veulens nu echt zo goedkoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

veulens nu echt zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 11:18

Ik ga waarschijnlijk op zoek naar een veulen. Na heel wat gedoe en verdriet heb ik besloten dat ik niet meer afhankelijk wil zijn van een ander en dat ik mijn eigen paardje ga kopen.
Nu hoorde ik dat de veulens op dit moment voor weinig geld weg gaan. Ik zoek een veulen met papier hoeft niet ontzettende geweldige afstamming te hebben, maar gewoon een correct gebouwd veulen. Ik wil er later voornamelijk recreatief mee gaan rijden, en zo af en toe eens een concoursje zowel springen als dressuur evt samengesteld. Ik vindt het belangrijk dat het veulen gewoon goed kan bewegen (hoeft niet extra te bewegen) en een leuk sprongetje kan maken.
Ik zat zelf zo te denken aan springbloed dat goed kan bewegen. Waar kan ik het beste voor kiezen en in welke prijsklasse moet ik gaan denken met mijn eisen? en wat krijg je voor dat geld?
Alle reacties zijn welkom OK dan!

willem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:24

je moet het " profiel" iets uitbreiden; hoe groot moet ie worden, wat voor een stamboek, kleur, edele uitstraling of robuust etc..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:26

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:38

Zou je wel met een veulen beginnen, je moet dan nog zolang wachten voordat je er iets mee kunt..

Ik weet niet wat voor negatieve ervaringen je hebt gehad, maar er zijn legio mensen die tegen een vergoeding een bijrijder zoeken. Als je goede afspraken maakt, kun je zo'n paard een drie a vier keer per week rijden. Dat maakt je eigenlijk ook onafhankelijk, omdat je ervoor betaalt.
Je kunt dan meteen verder en je hoeft geen grote aanschaf te plegen. Je hebt geen problemen met veearts- of materiaalkosten.
Als je een veulentje wilt kopen en opfokken kost je dat als gauw een drie a vierduizend euro en dan weet je niet wat je uiteindelijk hebt. Voor hetzelfde geld raakt het in de opfok gewond of wordt het niet dat wat je had gehoopt...

Een andere optie is gewoon nog even wachten, sparen en dan over een paar jaar een mooi paardje kopen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:39

Realistisch:
Nu een KWPNveulen kopen voor 500 euro (goedkoper worden ze vast niet), is gelijk aan een 3 jarige kopen voor een 4.500 euro.

Een veulen kopen is kwa uitgave wellicht goedkoop, kwa kosten niet.
Alleen als je heel simpel redeneert is het kopen van een veulen een goedkope optie. In praktijk is een zelf opgefokt paard echt aanzienlijk duurder dan gewoon een leuke 3 jarige te kopen. (tenzij je mazzel hebt en over 3 jaar een topper blijkt te hebben, maar goed, de meeste dromen zijn bedrog en ook nog eens heel duur Knipoog )

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:51

willem45 schreef:
je moet het " profiel" iets uitbreiden; hoe groot moet ie worden, wat voor een stamboek, kleur, edele uitstraling of robuust etc..

stokmaat tussen de 1.60-1.70m
stamboek geen voorkeur
kleur maakt niet uit (liever geen schimmel of vos, maar een mooi paard heeft altijd de juiste kleur Knipoog )
hoeft niet heel edel te zijn maar liever geen grote lomperik.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:57

Vergelijk de veulenprijzen maar met die van honden. er zijn de nodige fokkers die zonder stambomen fokken en waarbij het geluk kunt hebben een hondje te kopen dat zo goed als raszuiver is voor weinig geld. In veel gevallen echter kom je later toch voor verrassingen te staan door gezondheids- of gedragproblemen. De fokker met stambomen en lid van een rasvereniging vraagt vaak meer, maar de verrasingen blijven in de meeste gevallen uit. Het spreekwoord; goedkoop is duurkoop gaat altijd op.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:58

Bucephalus schreef:
Zou je wel met een veulen beginnen, je moet dan nog zolang wachten voordat je er iets mee kunt..

Ik weet niet wat voor negatieve ervaringen je hebt gehad, maar er zijn legio mensen die tegen een vergoeding een bijrijder zoeken. Als je goede afspraken maakt, kun je zo'n paard een drie a vier keer per week rijden. Dat maakt je eigenlijk ook onafhankelijk, omdat je ervoor betaalt.
Je kunt dan meteen verder en je hoeft geen grote aanschaf te plegen. Je hebt geen problemen met veearts- of materiaalkosten.
Als je een veulentje wilt kopen en opfokken kost je dat als gauw een drie a vierduizend euro en dan weet je niet wat je uiteindelijk hebt. Voor hetzelfde geld raakt het in de opfok gewond of wordt het niet dat wat je had gehoopt...

