Leren laarzen of chaps?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarie87

Leren laarzen of chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:55

Ik heb nu rubberen laarzen, maar de voerig is kapot en met rijden zakken ze nogal af (m'n hak zit dan halverwege de laars aan het einde van de les).

Daarom wil ik dus nieuwe, maar ik weet nog niet precies hoe en wat. Zit een beetje te twijfelen tussen leren laarzen en chaps (wel leren chaps, bijv die van Petrie met jodhpurs).

Maar wat zijn nou precies de voor- en nadelen?
De laarzen zijn dan waarschijnlijk wel ongeveer 2x zo duur als de chaps, is het dat prijsverschil waard?

Had zelf al bedacht dat leren laarzen beter zijn voor je beenhouding (die is nu nogal slecht), maar als je leren chaps neemt, heb je dan niet bijna hetzelfde effect?
En ze zijn natuurlijk ook mooier Schijnheilig maar goed, dat telt nu even niet mee.
Maar ze zijn wel duurder en hebben ook meer onderhoud, of niet (rijd wel altijd in de buitenbak = modder)?

Wat raden jullie mij aan?

En nog ideeën welke laarzen/chaps? Dacht met laarzen zelf aan de Petrie Standaard en met chaps aan de Petrie Gaithers, iemand die deze kent?
En qua jodhpurs weet ik het niet, misschien die die nu in de aanbieding is bij de Divoza Tong uitsteken (mondoni excellent) ?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:20

Zelfs bij gaiters blijf je wat meer bewegingsruimte bij je enkel houden, je voet ligt naar mijn idee idd stiller bij leren laarzen. Maar het ligt eraan of je ze alleen voor het rijden wilt gebruiken, bij wedstrijden, of ook bij stalklussen. Het handige van jodpurs is, dat wanneer je de stal gaat mesten je de gaiters eraf kan halen. Wanneer je rubberen jodpurs hebt geeft het niet als er wat urine en mest op komt, bij leren laarzen is het wel schadelijk. Daarnaast komt nog dat je leren laarzen niet super snel kunt verwisselen voor een paar stalschoenen oid.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:22

Ik heb trouwens de Petrie Perfect, is nog een beetje goedkoper dan de Standaard. Maar echt een goede leren laars om mee te beginnen. Na 2 jaar intensief gebruik zijn ze nog als nieuw.

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:26

Hmz had bij de Van Rijs (ruitersportzaak) gehoord dat ze de Petrie Perfect daar bewust niet verkochten omdat de kwaliteit niet goed was.
Wedstrijden rijd ik niet, dus dat maakt niet uit.
Stalklussen doe ik eigenlijk ook bijna niet, alleen poetsen en rijden.
Ik zou trouwens dan wel leren jodhpurs nemen denk ik.
Maar zijn gaithers voor je beenhouding wel een verbetering in vergelijking met rubberen laarzen (moet haast wel, iig met die ik heb, want lijkt me niet dat zie zo erg afzakken?)?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:29

Ik ben nou ook aan het kijken voor leren chaps, ik heb wel intresse voor de leren chaps van BR die ze bij Piaffe hebben.
En er dan onder leren jophers.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:30

Laarzen zijn uiteindelijk voordeliger, ze zijn van betere kwaliteit en gaan langer mee. Daarbij zijn ze veel comfortabeler en zijn sommige goede laarzen (Petrie) al vanaf 199euro t krijgen nieuw.

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:41

Maar over die laarzen had ik dus gehoord dat ze niet goed zijn en bij de winkel waar ik ze wil kopen hebben ze die niet (wil ze eigenlijk wel graag daar kopen ivm de service)..
Dus die vallen eigenlijk al een beetje af.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:48

Bij alle betere ruitersportzaken hier in de buurt verkopen ze iig de petrie perfect, juist omdat ze zo goed lopen. Uit ervaring kan ik iig vertellen dat ze behoorlijk sterk zijn en van goed kwaliteit. Natuurlijk zijn ze niet te vergelijken met een laars van 500 euro, maar daar betaal je dan ook naar.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:53

Annemarie87 schreef:
En qua jodhpurs weet ik het niet, misschien die die nu in de aanbieding is bij de Divoza Tong uitsteken (mondoni excellent) ?

Die heb ik ook, en zitten super lekker!! Moet je wel vertellen dat ik de eerste tijd met vreselijke blaren op mijn voeten gelopen heb.. Maar als ze zich eenmaal vormen naar je voeten zitten ze heerlijk. Haha!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:52

Ik heb Petries, Ik geloof de Perfect en ben er echt heel tevreden over. Kan ook echt niet zeggen dat de kwaliteit minder is. Ik heb ze nu zes jaar en zien er nog heel goed uit.
Ik heb ook leren chaps. Die zijn van Kavalkade en daaronder heb ik jodhpurs van Cavallo. Deze combi heb ik nog niet zo heel lang, maar tot nu toe ben ik ook hier super tevreden over.

