Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Kan je rijden als je Z bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:45

Nav een beginnende discussie in een ander topic, hier nog eens de vraag Lachen
Wat vinden jullie? Kan je rijden als je Z mag starten?
En waarom wel/niet?
Laatst bijgewerkt door Richtje op 25-10-04 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:46

sommige mensen wel en sommige niet...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:49

Inderdaad, sommige mensen wel, sommige mensen niet..
Ik zelf vind het knapper om met een, zeg maar, 'huis-tuin-en-keuken' paard in de Z terecht te komen dan met een dressuur gefokt paard...

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:50

Lips are sealed

Het labeltje "Z" zegt lang niet alles

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:52

Hetja schreef:
Ik zelf vind het knapper om met een, zeg maar, 'huis-tuin-en-keuken' paard in de Z terecht te komen dan met een dressuur gefokt paard...

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:53

Nee, maar dat komt omdat je nooit uitgeleerd bent Knipoog

Verder denk ik dat als je Z rijdt je iig wel bewezen hebt een beetje te kunnen sturen. Je komt er niet zomaar terecht.
Al die mensen die zo hard roepen dat het helemaal niets zegt moeten eerst zelf nog maar eens bewijzen dat ze er terecht kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:55

Rijden in het Z zegt niets.
Er zijn mensen (noem geen namen) die hun paard er letterlijk en figuurlijk naartoe getrapt hebben.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:56

Voor sommige mensen geldt dat ze heel goed elk weekend 2x naar een wedstrijd kunnen rijden ja Knipoog ....

Je kunt niet stellen dat iemand kan rijden omdat hij of zij Z is, net zo min als je dat je kunt stellen dat iemand niet kan rijden omdat diegene in de B zit. Er zitten echt wel goede ruiters in het Z, en die maken zeer waarschijnlijk de overstap wel naar het ZZ, maar over het algemeen vind het Z-niveau toch eigenlijk schrikbarend 'slecht' over het algemeen. Als je op een willekeurige wedstrijd rond kijkt zie je bar veel gepluk, geruk en geprik (in alle klasses), eigenlijk niet echt niveau gebonden.

Het Z-label heeft een bepaalde status, maar geen status die om rijtechnisch kunnen draait helaas

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:56

Hetja schreef:

Ik vind het niet direct iets met knapper te maken, eerder met volhardender,... Haha! Ik vraag me wel af wat voor jou een huis-tuin-en-keuken paard is??? Een springgefokt paard? Ik heb de ervaring dat je daar ook heel snel mee in het Z kunt zitten Knipoog.

Maar goed, een bepaalde basis van het rijden moet je wel beheersen wil je in het Z komen. Of dat goed of slecht rijden is, is heel subjectief.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:00

Heel veel mensen, zeker kinderen, krijgen pas bij het Z door dat er meer is dan netjes je figuren rijden. Kijk maar bij de Z pony's hoeveel er nageelijk en op het achterbeen aan het rijden zijn, bedroevend weinig.
Geeft niet, alleen vraag je je soms af waar de jury in de M gebleven is?

Mijn eigen kind precies zo, pas in het Z2! begon het kwartje te vallen en had ze opeens niet meer altijd een winstpunt, pas toen kwam ze er ook achter dat ze haar eigen pony heel anders moest gaan rijden voor de echte verzameling. Pas toen begonnen de puzzelstukjes op hun plaats te vallen en werd de instructrice beter begrepen. Tot die tijd reedt ze altijd wel een winstpunt en prijzen dus hoefde het allemaal niet zo secuur als de instructrice dat wenste.
Dus, volmondig: het labeltje Z zegt lang niet alles

En dan nog, wat is rijden: Die mutsen die met hun KWPNérs alleen in de dressuurring presteren en nog niet eens een buitenrit aandurven? Nee, die kunnen m.i. leuke trucjes maar rijden is alles, ook springen.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:01

Nee, vind ik niet. Ik vind dat je dan nog een heeeel lange weg te gaan hebt. Je bent inderdaad nooit uitgeleerd.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:02