Een andere optie is gewoon nog even wachten, sparen en dan over een paar jaar een mooi paardje kopen...

Ik heb dus in exact de situatie gezeten zoals jij beschrijft, en toch is dit op een fiasco uitgelopen. Ik ben me aan het dier gaan hechten en nu wordt het mij afgenomen (ze heeft daar het volste recht op het is immers haar paard maar het blijft toch een #@$% gevoel)
Onbewust hecht je je toch aan zo'n dier en in mijn ogen moet dat ook wil je een goede band met zo'n paard opbouwen. Ik wil niet meer die onzekerheid en wil mijn eigen paard.
Ik weet dat dit geld gaat kosten heb al wat informatie ingewonnen en rondgebeld. Maar voor een volwassen paard moet je ook stallingskosten betalen en een paard kan altijd wat oplopen ook een volwassen dier. Dat risico loop je altijd.
Mijn reden om een paard te kopen is de emotionele waarde die eraan zit en die kan ik net zo goed hebben met een veulen/jong paard dan met een rijdbaar dier.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:43

Hebben jullie nog tips bij het bekijken van de veulens waar moet ik op letten? Ik neem overigens wel iemand mee die zelf ook fokt dus ik kan haar ook om advies vragen maar ben zelf benieuwd waar jullie altijd naar kijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:25

Ondanks dat het geld kost en dat het aantrekkelijker is om een driejarige te kopen: ik vind opfokken erg leuk en dat kan ook een reden zijn om er een te kopen. Maar goed, ik fok ze zelf, dus dat is weer anders. Tja, waar moet je op letten:
- Wil je een merrie of een hengst? Hengst opfokken is soms lastiger, moet meestal tzt ook weer gecastreerd enz.
- Ga je voor een WPN-er of wil je een Gelderse/Groninger of nog iets anders?
- Staat de moeder (en evnt. de vader je aan)?
- En waar je naar kunt kijken: 'recht van lijf en leden'; ook een veulen moet recht over de benen gaan. Maaien en zwaaien gaat echt niet over als ze ouder zijn. Beenwerk moet niet al te voos zijn. Achterbeen niet al te stijl.
- Achterhand moet makkelijk ondergebracht kunnen worden. Hij moet makkelijk bewegen, soepel zijn.
- Hals liever niet te kort.
- Geen over/onderbijter.
- Liever niet te veel overbouwd. sommige mensen vinden het geen probleem, maar ik zie liever een overbouwde jaarling dan een overbouwd veulen.
- Is het veulen tot nu toe normaal opgefokt? Voldoende beweging, goed voer?
Er is vast nog meer, dus wie vult aan?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:29

Tja wat voor ras zit je aan te denken een Lusitano veulen ligt al snel rond de 4000 euro een hoop geld.....
'
Weet nog wel een schatje in de aanbieding trouwens kijk maar in mn profiel

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 20:37

Ik wil gewoon een rijpaard type. maakt me niets uit of het nu een kwpn'er of een bijwijze van spreken een bwp'er of een hannoveraan is, als het maar rijtypisch is en fatsoenlijk kan lopen en correct gebouwd is.
Ik heb niet echt een voorkeur voor een merrie of hengst. Merrie is wel makkelijker in stalling en je kan er later een veulentje bij fokken dus enigzins een leuke afstamming zou leuk zijn maar hoeft niet doorslaggevend te zijn.
Een hengstje kun je laten castreren en als ruin zijn ze vaak wat gelijkmoediger als merries. Dus het maakt me eigenlijk niet zo veel uit het is maar wat ik tegenkom. Ik vindt karakter ook heel belangrijk het moet een vriendelijk nieuwschierig paard worden heb een hekel aan schijtdozen die voor alles op de achterste benen gaan.
Paard moet goede gangen hebben en een leuke sprong kunnen maken.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 20:41

Citaat:
'
Weet nog wel een schatje in de aanbieding trouwens kijk maar in mn profiel

erg lief en schattig ding hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 07:58

ik heb een veulen te koop!! voor meer info...PB-en!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:03

aah nee he loes, moet je afscheid nemen van marquez? he bah Boos! hoop dat je een super leuk veulen gaat vinden Haha! !

