haver voeren, ja of nee en zo ja welke?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

haver voeren, ja of nee en zo ja welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:12

waarom zou je een paard wel of geen haver voeren,
en als je het wel zou voeren zou je dan zwarte, witte, geplette, ongeplette etc voeren.

het beste kun je een reden geven waarom je het over het algemeen niet zou voeren, dus niet zeggen: mijn paard krijgt het niet want ......

frescoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:18

Ik zou als je paard goed voorwaarts is geen haver voeren.
Als ie het wel nodig heeft, zou ik voor geplette gaan, want daar halen ze meer uit als ongeplette, die poepen ze n.m. zo weer uit!

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:03

Van haver worden ze wat ik heb gehoord echt niet druk ofzo
Als ze kreupel zijn krijgen ze vaak zelfs n handje haver ipv biks
omdat hier minder in zit ofzo

caarootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:46

volgens mij ligt het gewoon aan het paard hoe die erop reageert zou het gewoon proberen
ik heb juist weer gehoort dat ze er enorm actief van worden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:53

Voor zover ik weet zit er geen verschil tussen zwarte of witte haver, alleen de kleur.
Geplette haver heeft als nadeel dat de meest werkzame stoffen er snel uit zijn. Of ja, niet echt meer tot hun recht komen. Maar wat er nog in zit, halen ze er wel makkelijker uit.
Bij gepunte haver heb je kans dat ze het weer net zo uitpoepen als dat je het gevoerd hebt.

Het beste kan je gepunte haver kopen en zelf pletten met bakstenen. Maar ja, da's maar net hoe ver je wilt gaan he Lachen

En waarom niet voeren. Tsja, ligt aan het soort paard he. Je zal het niet voor niets overwegen. En proberen kan altijd.

Er zit trouwens tegenwoordig een voedingsdeskundige op bokt (tenminste, zo noemt hij zichzelf Knipoog ) Hij heet hier Arnoud. Misschien dat je hem kunt PB-en.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 26-10-04 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:53

De mijne krijgt er 5 granenmix bij voor een beetje meer power. (kentucky lite E) Ze blijvern veel soupeler na een zware training en herstellen makkelijker vind ik. Soms hebben ze wel een beetje stalmoed in het begin maar eigenlijk vind ik dat wel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:06

waar kun je dat halen annegti?

het paard waar het voor bedoeld is heeft net een beetje extra nodig om goed te blijven lopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:14

vonneke schreef:
waar kun je dat halen annegti?

het paard waar het voor bedoeld is heeft net een beetje extra nodig om goed te blijven lopen.

Bij een fouragehandelaar die Havens verkoopt Knipoog Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:30

subli heeft ook een granenmix, ook te koop bij een fouragehandelaar

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:05

Zorg je met haver niet voor een verstoorde calcium-fosfor balans? Zeker als je het als bijvoer gebruikt (naast een uitgebalanceerd voeder)? Ik weet helaas niet meer precies hoe het zit. Iemand?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:50

mijn pony moest altijd wat actiever worden, ik had van alles geprobeerd ; ik probeerde haver, maar daar werd ze te heet van, ik probeerde van subli sportbrok, daar werd ze zelf magerder van, granenmix van subli geprobeerd en dat werkte ook niet.

laatst kwam iemand met een boekje van Havens en daar keek ik in.
ik ben samen met een stalgenoot en mijn moeder naar een fouragehandel geweest waar ze deze brok verkopen.

ik heb de Power-Plus mix gehaald zodat ze wat meer energie kreeg, meer voorwaards zou worden (en ik merk het verschil ze is erg goed voorwaards, in deze brok zit wel haver; zwarte haver), daarnaast heb ik nog Muesli zonder Haver/ B-plus gehaald voor het dieet wat ze krijgt. en ook hier merk ik verschil ze is al aardig wat afgevallen.

ik ben zeer tevreden over Havens

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:38

voer nu ook granenmix... weet iemand hoeveel granenmix gelijk staat aan 1 kilo gewone basisbrok?

