arme paddy

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

arme paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:35

Ze was 2,5 jaar toen ik haar kocht. En Biebel was de eerste die het opmerkte: een scheef bekken. Heb er een fysiotherapeut bij gehaald, maar die kon verder er niets aan vinden, sja, scheef bekken maar dat zei nog niets. Ik moest uiteindelijk door te rijden uit vinden of ze daar last van had. Ook de veearts had haar er niet op afgekeurd. Dat doen veeartsen namelijk niet. Ik maakte haar zadelmak, reed haar niet veel het eerste jaar, maar vluchterig was ze altijd al. Nooit gemeen, nooit bokken of zo. MAar wel altijd wegrennen. ER is zelfs een tijd geweest dat ik me genoodzaakt zag om met de slof te rijden. Want ze deed haar kop in de lucht en er zat geen stuur of rem meer op en daar gingen we dan in topsnelheid. Met die slof kon ik haar hoofd omlaag trekken en dan werkte de rem wel weer. Nou, ik met slof rijden.... dat wil wat zeggen. MAar Wim van Osch (een springinstructeur die beter dressuurles kan geven dan wie dan ook) ging mij helpen en les geven. Hij is de ENIGE geweest die mij kon helpen met paddy en haar goed kon laten lopen. De paar momenten dat ze bij mij tiptop liep, waren bij hem in de les. Maar hoezeer hij ook hamerde op correct rijden, rijden met gevoel (NOG genuanceerder met die handen, NOG meer gevoel hamerde hij dan), ze bleef vreselijk stierig.

Soms fijne periodes dat ze wel goed liep maar die waren van korte duur. Vaak strijd en dat was ik moe. Een paar keer haar te koop gezet met tegenzin, maar ja, anderen konden er ook niet op rijden. Sja, Wim wel, en sandra Kreeft ook. MAar sja, die kunnen ook wel een heel beetje rijden! Dat kunnen veruit de meesten niet.

Gisteren een tandarts er bij gelaten (voor de jaarlijkse controle) en die man kan nog veel meer dan alleen het gebit. Hij doet er nog vanalles bij, waaronder radiologie (heeft ook in diverse ziekenhuizen gewerkt, waaronder het Radbout in Nijmegen). En hij zag iets dat nog nooit eerder iemand had opgemerkt: Hij keek over het bekken heen naar de schoft. Links lijkt de schoft uit te puilen, meer dan rechts. En rechts is haar bekken veel lager dan links. Diagonaal klopt er dus iets niet. Ze zat daar bij haar schoft vast en het lijkt daarom alsof haar nek niet in het midden van de schoft zit maar er scheef op staat.

Dit paard kun je onmogelijk in een lengtebuiging krijgen zei de tandarts. Dat kan ze gewoon niet. Nu zit hij te broeden hoe hij haar kan helpen. Aan het einde van deze week zal hij terugbellen. Maar nu heb ik het antwoord op haar verzet. Ze is niet onwillig, ze is niet gecompliceerd, het is onmacht en waarschijnlijk ook pijn. Jammer dat ik nu pas iemand vind die dat ziet. Al die adviezen die ik gelukkig niet opgevolgd heb van moe rijden, moe longeren en daarna pas beginnen met trainen..... Ik wist wel dat dat niet de juiste methodes waren en dat er iets moest zijn waarom ze zo deed. Ik voelde het aan haar rug, die was soms te strak. Ik hoop heel erg dat ze geholpen kan worden. Nu dressuur ik niet meer met haar, alleen nog buitenritjes.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:38

heb je droste er toevallig al bijgehad? chrystal-gek heeft zijn gegevens wel. hij zit bij tubbergen in de buurt geloof ik

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:43

Desiree, ik schrik er van. Toch erg dat je er zo laat pas achter moet komen. Ik hoop dat die man een oplossing weet en de buitenritjes vind ze vast ook heeeerlijk. Hou ons op de hoogte en sterkte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:47

Desiree, ik zou je Rodinde Hoogenraad aanraden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:48

LiSSy schreef:
heb je droste er toevallig al bijgehad? chrystal-gek heeft zijn gegevens wel. hij zit bij tubbergen in de buurt geloof ik

Die droste woont in Langeveen! En ik heb al van hem gehoord. Je moet namelijk weten dat ik de naam van de tandarts uit Hardenberg (Johan van Eeken geheten) gekregen heb van een dorpsgenote die een lezing van hem had gezien. En die was toen bij een paard uit Manderveen geroepen. Hij had toen aangegeven dat hij niet kon helpen maar dat Droste uit Langeveen erbij moest komen, en die had dat paard wel goed gekregen. En het is niet gezegd dat die uiteindelijk ook niet bij paddy erbij gehaald zal worden hoor. WAnt ook mijn dressuurinstructeur vorige week noemde zijn naam al.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:49

Lielle schreef:
Desiree, ik zou je Rodinde Hoogenraad aanraden.