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:21

marquez1 schreef:
Ik heb dus in exact de situatie gezeten zoals jij beschrijft, en toch is dit op een fiasco uitgelopen. Ik ben me aan het dier gaan hechten en nu wordt het mij afgenomen (ze heeft daar het volste recht op het is immers haar paard maar het blijft toch een #@$% gevoel)
Onbewust hecht je je toch aan zo'n dier en in mijn ogen moet dat ook wil je een goede band met zo'n paard opbouwen. Ik wil niet meer die onzekerheid en wil mijn eigen paard.
Ik weet dat dit geld gaat kosten heb al wat informatie ingewonnen en rondgebeld. Maar voor een volwassen paard moet je ook stallingskosten betalen en een paard kan altijd wat oplopen ook een volwassen dier. Dat risico loop je altijd.
Mijn reden om een paard te kopen is de emotionele waarde die eraan zit en die kan ik net zo goed hebben met een veulen/jong paard dan met een rijdbaar dier.

Jemig, meid wat is dit nou dan weer? Ach gut
Jammer dat we onderhand in Duitsland wonen anders had je van mij als overbrugging best met Fayette mogen rijden (en als de afstand voor je niet te groot is dan ook nog hoor Knipoog ).
Heel veel succes met het zoeken naar een leuk paardje. Je bent verstandig, wijs en oud genoeg om deze stap te nemen.
Zit net te denken: misschien dat je eens langs Bennie Vreeswijk in Weerselo moet gaan. Fayette heeft daar in de opfok gestaan maar hij fokte zelf ook met (ik meen) Westfalers en er staan altijd heel wat jonge paarden (0-3 jaar) bij hem in de opfok. Sandra van Panther weet vast nog wel zijn telefoonnr. of waar hij woont. Anders kan ik het nog wel voor je opzoeken.
Heel veel succes in ieder geval!!

Groetjes,
Marlien

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:23

veulens zijn hele leuke dieren... ze lijken namelijk heel goedkoop. maar tel er eens de stalkosten, de hoefsmid, dierenarts en alles bij op tot ze 3 zijn.
dan zit je vaak aan de 4500 euro, ik vind dat nog niet echt goedkoop voor een 3jarige.
ik zou een 2.5 jarige kopen, dan heb je een halfjaar de tijd om wat te tutten en op te voeden voordat je rustig aan begint

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:39

Bedankt voor jullie hartverwarmende reacties. Ik heb met allerlei mensen hierover gesproken en ben tot besluit gekomen dat ik eigenlijk een veulen zou kopen omdat;

ik volgend jaar ga studeren en geen tijd heb om dagelijks naar en paard te gaan
Ik nog geen geld heb voor een drie jarige.
Nu de prijzen zo laag liggen
en omdat ik eigenlijk mijn gevoel van gemis op wilde vullen

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ben toch tot het besluit gekomen dat ik in ieder geval nog een tijd doorspaar waardoor ik over twee/ drie jaar een 2/ 3 jarige kan kopen (ben ik klaar met m'n studie), in de tussentijd heb ik al toegezegd gekregen dat ik met het jonge grut aan de gang kan van m'n instructrice dus ik heb iets waar ik me mee bezig kan houden op paarden gebied, en elk jaar liggen de prijzen zo laag rond deze tijd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:41

marquez1 schreef:
en elk jaar liggen de prijzen zo laag rond deze tijd.

Beleggen moet je ook altijd doen in de top van de markt. Haha!

stalwerkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:37

Een veulen houdt risico in. Als je een veulen koopt investeer dan in een goede en degelijke opfok en sluit een verzekering af. Ga niet bij op de eerste de beste fokker af, maar kijk of je het verhaal kan checken en of de veulens een goede opvoeding hebben gekregen. Hoewel we zelf veulens in de verkoop hebben zou ik in jouw geval (1 veulen, recreatie, niet te veel geld?) toch een driejarige kopen. Meteen lol en zicht op wat het is. Maar ook hier geldt, laat je goed informeren, vraag referenties etc. etc. Tot slot onder goed op-(fok) van veulens verstaan we: ze moeten voetjes geven, gewned aan hoefsmid, zonder problemen halster op en af, trailermak, goed ontwormd, goed voer en veel beweging en met papier (liefst met predikaten) en evt klinisch gekeurd.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:05

