het gaat slecht met Quinz? verkopen? advies nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wat zouden jullie in mijn geval doen?

paard houden
7 (33%)
paard verkopen
6 (28%)
2de paard erbij
8 (38%)

Totaal aantal stemmen: 21

laurake

het gaat slecht met Quinz? verkopen? advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 13:50

Hoi,

Ik heb mijn 5jarig merrietje nu 2 jaar. Altijd ben ik haar enige ruiter geweest. In het begin ging alles heel goed. Ze hield van werken. Ze hield van de aandacht en van het poesten en ze wou altijd spelen en knuffelen. Een jaar later is ze beginnen puberen en altijd staken kleine probleempjes de kop op. Quinz heeft een heel speciaal karakter net als haar moeder en zelfs al nam ik les. We konden er telkens niets aan doen. We moesten die dingen negeren en na een tijdje ging het vanzelf over. Als we haar verkeersmak maakten en ze een plas of een koe zag liet ze haar gewoon vallen van de schrik!. Dat wist ik eerst niet en mijn instructrice durfde zelfs niet met haar naar buiten. Ik heb altijd in Quincy blijven geloven en nu is ze de allerleukste op straat!.

Ik sta nu al een half jaar op een paardenhouderij. Op een half uurtje met de auto van mij thuis vandaan. Ik heb al 2j serieus afgezien met haar ik heb haar verdedigd tot en met om haar toch te mogen houden en het begon eindelijk goed te gaan. Een rustig galopje, mooi nageeflijk,we begonnen al met wijken enzo. Maar dan heeft ze wegens een blessure 2 maand stilgestaan. We mochten wéér van nul beginnen. het is nooit zo erg geweest. HEt is alsof ze boos is op mij. Soms denk ik zelfs dat ze mij haat. Waarom? ik zou het niet weten. Ik heb altijd zoveel gedaan voor haar. In de stal bijt ze. Ze haat het om gepoest te worden. Ze wil geen knuffels. En het rijden...daar spreek ik liver niet over. Iedere keer als ik erop zit moet ik worstelen. Soms gaat het eens wat beter maar dat is uitzonderlijk. Ze heeft er geen pret meer in. Het springen daar doe ik niet meer aan mee. DAt doet ze al helemaal niet meer graag. Mijn instructrice en ik geloven nog stees in haar. Ze heeft alleen 10x zoveel tijd nodig als een ander paard. Als ik met haar op straat gaat wordt ze weer totaal anders. dat doet ze graag. oortjes naar voor, ze luistert goed. Het is zalig. MAar ik wil verder in de dressuur, én in het springen. Ik wil wedstrijden doen en momenteel heb ik het gevoel dat ik meer achteruit ga dan vooruit.
Ik wéér 100% dat het mij ooit ga lukken met haar. Zeker en vast. Alleen weet ik niet hoelang het nog zal duren. Ze is zalig om te gaan wandelen. Maar ondertussen mis ik het om verder te gaan. Nieuwe dingen bij te leren. te springen en ik wil gewoon op wedstrijd. Mijn instructrice heeft 2 leuke ruinen staan en iemand die ik ken een oldenburgse merrie. Alle 3 supergoed in springen én dressuur.
Soms wil ik haar verkopen maar ik vind het zo oneerlijk. Ik wil haar dolgraag houden omdat het ooit nog gaat lukken maar ik wil ook een ander paard waar ik verder mee kan. Eigenlijk zou ik het liefst een ander paard erbij nemen. Maar ik kan er onmogelijk tegen mijn ouders over beginnen. Ik ga het ze in een brief schrijven, zoals ik het hier heb geschreven. Want ik weet dat ik het anders nooit kan vertellen. Ik voel me altijd zo verdrietig als ik van stal kom. Als ik van Quinz kom. Waarom kan zij nu niet praten. Dan wist ik wat er was.
wat zouden jullie doen? Ik heb echt eens raad van een ander nodig.

