Stalbenen en gallen door voer en bakbodem, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Stalbenen en gallen door voer en bakbodem, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:55

Mijn merrie Kore is kennelijk erg gevoelig voor gallen en stalbenen. Ik weet dat er meerdere oorzaken zijn, en die probeer ik dan ook steevast te vermijden, maar vaak helpt het dus niet.

Ze komt overdag gewoon op de wei, en krijg een uur dressuurmatige beweging. Ze krijgt ook normaal brok en kuil en mais, waarvan ik de 2 laatste (kuil en mais) al heb laten halveren ivm het hoge eiwitgehalte.
Volgende probleem is de binnenbak. Die is echt best hard, en ik rij daarom al expres zoveel mogelijk op de binnenhoefslag omdat die wat muller is. Ook maak ik geen kleine krappe figuren omdat ik weet dat dat belastender werkt als grotere voltes e.d. De buitenbak is stukken beter, maar dat is nu een groot zwembad waar niet in te rijden valt.

Wat zou ik nog meer kunnen doen om die dikke benen dunner te krijgen? Na het rijden en afspuiten zijn ze al stukken dunner, maar de volgende dag is het weer net zo. Stalbandages en leem e.d. zijn geen optie, daar word ze dan de volgende morgen gewoon mee op de wei gezet, of ze laten ze binnen staan en dan heeft ze dus helemaal geen beweging, op het uurtje rijden na.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:00

heeft ze dit altijd al gehad?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:03

Nou, altijd wel een beetje, ze is er gevoelig voor ja. Ik merk wel dat het meer is sinds we nu weer in die binnenbak moeten, je merkt echt verschil in de kwaliteit van de bodem. Boos!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:07

Sommige paarden krijgen dikke benen van kuil, misschien hooi proberen?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:12

Ktje schreef:
Sommige paarden krijgen dikke benen van kuil, misschien hooi proberen?

Dat is bij ons zo`n beetje om en om geloof ik, de ene keer hebben ze mooi hooi, en de volgende dag weer van die troep...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:14

Ik zou de stalbenen en gallen juist niet in de bak zoeken. Een harde bak is veel beter voor benen dan een mulle baan, daarin moeten de gewrichten er echt hard aan trekken. Bij springwedstrijden zie je ook vaak een vrij harde bodem, omdat het gewoon beter voor pezen en banden is.

Dus ik zou het eerder zoeken in de kwaliteit van het kuil en mais. Ik ga er vanuit dat het snijmais is wat er gevoerd wordt? Dat is ook eerste klas rotzooi en geen paardenvoer. Is er een mogelijkheid om haar op brok en hooi te krijgen? Ik vermoed dat het dan heel snel opknapt! Je zou ook kunnen proberen om eerst met de snijmais te stoppen.

Succes ermee!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:26

heb je je DA al eens gevraagd wat je het beste kan doen?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:21

Bewegen, bewegen en de oorzaak vinden!!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:24

QuijoSavan schreef:
Bewegen, bewegen en de oorzaak vinden!!

Verward dat heb ik allemaal in mn starttopic gezet, dat is precies wat ik doe!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:25

Pipo schreef:
Ik zou de stalbenen en gallen juist niet in de bak zoeken. Een harde bak is veel beter voor benen dan een mulle baan, daarin moeten de gewrichten er echt hard aan trekken. Bij springwedstrijden zie je ook vaak een vrij harde bodem, omdat het gewoon beter voor pezen en banden is.

Dus ik zou het eerder zoeken in de kwaliteit van het kuil en mais. Ik ga er vanuit dat het snijmais is wat er gevoerd wordt? Dat is ook eerste klas rotzooi en geen paardenvoer. Is er een mogelijkheid om haar op brok en hooi te krijgen? Ik vermoed dat het dan heel snel opknapt! Je zou ook kunnen proberen om eerst met de snijmais te stoppen.

Succes ermee!

