waarom rijden zo belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

waarom rijden zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 21:15

hoi hoi,
ik erger me steeds meer aan de zogenaamde *rij-graage* mensen..
tuurlijk is het leuk om te rijden, en tuurlijk is het een goede sport, maar sommige mensen *Argh!!*
ikzelf rijd niet meer, mijn pony heeft spat en is al op leeftijd.

waar ik laatst over struikelde: X (ik noem geen namen) heeft een paard, dit paard was voor een operatie naar utrecht. tien dagen later kwam hij terug, de arsten gaven X het advies zeker nog 2 weken te wachten met rijden. X kan niet wachten en gaat na 4 dagen alweer rijden. veel eerder dan mocht dus. (paard heeft er niets aan over gehouden hoor, daar niet van) wat ik dan van X te horen krijg: JA, ik kan echt geen 2 weken wachten met rijden, dat trek ik niet! (dit zegt ze dan recht in mijn gezicht terwijl zij weet dat ik alleen maar wandel met mijn pony, en af en toe best jaloers ben op mensen die WEL gewoon kunnen rijden)

ik erger mij hier dus aan. waarom vinden mensen rijden zo belangrijk? zelfs (zou in dit geval gebeurd kunnen zijn) ook ten koste van het paard?
ik ken ook tal van mensen die hun paard meteen verkopen zodra ze er niet meer op kunnen rijden.. WAAROM? hebben ze geen band ofzo? denken ze alleen maar aan hunzelf?

wie kent dit?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:18

Ik ken het niet, maar ik snap waar je je boos over maakt Knipoog
Als het ten koste kan gaan van je paard, ben je natuurlijk gewoon stom bezig. Als je écht geen twee weken zonder paard onder je kont kunt, huur er dan eentje op de manege of zo... Scheve mond
Paard verkopen zodra er niet meer op gereden kan worden kan ik begrijpen, helemaal als je een paard gekocht hebt voor de sport. Anders had je net zo goed een hond kunnen nemen... Knipoog

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:38

zowieso vind ik bv rijden alleen helemaal niet leuk. Ik ga net zo graag met mijn paard in het bos of gewoon lekker een stuk buiten wandelen, als dat ik erop zit. gewoon een beetje band creeren zeg maar. Of 'enge dingen' trainen of gewoon lekker knuffelen. Ik rijd dan ook maar drie keer in de week of zo en de rest zijn we gewoon lekker aan het 'team builden' Haha! Haha!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:44

Ik zie ook wel eens zulke voorbeelden. Zelf heb ik veel ervaring met periodes van "niet rijden". Vorige paard heeft jaar stilgestaan vanwege peesklap, huidige paard 3 maanden door een koliekoperatie en ze heeft dit jaar haar veulentje gekregen. dus.....
Ik snap die mensen ook niet, hoor!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:53

Ligt helemaal aan de ambities die je hebt. Als mijn paard een blessure zou hebben dan wacht ik liever te lang dan te kort. Maar wanneer ze niet meer geschikt zou zijn voor de sport dan wordt ze ook verkocht. Daar heb ik haar voor, anders had ik wel een goedkope, oude knuffelpony/paard gekocht.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:00

Ik weet het niet... Ik snap wat je bedoelt; mensen die hun paard als gebruiksvoorwerp zien

Met Stan rij ik amper (moet erop geSCHOPT worden), dus het rijden met hem hoeft voor mij niet Knipoog

Met Quell weet ik het nog niet...

Als ik liever helemaal niet meer zoveel rij, verkoop ik er 1 en hou er 1 voor de leut

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:01

We hebben zelf 5 paarden en 1 pensionpaard staan. 1 van mijn paarden rij ik 3/4 dagen per week. Dan hebben we een 12 jarige Andalusische fokmerrie die alleen aan een touwtje kan lopen. Dan hebben we nog een friese ruin. Met Koos doe ik nu niks. Dan lopen er nog 2 Welsh A ruintjes rond. Die 2 zijn voor het gezelschap in het land en ze zijn ook veredelde grasmaaiers.