vele groetjes, laura
sorry voor het lange verhaal

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:58

Ik vind dat je ook aan jezelf mag denken, je hebt je paard niet om er je brood mee te verdienen, maar om er plezier van te hebben, als ik dit zo lees heb je i.m.o. weinig plezier van Quincy, misschien is het inderdaad verstandig om opzoek te gaan naar een ander paard, voordat je straks het plezier met paarden 'kwijt' bent... Voor Quincy vind je vast wel een goed baasje en met twee jaar heb je toch al vanalles geprobeerd om haar de kans te geven... Is voor mij waarschijnlijk makkelijker praten, omdat het niet om mijn paard gaat..
Heel veel sterkte met je keus!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:01

tja.....als ik jouw verhaal zo lees dan denk ik dat je paard iets mankeert...geen kwestie van karakter maar een ziekte, of pijn...
als een paard het zo haat om aangeraakt te worden. is er iets mis..
heb je al eens iemand ernaar laten kijken?
verkopen zou ik nooit doen, dan geef je het probleem aan een ander, dus houden en eentje erbij...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:02

Waarom kun je er tegenover je ouders niet over praten? Misschien kunnen ze juist best wel helpen. Neem aan dat ze het beste voor jou willen en ze zullen toch wel open staan voor het verdriet/frustraties van hun dochter?

Daarnaast: paarden van 5 jaar schijnen heel erg te kunnen puberen en kunnen echt etters zijn. Neem daarbij dat ze twe maanden moest stilstaan.. Misschien is het gewoon weer een periode dat je er goed aan moet werken?
En wat zegt je instructrice? Op wat voor termijn verwacht zij verbetering te zien?
Oh ja, en als laatste: is het geen probleem met respect? Omdat je zegt dat ze ook naar je wil bijten en zo.

Vind het heel vervelend voor je dat je hier zo mee zit hoor.. Heel veel sterkte!!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:03

Als ik het zo lees zou jouw paardje wel eens ergens pijn kunnen hebben. Heb je haar al eens laten onderzoeken door de veearts. De kleinste dingen kunnen al een gedragsverandering teweeg brengen.

Mocht dit niet het geval zijn, neem eens les van iemand anders laat er eens een ander naar kijken met rijden. Niet dat je huidige instructie niet goed is, maar een stel andere ogen kunnen wellicht advies geven.

Mijn paard is ook zo lastig als ze het te moeilijk vond liet ze zich vallen. Na onderzoeken bleek ze gewoon gezond. pas met insemineren bleek dat ze vreselijk veel hormonen aan te maken. tegen het extreme aan. daarom bleek ze zo moeilijk. ze had er zelfs pijn van. Nu ze drachtig is heeft ze nergens last van. we hebben haar dus flink laten onderzoeken en dit bleek dus de oorzaak. Nu heb ik dat opgelost. Wil ik het echter voorgoed oplossen dan zou ik haar iets tegen hormonen moeten geven of haar baarmoeder weg laten halen ofzo.

succes.

laurake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 14:07

mijn instructrice zegt gewoon dat ik geduld moet hebben omdat ze meer tijd nodig heeft dan anderen. Ze vindt Quincy echt een goed paardje voor in de dressuur en zij zou haar niet verkopen.
het kan zijn dat het over 2 maand gedaan is maar het kan evengoed weer een jaar of 2 jaar duren. Ze zegt ook dat het gewoon tussen haar oren zit en nergens anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:12

weet je dat veel mensen dat snel zeggen?
"het zit tussen zijn oren.."

met dit soort dingen zou ik altijd alle lichamelijk oorzaken gaan uitsluiten. van spierpijn worden ze ontzetten vervelend en doet aanraken behoorlijk pijn..
bloedtestje voor alle zekerheid? en een fysiotherapeut is misschien verstandig..

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:20

Overigens ging ik er vanuit dat er met het paard zelf niets mis is....

Maar waarom zou er perse iets mis moeten zijn met Quincy, sommige paarden zijn gewoon narrig, netzoals er narrige mensen bestaan, daar hoeft niet altijd een medische reden voor te zijn hoor..

