Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pipo schreef:Ik zou de stalbenen en gallen juist niet in de bak zoeken. Een harde bak is veel beter voor benen dan een mulle baan, daarin moeten de gewrichten er echt hard aan trekken. Bij springwedstrijden zie je ook vaak een vrij harde bodem, omdat het gewoon beter voor pezen en banden is.
Dus ik zou het eerder zoeken in de kwaliteit van het kuil en mais. Ik ga er vanuit dat het snijmais is wat er gevoerd wordt? Dat is ook eerste klas rotzooi en geen paardenvoer. Is er een mogelijkheid om haar op brok en hooi te krijgen? Ik vermoed dat het dan heel snel opknapt! Je zou ook kunnen proberen om eerst met de snijmais te stoppen.
Succes ermee!
Koortje schreef:Ja dat is geloof ik van dat snijmais, het is zo`n klammig spul weet je wel? Ik heb haar nu op halve portie staan, aangezien ze het toch wel lekker vindt en dat haar bezig houdt. Het is niet ipv brok, maar erbij.

En als je dan iets vraagt of zegt over het eten krijg je altijd zo`n vaag commentaar van "jaja, we zullen ze minderen"....
Ik moet zeggen dat ze er verder goed uitziet, niet te dik en mooi glanzend in dr vacht. Dus wellicht ben ik in hun ogen maar een zeikneus....
succes met zoeken. Pipo schreef:Ik zou de stalbenen en gallen juist niet in de bak zoeken. Een harde bak is veel beter voor benen dan een mulle baan, daarin moeten de gewrichten er echt hard aan trekken. Bij springwedstrijden zie je ook vaak een vrij harde bodem, omdat het gewoon beter voor pezen en banden is.
Dus ik zou het eerder zoeken in de kwaliteit van het kuil en mais. Ik ga er vanuit dat het snijmais is wat er gevoerd wordt? Dat is ook eerste klas rotzooi en geen paardenvoer. Is er een mogelijkheid om haar op brok en hooi te krijgen? Ik vermoed dat het dan heel snel opknapt! Je zou ook kunnen proberen om eerst met de snijmais te stoppen.
Succes ermee!
Citaat:Maïskuil heeft, in vergelijking met graslandproducten, een vrij constante samenstelling en wordt als een energierijk voedermiddel bestempeld :de verteerbaarheid is vrij hoog en het asgehalte is laag. De energiewaarde wordt uitgedrukt in de melkveehouderij in VEM (voedereenheidmelk) en ligt rond de 960 (gemiddeld op droge stof). Ze wordt in de vleesveehouderij uigedrukt in VEVI (voedereenheid-vleesvee-intensief) en ligt rond de 1015 (op droge stof). De energiewaarde ligt daarmee tussen geconserveerde graslandproducten en deze van voederbieten.
Daarentegen is goed deegrijpe maïs eiwitarm en heeft het een tekort aan mineralen, sporenelementen en vitaminen. Maar het weliswaar weinige eiwit wordt door een herkauwer goed benut, dit komt tot uiting in de DVE-waarde (darm-verteerbaar-eiwit) van 50g/kg droge stof (stikstofuitstoot naar het milieu is minimaal).
Door het lage eiwitgehalte moet maïs nog aangevuld worden met eiwitrijke krachtvoeders zoals sojaschroot.