Ben het helemaal met Amondi eens! Zeker het laatste. Naar buiten? Nee, stel je voor, vreemde omgeving, kweet niet wat mijn paard dan doet... Haha!!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:07

Lijkt me een nutteloze discussie, ga maar eens naar een paar Z dressuur wedstrijden kijken, daar zie je zulke enorme grote verschillen in de deelnemers en de paarden! het getuigt dat iedereen wel in de Z kan komen, al duurt het 10 jaar, maar of je dan kan rijden? ligt eraan wat je onder "rijden" verstaat, sturen kan je in ieder geval wel Haha!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:08

amondi"]
Dus, volmondig: het labeltje Z zegt lang niet alles
[/quote]

Dat vind ik ook.

[quote="amondi schreef:
En dan nog, wat is rijden: Die mutsen die met hun KWPNérs alleen in de dressuurring presteren en nog niet eens een buitenrit aandurven? Nee, die kunnen m.i. leuke trucjes maar rijden is alles, ook springen.

En daar heb je het tweede goede punt te pakken (hoewel ik de mutsen opmerking net wat te stereotiep vind); wat is goed rijden? Moet je daarvoor allround zijn? Of volstaat het 'gevoel' dat je kan ontwikkelen (dus ook binnen 1 bepaalde discipline); oftewel, je kan rijden als je het paard dingen laat uitvoeren dankzij bepaalde hulpen. En die hulpen weet je op je gevoel te geven (bv net die pas meer laten maken voor een sprong aan, of net de teugeldruk kunnen verlichten voordat het paard tegen de hand komt, enz)...

Lijkt me moeilijk meetbaar...

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:09

amondi schreef:

OK dan!

ja het weekend nog meegemaakt, mensen langs de dressuurring moesten weg want het paard zou daar van schrikken Verward

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:10

yokie schreef:
E(hoewel ik de mutsen opmerking net wat te stereotiep vind...

ze zei niet: hoedjes mutsen Haha! Haha!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:11

WWWiske schreef:
ze zei niet: hoedjes mutsen Haha! Haha!

Ik voelde mij dan ook niet aangesproken Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:14

Kun je rijden in het Z? Sommigen wel en sommigen niet. En wanneer is iemand Z? Als hij genoeg winstpunten in de M bij elkaar heeft gesprokkeld zodat hij daar niet meer mag starten? Of als jij ook in het Z iedere keer weer vooraan staat?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:14

amondi schreef:

Waarom mutsen en waarom KWPNers? Moet je dan perse met een Haflinger of Fjord in het Z komen om de stempel "goedgekeurd" te krijgen? Wat een onzin,...

Er zijn ook mensen die fysiek niet (meer) mogen springen (zoals ik) of paarden die het niet kunnen/niet leuk vinden. Een hokje is zo snel gemaakt en men wordt er zonder pardon ingezet. En dat terwijl dat lang niet altijd eerlijk of terecht is.

Wat meer respect voor een ander zou niet verkeerd zijn, ook voor de mutsen die goed presteren in de sport maar die een buitenrit niet zien zitten. Ieder zn ding hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:15

amondi schreef:
...het labeltje Z zegt lang niet alles...

Oftewel: Z staat niet voor 'Zaligmakend'. Knipoog

Het ligt er IMO maar net aan wat je als norm stelt. Ik denk dat je ook niet kunt stellen dat iemand kan autorijden zodra hij zijn rijbewijs heeft behaald. Hij beheerst dan het niveau waarop hij zelfstandig aan het verkeer mag deelnemen (en kan 'dus' rijden), maar tegelijkertijd heeft hij in de praktijk nog veel te leren (en kan 'dus' eigenlijk nog niet rijden). Leren en vaardigheden ontwikkelen is nu eenmaal een levenslang proces. Knipoog

Overigens hoef je IMO geen wedstrijden te rijden om te kunnen rijden. Buitenrijden is net zo goed een vaardigheid die je kunt leren en kunt ontwikkelen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-10-04 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:16

Cassidy schreef:
Kun je rijden in het Z? Sommigen wel en sommigen niet. En wanneer is iemand Z? Als hij genoeg winstpunten in de M bij elkaar heeft gesprokkeld zodat hij daar niet meer mag starten? Of als jij ook in het Z iedere keer weer vooraan staat?