De verzorging vind ik het leukste. Rijden is ook leuk, maar dat hoef ik niet elke dag te doen. Ik heb wat gezondheids probs, dus moet ik ook naar mijn lichaam luisteren. Ik ben een mooi weer rijdster Haha! , als het hard regent, dan is Bep lekker vrij. Als het een beetje regent dan ga ik longeren. Cool Ik heb nooit anders gedaan dan 2 dagen rijden en dan wat anders doen.

Mensen die hun paard geen herstel gunnen, zijn geen dier waard. Denken aan zich zelf en moeten scoren. Paard krijgt vaak nog op z'n donder als het weer fout gaat of nog steeds niet goed is Verward Ligt altijd aan het paard en nooit aan hun. Boos! Neem een hobbelpaard, die blijft het altijd doen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:29

Ik snap dat ook nooit.. ik heb soms wel eens een tijdje gewoon geen zin om te rijden, dan rij ik dus ook niet. Ik vind het wandelen en poetsen en knuffelen veel belangrijker dan rijden..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:51

Ik snap dat ook niet. Mijn paardje is nu geblesseerd, dat gaat zeker 6 weken duren. Ik wandel iedere dag met hem en vertroetel en borstel hem juist nog meer dan anders. Hij is er toch niet alleen om op zn rug te zitten.....

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:53

Die 'X' moet maar een brommer kopen of dat paard rustig 2 weken op rust laten staan.
Ik rijd op een manege -dus maar 1 keer in de week- en dan zeurt ze dat ze niet 2 weken niet kan paardrijden...

Wat een aso Boos!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:05

Ik vind het rijden iets leuks wat bij paarden hoort, en dan bedoel ik na het verzorgen. Leuk dat het kan, maar ik vind het ook super om met de paardjes te friemelen, wandelen en andere dingen te doen.
Het rijden is leuk *LOL* , maar niet de hoofdzaak. Het omgaan met paarden vind ik OK dan!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:15

rijden is leuk maar ik doe net zo vaak en net ze graag lekker wandelen, teambuilden, borselen of bijvoorbeeld lekker masseren!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:31

Je hebt ridders en je hebt ruiters!

X is een ruiter, zij ziet haar paard als een gebruiksvoorwerp

Paarden waren vroeger voor ridders het belangrijkste wat ze konden bezitten, het beschermde hen in de strijd. Ridders hielden hun paarden dan ook heel lang, omdat ze exact op elkaar moesten ingespeeld zijn.

Tegenwoordig zijn er veel meer ruiters. Paarden worden te pas en te onpas gekocht en verkocht, dat is erg jammer. Maar helaas heel weinig aan te doen.

Zelf stoor ik me ook aan dat soort mensen, maar nogmaals, je doet er niets aan!

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:34

tuurlijk als je een paard heb vind je rijden natuurlijk leuk,
maar als ik een x niet kan rijden of niet mag rijden dan maar niet ho0r!
al zal ik er een jaar mee m0eten l0pen 0f n0g langer weg gaat die echt niet!
ik heb hem gek0cht 0mdat ik van hem h0ud het is een kind vo0r me!
als je s0w lang niet rijd snap ik dat je het erg vind als je iedereen ziet rijden,
maar ik heb me paard vo0r de l0l en liefde, dus ik kan er zeker wel mee leven als ik bv. een jaar niet zal kunnen rijden,
dus ik ben het met je eens Muiszje!

Groetjes Rachel_T

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:34

Bij een blessure wacht ik ook liever 10 weken te lang dan 1 dag tekort.
Welk paard ook.

Kawa blijft bij me, ook al kan hij niet meer gereden worden.

Maar een ander vertrekt voor een leuk bedrag of wat voor andere reden dan ook.
Kijk wel waar hij/zij terecht komt.