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 18:50

@ Mikkie: als je de chaps vergelijkt met de laarzen, qua rijden, wat vind je dan het fijnst rijden? En is het verschil erg groot?
Loop trouwens wel regelmatig tot de modder (vandaag tot halverwege m'n laars ofzo Tong uitsteken ) weet niet of dat erg goed is voor leren laarzen?

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:08

Ik merk geen verschil tussen mijn laarzen of mijn chaps. Laarzen vind ik zelf mooier. Wil je uiteindelijk wedstrijd gaan rijden dan moet je voor de laarzen gaan.

Annemarie87 schreef:
als je de chaps vergelijkt met de laarzen, qua rijden, wat vind je dan het fijnst rijden? En is het verschil erg groot?
Loop trouwens wel regelmatig tot de modder (vandaag tot halverwege m'n laars ofzo Tong uitsteken ) weet niet of dat erg goed is voor leren laarzen?

Wil je door de modder lopen dan is het voor beide natuurlijk niet goed. En blijf je in de laars droger denk ik. Maar over het algemeen moet je niet met je laarzen tot de helft in de modder gaan lopen Verward

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 19:38

Dat tot de helft moet je niet al te letterlijk opvatten, maar m'n laarzen zakken iig wel een stukje weg (maar op zo'n moment zou ik die chaps niet aanhebben, dus dan zou het alleen slecht zijn voor de schoenen ipv de hele laars).
Qua hoe het eruit ziet maakt me echt niet uit, maar wel wat fijner rijdt en waarmee je beenhouding beter is (en of dat een heel groot verschil uit maakt tussen gaithers en leren laarzen).

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:55

Als ik mijn laarzen en mijn gaithers vergelijk, dan vind ik ze eigenlijk allebei heel fijn rijden (is echt een antwoord waar je iets aan hebt he)
Met de Gaithers heb je alle comfort van leren laarzen, maar het gemak van chaps. Dat wil zeggen, dat je je benen fijn stil tegen het paard aan kunt houden, ze een mooie pasvorm hebben, maar je ze gemakkelijk aan en uit kunt ritsen. Toch moet ik zeggen dat ik met de Gaithers mijn paard beter "kan voelen" dan met de laarzen. Dat komt denk ik ook door mijn laarzenkeuze. Als je kalfsleren laarzen hebt, dan zal dat verschil niet merkbaar zijn.
Toch kan ik niet zeggen wat ik fijner vind rijden.

Door de blubber lopen is niet echt goed voor leren laarzen. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn laarzen ook regelmatig goed vies worden (we hebben alleen een buitenbak) Als je van plan bent om ook de paarden uit de wei te halen met je leren laarzen aan, dan denk ik dat je beter voor chaps (gaithers dus) kunt kiezen. Je moet gewoon even nagaan wat voor jou het makkelijkste is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:00

ik heb beide, leren laarzen (konig) en leren chaps + schoenen (ariat) en ik ben over beide heel tevreden.
Met rijden merk ik niet zo'n verschil, maar dat komt denk ik omdat ik van mezelf al een stille beenligging heb Lachen
Toen ik nog mountain horse sportive highriders had, was mijn beenligging trouwens wel onrustiger dan nu, dus het ligt ook aan de laars/chap die je koopt.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:03

Ik heb ook leren rijlaarzen ik heb weer nieuwe aan laten meten bij peter schoofs in berlicum(ik weet niet of iemand die kent?) en ik zou niet anders willen dan leren rijlaarzen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:50

ik heb de petrie standard en ik moet zeggen dat leer wel echt fijner rijdt, met leren chaps heb ik nooit gereden dus dat weet ik niet. ik vind alleen wel dat het leer bestwel stug blijft ...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:53

Absoluut laarzen. En dan leren. Ze zijn wel erg duur, maar ik vind dat ze veel lekkerder zitten. Als je ze goed onderhoudt, dan doe je er wel een tijdje mee.

Jaziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:10

Ik heb naast leren rijlaarzen, tevens de leren Petrie chaps. De chaps gebruik ik eigenlijk het meest. Met name omdat je de chaps zo makkelijk in het onderhoud zijn, daarnaast is de bewegingsvrijheid rond je enkel groter,dan met laarzen.

Linn

Re: Leren laarzen of chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:54

Lang leve leren chaps! Ik rijd nu ongeveer een jaar met chaps van Ariat en lederen Jodhpurs. Ook heb ik laarzen van Petrie, maar die gebruik ik nu alleen nog maar voor wedstrijden. Ik was het aan en uit doen in de stal zat en vind het vooral in de zomer handiger met chaps. Bovendien heb ik het gevoel dat ik mijn paard beter voel met chaps, en dat ik mijn benen in de richting kan bewegen die ik wil, omdat je voet min of meer los zit van de schacht. In het begin kan dat een beetje wennen zijn en moet je eraan denken dat je je been in de goede houding moet houden, maar nu kan ik niet meer zonder! Ik heb zelfs al een paar wedstrijden met ze gereden en kreeg verrassende reacties, van mensen die dachten dat het laarsen waren, tot mensen die het afkeurden. Dat laatste is natuurlijk wat minder...