dikke klieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

dikke klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:17

hoi ik heb even een vraag.. mijn paard kwam laatst met hele dikke klieren van de wei het was heel erg gezwollen en liep daar tot halverwege van zijn kaak. heb koorst gemeten en had hij niet. nou heb ik van iemand gehoord dat het van de weide kan komen en dat het niets ernstig is. heb hem dus een dag op stal gelaten en het was weg Verward Maar het zag er vreemd uit...iemand ervaring mee??

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:33

Meestal is het niet zo ernstig. Als ze in eens lang met hun hoofden naar beneden staan ( grazen ) hierdoor kunnen ze dus dikke klieren krijgen.
Meestal gaat het na een tijdje wel weer weg zoals je zelf al zei, na een dagje op stal want dan staat die lang zoveel niet met zijn hoofd naar beneden.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:48

Op de plaats waar jij die klieren beschrijft zitten ook zgn 'luchtzakken'. Als deze gevult zijn kunnen ze idd opgezet zijn en is totaal onschuldig.. Dit heb ik me laten vertellen door een VA omdat mijn paard daar ook regelmatig opgezette klieren heeft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:07

een dikke keel, komt vaak ook van kort gras, doordat ze veel moeite moeten doen om erg kort gras eraf te krijgen, gaand e speekselklieren opzetten.
asl ik jouw verhaal lees, was dat waarschijnlijk aan de hand.
is niet erg en zakt na een tijdje weer weg

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:49

Mijn jaarling heeft hiervan de hele zomer last gehad, zodra ze op stal staat is het weg.
Komt door het grazen en/of kort gras!
Maak je geen zorgen!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:31

Wat heel goed helpt is elke avond door het voer een theelepel zeezout geven. Dat is goed voor de speekselklieren
succes

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:45

Komt wel vaker voor en kan dus idd absoluut geen kwaad; ook al is het als je het voor het eers ziet even schrikken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 20:12

nou niet alleen de eerste keer is het schrikken het was echt zo dik vandaag (gister niet naar buitengeweest) dat je heel zn halstel erin zag staan Scheve mond Dus hup weer op stal gezet halster afgedaan..nou heb ik nog een vraag, kun je er gewoon mee rijden of moet je wachten toch het weer weggezakt is. ik heb het namelijk elke keer niet gedaan omdat volgens mij het hoofdstel niet echt lekker zit als het zo dik is.. en rond lopen lijkt me ook niet echt lekker dan. hij is trouwens dan ook heel sloom (hang lipje enzo) dus het lijkt wel als of hij er wel last van heeft. (geen koorts in ieder geval )
k zal de typ eens uitproberen! Bedankt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 20:13

de tip bedoel ik

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:30

Mijn paard had dat vooral als hij op nat geregend kort gras stond. Hij had er op zich geen last van, maar met rijden zat het wel in de weg (als hij netjes nageeflijk was en dan vooral met inbuigen links en rechts). Het kan verder geen kwaad, maar ik denk dat lekker anders is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:08

bij de mijne zag je soms ook een afdruk van het halster zo dik, rijden kun je wel doen, maar het paard afgebogen laten lopen kan natuurlijk niet.

even insmeren met azijn doet de zwelling ook sneller afnemen.