Iemand is Z als hij een winstpunt in het Z1 gereden heeft.
Anders ben je Z1 startgerechtigd maar officieel nog M2.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:24

Anoukie schreef:
Waarom mutsen en waarom KWPNers? Moet je dan perse met een Haflinger of Fjord in het Z komen om de stempel "goedgekeurd" te krijgen? Wat een onzin,...

Wat meer respect voor een ander zou niet verkeerd zijn, ook voor de mutsen die goed presteren in de sport maar die een buitenrit niet zien zitten. Ieder zn ding hoor.

Mijn eigen dressuurmuts heeft een KWPN'er en is Z( maar dan met haar pony) dressuur. Dus een beetje zelfspot, niet zulke lange tenen hebben hoor, voor je het weet staat er een Fjord op.( Voor de insiders, ik loop allang niet meer kreupel, maar het blijft oppassen!)

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:24

Anoukie schreef:
Ik vind het niet direct iets met knapper te maken, eerder met volhardender,... Haha! Ik vraag me wel af wat voor jou een huis-tuin-en-keuken paard is??? Een springgefokt paard? Ik heb de ervaring dat je daar ook heel snel mee in het Z kunt zitten Knipoog.

Maar goed, een bepaalde basis van het rijden moet je wel beheersen wil je in het Z komen. Of dat goed of slecht rijden is, is heel subjectief.

Maar een spring gefokt paard zou ik ook niet onder de huis-tuin-en-keuken paarden laten vallen, wel bijvoorbeeld de haflingers, fjorden, andere robuuste paarden. I.mo. kunnen spring paarden vaak wel aardig tot goed dressuren, maar met een dressuurpaard springen wordt vaak iets moeilijker....

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:33

Hetja schreef:
Maar een spring gefokt paard zou ik ook niet onder de huis-tuin-en-keuken paarden laten vallen, wel bijvoorbeeld de haflingers, fjorden, andere robuuste paarden. I.mo. kunnen spring paarden vaak wel aardig tot goed dressuren, maar met een dressuurpaard springen wordt vaak iets moeilijker....

Daar heb je dan ook meteen mijn punt te pakken Knipoog. Want ik vind dat je met een haf of fjord niet de sport moet ambieren maar de recreatie (en nu ga ik er vast een hele hoop boos maken). Een uitzondering daar gelaten, zijn dat geen sportpaarden. Dus daarmee Z halen is een nobel doel, maar ook een beetje onrealistisch (vind ik).

Amondi, het lijkt misschien alsof ik lange tenen heb, maar ik vond het erg denigrerend klinken. En we hebben maar 1 fjord bij ons op stal dus ik acht de kans klein dat die mijn tenen weet te vinden Haha!.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:35

Wat mij opvalt, is dat het altijd ruiters zijn die nog lang geen Z rijden die zo'n discussie opstarten. Het lijkt alsof zij denken dat het makkelijk is om zo in de Z te komen en dat als je thuis een beetje kunt appuyeren, je ook zo een Z-proef neerzet.

Toch denk ik niet dat de klasse Z perse inhoudt dat je goed kunt rijden. Je laat echter wel zien dat je tenminste een beetje kunt sturen.

Ik rijd zelf Z1 met mijn springgefokte merrie die ik vanaf groen tot nu rijd, maar ik merk dat we er nog lang niet zijn en dat ik zelf ook nog een lange weg te gaan heb.
Ik rijd ook graag af en toe eens een buitenritje met haar en sinds kort zijn we ook weer in de springring te vinden.
Helaas rijd ik zeer gemiddeld en bezit ik helaas ook niet over overmatig talent net als dat mijn paard heel gewoon is in haar bewegingen en in de springring waarschijnlijk beter tot haar recht zou komen.

Trouwens: iemand die meerdere paarden naar de Z gereden heeft, bewijst toch wel over een aardig stukje stuurmanskunst te beschikken.