En ben blij dat er mensen hun paard verkopen, hoe kom jezelf anders aan een paard?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:47

Ik vind rijden absoluut niet het belangrijkste van het hebben van een paard.. Ik ben ook meer een ''lol-met-je-knol-type'' Haha!. Ik heb een paard voor mijn plezier, en niet omdat ik zoveel mogelijk winstpunten moet rijden en wedstrijden winnen..
Ik vind rijden best leuk, maar ik mag ook graag andere dingen met mijn paard doen dan rijden Lachen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:53

Als ik niet meer kan rijden is het voor mij een stuk minder, en om dat doel zorg ik zo goed mogelijk voor rikky. Is hij kreupel wacht ik liever te lang zodat ik er daarna weer fijn op kan en hij nergens last van heeft en ik ook zeker weet dat het over is. Het kan beter in een keer goed zijn dan af en toe een keertje kunnen rijden en dan weer stil moeten zetten omdat hij weer kreupel is.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:02

Ik snap ook heel goed wat je bedoelt...sommige mensen zijn zo stom bezig. Ik ken mensen die nooit tijd hebben om naar hun verzorgpony te gaan en als ze dan gaan, gaan ze ook meteen 2 uur rijden...want ze komen alleen maar voor het rijden en ook nog eens alleen maar als het hun uitkomt...
Ik ken een meisje (ook van die pony waar ik hierboven over vertelde)...nou daar hadden ze nog geen zadel voor...dus ging ze maar bij iemand anders even rijden, want zonder zadel kon ze toch niks (vond zij).

Ikzelf hecht praktisch geen waarde aan rijden meer...als ik maar bij de paarden kan zijn vind ik het al best Lachen
Ik verzorg nu alleen nog maar een Shetlander, waar ik dus niet op kan rijden...daar ga ik straks wel voor de kar zetten (zodra de eigenaresse een karretje heeft gekocht...wat ik super van haar vind!!!). Het is zelfs zo dat als ik wil rijden ik het kan, want er staat een paard waar ik op mag rijden, maar dat wil ik zelf niet.... (het klikt niet echt tussen mij en die pony + dat hij af en toe toch probeert of hij mag bokken enz. en dan behoorlijk gemeen bokt, en ik heb al een zwakke rug...)

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:10

Fredt schreef:
Ik vind het rijden iets leuks wat bij paarden hoort, en dan bedoel ik na het verzorgen. Leuk dat het kan, maar ik vind het ook super om met de paardjes te friemelen, wandelen en andere dingen te doen.
Het rijden is leuk *LOL* , maar niet de hoofdzaak. Het omgaan met paarden vind ik OK dan!

Amen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:23

Ik vind het leuk om te rijden en te trainen, maar ik vind het belangrijker dat mijn pony het zo goed mogelijk heeft. Ik ben dan ook erg voorzichtig met hem en terecht toen een jaar geleden bleek dat hij spat had. Dat ontstaat namelijk niet in een paar weken Schijnheilig

Omdat ik nog een andere pony in de sport uitbreng heb ik er graag een verzorgster bij, maar combinatie eigenzinnen karakter en niet onbezorgd kunnen rijden maakt het wel moeilijk om iemand te vinden die dat wat lijkt. Ik hoop dat het lukt.
Voor mijzelf beleef ik net zo veel plezier aan een lekker stapritje of wandeling, als aan een fanatiekere rit, als ik maar voel dat mijn pony op die manier gelukkig is en er ook van geniet! Gelukkig kan ik er nog wel op rijden, maar zou het niet kunnen dan gebeurt het ook niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:41

Zo een verhaal ken ik dus ook, en heb er ook echt een hekel aan.
Hoe verpesten wij ons paard zo snel mogelijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:41

Voor mij is het omgaan met paarden haast nog belangrijker dan het rijden...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:56

ik vind het lekker trutten met piaffe soms echt leuker dan het rijden..
dan heb ik gewoon niet zo'n zin om weer in m'n eentje naar buiten te gaan en ga ik lekker met 'm fröbelen enzo Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:59

uhm.. ik ken niet zoveel van die mensen, gelukkig maar! Maar sommige mensen zijn nou eenmaal ambitieuzer, dat is nou eenmaal zo. Ik kan ook genieten van het poetsen, maar rijden vind ik zelf ook heerlijk en kan niet zonder!! Maar ik snap je ergernis goed.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:15

Ach ja, ook voor mij is rijden niet belangrijk. ik vind de omgang met paarden en pony's veel leuker als het rijden zelf, dat wel! Omgang met kleine ponietjes (Shet, Welsh A) etcetera vind ik het leukste! Maar ja ach!