denk ik echt de beste kunststof laars die er is!

VeertJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:43

Antheman schreef:
Die Aigles met zo´n rand erop. Koste nvroeger wel ongeveer 150 gulden..Is denk ik echt de beste kunststof laars die er is!

Hmmm met een rand?? is dat soms die met de lichte of groene voering?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:46

VeertJe schreef:
Hmmm met een rand?? is dat soms die met de lichte of groene voering?

Oh, dat weet ik niet. Maar het is een rubberen laars, met een soort KAP erop.

Ga gewoon even in dewinkel kijken, misschien zie je wel een veel betere!
Misschien zit hij niet lekker ofzo.

Ik weet wel dat ze in heel vee lverschillende maten er zijn. Van smalle kuit tot XXL kuit.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:17

Ik vind leren laarzen echt een stuk prettiger rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:19

Als je voor rubberen laarzen gaat, ga dan idd voor de Aigle Ecuyer.
En ook al groeien je voeten niet meer, je kuiten kunnen nog wel dikker worden, en dan passen de laarzen na verloop van tijd ook niet meer.
Ik zou als ik jou was nog even wachten met de leren rijlaarzen, en het voorlopig met rubberen doen, of kijken of je met jodhpurs en chaps de tijd kunt overbruggen. Ik reed in mijn dressurtijd met jodhpurs en chaps, en hoewel ik mijn leren rijlaarzen nog heb draag ik ze nooit meer. Tegenwoordig heb ik Ariat Cascade en een spijkerbroek (rijdt western)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:51

Leren laarzen zijn heel fijn, ze zitten ook warmer in de winter dan rubberen dingen en minder zweterig in de zomer Lachen
Ik heb leren laarzen en ik wil nooit meer anders!!

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:05

Ik heb de ecuyer van de week gepast, maar ik denk dat de voering daarvan ook (net zoals van de andere aigle) snel losgaat. Ik heb daarom ook besloten om even door te sparen en leren laarzen te kopen (ben wel uitgegroeid).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:08

Koop eerst eens een paar tweedehandse. Heb ik ook gedaan. Toen die vesleten waren heb ik nieuwe gekocht. Tweedehands is goedkoper.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:33

Antheman schreef:
Je moet je ook afvragen wat je doet rondom je paard.

Als ik op leren rijlaarzen zou lopen, moet ik ze dus steeds uittrekken. Allereerst is mesten dus slecht voor je laarzen, urine die evt door kan dringen!
Daarnaast lopen mijn paarden gelukkig buiten, maar dat betekent ook dat er veel blubber ligt.

Zou ik mijn gewone leren rijlaarzen hiermee aanhouden, dan zijn ze binnen no time geruineerd!

Als het niet te erg geregend heeft, dan draag ik Moutain horse laarzen, die lompe, daar kun je wel mee door de modder.
En zoals vorige week, tja, dan loop ik op rubberen laarzen, hele leuke roze laarsjes.

mijn mijn petries banjerde ik toch echt altijd door de modder en ik mestte er ook gewoon stallen mee uit. diel aarzen zijn gewoon 5 jaar meegegaan en zijn niet sneller gesleten dan een andere laars.
nadat je in de modder hebt gelopen gewoon ff afspoelen en 1x per week insmeren met hamanol.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:35

Je moet dan wel rundleer nemen en geen kalfsleer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:37

Anouar15 schreef:
Je moet dan wel rundleer nemen en geen kalfsleer.

ik neem aan dat als je goedkope laarzen zoekt je toch gaat voor rundleer Knipoog kalfsleer is namelijk niet goedkoop Bloos
kijk eens op www.rijlaarzen.nl daar staan van rectiligne een paar leuke goedkope leren laarzen op.
ik heb die laarzen ook ooit gehad, kostten toen 275 gulden. zijn hele leuke laarzen om mee te beginnen en ja; ook daarmee ging ik gewoon door de blubber en mestte ik stallen mee uit.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:39

Tuurlijk is 2e hands vaak goedkoper. Als je (nog) niet veeleisend bent en eerst eens wilt proberen of leren laarzen je bevallen, zou ik op marktplaats o.i.d. gaan zoeken.
Veel vaker hoor je het probleem van de rubber laarzen waar je na verloop van tijd de voering meetrekt. Helaas is hier weinig aan te doen omdat je hiel steeds langs de achterkant van de laars schuurt tijdens het aan- en uittrekken.... eens laat de voeing dan los van de achterzijde en onder de zool. Nieuwe leren laarzen koop je vanaf 195,=. Maar daar doe je dan in de meeste gevallen langer mee dan de rubberen. Kwestie van rekenen dus.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:43

Ik heb ook pas leren laarzen gekocht toen ik wist dat ik helemaal uitgegroeid was. ze zijn idd nogal prijzig.

Tweedehands is wel een optie. Laat dan in de winkel wel eens een keer je maten goed opmeten, dan weet je waar je naar moet zoeken.
En soms heb je in de aanbieding (prijzencircus bij hyporama oid) wel laarzen voor 170 euro ofzo, maar dan moet je net mazzel hebben...

Is chaps en jodphurs geen optie? Ik vond rubber rijlaarzen ook erg vervelend, en heb idd van mijn 14e (ongeveer) tot mijn 22e daarmee gereden. Had voor die paar wedstrijdjes ook de Aigle Ecuyer, paste prima toen ik 15 was, maar met 22 paste ik daar echt niet meer in! (kuiten te dik...)

Leren laarzen is eerlijk gezegd wel heel fijn!

VeertJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 14:55

miepmiep schreef:
Is chaps en jodphurs geen optie?

Okeejj bedankt iedereen!!
Ik weet alleen niet wat jodphurs zijn.. Bloos ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:59

Jodhpurs zijn lage laarsjes. Je hebt ze in verschillende soorten, met rits, veters of elastiek.

Afbeelding

VeertJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 15:09

okeejj thq..!!!! Lachen

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:15

Leren laarzen zijn zeer zeker aan te raden. Ik heb die van Cavallo, type Winner, en ik ben er erg over te spreken. Wel zijn ze in aanschaf een stuk duurder dan rubberen.