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:35

Tja, als je instructrice zegt dat ze een heel goed paardje voor de dressuur is en jij wilt graag dressuur rijden dan zou ik haar houden. Misschien kun je een tweede paardje gaan rijden waarmee je nu al vast wedstrijden kunt doen? Dat hoeft dan niet per se een eigen paard te zijn maar je kunt een bijrijdster zijn van iemand anders. Als dat klikt heb je in ieder geval een paard waarmee je lekker redelijk ongecompliceerd kan rijden en hoef je je niet blind te staren op je eigen wat moeilijker paard.
Daarnaast denk ik ook dat het heel belangrijk is om haar na te laten kijken om alle lichamelijke oorzaken van dit gedrag uit te kunnen sluiten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:00

Ik zou het paardje eerst eens laten keuren/na laten kijken door een DA. Je weet natuurlijk niet of het pijn heeft. Sommige paarden kunnen ook na bepaalde tijd, als ze weten wat rijden voor hen betekent, vervelend gaan doen en alles bedenken om onder het werk uit te komen.
Uitzoeken waar het aan ligt is denk ik wel belangrijk, zo'n paardje komt bij verkoop meestal in de handel, en dat is denk ik niet de bedoeling (het paard wordt daar niet mee geholpen).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:04

waar staat ze? staat ze constant op stal?
ik heb het gevoel dat je paardje niet gelukkig is, of kan zijn, 23 uur per dag op een stal
daarom doet ze mss ook zo zuur op stal, en werkt ze niet graag in een stoffige piste, maar gaat ze wel graag naar buiten
voor je haar verkoop^t kun je eens proberen hoe ze reageert als ze een paar uur per dag naar buiten kan Lachen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:44

Ja, ik zou het zelf niet kunnen om mijn paardje te verkopen en zeker niet voor alleen mijn eigen bestwil.
Aks je zeker weet dat het niet lichamelijk is, zou ik gewoon een tijdje even voor beide 'op adem' komen. Ga lekker aan de hand stappen, in de wei, los gooien en zo langzaam aan naar de bak. En dan ook gewoon in de bak stappen. Laat haar zien dat jij haar maatje bent en dat er ook leuke dingen zijn. Op deze manier zullen jullie met dressuur nergens komen, dus probeer weer een band op te bouwen. Kan me niet voorstellen dat dat niet mogelijk is, met jou als enige ruiter!!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:21

Ik geloof graag dat je het er heel erg zwaar mee hebt, je zit gewoon in dubio.. Mocht je zeker weten dat jouw paardje geen pijn heeft, zou ik als ik jou was eens op Dreamstables.nl kijken.. Ik heb hier laatst op gekeken en misschien kan je eens contact met deze mensen zoeken en kunnen zij je helpen. Je weet het nooit..

Zelf zou ik mijn paard niet verkopen, ondanks dat er zoveel problemen zijn. Deze moeten toch opgelost kunnen worden.. Misschien van mensen van buitenaf, die jullie niet kent.. Dus ook echt objectief naar jullie kunnen kijken en daarna helpen..

Heel erg veel succes ermee !!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:42

Zoals Witoto zegt, kijk eens bij dreamstables en bel Conrad gewoon voor een advies. Hou er wel rekening mee dat ie lekker langdradig kan zijn aan de telefoon en dat ie honderduit kan kletsen over paarden... Hij heeft wel een handicap met spreken want hij stottert, maar laat je daardoor absoluut niet weerhouden om hem vragen te stellen! Hij is absoluut kundig. OK dan!
Als jouw paardje gewoon meer tijd nodig heeft gun haar dan die tijd en ga lekker buiten rijden met dr. Als ze dat leuker vindt misschien knapt ze dan wel op en kan je straks als ze wat volwassener is wel met dr aan de slag in de dressuur. Laat dr inderdaad ook eens op dr hormonen na kijken. Dat jij dan wat langer moet wachten om te kunnen starten dat moet je er dan maar voor over hebben.
succes!

laurake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:14

Ik heb er eens met mijn ouders over gepraat. En ze laten het gewoon aan mij over. Een 2de paard erbij is wel volledig uitgesloten. Wat ik ook heb geprobeerd het mag niet. Maar ik respecteer hun keuze volledig. Nu zit ik nog steeds met mijn probleem. Moet ik haar nu houden of niet. Ondertussen is ze al 2x achtereenvolgens braaf geweest en heb dan express maar 10 à 15 min gereden. Maar laatste les was ze weer erg irri. Pfft, ik weet echt niet wat ik ermee moet. Echt niet. Haar moeder was ook zo'n rare. Maar dan in 10voud. Volgens mij is het ook een stuk genetisch bepaald. Ik ben al blij dat ze niet volledig op haar moeder trekt. Zondag ga ik nog eens met haar op wandeling en hoop dat ik dan al een beetje wijzer ben.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:45

