[AR] [vd]Hoe leer ik mijn paard op commando liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

[vd]Hoe leer ik mijn paard op commando liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 12:17

nou de vraag spreekt voor zich, ik heb geeeeen idee, maar ik wil het zo graag eens proberen met mijn pony!!
wie heeft hier ervaring mee??

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:28

Misschien kun je hem opgeven voor een puppycursus Haha!

(sorry, ik zou het niet weten)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:31

VMR -> UZ
tag toegevoegd

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:39

ik ben met mijn poky zo bezig:

Eerst moeten ze aan het halster kunnen rollen.
Doen ze dat, dan kan je zodra hij gaat liggen eten onder zijn neus houden en dan blijft hij na een paar x liggen.
Plak meteen het commando eraan en zo leren ze het vanzelf.
Ik oefen het meestal na het rijden want dan willen ze het vaaks rollen,
Sta niet toe dat hij rolt!! Na het eten zeg je omhoog en trekt hem zachtjes omhoog.
In de zomer kan je t t beste oefenen, want dan kan je hem gewoon nat maken nu gaat dat niet Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:14

Ik ben hier met pink ook mee bezig en ben dit aan het leren vanuit de rol methode;
Na het werken/afspuiten in het padock (=zand) laten en belonen (+commando) zodra hij gaat liggen (om te rollen).
Pink is nu zo ver dat hij 'overdonderd' is en rustig blijft liggen om de snoepjes op te eten Lachen.

Helaas rolt Pinky niet snel, dus sta ik ooit eeuwen te wachten zonder resultaat Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:59

kan je paard al wat?
Want anders heb ik geen ander antwoord dan:

Als je een paard in gaat rijden, begin je dan ook met de passage?

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:22

stef schreef:
Als je een paard in gaat rijden, begin je dan ook met de passage?

Dat hoeft toch niet persee? Bij dressuur is het van belang dat je paard netjes ontspannen zn rondjes kan lopen voordat je aan die moeilijke dingen begint. Voor het liggen zelf heb je zo'n uitgebreide voorbereiding mijns inziens niet echt nodig (behalve dan natuurlijk de basis *wat in mijn ogen gewoon opvoeding is die elk paard zowiezo al hoort te beheersen*) De spaanse pas en de buiging hebben namelijk helemaal niets te maken met liggen.
Wel moet de eigenaar erop letten dat die consequent blijft en dat het liggen niet misbruikt zal gaan worden, maar dit geldt ook als je begint met de spaanse pas.

Uiteraard geldt dit verhaaltje niet als je het liggen vanuit het compliment en vervolgens vanuit het knielen wil aanleren Knipoog Maar ikzelf vind het aanleren vanuit het rollen een veel makkelijkere methode: (aanleren in de zomer gaat wel makkelijker omdat je je paard dan kan natsponsen)

Ik heb het Mirei geleerd door haar op een ochtend na een flinke buitenrit wat nat te sponsen. Daarna hebben we drie kwartier door de bak geslenterd totdat madame eindelijk eens bedacht dat ze wilde gaan rollen.
Zodra ze lag beloond met stem + snoepjes.

Meteen daarna hebben we weer een kwartiertje door de bak gelopen waarna Mirei weer ging liggen om te rollen: heel veel snoepjes Knipoog

Daarna nog even doorgelopen totdat ze nog een derde keer ging liggen (intussen kon ik achtereenvolgens het commando "Lig" zeggen zonder haar uit haar concentratie te halen).

Savonds nog een keer geoefend. Eerst had ik haar weer wat natgemaakt, en na een half uurtje ofzo ging ze weer liggen. Dit weer een paar keer herhaald.

Eropvolgende VD-"trainingen" hoefde ik haar alleen een klein beetje nat te maken om mijn idee aan haar duidelijk te maken (en natuurlijk het commando te geven).

Veel geoefen en heeel veel geduld later kan ze nu dus liggen op commando Lachen

Overigens heeft ze geen een keer echt gerold tijdens het oefenen van het liggen. Die intentie was kennelijk steeds weg nadat ze volgestouwd was met snoepjes Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:28

ik heb het geluk dat Banjer met me meedenkt.. ik clickte op een gegeven moment niet meer voor een buiging, dus "Wat dan?" dacht Banjer...
Ze ging eens liggen, en ja hoor... daar kreeg ze de click + lekkers voor...
Na een keertje of 5 had ze het kunstje helemaal door... Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:15

OK, dan heb ik op deze antwoorden een mooie inkopper, wat als je paard na het rijden/ nat zijn nooit rolt?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:29

geduld... heel veel geduld... en altijd een clicker en wat lekkers bij je hebben... zodat je gelijk kan belonen... Haha!

