Alles valt op zijn plek: diagnose Kissing Spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Alles valt op zijn plek: diagnose Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 17:15

Eerlijk gezegd zit ik nog een beetje te bekomen van vandaag.

Fitz was na de Hippiade onder handen genomen door Michiel Scheepers omdat we het toch vreemd vonden dat hij zijn wissels in 2-en bleef springen hoe goed voorbereid de galop ook was.
Vervolgens moest ik weer op gaan bouwen, eerst dmv longeren, later weer er op en laag, diep, rond rijden.
Omdat ik goed anderhalve week geleden wedstrijd zou hebben moest ik hem toch weer wat op gaan richten en verzamelen en in dat werk werd hij onregelmatig.
Op het harde gekeken en daar was hij ook niet helemaal goed.
Wedstrijd afgebeld en daarna nog 2x keer gereden.
Aan de longe was er niets te zien maar zodra hij onder het zadel kwam werd hij toch weer onregelmatig. Niet stokkreupel, maar gewoon net niet rad. Hij voelde wat houterig aan en maakte zijn beweging niet af.
Met name in de zijgangen en kleine wendingen kwam dat naar voren.
Vanaf verleden week ben ik dus maar aan de hand gaan stappen.

Omdat ik vandaag toch naar de smid op de kliniek moest had ik verleden week maar meteen een afspraak gemaakt bij de DA.

Ik moest hem voorrijden en o, o, wat voelde het beroerd. Zo houterig en stijf, maar goed dat kon ook komen omdat hij een week niet gereden was.
Hij maakte de beweging totaal niet af, was helemaal niet door het lijf, kortom, echt niet de Fitz zoals ik hem ken.

De DA vermoedde dat het uit zijn rug kwam dus de hamer kwam er weer aan te pas wat op zijn zachtst gezegd een heftige reactie tot gevolg had. Knipoog
Omdat hij al vaker aan zijn rug behandeld was op basis van klinische bevindingen, wilde hij nu het geheel toch eens rontgenologisch bekijken.

Intussen moest Fitz naar de smid en toen de smid bijna klaar was kwam de DA de diagnose bespreken.
Hij blijkt dus last te hebben van Kissing Spines, dit betekent dat de doornuitsteeksels tegen elkaar gegroeid zijn. Dit is een afwijking die ze al van jongs af aan hebben.

In de oprichting wordt het extra pijnlijk voor dit soort paarden en ook de lengtebuiging doet ze pijn.
De wissels die hij in 2-en springt zijn hierdoor ook verklaard.
Het doet het dier gewoon zeer.

Zolang ze laag en diep gereden worden voelen ze er het minst van. Ook na het galopperen worden ze soepeler omdat dan de wervels mooi bol gemaakt worden en de uitsteeksels elkaar minder raken.
Idd klopte dit bij Fitz ook, hij voelde beter aan na het galopperen.

Tja, hoe nu verder? Voorlopig is hij ingespoten, moet hij 3 dagen stappen en vervolgens alleen basiswerk doen, lange rechte lijnen, wel staf, draf en galop en over 3 weken weer terug komen.

Hoger dan Z2 zal hij nooit kunnen en de vraag is of dat zelfs nog wel te doen is, nu hij zo duidelijk aangeeft dat het hem niet pijnvrij af gaat.

In feite is hij dus voor de sport ongeschikt geworden.
Afhankelijk van hoe het verloopt gaan we een afkeuringsprocedure in. Verdrietig

Eerlijk gezegd heb ik ook niet veel zin meer om dingen te vragen aan een paard dat het lichamelijk niet kan verwerken.

Tja, wat kan ik verder nog zeggen. Ben alles een beetje aan het verwerken en moet een en ander nog op een rijtje krijgen voor mezelf.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:19

Wat naar,
aan de ene kant fijn dat je nu weet waarom hij achter er niet onder wil komen en waarom hij zo'n moeite heeft met de wissels. Maar ja, je had natuurlijk liever gehad dat het iets was wat je kon oplossen Scheve mond

Sterkte ermee.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:19

Jeetje, ik ben er stil van, arme Fitzie ondanks de pijn toch altijd nog zo goed zijn best gedaan. Ik wens je heel veel wijsheid toe Ach gut

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:25

Pfff klote voor jullie beide....
Heel veel sterkte!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:31

He wat een rotbericht zeg! Veel sterkte!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:32

Sterkte Fitz!!!

