Gebruik Dutch Horses Unlimited bij hengstenkeuze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wynona

Gebruik Dutch Horses Unlimited bij hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:51

Mijn merrie is inmiddels drachtig van Turbo Magic. Ik baal als een stekker dat deze hengst op wacht is gezet. De indexen komen nu minder geloofwaardig over, want een hengst met zo'n index zou toch veelbelovend moeten zijn.

Volgens Dutch horses unlimited paste de bloedlijnen van Cabochon, Vincent en Cocktail het beste op mijn merrie (Excellent W (v. Sultan) x Variant) om een hoogbenig veulen te fokken met een goed ondertredend achterbeen en een sterke bovenlijn.

Wie wil hier op reageren?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:01

Lijkt me dat je daar moet reageren.
Overigens kan alleen een helderziende je een veulen voorspellen met al deze eigenschappen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:03

Dat krijg als je een programma gebruikt die in eerste instantie gebruikt is voor de koeien.
Nu weer wachten op het nieuwe programma van de koeien, daar ze vergeten waren goed op het de benen te letten.

Ik wil maar zeggen in de fokkerij is 1 en 1 niet altijd 2.

Wynona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:13

Uiteraard snap ik dat het geen garantie geeft voor een goed veulen. Maar als je bepaalde punten op je merrie wil verbeteren, selecteren ze er wel een aantal met die eigenschappen voor je uit. Dat scheelt een hoop zoekwerk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:53

ceasario schreef:
Ik wil maar zeggen in de fokkerij is 1 en 1 niet altijd 2.

Fokkerij gaat volgens de Booleaanse algebra. 1 en 1 is dus hooguit 1. En niet altijd, bijvoorbeeld in geval van XOR operandii. Erg moeilijk voor mensen die gewend zijn om lineair te rekenen. Daarom helpt het computertijdperk ook nog. Sommige mensen groeien op met logisch denken. De echte fokkers van de toekomst zijn nog jonger dan ik (ik was al 14 toen ik mijn eerste compjoetertje kreeg zo'n 24 jaar geleden).

Wynona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 15:22

Mijn boleaanse algebra is niet zo best. Bedoel je hiermee te zeggen dat je beter geen gebruik kunt maken van dat programma of wist je uberhaupt niet dat het bestond?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:15

ik ga voor combinatorische logica...gewoon 2 paarden die aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om te komen tot een veulen.Waarbij ik er nog niet geheel uit ben welke voorwaarden er zichtbaar dan wel onzichtbaar moeten zijn om een kopie te verkrijgen van het paard dat ik op dat moment voor ogen heb, het ideaal beeld Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:05

joostvangestel schreef:
Fokkerij gaat volgens de Booleaanse algebra. 1 en 1 is dus hooguit 1. En niet altijd, bijvoorbeeld in geval van XOR operandii. Erg moeilijk voor mensen die gewend zijn om lineair te rekenen. Daarom helpt het computertijdperk ook nog. Sommige mensen groeien op met logisch denken. De echte fokkers van de toekomst zijn nog jonger dan ik (ik was al 14 toen ik mijn eerste compjoetertje kreeg zo'n 24 jaar geleden).

De Paardenkrant>

Welt Invest gefokt uit zowel spring- als dressuurstam

PESSE – “Het is jammer dat er bij het stamboek zo weinig vakmensen werken. Papierlui zijn het.”
De 77-jarige Christiaan Kamphof uit Pesse is aan het woord.
Hij vindt dat er meer fokkers in het midden van de keuringsbaan moeten staan. “Mensen die weten hoe ze een goed paard moeten fokken.” De eigenzinnige fokker weet zelf exact waar hij mee bezig is.
Hij fokte onder andere de winnaar van de vierjarige dressuurpaarden in Varsseveld, Welt Invest

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:09

Tja mijn persoonlijke mening is dat als je een programma nodig hebt om te kunnen fokken/geschikte hengst uit te zoeken, je beter maar niet kan fokken.

Je kan moeilijk Dutch horses unlimited de schuld geven dat Turbo Magic op wacht is gezet.
Dat jij hun programma gebruikt hebt en dat advies opgevolgd hebt, is jouw probleem (helaas).

Het enigste wat je kan doen is nu maar duimen dat het idd zo´n droompaardje wordt. En anders...pech. Zo blijft fokken gokken. (O nee, sorry Anna42...aansluitende geno en fenotypische prestatiegenen combineren.. Haha! toch? Knipoog )

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:17

Het programma borduurt voort op de partjesfokkerij vertaald in indexen. Een weke kootstand paar je aan een steile kootstand en voila, je hebt de ideale kootstand. Zo zou het theoretisch kunnen werken, maar de praktijk wijst anders uit. En wees niet bang dat je misschien een keer verkeerd hebt gegokt met een hengst. De merrie geeft het grootste gedeelte door, de hengst is vaak niet meer dan het toefje slagroom op de koffie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:27

ceasario schreef:
Het is jammer dat er bij het stamboek zo weinig vakmensen werken. Papierlui zijn het.” [/b]
De 77-jarige Christiaan Kamphof uit Pesse is aan het woord.
Hij vindt dat er meer fokkers in het midden van de keuringsbaan moeten staan.

Ik las het en dacht er komt vast iemand die deze luchtflodder op bokt gaat zetten Scheve mond

Je bent sneller klaar met de niet fokkers die in de keuringsbanen jureren te tellen dan de wel fokkers.

De hengstenkeuringscommissie bijvoorbeeld, bestaat bijna helemaal uit fokkers wiens ouders, grootouders etc ook al fokten.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:52

joostvangestel schreef:
Fokkerij gaat volgens de Booleaanse algebra. 1 en 1 is dus hooguit 1. .

