Schuren door kippenmijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Schuren door kippenmijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:27

Sinds er kippen in Ewalda haar stal slapen, begint ze grote plukken manen weg te schuren. Kan dit komen door kippenmijt? En zo ja, wat kan ik doen om te zorgen dat ze ophoud met schuren? De kippen kan ik niet uit de stal houden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 23:26

Maar luis zie je toch lopen/springen?

furie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 08:24

Meen je dat nou echt Maanoog, kunnen paarden kippenluis krijgen?
Bij mij op stal lopen er meer dan 100 kippen en er zijn ook veel paarden die schuren. Ik heb wel eens hele kleine zwarte beetsjes op een dode kip gezien, ik neem aan dat dit luizen waren. Nou ik ga vanmiddag meteen mijn paarden onderzoeken. Gatver ik krijg er zelf jeuk van.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:33

Paarden en kippen samen is idd een hele slechte combinatie, bijna al het ongedierte van kippen kan op paarden overgaan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:55

Hebben de kippen een kippen hok? Ik behandel namelijk mijn kippenhok regelmatig met een spuitbus tegen ongedierte, ik weet zo even niet hoe het heet, maar heb verder eigenlijk helemaal geen last van de combinatie kippen/paarden.

Ik ben wel benieuwd naar de reacties van anderen!

furie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:14

Ik vond die kippen al niets, kippenstront in je voerbak, kippenstront in je waterbak, kippenstront in je hooi en nu met die luis mogen ze van mij zeker de pan in.
Ik wil mijn staleigenaar graag wijzen op dat verhaal over kippenluis etc., maar waar hebben jullie die informatie vandaan?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:37

Ik vind het verhaal ook wel interessant. Ewalda heeft al eens eerder luis gehad, maar daar heeft ze toen niet van geschuurt. Ik heb ook meteen gekeken of ik iets zag lopen, en dat was niet zo. Vandaar dat ik aan mijt dacht. Dat die zie je als het goed is niet.

De kippen zijn van de staleigenaar, en lopen altijd los rond. Maar nu het kouder wordt, kruipen ze bij de paarden in de stal, om daar te slapen. En idd overal stront en veren. (ze zijn in de rui)

Ik was van plan te gaan wassen met betadine shampoo, maar denk dat ik er dan ook nog maar wat frontline bij mag gaan doen. En natuurlijk die vieze kippen uit de stal weren! Tong uitsteken

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:49

Ik heb mijn info uit het boek "Paard en gezondheid" , hierin staat ook dat kippen vaak mijten hebben die ook je paard infecteren Verdrietig , ik zou je dierenarts eens om raad vragen.
Onlangs was ik zelf het slachtoffer van een aantal ongediertebeten die in een voormalige kippenstal zaten, het was de bedoeling dat deze verblijven zouden worden gebruikt als paardenstallen, de boxen stonden er al...
Toen ik thuis kwam na er tien minuten te hebben rondgelopen zat ik vol met beten Scheve mond , ik heb vriendelijk voor het aanbod van deze stalling bedankt

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:44

Frank heeft hier ook heel erg last van. Nu gaat het beter. Ik was hem 1 keer per week met sebacil en nu gaat het redelijk. Af en toe komt er weer een plekje tevoorschijn maar dan gaat er gelijk sebacil op.