Ja dat is geloof ik van dat snijmais, het is zo`n klammig spul weet je wel? Ik heb haar nu op halve portie staan, aangezien ze het toch wel lekker vindt en dat haar bezig houdt. Het is niet ipv brok, maar erbij.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:25

Koortje schreef:
:? dat heb ik allemaal in mn starttopic gezet, dat is precies wat ik doe!

Wat is dan het probleem? Dan haal je toch de oorzaak weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:44

Koortje schreef:
Ja dat is geloof ik van dat snijmais, het is zo`n klammig spul weet je wel? Ik heb haar nu op halve portie staan, aangezien ze het toch wel lekker vindt en dat haar bezig houdt. Het is niet ipv brok, maar erbij.

Maar het is troep Koor, maiskorrels, zit in zakken, is wel iets wat goed werkt om ze in snelle tijd vet te krijgen. Maar maiskuil-snijmais, zoals het ook wel genoemd word is koeienvoer. Ze worden er snel vet van.

Ik zou proberen om de maiskuil stop te zetten, als de pensionhouder dat wil tenminste. Je zou kunnen proberen om eventueel wat meer kuilgras of hooi te voeren. Als ze heel gevoelig is voor eiwitten, zou je tweede snede kuil kunnen gebruiken. Is het trouwens van die hele natte kuil ? Of is het bijna droog ?

Het bijna droge kuil is namelijk wat beter, dan de natte zooi. Dat is ook meer voor koeien dan voor paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:47

ik zou het paard gewoon normaal paardevoer geven, dus goed biks en hooi.
denk dat al je problemen dan heel snel voorbij zijn

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:10

Gras, brok, kuil en mais vind ik erg veel van het goede!

Er zit nog best veel in het gras, dus maagvulling is noodzakelijk, maar extra eiwitten niet.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:58

Koor ik zou toch eens kijken hoe koor der benen zijn als je een weekje alleen maar brok en hooi geeft. Renaat heeft bij sommige balen kuil ook ineens wat dikkere benen en bij de volgende is het weer over. Dus kan best zijn dat er even een wat rijkere lading is.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:58

QuijoSavan schreef:
Wat is dan het probleem? Dan haal je toch de oorzaak weg?

Frusty

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:03

@ Pipo, het is ook nog eens van dat klammige hooi inderdaad, kuilhooi ofzo, kan dat? Ze hebben inderdaad ook nog een stuk of wat koeien/enters bij ons op stal, en die krijgen dat ook. Allemaal over 1 kam scheren is het makkelijkst he! Rolleyes

@ Sprintje, ik merk ook dat het afgelopen weken (sinds we weer regelmatig binnen rijden, toch) ook meer is. Kan ook aan de lading liggen inderdaad.

Het is bij ons ook best moeilijk bij te houden wat ze precies krijgen. Ik kom alleen `s avonds, en weet dus niet wat ze overdag krijgen. De ene dag zie ik restjes mais, de andere plukken kuilhooi, en heeeeeel soms mooi droog hooi. Ook het brok wisselt, soms mooie fijne biks (van Subli denk ik), en soms van dat hele dikke, lijkt wel amper koeienbrok! Scheve mond En als je dan iets vraagt of zegt over het eten krijg je altijd zo`n vaag commentaar van "jaja, we zullen ze minderen".... Verward Ik moet zeggen dat ze er verder goed uitziet, niet te dik en mooi glanzend in dr vacht. Dus wellicht ben ik in hun ogen maar een zeikneus....

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:06

Mijn paard, die 4 uurtjes per dag buitenloopt heeft ook behoorlijke stalbenen. De da zei minder bix geven. Ik ben toen overgestapt op maismeel en een beetje bix en dat was een stuk beter. Niet helemaal weg, maar wel veel minder. Nu las ik ergerns dat in maismeel juist veel eiwitten zouden zitten en dus maar weer op bix alleen overgestapt, maar helaas de benen zijn weer behoorlijk dikker als op de mais. Ik voer ook kuil bij. zogenaamd speciaal paardenkuil, is ook lekker droog. Nu is me weer verteld dat de natheid van kuil niets met de eiwitwaarde heeft te maken. Ik snap het inmiddels niet meer. Maar weet wel dat ik weer overstap op maismeel Lachen succes met zoeken.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:36

Pipo schreef:

Succes ermee!

