Hoe leren rijlaarzen onderhouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Hoe leren rijlaarzen onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 15:52

Dit is echt even een domme vraag, maar ik heb sinds kort leren laarzen en bij aanschaf vergeten te informeren hoe ik ze moet onderhouden. Blond
Wie wil het me alsnog vertellen?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:54

Modder na het uitdoen verwijderen.
Eventueel eens in de zoveel tijd met schoensmeer weer mooi zwart maken.
Dat was 't geloof ik wel Lachen

jamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:54

je kan ze ook schoonmaken met zadelzeep ( doe ik altijd) en dat verzorgt het leer ook meteen goed, en het wordt er errug schoon van Haha!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:49

Jammer dat de winkel dat er niet automatisch bij heeft verteld...

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:07

inderdaad
maja ik doe het met zadelzeep af en toe en 1 keer in de week met een scheutje wonderolie. super soul is dat *LOL*
modder altijd verwijderen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:52

Schoonmaken met zadelzeep en dan schoenpoets erop, even laten intrekken en dan uitpoetsen met een panty. Gaan ze super mooi glimmen. Alleen doe ik het niet aan de binnenzijde (waar ze tegen je zadel zitten) want dat gaat heel erg "piepen" tegen je zadel. Daar smeer ik gewoon wat ledervet.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:00

En ik maar zeggen dat je niet met zadelzeep en (olie) aan de slag moet gaan.... Er zijn altijd wel mensen die dan roepen: Owh, maar dat doe ik al 5 jaar en mijn laarzen zijn nog als nieuw....

Gewoon schoonmaken met een vochtige doek, desnoods ontvetten met de huis-tuin-keuken-spiritus, dan insmeren met Kiwi schoenpoets, in laten trekken en dan uitborstelen, nawrijven met een panty. Ook belangrijk is het op tijd verzolen en nieuwe hakken!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:05

GeJe schreef:
8)7 En ik maar zeggen dat je niet met zadelzeep en (olie) aan de slag moet gaan.... Er zijn altijd wel mensen die dan roepen: Owh, maar dat doe ik al 5 jaar en mijn laarzen zijn nog als nieuw....

Gewoon schoonmaken met een vochtige doek, desnoods ontvetten met de huis-tuin-keuken-spiritus, dan insmeren met Kiwi schoenpoets, in laten trekken en dan uitborstelen, nawrijven met een panty. Ook belangrijk is het op tijd verzolen en nieuwe hakken!

Zo doe ik het ook. In de ruitersportzaak waar ik ze heb gekocht, zeiden ze dat ik absoluut niet met zadelzeep schoon mocht maken en ook geen ledervet gebruiken. Je laarzen worden dan te zacht en ze moeten juist een beetje stijf blijven om lang mooi te blijven.

Ik probeer water te vermijden, maar als ze erg vies zijn, spoel ik ze af met water, laat ze drogen en dan gelijk poetsen met Kiwi. Lekker dik insmeren en met een tandenborstel de naden goed doen. Daarna met pantykousje oppoetsen voor de glans.

Ernie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:10

jamiro schreef:
je kan ze ook schoonmaken met zadelzeep ( doe ik altijd) en dat verzorgt het leer ook meteen goed, en het wordt er errug schoon van Haha!

Dat schijnt heel slecht er voor te zijn dat zeiden ze tegen mij Schijnheilig

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:32

ik maak ze steeds schoon met natte doek....
ik heb schoenpoets...alleen hoe vaak gebruik je dat dan??
ik heb mijn laarzen nu 2 weken en ik heb hem nu 1x met schoenpoets gedaan

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:01

eh niet....haha sommige mensen op stal denken serieus dat ik dat meen.

Maar maak ze gemiddeld 1 a 2 keer per maand een keer grondig schoon. Dan gaan ze onder de kraan. Was ik met zadelzeep de rotzooi eraf. Afdrogen en even laten staan. Vervolgens met zwarte schoensmeer eroverheen. In laten trekken. Goed uitpoetsen (liefst totdat ze gaan glimmen) en vervolgens met vet erover, in laten trekken en ook weer goed uitpoetsen. De schoen moet ik overigens beter insmeren dan de hak en de schacht, die hebben amper vet of schoensmeer nodig.

En al die goed en slecht uitspraken.....trek me er lekker niks van aan en doe gewoon zoals mij het het beste uitkomt Tong uitsteken (hoezo ik koppig?)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:28

Ik heb vanmiddag Van Huet nog aan de phone gehad, die vertelde me:
1. Na het rijden met een uitgeknepen spons schoonmaken, en droogwrijven met een handdoek
2. Niet direct opbergen in een laarzentas of kast, de laarzen moeten kunnen uitwasemen (zweet van je paard en van jezelf)
3. Onderhoud met een goede schoencreme, zoals kiwi

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:31

Op ANKY.nl staat ook een manier om ze mooi glimend te krijgen.