DIe is er allang bij geweest en die heeft het niet gezien. Ze constateerde alleen dat haar bekken vast zaten. En dat zal ook wel zo geweest zijn. MAar losmaken heeft geen zin als de zaak steeds weer vast loopt. het moet gewoon niet meer vast lopen. Ik heb er al meerdere mensen naar laten kijken en die hebben mij nooit kunnen helpen. Paddy bleef dwars. Nou ja, dat dwarse was dus uiteindelijk onvermogen. Daarom arme paddy.

Een troost ja Chantal, dat buitenrijden vindt ze inderdaad mooi! Vooral in de stap, dan rij ik haar met lange teugel en is ze lekker ontspannen. En in de galop wil ze hard, en soms mag ze dat ook.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:50

Tjonge Desiree wat oliebol zeg! Mijn eerste gedachte was eerlijk gezegd ook: bel Rodinde. Maar haar heb je er dus al bij gehad? Was dit voor of na de tandarts, want anders zou je diens oordeel met haar kunnen bespreken. Ik weet zeker dat ze daar open voor staat.
Misschien ziet de tandarts het ook wel verkeerd, dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Hij is nou eenmaal tandarts, en al heeft hij gewerkt in het Radboud, dan is dat absoluut geen garantie dat hij paarden kan beoordelen.
Als het gaat om de ene schouder die breder is dan de ander, dan ken ik nog zo'n geval: Raci. Om die reden heb ik destijds een nieuw zadel moeten kopen destijds, omdat haar ene schouder forser was dan de ander. De oorzaak daarvan is lastig te achterhalen, waarschijnlijk reed ik haar niet recht genoeg waardoor de ene schouderpartij zich meer ontwikkelde dan de ander of zo. Ook haar bekken staat scheef overigens, maar dat is deels gecorrigeerd door Rodinde.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de toekomst van mijn paard niet in handen zou willen geven van een paardentandarts die toevallig in ziekenhuizen voor mensen heeft gewerkt. Daar ben ik denk ik te nuchter voor. Ga anders naar een kliniek in Duitsland of Belgie, die zijn vaak veel verder in dit soort dingen dan hier in Nederland. Of bel dr. Dimitrie Partmetier (belgie), die is ook bij ons op stal geweest en daar is erg positief op gereageerd (evenals door Raci's smid en de stal waar wij trainen Knipoog ).
Maar raak niet te snel in een paniek die misschien niet nodig is. De naam die bij mij nog steeds naar boven blijft komen is Rodinde, als er werkelijk iets niet klopt aan de stand van je paard is zijn imo toch echt een van de eerste die dit zal zien voor wat het is en niet een tandarts.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:32

Wat jammer dat ze er pas zo laat achter komen, maar daar is nu niets meer aan te doen en beter dat ze er nú achter komen dan nooit.
Ik hoop dat er iig iets aan te doen is en dat je haar ooit nog eens zonder vechten en (voor haar) pijn kan rijden. Succes!

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:32

Desiree schreef:
Die droste woont in Langeveen! En ik heb al van hem gehoord. Je moet namelijk weten dat ik de naam van de tandarts uit Hardenberg (Johan van Eeken geheten) gekregen heb van een dorpsgenote die een lezing van hem had gezien. En die was toen bij een paard uit Manderveen geroepen. Hij had toen aangegeven dat hij niet kon helpen maar dat Droste uit Langeveen erbij moest komen, en die had dat paard wel goed gekregen. En het is niet gezegd dat die uiteindelijk ook niet bij paddy erbij gehaald zal worden hoor. WAnt ook mijn dressuurinstructeur vorige week noemde zijn naam al.

Ik heb Droste al met een aantal paarden in de weer gezien en hij heeft ze allemaal goed geholpen. Een meisje wat bij mij kwam te lessen had de pony zo slecht aan het lopen (hij liep niet in twee delen, maar zelfs in drie delen). Ik heb hen toen aangeraden om Droste erbij te halen. Hij is drie keer bij die pony geweest en hij liep weer goed!

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:09

Wat naar voor Paddy, Desiree!!!
Maar misschien nu wél eindelijk een doorbraak in het hele geval. Je loopt al zo'n tijd te zoeken naar de oorzaak.
En buitenrijden gaat inderdaad wél lekker.

