Ik kon het niet laten om toch alles even online te zetten. Misschien had ik het op Jeugd PaardenPraat moeten zetten, maar ik wil graag serieuze reacties en niet alleen 'Wat zielig voor die pony.'
Morgen wordt onze kleine Max op 8-jarige leeftijd uit zijn lijden verlost (en niet op de meest vriendelijke manier..). Max is een shetje van de manege, maar hij hoort verder niet bij de manege (staat op het land achter de manege en wij hebben volledige verantwoordelijkheid voor hem). Max is, net als zijn moeder Cindy, meerdere keren hoefbevangen geweest. Hij heeft duidelijk erge pijn gehad, maar hij leek op te knappen. Hij ging op dieet (vier uur per dag wei en verder in zandstalletje) en Max werd weer de vrolijke kanjer die hij altijd was.
Tot er werd besloten hem weer langer op de wei te laten. Max werd weer hangerig, chagrijnig en ging moelijker lopen. Al was het lang niet zo erg als geweest. Voor ons was dit een teken van 'start the fight' en we hebben ervoor geknokt Max weer in zijn stalletje te krijgen om hem te helpen. Deels is dat gelukt en Max knapt weer goed op.
En toch, toch moeten we onze kanjer morgen laten gaan. Men wil hem niet meer helpen, ze geloven er niet meer in en willen er niks meer voor doen.. Ons hummeltje, hij is zo vrolijk, voelt zich redelijk goed en nu moeten we hem laten gaan..
Ik vind het niet te begrijpen dat ze zoiets doen. Geef hem nog een kans, hij komt er dan zeker weten bovenop. Zelfs wegkopen mag niet. Ik kan hem zo kopen, geen probleem. Maar ze laten zich niet meer voor de gek houden, zeggen ze..
Ik snap het niet, begrijp het niet.. Of ligt dat aan mij en houd ik teveel voor ogen dat ik niet zonder ons ventje kan?
Hoefbevangenheid gaat nooit over,hij kan er wel geen last van hebben,maar over gaat het nooit.Mijn nichtje had toevallig ook een hoefbevangenschet,ongeveer 2 jaar,ook in moeten laten slapen vanwege hoefbevangenheid.. Hij lag gewoon op de grond te trillen van de pijn, weet echt wat je meemaakt.. ik denk dat het beter is zo,hij heeft nu rust.. Als je veel van een paardje houd en hij moet weg, kan hij gewoon niet werkelijk weg uit je hart.
Sterkte meis!
CarinaR
Geplaatst: 19-10-04 21:27
beetje pennyachtig maar ik geloof wel ergens in een eeuwige groene weide voor paarden...
esther82
Geplaatst: 19-10-04 21:31
Niet meer door de gek houden??, Geen idee wat ze zullen bedoelen!
Afijn, het oude liedje. Als ik eerlijk ben denk ik niet dat Max er heel veel ellende van zal ondervinden op het moment van de doding zelf. Het is misschien niet de meest vriendelijke manier om te zeggen, maar zo is het nou eenmaal. Probeer niet te veel te ondernemen, uiteindelijk trek je aan het kortste eind. Mijn geval was heel anders.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 19-10-04 21:41
KindnessM schreef:
beetje pennyachtig maar ik geloof wel ergens in een eeuwige groene weide voor paarden...
best rottig voor een pony die hoefbevangen is he
denk dat t beter voor hem is meid...sterkte!
Djesseka
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 21:45
Het is ook wel beter voor hem, maar waarom nou zo? Zo laf en zo stiekem (zeggen dat 'ie een spuitje krijgt, maar ondertussen..) en waarom geven ze ons niet de kans om op z'n minst een goed gesprek met de DA te hebben?
Afijn.. Het is niet anders
esther82
Geplaatst: 19-10-04 21:49
Een manegepony heeft een eigenaar, en wel honderd harten die aan hem verknocht zijn. Helaas heeft alleen de eigenaar recht van besluit. Je zult je erbij neer moeten leggen. Over het liegen wat betreft het geven van een spuitje. Dat doen ze waarschijnlijk bewust. Het is een pony bedoeld voor de allerkleinsten van de manege, die ga je niet uitleggen hoe het in een slachthuis allemaal werkt. Laat ze maar in de waan, dat het allemaal goed zal komen.
maria24
Geplaatst: 19-10-04 21:55
ik weet wat je voelt ik heb mijn paardje een paar maanden geleden in moeten laten slapen .
maar soms zijn nare dingen zoals een beestje uit zijn lijden verlossen het eerlijkst en aangezien dat hoefbevangen een zeer pijnlijke aandoening is die niet meer te verhelpen is HELAAS
zou je toch eens reeel tegen over je zelf eens alles op een rij moeten zetten en even te denken aan wat het eerlijkst en het best is voor het paardje hoe moeilijk het ook is
ik wens je heel veel sterkte
maria
LoveDunc
Geplaatst: 20-10-04 10:43
Hij is weg..vanochtend om half 9 is hij vertrokken..We zullen hem onwijs gaan missen!!!!
Voor de gene die t niet weten: Ik ben een van de verzorgsters van dit kleintje...
Lowara
Geplaatst: 20-10-04 11:42
he bah, ik wens je heel veel sterkte, en nu moet je maar denken, geen pijn meer, en geen irritante manege bazen die dingen over hem beslissen. Was trouwens een ontzettend leuk beestje, mooie kleur!
