paard in de B nagevelijk lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard in de B nagevelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:36

de een zegt dat het wel moet en de ander zegt dat het niet moet: nagevelijk lopen in de B. ik wil eens graag weten of het nou wel of niet is...ik dacht zelf van niet

ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken!!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:46

Ligt er maar net aan wat een jury liever ziet! Als je heel netjes je overgangen rijdt en je figuren goed rijdt, haal je vaak wel gewoon een winstpunt...
Je paard moet dan wel normaal in de hand gesteld zijn en niet helemaal sterrenkijken!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:51

Tegenwoordig ziet [geloof ik] iedere jury liever dat je paard iets nagevelijk loopt in het B!! Tenminste, als ik soms protocollen van mensen bekijk dan staat er soms wel onderaan : 'paard moet meer nagevelijk lopen'!
Je paard mag natuurlijk niet helemaal met zn neus eruit lopen want dat verstoord het beeld wel een beetje [vind ik]

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:10

In de B hoeft je paard niet aan de teugel te lopen hoor. Het is belangrijk dat je netjes op de letter rijdt en netjes je figuren rijdt en je overgangen. Het is niet de bedoeling dat je paard in verzte gaat of dat je niets over hem te vertellen hebt. Je moet contact hebben en onderhouden met zijn mond, maar hij hoeft niet naar beneden te lopen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:13

Je paard hoeft niet 100% perfect door de hals te zijn, maar moet wél nageven. Dwz, niet met z'n kop lopen schudden, z'n hals heel recht voor zich, kop omhoog, oid.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:16

Ontspanning moet er zeker wel in, ze letten wel een beetje op het totaal beeld, op de combinatie enzo maar vor de rest sluit ik me hier boven aan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:21

Fitzroy schreef:
Itt wat veel mensen denken moet je paard toch echt al nageeflijk zijn in de B, anders heeft het niet zoveel zin om te starten.

Ik quote mezelf uit een ander topic hier op bokt. Ook in de B hoort een paard nageeflijk te lopen. Ik weet niet waar jullie vandaan halen dat dat niet zo zou moeten zijn?
Op de jurycursus wordt het aan aspirant juryleden toch echt wel zo verteld.
En aangezien ik het ook zo geleerd heb, jureer ik daar dus ook naar Knipoog
Niet nageeflijk = zeker geen winstpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:23

Natuurlijk moet een paard nageeflijk zijn
dat is de basis waarmee alles begint

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:36

Fitzroy schreef:
Ik quote mezelf uit een ander topic hier op bokt. Ook in de B hoort een paard nageeflijk te lopen. Ik weet niet waar jullie vandaan halen dat dat niet zo zou moeten zijn?

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:38

mee eens, ik heb ook altijd juist complimenten gekregen over mijn paardje zn nageeflijkheid. dus volgens mij letten ze daar wel degelijk op

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:45

Fitzroy schreef:
Ik weet niet waar jullie vandaan halen dat dat niet zo zou moeten zijn?

Uit ervaring..
Ik heb nu 4 wedstrijden gereden en 5 winst bij 1 proef liep ze echt nagevelijk en bij 1 proef een klein beetje die andere proeven liep ze niet nagevelijk en soms zelfs stukken tegen de hand..
Ik heb wel mijn overgangen zo correct mogelijk gereden, mijn figuren op de letter, overal op het goede been en geen fouten gemaakt en geprobeerd haar te laten nageven.
En ik kijk ook altijd heel overdreven waar ik heen moet Haha!

Dus ik denk dat dat per jury verschilt..
Regels zijn er om overtreden te worden Tong uitsteken

Maar ik denk ook dat je er wel aan moet werken als jij geen contact hebt met de mond van je paard of alleen maar met je handen bezig bent zonder been te geven dat je dan zeker geen winstpunt krijgt!

Ik heb een pony die echt heel moeilijk nageeft, maar toch werk ik er heel de proef aan en misschien dat een jury dat ziet en me daardoor toch winst geeft...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:51

runningkawa schreef:

Volkomen mee eens!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:03

miesie schreef:
Ik heb een pony die echt heel moeilijk nageeft, maar toch werk ik er heel de proef aan en misschien dat een jury dat ziet en me daardoor toch winst geeft...

Dat verklaart een hoop. Bij de pony's ben ik ook soepeler dan bij de paarden.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:26

Volgens Eddy de Wolff moet een paard in de B enkel aantonen dat er sprake is van een aanleuning.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:53

Als je paard de hele proef tegen de teugel loopt ben je duidelijk nog niet klaar voor de L en dan ben je niet winstpuntwaardig.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:26

runningkawa schreef:

Dit vind ik dus ook. Een ontsppannen en nageeflijk paard is de basis van al je oefeningen.. Dus dat is toch iets wat er gewoon bij hoort..