Ik hoop dat je snel wat terughoort van hem en dat jullie er wat aan hebben.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:29

Goh, dat zou een hoop verklaren. Ik hoop dat er iets aan te doen is.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:39

We wisten al dat ze scheef was achter...maar dat er nooit eens een kenner er beter naar heeft gekeken.
Je zou toch zeggen..als er iets is, moet je zoeken.
Ik heb nu echt het gevoel: was er maar een reus die Paddy ff kraakte, dat alles op zijn plek springt ofzo Wow!
Mens en dier zijn wel grotendeels hetzelfde, hij zal wel iets gaan bedenken, wie weet komt ie met een goede tip.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:16

Garfield schreef:
Ik heb Droste al met een aantal paarden in de weer gezien en hij heeft ze allemaal goed geholpen. Een meisje wat bij mij kwam te lessen had de pony zo slecht aan het lopen (hij liep niet in twee delen, maar zelfs in drie delen). Ik heb hen toen aangeraden om Droste erbij te halen. Hij is drie keer bij die pony geweest en hij liep weer goed!

Die Droste heb ik nu al zo vaak horen noemen, en ik heb nog niets negatiefs gehoord. Die naam zal ik zeker onthouden. Paddy heeft die scheve bekken altijd gehad, daarvoor ben ik bij Rodinde geweest. MAar zij heeft niet gezien wat de oorzaak was. En ze heeft het ook niet kunnen verhelpen. GEen reden voor mij dus om daar opnieuw naartoe te gaan.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:23

Tjee, wat een verhaal.

Ik had hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Hopelijk kunnen ze haar helpen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:29

Ja, dat ze scheef was wisten we al.
Jammer dat het zo lang duurde oordat iemand je kon vertellen hoe de vork in de steel zat. Scheef in de steel in deze....
Nee, Rodinde is het dan ook niet voor Paddy, wellicht dat je je probleem voor kan leggen bij Guy Blom ? Hij hoeft niet meteen te komen, maar misschien heeft hij wel nuttige info voor je.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 23:50

Guy Blom heb ik er vanaf de eerste keer dat ik het wist al bij geroepen, maar ook hij heeft niet opgemerkt waarom dat bekken scheef was. Als er nu iemand bij komt, dan zal dat waarschijnlijk die Droste uit Langeveen zijn. MAar eerst eens afwachten van Johan van Eeken weet te vertellen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:47

Desiree schreef:
Guy Blom heb ik er vanaf de eerste keer dat ik het wist al bij geroepen, maar ook hij heeft niet opgemerkt waarom dat bekken scheef was. Als er nu iemand bij komt, dan zal dat waarschijnlijk die Droste uit Langeveen zijn. MAar eerst eens afwachten van Johan van Eeken weet te vertellen.

Er hoeft helemaal geen reden te zijn dat haar bekken scheef is. Van enorm veel paarden is dit het geval (van heel veel vrouwen ook overigens). Dit wil niet zeggen dat dat ergens de oorzaak van is, zo kunnen ze al geboren worden met een scheef bekken.

Het kan echter wel iets veroorzaken: overbelasting van de voorbenen. Als je nou kijkt naar de manier waarop haar bekken scheef staat, is dan toevallig aan de scheve kant ook de schouder forser? Want het zou kunnen dat ze door schuine belasting last heeft van haar ene voorbeen waardoor ze die schouder (been) ontlast, waardoor de andere weer meer belast en bespierder kan worden. Dit was bij Raci het geval als ik er zo over na denk. Maar ik blijf erbij, als ik last heb van mijn rug of bekken ga ik niet naar de tandarts Haha!

Hoe lang is het geleden dat je bij Rodinde bent geweest?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:16

Jolande schreef:
Als je nou kijkt naar de manier waarop haar bekken scheef staat, is dan toevallig aan de scheve kant ook de schouder forser? Want het zou kunnen dat ze door schuine belasting last heeft van haar ene voorbeen waardoor ze die schouder (been) ontlast, waardoor de andere weer meer belast en bespierder kan worden. Dit was bij Raci het geval als ik er zo over na denk. Maar ik blijf erbij, als ik last heb van mijn rug of bekken ga ik niet naar de tandarts Haha!

Hoe lang is het geleden dat je bij Rodinde bent geweest?

Precies! Aan de manier waarop haar bekken scheef staat, kon hij zien dat de bekken zo getrokken werden aan de voorkant. Diagonaalsgewijs. Want haar rechterbekken zit lager dan links. En links voor zit de schouder min of meer in elkaar. Deze man is niet op de eerste plaats tandarts. Dat doet hij erbij. Hij heeft ook de opleiding tandarts niet gehad, maar hij is ontzettend netjes en paardvriendelijk te werk gegaan. Rodinde kan de pot op! zij had dat toen ook kunnen zien en dat is niet gebeurd. De behandeling is voor haar lucratief geweest maar ik heb nooit enige verbetering gemerkt na een behandeling. Dat was ook de reden voor mij om niet terug te gaan. Ik moet resultaat zien voor mijn geld.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:56

Desiree denk nou eens na een TANDARTS???? Verward Verward
Normaal ken ik je niet als zo gullable! Je staat normaal met beide voeten op de grond

En nu lees ik nog eens dat het niet eens een tandarts is. Waar is de Desiree die niet voor kwakzalvers valt, maw:
Waar zit je met je brein???????????????? Bloos Bloos

Ga naar een echte arts!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:33

jemig zeg t zit jou ook niet echt mee nu heb je onverwachts net zoals ik met Q een recreatiepaard ipv wedstrijdpaard Scheve mond

adrienne, ik weet eigenlijk wel zeker dat desiree dit niet zomaar aanneemt van een 'kwakzalver' en er zijn er meerdere die hebben gezegd dat ze een scheef bekken heeft...