Djesseka
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-04 17:17
Ik kan er nu rust mee hebben, maar toch.. Het blijft moeilijk dat ze het beestje geen kans hebben willen geven..
Sjonniej
Geplaatst: 20-10-04 17:18
Daar gaat al je inzet en zorg voor het paardje. Maar hij was er niet meer bovenop gekomen, echt niet. Hier in het dorp staat ook een pony'tje, ook een paar keer hartstikke hoefbevangen geweest. Maar hij loopt altijd een beetje mank en nooit echt die levendige blik in zijn ogen. Altijd zie je gewoon aan hem dat hij gewoon pijn heeft.
Ilsiie
Geplaatst: 20-10-04 17:43
Sterkte allebei, meiden!! Het is ook niet leuk op de manier waarop, maar uiteindelijk is het toch beter voor hem denk ik... Maar hij had die kans eigenlijk wel moeten krijgen, dat verdiende hij!! Ik zal hem (ook al had ik weinig met m te maken) toch ook wel gaan missen hoor!!
Heel veel liefs en knuffels van Ilse
_Tiara
Geplaatst: 20-10-04 17:48
Sterkte meid.... Wat erg voor je... heb ik even geen woorden voor . Chanelletje, onze exhaf haf ook hoefbevangenheid en dat kan wel ehelmaal weer over gaan, teminste meestal. Het hoefbeen kan wel zover gekanteld zijn dat het niet meer terug gaat maar dan worden ze meetsal afgemaakt. Waldjo zijn hoefbeen is ook geknateld, maar komt weer terug ofzo nu . Hij heeft nu trouwens een ander baasje, als ie bij ons was gebleven zou Waldjo waarschijnlijk uiteindelijk ook zijn afgemaakt, dus voor mij was het wel een happy end .
fancylover
Geplaatst: 20-10-04 21:20
jeej wat erg!! sterkte!! ik weet hoe je je voelt!
Heel veel sterkte!!!
Jolliegirl
Geplaatst: 21-10-04 22:10
Wat erg zeg! heel erg veel sterkte ermee! En wat betreft dat liegen over een spuitje geven komt me hier bekent voor, dat zeggen de meeste manegehouders, beter voor de kleine kinderen, maar toch het is niet leuk
Heel veel sterke ermee!
Susanne
Geplaatst: 22-10-04 20:53
ohggg... ik zit werkelijk met tranen in mijn ogen..... zelf heb ik ook een paardje en als ik die zou moeten inslapen.... ik denk niet dat k dat kon... ik vind het heel zielig voor het beesie... maar hoefbevangenheid gaat nooit echt over... misschien is het mar beter zo......
veel sterkte
Pasterza
Geplaatst: 24-10-04 14:35
Waarom lees ik hier ( en op de rest van bokt) dat hoefbevangenheid niet te genezen is?! Nee, als het niet behandeld wordt òf op de verkeerde manier, dàn pas is het niet te genezen! Blijkbaar hebben diegenen zich er niet in verdiept en nemen alles klakkeloos over wat een ander zegt en daar erger ik me rot aan!
Lees deze site www.paardnatuurlijk.nl eens, staat een goed artikel over hoefbevangenheid en de behandeling ervan. Mijn Haf Waldjo is ook hoefbevangen geweest (alle 4 de hoefbenen waren gekanteld) maar dat gaat helemaal de goede kant op! Hij wordt op de natuurlijke manier bekapt, moet dagelijks lopen òp de weg om het hoefmechanisme te verbeteren (wel met hoefschoenen, geen ijzers want dat blokkeerd de genezing), kreeg een reinigingskuur en nu dagelijks bep. geneeskrachtige kruiden om hem inwendig te reinigen zodat alle giftige afvalstoffen afgevoerd worden. Vooral brandnetels en distels zijn goed voor de lever aangezien de lever door de hoefbevangenheid overbelast is geraakt.
Djessekea, veel sterkte met het verlies van Max . Jammer dat de eigenaar hem niet verder wil helpen...
Eilinora
Geplaatst: 25-10-04 13:39
volgens de fokker waar ik help kun je hoefbevangenheid voorkomen door de pony,s als veulen veel te voeren dus dat ze vet worden en dik maar ze moeten dan wel veel beweging hebben dus de halve dag in de wei.hij heefd dat eens gedaan met een merrie van 5 en die is nooit hoefbevangen geweest terwijl de moeder en de zus die op een andere stal geboren zijn wel vaak hoefbevangen zijn. ook kun je eens proberen om bij dat ponytje een paar keer per dag water met zuiveringszout te geven en dan geen ander water tussendoor. dat heefd hij vaak gedaan bij een merrie die vaak bevangen is en dan een half uur per dag lopen met haar en het was in een week tijd helemaal over.een echt wondermiddel
lovekandy
Geplaatst: 27-10-04 20:01
hey lin.. jah 't was echt niet leuk omdat verhaal te horen.. en 't was ook wel weer eng om zo vroeg naar het land te gaan.. maar nu is hij weg en vind het niet luek.. ik mis hem zo.. en die kleine kandy en teddy denk ookwel.. dikke kus sophie.. en hoefje van kandy en latuun..