Piaffe dvd Anky?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Piaffe dvd Anky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:20

Vandaag kreeg ik via de post de nieuwe dvd van Anky binnen, 'de geheimen van de dressuur' (geloof ik) en ik was er erg benieuwd naar want nu zou ook de gewone burger de kans krijgen om een training van Anky bij te wonen. En ik ben erg benieuwd naar hoe zij nu een trainingsuur indeelt met haar paarden, vooral qua instellen van hoofd/hals. Dat viel dus even vies tegen, want wat je ziet is drie paarden die alledrie even een paard kunstjes mogen doen, zonder dat je een echte training volgt.

Ik weet niet of anderen de dvd al gezien hebben, maar drie dingen vielen mij erg op. In de eerste plaats het instappen. De warming up is volgens Sjef en de rest van Nl heel belangrijk en moet met een mooie lange hals gebeuren. Nu viel ik al bijna van mijn stoel want hun upwarmende hengst Redford liep zonder enige rekking in zijn hals gewoon in de aan de teugel-houding. Niks warming up zou ik zeggen, niet eens diep en rond. Een tweede detail wat me opviel was dat de drie paarden in alle zijgangen (behalve het appuyement) met gekanteld hoofd liepen. Dat bij elk paard (behalve op die ene foto op het hoesje Haha!) de derde halswervel het hoogste punt van de hals vormde liet trouwens goed zien dat de paarden tijdens de training nooit met het neusje naar voren en de poll als hoogste punt gereden worden. Het is continu achter de loodlijn en numero 3 bovenaan, wel in verschillende lengtes en dieptes, maar toch...

Maar dat zijn details. Waar ik de dvd eigenlijk voor kocht was om te zien of wat ik op de OS dacht te zien klopte; Salinero loopt in de uitgestrekte draf niet helemaal zuiver (een achterbeen beweegt meer dan het andere en de hoef van dat diagonale voorbeen klapt in de uitgestrekte draf naar boven ('steekdraf'). Waar een dvd echt handig voor is, is het nalopen van de piaffe, een tweetakt beweging op de plaats (volgens Sjef). Wat op de OS al te zien was, werd bij beeldje voor beeldje bekijken helemaal glashelder. Salinero piaffeert niet in tweetakt. Ook is het niet zo dat zijn voorbeen later landt dan het achterbeen, wat nog te vergeven zou zijn aangezien deze oefening zwaar verzameld is. Wat mij nog het meest verbaasde van de hele video is dat Salinero zijn voorbeen in piaffe optilt, neerzet (nu zijn twee voorbenen aan de grond) en dan het andere voorbeen optilt, terwijl de achterbenen een zweefmoment (!) hebben en later landen en eerder opgetild worden dan de voorbenen. Verzameling 0 zou ik dus zeggen. Hetzelfde is trouwens (in iets mindere mate) zichtbaar in de passage.

Wat ik me nu afvraag, is of anderen die de dvd hebben gezien dat ook opgemerkt hebben? Ik had altijd al het idee als ik haar zag piafferen dat er geen sprake was van verzameling, maar de dvd deeltje voor deeltje bekijken maakt duidelijk dat het nog extremer is dan ik dacht. Niet alleen landt het achterbeen later dan het voorbeen, maar is er ook sprake van een zweefmoment achter (?!?). Kun je dat uberhaupt nog een piaffe noemen?

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:25

Misschien kan je haar eens een goede tip geven hoe ze dit zou kunnen verbeteren, wie weet is ze je eeuwig dankbaar Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:28

ik moet zeggen, je pakt het wel erg zorgvuldig aan Haha!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:32

Over de paiff, dat dier komt zo'n eind van de vloer dat een miniscuul zweefmoment me niet verbaasd. Hij is wel iets ongelijk in het voorbeen. maar kom op dit is echt een beetje muggenziften hoor...

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:48

dione schreef:
Misschien kan je haar eens een goede tip geven hoe ze dit zou kunnen verbeteren, wie weet is ze je eeuwig dankbaar Nagelbijten / Gniffelen

Haha! Tong uitsteken

Ik vind het ook allemaal wel een beetje op muggezifterij lijken hoor.
Je hebt het wel over de combinatie die de olympische spelen heeft gewonnen. Dan is dus de hele jury ook blind geweest?