Tenzij in geval van tweelingdracht Tong uitsteken , in dat geval wordt 1 en 1 wel 2, maar meestal krijg je in het geval van 1 merrie en 1 hengst toch nog steeds 1 (of geen) veulen.
Dus die Boleanen zijn zo gek nog niet. Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:55

De kwaliteit van de keurmeesters hoor je mij niet over hoor, maar de internationale successen die het kwpn behaalt, worden helaas slechts behaald door paarden die lang geleden kwpn-gefokt zijn. De meest recente aanwas doet gewoon totaal niet mee, een incidenteel springpaard wellicht, maar dan wel uit een vaderdier dat wij tegenwoordig " oud bloed " betitelen.
Dan mag je terecht toch denken dat ze ergens bij het kwpn iets niet goed doen, toch?

Anyhow; zo'n computerdatabase kan je heus wel gebruiken om een grote groep hengsten alvast te schrappen uit je keuze mogelijkheden. Scheelt weer. Je houdt een selectie over die je wel zelf moet gaan bekijken en waarvan je het liefst ook de nafok moet bestuderen.

En dat jij nu met een merrie zit die drachtig is van een op wacht gezette hengst; DAT is het risico van perse een pas-goedgekeurde hengst te willen gebruiken.
En wie weet valt het met jouw merrie en haar veulen nog reuze mee hoor! ER zijn wel meer hele beste kinderen gekomen van kwpn-afgeserveerde hengsten, en de bloedopbouw van Turbo Magic is toch echt niet waardeloos. Let maar op, het wordt vast wel een leuk beestje
Maar niet weer puur je keuze baseren op grond van een internet adviesje, he....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:11

Joh je moet maar zo denken: Dit gebeurd je geen tweede keer Knipoog

Je bent er wijzer van geworden en dat is tenminste iets positiefs Haha! En inderdaad zoals Dees al zei: Wie zegt dat het een dramabeestje word. De nakomelingen leken niet best zoals het rapport schreef. Maar het merriemateriaal wat hij heeft gekregen was nou ook niet om over naar huis te schrijven.

Ach ieder nadeel heb ze voordeel toch ( of was het andersom Haha!)

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:13

Dutch Horses Unlimited heeft trouwens ook niet alle hengsten in zijn bestand staan.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:48

Is het niet een beetje vroeg om een conclusie te trekken??
Het veulen moet nog geboren worden!!, misschien is het wel BONFIRE II Tong uitsteken
(krijgt Dutch H. nog gelijk ook..... Knipoog )

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:13

Ik heb dat ding ook wel eens gebruikt kijken wat er bij mijn merrie past, nou geen van die hengsten zou ik er op zetten. Er zijn zoveel van die hengsten die dan geselecteerd worden die nog niet goed bij je merrie past.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:05

sarabande schreef:
Ik las het en dacht er komt vast iemand die deze luchtflodder op bokt gaat zetten Scheve mond

http://www.paardenkrant.nl/ Ach gut

Daar is BOKT voor. (Luchtfl.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:10

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:32

sarabande schreef:

Je bent sneller klaar met de niet fokkers die in de keuringsbanen jureren te tellen dan de wel fokkers.

De hengstenkeuringscommissie bijvoorbeeld, bestaat bijna helemaal uit fokkers wiens ouders, grootouders etc ook al fokten.

Kamphuis had het toch over fokkers die weten hoe paarden moeten fokken.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:47

@avhemert: Ik kan me je teleurstelling wel indenken, ik weet niet of het je eerste veulentje is.... Ik weet wel, dat ik me suf prakkeseer om de juist combinatie te maken en na de definitieve kandidaat slaat nog de twijfel toe.
Ik geloof niet erg in adviezen, zuiver en alleen gebaseerd op een papier. Je moet zelf goed weten wat de kwaliteiten en minpunten van de merrielijn zijn en je moet weten wat je zelf graag ziet.

Idd lastig met zoveel kandidaten. Er zijn niet voor niets zoveel mensen die hier om een advies komen vragen. Wellicht moet het grootste stamboek daar eens iets mee doen en moet er binnen de verschillende regio's jaarlijks een workshop of zoiets komen, waar fokkers met hun vragen naartoe kunnen.

Het EASP had recentelijk zoiets dergelijks georganiseerd. Een initiatief dat navolging verdient.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:11

Bucephalus schreef:

Er zijn niet voor niets zoveel mensen die hier om een advies komen vragen. Wellicht moet het grootste stamboek daar eens iets mee doen en moet er binnen de verschillende regio's jaarlijks een workshop of zoiets komen, waar fokkers met hun vragen naartoe kunnen.
.

Je kan ook naar de bijeenkomsten van je regio gaan .
En daar je oor te luisteren leggen.

En verder pedigree-kennis.
Als je die niet hebt lig je al een straatlengte achter.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:10

Op de site van Dutch Horses Unlimited heb ik het advies eens vergekeken met een reeds gefokt veulen. De vader van dit veulen stond als "vergroter"terwijl het veulen (nu 4 jaar) 5 cm kleiner is als de merrie.
Nee, een programma hiervoor maken kan in mijn ogen niet. Als de bloedopbouw oke is en in jouw gedachten de hengst naast de merrie zet moet je een gevoel krijgen dat het goed is.

Dan nog is het allemaal weer spannend afwachten..... Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:15

1: Wat dacht je van de merrie zelf?
2: Er zijn altijd uitzonderen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:43

Citaat:
: Wat dacht je van de merrie zelf?

als dit de reactie is op mijn bericht:

de betreffende merrie heeft (4) nakomelingen boven haar eigen stokmaat gefokt.

Dan was die ene dus de uitzondering Haha!