Gebeurt niet vaak, maar voor de verandering ben ik het hier volledig met Pipo eens. Haha! Haha!

Een harde bodem is beter dan een mulle bak, hier worden de spieren juist sterker van, terwijl een mulle diepe bodem alleen overbelasting geeft.

En kuil/snij mais is idd alleen goed als koeien voer, of leuk als (tijdelijk) dikmakertje, maar funest voor de calcium/fosfor verhouding. Als je naast de biks iets bij wil voeren, gebruik dan een granenmix, ook hier zit wel iets gebroken mais in, maar dat is op het geheel te verwaarlozen.

Gezien het feit dat ze de kuil ook aan de koeien voeren, zal dit waarschijnlijk een hoog eiwit / eerste snee kuil zijn, dus ook dat is niet echt ideaal.
Ik denk dat je toch met die boer zult moeten gaan praten, of anders om gaan kijken naar een ander onderkomen voor jouw beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:43

Het paard heeft die mais helemaal niet nodig Santos. Tenminste als ik de foto's zo heb bekeken.

Gewoon brok met kwalitatief goede kuilgras ( dan de drogere soort!!!) of goede hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:45

Helemaal met pipo eens.

Mijn paard heeft stalbenen gekregen toen hij bij een boer stond en idd ook als een koe gevoerd werd.
Het werden daarna gallen.

Nu heb ik hem op een plek waar ik hem zelf kan voeren. Niks geen stalbenen meer, lijkt of de gallen minder zijn geworden.

Probeer eens of je minder stalgeld mag betalen en ga een goede muesli voeren. Ik heb een jaar kruidenmuesli van Havens gevoerd. 2 schepeen per dag en een voedingssuppl erbij. Misschien mag je zelf hooi inkopen. Bestel je zo een groot pak waar ong. 30 kleine pakken in zitten. Kost dacht ik 35 euro, wordt gebracht. Ik ben trouwens overgegaan op Dodson en Horrel 2 scheppen per dag en 100 gr. Subli EM. Daarnaast krijgt hij s'morgens paardenkuil van DW silage en gewoon hooi. Mooie slanke benen, zelfs in de winter!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:51

In mais zitten juist heel erg weinig eiwitten.
Lees maar:

Toepassingen in de veevoeding,

Citaat:
Maïskuil heeft, in vergelijking met graslandproducten, een vrij constante samenstelling en wordt als een energierijk voedermiddel bestempeld :de verteerbaarheid is vrij hoog en het asgehalte is laag. De energiewaarde wordt uitgedrukt in de melkveehouderij in VEM (voedereenheidmelk) en ligt rond de 960 (gemiddeld op droge stof). Ze wordt in de vleesveehouderij uigedrukt in VEVI (voedereenheid-vleesvee-intensief) en ligt rond de 1015 (op droge stof). De energiewaarde ligt daarmee tussen geconserveerde graslandproducten en deze van voederbieten.
Daarentegen is goed deegrijpe maïs eiwitarm en heeft het een tekort aan mineralen, sporenelementen en vitaminen. Maar het weliswaar weinige eiwit wordt door een herkauwer goed benut, dit komt tot uiting in de DVE-waarde (darm-verteerbaar-eiwit) van 50g/kg droge stof (stikstofuitstoot naar het milieu is minimaal).
Door het lage eiwitgehalte moet maïs nog aangevuld worden met eiwitrijke krachtvoeders zoals sojaschroot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:58

Zit er geen verschil tussen maiskuil en geplette mais?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:04

Ilindra schreef:
In mais zitten juist heel erg weinig eiwitten.
Lees maar:

Toepassingen in de veevoeding,

Er staat in je bericht heel duidelijk HERKAUWER Ilindra.

Paard is geen herkauwer he Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:07

Maar dat veranderd niets aan het eiwit gehalte, dat blijft gewoon laag Knipoog