Paard zal best iets onregelmatig zijn geweest in de piaffe maar om nou elk miniscuul foutje eruit te filteren lijkt me wat overdreven.

Maar goed ieder z'n eigen hobby natuurlijk Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:59

piaffe is een van de meest moeilijke oefeningen in de dressuur op dat niveau. Als je dit zo aan Anky geeft zal ze zich zwaar beledigd voelen. Ze heeft 2x Olympisch goud gewonnen hoor! Niet dat je geen commentaar op haar mag hebben, maar dit gaat me gewoon te ver. Als je nou zegt hoe je dit 'probleem' het beste op kunt lossen, misschien dat mensen er dan wat van leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:17

Ik denk niet dat Anky beledigd zou worden van wat ik hierboven schreef. Het zijn namelijk geen meningen, maar gewoon observaties die iedere simpele sterveling van de dvd kan aflezen. Natuurlijk is het niet leuk dat een paard niet verzameld is in de piaffe, maar dat is dan toch niet anders?

En ja, dat ze Olympisch goud wint, 2x op 2 verschillende paarden vind ik inderdaad menselijk gezien een hele grote prestatie. De druk waar je onder werkt moet enorm zijn. Maar in een discipline die zich 'klassieke dressuur' noemt, met een regelboek waarmee de proeven beoordeeld worden, kun je in feite alleen winnen als je de oefeningen het best van allemaal uitvoert - of in elk geval volgens de regels. Wat ik hierboven opschreef was nadat ik de dvd 2x bekeken heb en nog steeds ondersteboven was van wat ik zag - muggezifterij of niet.

Maar goed, piaffe is inderdaad de moeilijkst oefening van allemaal. Omdat dit de zwaarst verzamelde oefening is. Maar hoe wil je dan een piaffe met een zweefmoment achter en standmoment voor noemen? In die vorm kun je ieder paard een piaffe aanleren, het gaat juist om die verzameling die hem moeilijk maakt, niet het benen optillen in een strak ritme op de plaats. En inderdaad, een doorsnee shetlander die op die manier de piaffe aangeleerd krijgt, doet dat niet met zulk prachtig voorbeengebruik als Salinero. Wat Salinero werkelijk tot een top-atleet maakt. Maar dat maakt de oefening nog niet correct. Of zelfs maar een piaffe.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:40

Tja dit soort observaties zijn altijd heel erg leuk en zeker ook zeer leerzaam. Maar dan moet je eigenlijk ook alle combinaties op deze manier gaan bekijken Ik denk dat je bij andere combinaties nog veel meer gaat schrikken Clown !

Maar goed, wie zijn wij om hier forse uitspraken over te doen en een oordeel over te geven. Wie van ons kan de perfecte piaffe rjden Verward Waarschijnlijk doet niemand dat beter dan op de Anky op de OS Knipoog . En zo houdt zij gelukkig ook nog punten om aan te werken, geen enkele proef is 100% perfect, dat is paardensport! OK dan! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:48

Een vriendin van mij heeft die dvd ook en ze belde me erover op.
Salinero heeft in de piaffe soms 3 benen aan de grond Scheve mond. Dan ben je de tweetakt ook wel kwijt. Ik heb daar foto's van trouwens.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:53

lovely : foto plaatsen:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:58

Afbeelding

Vooruit dan maar Lachen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:13

Is dit misschien niet de aanzet tot piaffe? Op de OS zag ik namelijk veel paarden met deze 'opstart' problemen Lachen

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:14

daar lijkt het wel op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:15

Afbeelding

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:20

Blijkbaar niet dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:24

En ook al is het de aanzet en pikt ie de tweetakt niet goed op, dan vind ik niet dat hij een huizenhoog cijfer verdient.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:41

Hij is nog jong moet nog veel leren, dan komt wel goed. Vind al dat ie het knap op pakt allemaal en dat terwijl hij nog een hele carriere voor zich heeft. En blijkbaar zag de jury het anders....

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:21

moest ze die piaffe niet vanuit stilstand inzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:41

Piaffe met drie benen aan de grond vind ik nog daaraantoe (zo erg is het al! Knipoog), maar met 1 been aan de grond waarvan dat ene been het voorbeen is, of twee benen op de grond waarvan geen enkele een achterbeen is, vind ik toch echt geen piaffe meer. Het ergste is dat je echt niet de dvd stil hoeft te zetten om te zien dat de voorbenen veel meer gewicht dragen: ook bij het gewone afspelen kan een goede kijker zien dat de voorbenen wel met z'n tween tegelijk op de grond staan en de achterbenen nooit.