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:47

Adrienne schreef:
En nu lees ik nog eens dat het niet eens een tandarts is. Waar is de Desiree die niet voor kwakzalvers valt, maw:

Waar zit je met je brein???????????????? Bloos Bloos

Ga naar een echte arts!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:27

Renske20 schreef:
jemig zeg t zit jou ook niet echt mee nu heb je onverwachts net zoals ik met Q een recreatiepaard ipv wedstrijdpaard Scheve mond

adrienne, ik weet eigenlijk wel zeker dat desiree dit niet zomaar aanneemt van een 'kwakzalver' en er zijn er meerdere die hebben gezegd dat ze een scheef bekken heeft...

Ik weet dat Paddy een scheef bekken heeft, dat heb ik jaren geleden al gezien. Maar er zijn zoveel paarden met een scheef bekken, dit is echt geen uitzondering. Veel eigenaren weten het niet eens, omdat het lijkt alsof je paard op rust staat en daarom scheef is. Ik heb er nl. zelf ook een met een scheef bekken. Dit kan behandeld worden door iemand als Rodinde of Eric Laarakker, maar helemaal recht zal het waarschijnlijk nooit worden, de banden en bespiering zijn na zoveel jaren zo ontwikkeld dat ze dat bekken scheef blijven trekken. Je kunt er alleen wat aan doen door er heel hard aan te werken (laten behandelen, en rechtrijden). De Desiree die ik ken zou niet zomaar wat aannemen van een tandarts en daar blind op reageren. Want zeg nou eerlijk, wat moet een tandarts herstellen aan een scheef bekken en een sterker ontwikkelde schouder Verward
Ik denk dat door dat scheef bekken de schuintegenoverliggende voorhand is overbelast (schuine belasting) en dat dat been uiteindelijk ontlast wordt waardoor het andere voorbeen meer belast wordt wat tot een meer ontwikkelde schouder heeft geleidt. En ik geloof echt niet dat een tandarts dat op kan lossen Haha! Maar dat is mijn bescheiden mening. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:37

Ulke van Meeteren. Als je zijn telefoonnummer wilt, kun je me pb'en.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:10

Gisteren ben ik met paddy geweest naar het Balingehof in Nieuw Balinge. Daar hebben ze ook naar haar gekeken en ze kwamen tot de zelfde conclusie als Johan van Eeken. Daarbij hadden ze het vermoeden dat ze ooit een flinke smak had gemaakt op haar rechte zijde. Haar hals is rechts bol, links wat holler, en ook bij haar schoft is het rechts vol en aan de andere kant hol. Ik ga kijken wat ik voor haar kan doen en ik informeer links en rechts wat de mogelijkheden zijn. Als ze al behandeld wordt, m.b.v. osteopathie, want dat is wat ik van alle kanten hoor aan sugesties, dan doe ik haar mogelijk in therapeutische training bij het Balinge hof. Monya Erb zei dat ze Paddy zeker voor 50% konden verbeteren. Al wat er meer bij kwam aan verbetering, was mooi meegenomen. Ik probeer zoveel mogelijk info in te winnen. Ik hoor vele namen vallen. MAar welke zou nu de beste zijn? Ik moet het even laten betijen. paddy moet als eerste losgemaakt worden, en daarna moeten de spieren die vast zitten losgemaakt worden d.m.v. training. De spieren die onderontwikkeld zijn geraakt, die moeten weer gespierder worden. Dat vertrouw ik Monya wel toe. DAarbij legt ze mij ook uit hoe en wat zodat ik zelf ook paddy zodanig zal kunnen trainen zodat ze weer vooruit kan.

Maar als ik toch denk aan al die jaren dat ik strijd had met haar. DAt mijn zelfvertrouwen als ruiter werd aangetast, zij de schuld kreeg van onwil. En het bleek niet aan haar te liggen, en ook niet aan mij....

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:04

Nou, ik hoop dat Monya inderdaad hierin wat kan betekenen.
Jou zelfvertrouwen als ruiter is dan aangetast door jezelf.
Wel kreeg paddy overal de schuld van, daar heb je gelijk in.