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:52

lowara schreef:
OK, dan heb ik op deze antwoorden een mooie inkopper, wat als je paard na het rijden/ nat zijn nooit rolt?

Precies wat Smithsgirl zegt Lachen Mirei rolde ook nooit! Daarom moest ik de eerste keren ook zo lang door de bak slenteren Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:05

lowara schreef:

Dan kun je het toch altijd nog volgens de methode vanuit het compliment --> knielen --> liggen leren Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:18

Ik ben ook gewoon begonnen met leren liggen. Het heeft in totaal 3 dagen gekost Lachen Het scheelt al wel als je een paard hebt dat zich overal prettig voelt en makkelijk uit zichzelf gaat liggen. Ik heb wel gebruik gemaakt van de clicker maar verder in volledige vrijheid. Dat doe ik altijd, anders heb ik mijn handen zo vol Haha!
Hoofd naar beneden lokken, click, etc etc. Totdat je 1 voorvoet oppakt en zijn/haar hoofd steeds verder opzij lokt. Op een gegeven moment zal je paard dan moeten knielen om erbij te kunnen et voilà het duurt niet lang of hij/zij zal automatisch gaan liggen. Ik heb er het commando 'down' aan vast geplakt. Maar ook als ik naast de schouder ga knielen gaat hij al liggen. ( ook al een vreemde het vraagt ) Met een ander paard ben ik ook zo bezig en het werkt prima eigenlijk.

quiwie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:21

Wij hebben onze pony leren liggen, vanuit het compliment. Als ze het compliment deed gaven we aan de zijkant een beloning, waardoor zij haar hoofd naar de zijkant moest doen. Uiteindelijk ging ze knielen (op twee knieën) en toen op den duur ging ze "per ongeluk" liggen. En dan goed belonen en snoepje geven. Het duurde wel even voordat ze het door had, maar als ze een dag geen "zin" had, dan stopten we meteen. We gingen een paar dagen later weer verder, als ze wel "zin" had. Een vriendin van ons, haar paard leerde het veel sneller. Maar zo zie je met geduld en vertrouwen dat het toch is gelukt. Nu doet ze het altijd! Succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:20

Haha! Haha! echt superbedankt allemaal!!! ik ga het proberen.. ik hoop dat mijn pony t snel leert, hij is pas 4 en hij weet al een heleboel, en kan ook al wat kleine kunstjes, maar t is wel gaaf als hij kan liggen op commando!!
ik hoop dat t lukt!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:21

Dagami, je verwoord wat ik bedoel.
Waar het me om gaat is dat er nog steeds te simpel gedacht wordt van "dat doe ik even"
Mijn voorkeur gaat er dan naar uit (na de basis) om eens een buiging of een pas te proberen om te zien hoe het paard het oppakt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:22

quiwie1 schreef:
Wij hebben onze pony leren liggen, vanuit het compliment. Als ze het compliment deed gaven we aan de zijkant een beloning, waardoor zij haar hoofd naar de zijkant moest doen. Uiteindelijk ging ze knielen (op twee knieën) en toen op den duur ging ze "per ongeluk" liggen. En dan goed belonen en snoepje geven. Het duurde wel even voordat ze het door had, maar als ze een dag geen "zin" had, dan stopten we meteen. We gingen een paar dagen later weer verder, als ze wel "zin" had. Een vriendin van ons, haar paard leerde het veel sneller. Maar zo zie je met geduld en vertrouwen dat het toch is gelukt. Nu doet ze het altijd! Succes!

Zo heb ik het destijds ook geleerd. Helaas heeft dat toen wel mijn compliment verkloot, maar dat zit er nu gelukkig weer in

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:35

Ik snap die drukte nooit zo. Ik zie het puur als leuke afwisseling en als hobby. Waarom zou je dan niet meteen met liggen 'mogen' beginnen? Ik ga gewoon verder op de dingen die mijn paard aanbiedt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:49

cornelie schreef:
Ik snap die drukte nooit zo. Ik zie het puur als leuke afwisseling en als hobby. Waarom zou je dan niet meteen met liggen 'mogen' beginnen? Ik ga gewoon verder op de dingen die mijn paard aanbiedt.

Dat is ook een hele goede methode... Lachen