Fitz was na de Hippiade onder handen genomen door Michiel Scheepers omdat we het toch vreemd vonden dat hij zijn wissels in 2-en bleef springen hoe goed voorbereid de galop ook was.
Vervolgens moest ik weer op gaan bouwen, eerst dmv longeren, later weer er op en laag, diep, rond rijden.
Omdat ik goed anderhalve week geleden wedstrijd zou hebben moest ik hem toch weer wat op gaan richten en verzamelen en in dat werk werd hij onregelmatig.
Op het harde gekeken en daar was hij ook niet helemaal goed.
Wedstrijd afgebeld en daarna nog 2x keer gereden.
Aan de longe was er niets te zien maar zodra hij onder het zadel kwam werd hij toch weer onregelmatig. Niet stokkreupel, maar gewoon net niet rad. Hij voelde wat houterig aan en maakte zijn beweging niet af.
Met name in de zijgangen en kleine wendingen kwam dat naar voren.
Vanaf verleden week ben ik dus maar aan de hand gaan stappen.
Omdat ik vandaag toch naar de smid op de kliniek moest had ik verleden week maar meteen een afspraak gemaakt bij de DA.
Ik moest hem voorrijden en o, o, wat voelde het beroerd. Zo houterig en stijf, maar goed dat kon ook komen omdat hij een week niet gereden was.
Hij maakte de beweging totaal niet af, was helemaal niet door het lijf, kortom, echt niet de Fitz zoals ik hem ken.
De DA vermoedde dat het uit zijn rug kwam dus de hamer kwam er weer aan te pas wat op zijn zachtst gezegd een heftige reactie tot gevolg had.

Omdat hij al vaker aan zijn rug behandeld was op basis van klinische bevindingen, wilde hij nu het geheel toch eens rontgenologisch bekijken.
Intussen moest Fitz naar de smid en toen de smid bijna klaar was kwam de DA de diagnose bespreken.
Hij blijkt dus last te hebben van Kissing Spines, dit betekent dat de doornuitsteeksels tegen elkaar gegroeid zijn. Dit is een afwijking die ze al van jongs af aan hebben.
In de oprichting wordt het extra pijnlijk voor dit soort paarden en ook de lengtebuiging doet ze pijn.
De wissels die hij in 2-en springt zijn hierdoor ook verklaard.
Het doet het dier gewoon zeer.
Zolang ze laag en diep gereden worden voelen ze er het minst van. Ook na het galopperen worden ze soepeler omdat dan de wervels mooi bol gemaakt worden en de uitsteeksels elkaar minder raken.
Idd klopte dit bij Fitz ook, hij voelde beter aan na het galopperen.
Tja, hoe nu verder? Voorlopig is hij ingespoten, moet hij 3 dagen stappen en vervolgens alleen basiswerk doen, lange rechte lijnen, wel staf, draf en galop en over 3 weken weer terug komen.
Hoger dan Z2 zal hij nooit kunnen en de vraag is of dat zelfs nog wel te doen is, nu hij zo duidelijk aangeeft dat het hem niet pijnvrij af gaat.
In feite is hij dus voor de sport ongeschikt geworden.
Afhankelijk van hoe het verloopt gaan we een afkeuringsprocedure in.
Eerlijk gezegd heb ik ook niet veel zin meer om dingen te vragen aan een paard dat het lichamelijk niet kan verwerken.
Tja, wat kan ik verder nog zeggen. Ben alles een beetje aan het verwerken en moet een en ander nog op een rijtje krijgen voor mezelf.

.