Van haver worden ze even wat frisser, maar na een poosje zijn ze het "gewend" en zijn ze niet meer frisser. Ik zou niet zomaar voeren, maar wou het wel een keer toen er een fotograaf bij mij op stal kwam... wou een goed fris paard op de foto Haha! Duffe ogen zouden niet echt charmant staan... Arabieren zijn zo wild joh Knipoog

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:55

Ik voer een havermix zelf samengesteld op aanwijzingen voedingsdes jan jonas. En dat werkt perfecto. Zou zelf nooit biks mengelingen samen gaan stellen. Dan verstoor je balans.
Haver maakt niet heet , er zit zelfs een stof in wat rustig maakt (naam even kwijt). Paarden kunnen in het begin even wat vrolijker reageren maar dat komt omdat ze zich lekkerder voelen.
Ik voer hele zwarte haver, zwarte haver komt van zware arme grond.
In het begin trof ik wel eens wat havertjes aan in z'n poep maar na een tijdje is dat weg. Wordt alles goed opgenomen . Ook is het heel belangrijk om eerst ruwvoer te geven voor het krachtvoer ivm met opname.
Volle granen geven minder tandproblemen omdat ze goed moeten kauwen. Heel veel ziekten/problemen komen voort uit een onbalans in het voeren. Paard is een heel schraal dier wat wij heel makkelijk overvoeren.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:11

Ik voer Miro 2 kilo reform granenmix (witte/zwarte haver, kleine brokjes, maiskorrels) van Hippostar per dag. Hij wordt er echt niet frisser van (helaas). Je moet gewoon gaan proberen, wie weet rageert die van jou ook wel niet op haver

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:20

Ik voer ook granenmis bij. Mijn paard is voorwaarts zat en fit zat alleen merk ik wel dat hij dan gewoon makkelijker is en alles oppakt.

Ik heb aldat geleerd dat haver hun huishouding (bloed enz.) schoonmaakt en houdt dit zzorgt er dan voor dat het paard zich lekkerder in zijn vel voelt wat bij de ene inhoudt frisser en de andere heet.
Denk dat je het wel moet opbouwen en moet oppassen dat ze niet knettergek worden. De juiste balans in het voer vinden kost altijd wat tijd.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:22

piepelotje schreef:
Heel veel ziekten/problemen komen voort uit een onbalans in het voeren. Paard is een heel schraal dier wat wij heel makkelijk overvoeren.

Hier ben ik het mee eens, dit is ook de rede dat ik nu bezig ben met overstappen naar granenmengeling.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:31

ik vraag me het zelfde af als vonneke..maar als ik jullie zo hoor wordt de granenmix het meest gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:03

nou ik was zowiezo niet van plan dat dier een kilo te gaan voeren ofzo haha.

Granenmix.... dat is dus niet hetzelfde als meusli?

ik zal straks is even bij de Boerenbond gaan kijken wat dat ze in huis hebben.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:41

vonneke schreef:
nou ik was zowiezo niet van plan dat dier een kilo te gaan voeren ofzo haha.

Granenmix.... dat is dus niet hetzelfde als meusli?

ik zal straks is even bij de Boerenbond gaan kijken wat dat ze in huis hebben.

meusli is alleen maar buikvulling, daar zit bijna niks in. Ik zou trouwens geen haver/granenmix gaan voeren als je paard niet elke dag de stal uit komt. Da's wel een vereiste nl. anders stuiteren ze je na een paar dagen tegemoet. Knipoog Haha! Granenmix is minder eenzijdig dan alleen haver. Niet teveel van bijvoeren anders heb je weer kans op zgn. haverbultjes.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:15

piepelotje schreef:
Ik voer een havermix zelf samengesteld op aanwijzingen voedingsdes jan jonas.

Ik heb het niet zo op die man. Sorry, eigen mening.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:16

Mijn Sportpaarden krijgen 5-granenmix + vitaminenkorrels van Havens.

Door de vitamine korrels is het niet nodig brok erbij te voeren.

Ik vind dat ze er wat harder op worden van het lichaam. Minder buikerig. En energie hebben ze genoeg Haha!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:20

Mijn paard krijgt ook haver witte gekneusde haver. Dat komt op de stal in zakken en het blijft langer vers. Het is een halve trakhener en hij werd van het brok wat vatsig en hij had minder fut nu met het haver is hij droger op het lijf en wat lustiger weer in het werk.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:55

wij voeren onze paardjes geplette haver, de reden is eigenlijk gewoon omdat ze het lekker vinden. Wij zijn het gewend om haver te voeren. Me opa voerde vroeger zijn werkpaarden haver, en ja nu voeren wij nog steeds haver, het is er eigenlijk 'ingegroeid' zeg maar..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:15

Oud topic, I know, maar weet iemand hoe snel haver wordt omgezet?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:53

VSW > VS