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:56

Ik vind dat het nogal veel verschilt met de pony's
Als je kleine kinderen ziet op een A- of B-pony; misschien weten die wel helemaal niet wat "nageeflijkheid" is! Als die hun proefje gewoon netjes rijden dan vind ik dat ze wel een winstpunt verdienen.
Bij de paarden ligt het natuurlijk anders, dat zijn (meestal) wat volwassenere mensen die al een langere tijd paardrijden. Daar zou je je paard wel nageeflijk moeten hebben lijkt me!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:07

Rosalie123 schreef:
Ik vind dat het nogal veel verschilt met de pony's
Als je kleine kinderen ziet op een A- of B-pony; misschien weten die wel helemaal niet wat "nageeflijkheid" is! Als die hun proefje gewoon netjes rijden dan vind ik dat ze wel een winstpunt verdienen.
Bij de paarden ligt het natuurlijk anders, dat zijn (meestal) wat volwassenere mensen die al een langere tijd paardrijden. Daar zou je je paard wel nageeflijk moeten hebben lijkt me!

Idd, ik vind dat ze bij de jonge pony ruiters naar de ruiter moeten kijken.
Want ik denk dat de goede dressuurruiters hun tijd niet gaan verdoen om een gewoon ponytje te beleren. Dus als de ponyruiter netjes rijd dan is dat een punt waard. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:56

Pony's en paarden kun je idd niet vergelijken qua hoe er gepunt word
Zeker de kleine ukkies niet, die hebben geen jaren rij ervaring Lachen

Maar bij de paarden word er wel degelijk nageeflijkheid gevraagt in de B.
daarom is voor sommige pony ruiters de overgang van pony's naar paarden zo groot en krijg je de vragen ik reed eerst wel wp's en nu niet meer, hoe kan dat nou

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:59

In principe hoeft het niet, maar ik krijg regelmatig commentaar als mijn paard niet helemaal op de goede hoogte loopt. En ze willen ook dat je je paard al aan elkaar rijd en met genoeg impuls enzo. De laatste paar keren staat dat elke keer op mijn coupon. Maar het zal zeker per jury verschillen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:08

in de L1 verwachten ze dat je paard nageeflijk en in aanleuning loopt, je krijgt in de B een winstpunt als de jury vind dat je klaar bent voor de L1
dus , net als fitzroy vind ik dat de ruiter het paard in de B al nageeflijk moet hebben, wil je een winstpunt krijgen, want niet nageeflijk , is dus niet klaar voor de L1

bij ab pony's vind ik het wat anders, vanaf C a D vind ik dat er wel enige nageeflijkheid in de B moet zijn, het hoort immers bij de basis van het rijden, en vooral bij de paarden vind ik dat een jury je best mag korten als je je paard niet nageeflijk hebt in de B
neem dan eerst eens wat langer les, want als je actief B wedstrijden rijd, ben je immers toch ook allang bezig met oefeningen van het L1 ??
als je start in een klasse, dan heb je daar gewoon klaar voor te zijn, en datmoet je van te voren dus al goed aangeleerd hebben, dus voor je start, moet je de basis onder de knie hebben Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:21

Het hoeft officieel niet, maar het oogt veel beter!

Het beste is (dan blijven de wedstrijden leuk), dat je een niveau hoger thuis rijdt dan op wedstrijden.

Anders moet je vechten om winspunt, zo stroom je lekker rustig door.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:48

Een B paard moet zeker nageeflijk zijn!
Voor de B + L moeten ze nageeflijk zijnn
In hogere klasses echt aan de teugel

Nageeflijk is de ontspanning in nek en kaak
Aan de teugel is een breder begrip dan "afbuigen"
Daar word ook het ondertreden en draagkracht van het achterbeen belangerijker, wat in de B en de L niet zo nodig is.

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:50

Ik vind wel dat een paard nageeflijk moet zijn in de B. Zonder nageeflijkheid, geen halsstrekken ed

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:29

Wat je krijgt als iedereen maar zijn paard nageeflijk gaat (proberen te) rijden, is allemaal van die in de krul getrokken paarden.. Scheve mond
Helemaal op de hand, en duiken bijna de grond in, zo voorover dat ze lopen...

Je paard moet in de B lekker op zijn eigen benen lopen, en niet TEGEN de hand, wat nogal eens verward wordt met niet nageeflijk..