In het begin bleef 't bij vrij snel vooruit willen. Ze was wel terug te rijden en ik kon op een goede manier gebruik maken van het voorwaarts zijn.
De afgelopen 6x is het een racemonster.
Het lijkt alsof ze voor me aan't denken is. Als ik iets teveel been geef (en dat is miniminimaal) gaat ze zelf beslissen dat ze een volte in gaat, in galop gaat.
Ineens de andere kant op draait wanneer ik ook maar iets mijn teugel verleg. Wanneer ik mijn teugels in stap verpak om wat meer contact te krijgen na het losstappen, heeft ze zelf het idee in draf te moeten en dan schiet ze er vandoor.
De afgelopen keer met lessen zei mijn instructrice dat ik gebruik moet maken van de snelheid door me van de domme te houden. Wanneer ze bijvoorbeeld in galop gaat, net doen alsof er niets aan de hand is en door middel van volte openen/sluiten op mijn manier de galop 'zwaar' maken voor haar.
Vandaag probeerde ik overgangen te rijden met een vrij lange teugel, zo laag mogelijk in de hals, steeds tempo terug nemen en weer naar arbeidsdraf te rijden (wat overigens een supervliegende uitgestrekte draf wordt
) . Na 3 zwenkbewegingen lag ik er bijna af... 
Volte openen, volte sluiten in stap, draf en galop. En heel veel onverwachte figuren rijden zodat het voor haar spannend blijft en ze zich op mij moet focussen.
Maar toch had ik er na drie kwartier schoon genoeg van, terwijl ik nog niet gevoel had klaar te zijn. Het lijkt wel alsof het paardje zich totaal niet kan concentreren en het enige wat ze wil is 'uitbreken'.
Wie kan mij advies geven? Want met 1 á 2 x les in de week kom ik er niet. (ik werk onregelmatig en kan niet meer lessen)

Mijn instructrice weet waar ze het over heeft 
Je kan pas met gewichtshulpen gaan werken als een paard deze nu éénmaal ook snapt en kan snappen. En dat is afhanklijk van hoe dat paard gereden is. Ik probeer altijd eerst ook of hij op die ideale manier kan terugkomen zonder ophouding, enz.. Maar dat is niet altijd mogelijk.