Natuurlijk is zo'n paard dan gewoon niet verzameld (wat het hele moeilijke uit de piaffe haalt, zo kan echt iedereen hem rijden, zelfs op paarden die de B nog niet eens in zijn omdat dit gewoon getrappel op de plaats is), maar ik heb wel eens gehoord dat dit staan op de voorhand met ernstige taktfouten vaker voorkomt bij paarden die die piaffe niet vanuit de verzamelde draf leren, maar vanuit stilstand met een man met een zweepje ernaast. Ik weet dat Sjef de paarden hoofdzakelijk op deze manier de piaffe aanleert en hoewel dat geen probleem hoeft te zijn, wordt dat het wel als je de verzamelde draf er niet op een gegeven moment bij betrekt en de kont er echt onder gaat rijden.

Op de dvd zet Anky Salinero trouwens ook vanuit stand in de piaffe waarna ze na 20 passen overgaan in stap. Er zat absoluut nergens een tweetakt piaffepas tussen, elke pas had een achterbeen dat eerder de lucht in ging en de helft had een zweefmoment achter terwijl er een standmoment voor was. Natuurlijk kunnen er taktfouten voorkomen in de piaffe, maar dan liever door een achterbeen dat later opgetild wordt en eerder land, dan dat een voorbeen dat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:44

Afbeelding

Hier is trouwens het laatste moment van het driebeenmoment zichtbaar: rechtsachter zit nog in de lucht terwijl linksachter al opgetild is (alleen teen raakt nog de grond) waarbij de voorhand rustig aan de grond staat te wachten. Gevolg is dat over 1/1000ste seconde de achterbenen het zweefmoment hebben terwijl de voorbenen nog aan de grond staan.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:37

zijn er ook volledige fragmenten van perfecte piaffe's? en dan ook op de 1/1000e seconde uiteraard.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:41

kwitnie"]
moest ze die piaffe niet vanuit stilstand inzetten?
[/quote]
Neen, vanuit de passage. In de GPS moet je hem vanuit de stap inzetten. Er wordt nergens gevraagd in de Zware Tour dat de piaffe vanuit het halthouden ingezet moet worden.

[quote="Xyzutu2 schreef:
maar ik heb wel eens gehoord dat dit staan op de voorhand met ernstige taktfouten vaker voorkomt bij paarden die die piaffe niet vanuit de verzamelde draf leren, maar vanuit stilstand met een man met een zweepje ernaast.

Mijn ervaring is anders. Mijn paard vertraagt enorm, waardoor er geen drang naar voren meer is. Het gewicht wordt dan teveel op de voorhand geplaatst, waardoor er vervolgens geen ruimte meer is om voorwaarts in passage of draf verder te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:28

Ja mij was ook al zoiets opgevallen aan Salinero maar ja wie ben ik om de olympisch kampioen te corrigeren? Maar ik weet zeker dat Anna42 hier een interressante mening over heeft.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:00

xyzutu2 schreef:
[image]

Hier is trouwens het laatste moment van het driebeenmoment zichtbaar: rechtsachter zit nog in de lucht terwijl linksachter al opgetild is (alleen teen raakt nog de grond) waarbij de voorhand rustig aan de grond staat te wachten. Gevolg is dat over 1/1000ste seconde de achterbenen het zweefmoment hebben terwijl de voorbenen nog aan de grond staan.

De kennis betreffende de beenzetting in de hogere oefeningen ontbreekt nog bij mij Knipoog . Maar ik vind je verhaal wel heel interessant.
En eigenlijk kan je (al zonder naar de beenzetting te kijken) aan de lichaamshouding van het paard zien, dat er geen sprake is van een goede verzameling. Dat is voor mij altijd al een teken dat de gevraagde oefening nooit goed kan worden uitgevoerd.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:53

Wouter24 schreef:
Over de paiff, dat dier komt zo'n eind van de vloer dat een miniscuul zweefmoment me niet verbaasd. Hij is wel iets ongelijk in het voorbeen. maar kom op dit is echt een beetje muggenziften hoor...

OK dan!