Maar nu had ik een vraagje:Ik rij met watertrens, en een neusriem is dan (toch?
) wel nodig om het bit op de plaats te houden, of heb ik dat nou mis...? Ik rij nu met mijn leren hoofdstel met een lage neusriem. Ik kreeg toen ik een vraag stelde over de voor- en nadelen over endurancehoofdstellen / halsterhoofdstellen op bokt, van iemand een reactie, "je kan de mond van je pony kapot trekken". Nou rij ik normaal buiten met een normale teugel, hij geeft zelf half na maar de teugel staat op dat moment niet strak, dus hij loopt hoe het voor hem het fijnst is.
(koppig als hij is, zou hij het anders nml niet doen.) Dus daar zal het niet aan liggen, dat ik te streng zou zijn, hij luistert ook super naar remmen (behalve uit rengalop, maar dat was ik toch net niet van plan
.), maar mijn paard is nogal koppig en houd niet van stilstaan; als ik ernaast sta, geef ik hem een ruk aan de teugels als hij wil gaan grazen of lopen terwijl hij van mij moet stilstaan. Als ik erop zit probeer ik dit ook aan te houden, aangezien het aan de hand al werkt, met teugels erover ook, maar als ik erop zit wil hij nog weleens naar de zijkant / achteren / enzovoorts walsen (door paard en mens heen, enigszins onsubtiel, vandaar dat ik het wil afleren
) Kan dit kwaad? Ik wil m'n ponytje namelijk niet mollen met dit hoofdstel...
Heb ik een andersoortig bit nodig, bitringen, of moet ik me gewoon niet teveel zorgen hierover maken?Alvast bedankt, experts!
, en soms kan ik dus weleens korte rukjes geven, omdat hij anders gewoon echt niet leert stil te staan. Hij staat al veeel beter stil dan 'in het begin' of 'eerst', en ik zie dit probleem wel bij meer paarden, dus ik merk wel dat het de goede richting uit gaan met z'n ongeduldigheidsprobleem. Ik moet wel toegeven dat Ganna met haar verhaal me weer iets hoopvoller maakt... Maar rij je ook met een watertrens, Ganna? (ik heb ook dubbelgebroken)