Nou, zei mijn vriend dus van de week, dan gaan we zaterdag toch naar Egmond? Rijden we een stukje rond, wandelen we een eind, kijken of we hem kunnen vinden.
Mijn reactie: heel lief aangeboden, maar de kans is heel klein, want ik heb geen flauw idee waar in Egmond...
"Als we hem niet vinden, gaan we gewoon nog een keer. Net zo lang tot we hem gevonden hebben."
Dus vandaag vertrokken we, vroeg in de middag... Het was nog een aardig eindje rijden, aangezien we vanuit Leiden moeten komen. Eenmaal in de regio aangekomen hebben we eerst nog even rondgereden, en zijn daarna gaan wandelen, vlak achter de duinen.
We kwamen een paar ruiters tegen, dus ik benaderde ze vriendelijk, met de vraag of ze misschien een klein bruin pony'tje kenden, met een maanoog, die de naam Billy had.
"Ja, antwoordde een van de twee, op de manege verderop staat een pony'tje die Billy heet! Gewoon rechtdoor lopen, en je vindt het wel. "
Verrast door de positieve reactie, liepen we naar de manege, waar we in de kantine verder vroegen.
Er had wel een 'Billy' gestaan, maar die was vorig jaar doorverkocht. Het meisje dat ik sprak, wist niet waarheen, daarvoor werd ik naar een volgende vrouw gewezen.
"Die is naar een handelaar gegaan."
Gelukkig stond ik tegen een paal, anders was ik spontaan door mijn benen gezakt... Had ik hem gekocht, om te voorkomen dat hij naar een handelaar zou gaan, was hij uiteindelijk toch nog naar een handelaar... Met tranen in mijn ogen luisterde ik naar de rest van wat er gezegd werd.
Toen mengde een andere vrouw zich in het gesprek. "Die waren toch met z'n tweeen? Billy en Sam?"
"Ik ken alleen Billy, volgens mij was er geen tweede pony bij, maar het zou wel kunnen..."
"Dat schattige a-pony'tje... Valkje?"
*Zucht van verlichting* "Billy was bruin, naja, sabino, soort van nep-bont dus. En zijn rechteroog was blauw."
Goed, uiteindelijk kwam het er dus op neer, dat er op die manege nog nooit een pony met maanoog had gestaan... Geen spoor van Devil (later omgedoopt naar Billy) dus. Na die manege zijn we weer terug richting huis gegaan.
"Dan gaan we gewoon nog een keer", zei m'n vriend nog.
(Naast "Je bent een sterke meid, maar zodra het op paarden aankomt, ben je zo soft als wat... Toen ze over die handelaar begonnen stond ik al klaar om je op te vangen"
-Wat ik heb verbeterd met "alleen de paarden die mijn hart gestolen hebben"
)Dus nou hopen dat we een volgende keer meer geluk hebben...

, op manege Groot staat(/stond?
) wel een B Billy nogwat

Ik heb echt de halve dag zitten duimen en hopen op misschien een heel blij sms-je...