niet banketstaaf bedoeld hoor maare
jullie zitten nu(in mijn ogen) een beetje een veulen nemen af te raden(alleen maar alle nadelen noemen) Scheve mond
maar zoals ik, ik weet ook zeker dat ik het veulen van mijn verzorgpony ga kopen e ndan ken je wel zeggen van bijvoorbeeld: jah het duurt zo lang voor je er wat mee kan doen, maar je kan er vanaf de eerste dag al zoveel meedoen. je kan gaan wandelen door bos,langs de weg, over het strand.
je kan hem leren voetjes titten etc.
en als ie 2 is kan je hem/haar longeren, alvast zadelmak maken, voor de kar beleren.
(ik maak me tijd wel vol hoor) Lachen

en nu ook ik hem me verzorg pony waar ik nu wedstrijden mee mag rijden en ik heb no gheel wat pony´s om te rijden, dat rijden kom ik niet te kort hoor en zodra mijn shcatje oud genoeg is ga ik met haar aan de gang. *LOL*

sorry voor het lange verhaal maar ik moest dit ff kwijt
en owja iedereen die een veulen wil kopen, DOE DAT laat je niet door andere op andere gedachte brengen als jij dnek dta je dat wil moet je het doen
OK dan!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:06

of zie ik dat nou verkeerd?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:26

Nee je zit niet verkeerd alleen moet je er wel heel goed overnadenken. Zoals je ziet ben ik ook van gedachte verandert en niet alleen omdat het hier een aantal keer is gezegd maar omdat een vertrouwd persoon mij dit ok vertelde, ze zij niet dat ik het niet moest doen maar het moet ook geen impuls aankoop zijn. Voor mij goldt dat ik gewoon een gevoels matig een vervanging zocht en dat is geen goede reden om een veulen te kopen Ook kun je over een veulen minder "voorspellen" wat voor paard het zal worden dan een twee of drie jarige. Dus vandaar dat ik nog even doorspaar Knipoog

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:23

Hoi Marquez 1,
heb je misschien interesse in mijn paardje. Ze is een merrie van 4 jaar oud, ze is zadelmak en heel lief van karakter. Ze is springgefokt (No Limit x Laurin holstein x Abgar x Joost). Ze heeft drie goede basisgangen, stap en galop zijn uitstekend en ze heeft ook nog eens super springaanleg. de reden dat ik haar verkoop is omdat ik geen tijd voor haar heb, waardoor ze meer op de wei staat dan dat ze getraind wordt. ze knuffelt dolgraag, ze is donkerbruin met een bles en ze is ongeveer 1.64m hoog. Ze is klinisch goedgekeurd en ik vind het belangrijk dat ze goed terecht komt dan dat ik een dure prijs voor haar krijg. Ik heb haar zelf gefokt en haar moeder heb ik ook in bezit. Of je hebt misschien interesse in mijn jaarling hengst, maar dat wordt een schimmel (vader is parco). Kijk maar op mijn profiel, daar staat moeder en volgens mij zoon, dochter weet ik niet meer (heb lang niet meer gekeken).
Groetjes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:28

yvotje14 schreef:
niet banketstaaflig bedoeld hoor maare
jullie zitten nu(in mijn ogen) een beetje een veulen nemen af te raden(alleen maar alle nadelen noemen) Scheve mond
maar zoals ik, ik weet ook zeker dat ik het veulen van mijn verzorgpony ga kopen e ndan ken je wel zeggen van bijvoorbeeld: jah het duurt zo lang voor je er wat mee kan doen, maar je kan er vanaf de eerste dag al zoveel meedoen. je kan gaan wandelen door bos,langs de weg, over het strand.
je kan hem leren voetjes titten etc.
en als ie 2 is kan je hem/haar longeren, alvast zadelmak maken, voor de kar beleren.
(ik maak me tijd wel vol hoor) Lachen En daarom moet jij dus geen veulen kopen, damn wat hebben sommige mensen een bord voor het hoofd.... een veulen hoort in de kudde thuis en daar moet je niks mee doen tot dat ze rond de 3 en nog liever 3,5 zijn........ zeker niet longeren!en nu ook ik hem me verzorg pony waar ik nu wedstrijden mee mag rijden en ik heb no gheel wat pony´s om te rijden, dat rijden kom ik niet te kort hoor en zodra mijn shcatje oud genoeg is ga ik met haar aan de gang. *LOL*

sorry voor het lange verhaal maar ik moest dit ff kwijt
en owja iedereen die een veulen wil kopen, DOE DAT laat je niet door andere op andere gedachte brengen als jij dnek dta je dat wil moet je het doen
OK dan!

Tuurlijk moet iedereen maar een veulen kopen, er lopen toch nog niet genoeg verknipte knollen rond