Goed van je dat je met je ouders hebt gesproken!! Ik zou haar denk ik maar houden als ik jou was en kijk eens of je in tussentijd al niet eens een paard van iemand anders uit kan brengen in de sport. En haar misschien toch nog eens goed laten nakijken door de DA? (voor de zekerheid Knipoog.. maja, als de moeder van je paard ook al zo'n moeilijke tante was..

Sterkte in ieder geval nog met dit hele geval!:)

laurake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:45

ze komt wel degelijk veel buiten hoor. Ze loopt dan op een wei van 11ha met nog heel veel andere paarden. Ik ga eens met mijn instructrice praten en vragen wat zij ervan denkt. Zou het ook gewoon niet kunnen dat ze niet graag in de paardenhouderij staat? De woensdag en de zaterdag komen er veel kinderen en is er meer drukte enzo. Zondag ga ik nog zien en anders laat ik eerst eens de DA komen om haar volledig te controleren. En als alles goed is met haar zal ik nog zien. Pfft het is echt wel moeilijk hé.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:55

Ik weet niet of je er aan wilt of niet.
Maar wellicht moet je haar eens laten 'lezen' door iemand.
Ik las dat Depennybitch hier op Bokt dat ook doet.

Het is een merrie dus dat zurige gedrag kan dus daar worden veroorzaakt (hormonen)

Ik zou er eens beter naar laten kijken dan alleen je instructrice. Geef niet te snel op, zeker niet nu je al zover bent gekomen! OK dan!

Sterkte!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:00

Ze kan ook best narrig doen omdat ze voelt dat er iets gaande is, dat je niet meer zo van haar houd als voorheen. ik zou haar wegdoen als ik zelf geen plezier meer heb, want dan heeft mijn pony het ook niet meer. Een ander baasje is misschien helmaal weg van haar en dan kan ze zo weer opknappen. Natuurlijk moet je ook rekening houden met ziekte , hormoonprobleem, dracht(?)

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:17

Ik heb misschien een tip. Ze vind in het bos toch leuk? Waarom ga je in het bos niet een beetje proberen dressuurmatig te rijden misschien werkt dat en als dat goed is ga je in de bak beginnen. Of misschien beginnen met dressuren aan de lange lijnen dus zonder dat je erop zit en dan later erop en er onder het zadel verder meegaan.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:23

ellepel schreef:
tja.....als ik jouw verhaal zo lees dan denk ik dat je paard iets mankeert...geen kwestie van karakter maar een ziekte, of pijn...
als een paard het zo haat om aangeraakt te worden. is er iets mis..
heb je al eens iemand ernaar laten kijken?
verkopen zou ik nooit doen, dan geef je het probleem aan een ander, dus houden en eentje erbij...

Helemaal mee eens..........

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:31

Hetja schreef:
Maar waarom zou er perse iets mis moeten zijn met Quincy, sommige paarden zijn gewoon narrig, netzoals er narrige mensen bestaan, daar hoeft niet altijd een medische reden voor te zijn hoor..

Ben ik met je eens, maar deze optie moet ze niet gelijk uitsluiten. Het kán namelijk wel zo zijn dat het idd iets medisch is, hoeft niet persé, maar kan wel...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:00

heel herkenbaar verhaal

Quentin heb ik nu 5 jaar 3 jaar van staken vechten ruzie en blessures, daarna 1,5 jaar lekker gereden, t/m Z1 en toen kon ik zelf ff niety rijden ivm mn nek, en nu blijkt hij erge ataxie te hebben en een probleem met rechtsachter......ook al is hij afgelopen jaren meerdere keren door dierenartsen nagekeken, ik weet bijna zeker dat hij al die tijd al ergens last van heeft gehad

een paar is niet zomaar vervelend en haat het niet zomaar om aangeraakt te worden.

Ik zou er een goede DA naar laten kijken, of een manueel therapeut die naar haar rug kijkt...

heel veel succes ermee!