GElukkig weet je nu wat het is en kan je vanuit de bevindingen je toekomst met Fitz uitstippelen. Voor het basiswerk is hij nog lang niet afgeschreven, voor de hogere sport wel.... maar je gaat verhuizen en de mogelijkheden zijn eindeloos.... Ook voor Fitz

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:33

Jeetje echt erg voor jullie. Kan me voorstellen dat je dit even moet verwerken. Dit verwacht je niet.
Veel sterkte!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:40

Jeetje.... idd logisch dat je even wat tijd nodig hebt om het te verwerken. Zoiets verwacht je niet echt

Sterkte Ach gut

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:44

Jeetje, dat zou je niet verwachten bij een paard als Fitz Scheve mond

Kan me voorstellen dat het inderdaad enige tijd kost om dit te verwerken en te bedenken wat je nu verder gaat doen.

Ach, je kunt er altijd nog voor kiezen om Fitz bij je nieuwe huis neer te zetten en af en toe nog als boscrosspony te gebruiken en ondertussen weer een jong paard te kopen Haha!.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:49

jee wat erg zeg voor jou en fritz,dat is een grote tegenvaller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:49

Fitz, ik kan me goed voorstellen dat je nu ineens gewoon niet meer op zijn rug wilt klimmen.
Af en toe rijden is waarschijnlijk alleen maar erger voor hem en belastender voor je rug.
Ik heb trouwens wel eens zulke foto's gezien en ik werd er flink naar van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:51

Goh... kan begrijpen dat je hier even van schrikt zeg... En aan het feit dat die wervels uitsteken valt niet veel aan te doen (in het redelijke zeg maar) qua operatie of? En zou hij dan met het rijden er ook last van hebben normaliter? Maar als ik het goed begrijp valt dat dus mee als je hem laag en rond rijdt?

Jeutje toch... Sterkte ermee he voor jullie! Ach gut

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:54

wat een naar bericht zeg Scheve mond vind het echt vreselijk naar voor jullie!

ook zet het me aan het denken, Q is altijd erg stijf en houterig in t begin, tegen t onregelmatige aan, tot hij heeft gegallopeerd. hoe meer je hem opricht, hoe moeilijker hij het krijgt ook is zn rug erg gevoelig en gaat hij geregeld naar de fysio+kraker, wat maar tijdelijk werkt....tel daar zn gestaak bij op en je gaat toch nadenken

iig heel erg veel sterkte gewenst!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:55

he wat naar nou om te lezen..........valt dat ff tegen.........
nou kan me voorstellen dat je ff goed erover na moet denken voordat je wat dan ook gaat doen........
sterkte hoor !!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:15

x
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:23

Tjee, dat is niet niks...
Aan de ene kant op een bepaalde manier misschien "fijn" dat je nu weet wat er is, maar die andere kant is zo zuur...
Heel veel sterkte!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:27

Getsie.. wat een vervelend nieuws Scheve mond

Heel veel sterkte ermee Ach gut !

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:29

He getver. Had het idee dat je er weer lol in had en nu dit! Maar ja Fitz zijn welzijn en plezier staat natuurlijk voorop.

Wel vreemd ineens zie je iets nieuws hier op bokt en ineens kom je het een paar keer tegen. Zag vd week meerdere topics over dit voorbij kome.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:35

De mijne heeft het ook en is pas 4 jaar.Het zit op zo`n plek dat inspuiten ws niet eens veel zin meer heeft.
Ben nu andere zadels aan het proberen en wat voedingsuplementen aan het geven.Maar de DA heeft hem eigenlijk al een beetje opgegeven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:36

rot bericht
Maar nu weet je tenminste wel waardoor al dat gedoe kwam Lachen

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:37

Wat erg voor je, veel sterkte hoor!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:37

Dat is afschuwelijk nieuws. Sterkte met dit nieuws.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:42

Jeetje, dat is schrikken zeg! Scheve mond
Dat die dieren toch nog zoveel willen doen voor ons mensen, echt ongelofelijk.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:44

Nee hè, wat een rotnieuws.... Hoop dat het nog een beetje draagbaar blijft voor Fitz en dat bosritjes op de Veluwe er nog wel inzitten. Sterkte!

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:46

weet precies wat je meemaakt, had een merrie en was M dres en L spr en ze werdt steeds met losrijden op wedstrijd iebelig...tot dat ze vanuit het niets zomaar recht omhoog ging net zolang tot ik eraf lag!

dus na dit een paar keer te hebben meegemaakt, op naar de kliniek, moest ik ook voorrijden, maar zat er natuurlijk lekker gespannen op want was best wel bang geworden na al die valpartijen...toen begon ze daar ook. na de hele procedure van kreupel onderzoek enzenz, werdt ze daar door een manueel arts onderzocht en foto's gemaakt, en jahoor ook kissing spines. nu heb ik haar verkocht en wordt er lekker met haar gereden en gesprongen maar niet verzameld of opgericht en dat gaat dus super!!! gelukkig.... dus maby een oplossing voor je om iemand er voor te zoeken die niet hoog wil gaan rijden en dan kan hij nog heeeel lang mee..

sterkte..