in t begin was ie superzwaar, maarja dat is vaak zo met een nieuwe zandbodem van een bak, na een tijdje werd ie steeds iets beter, tot er eind vorig jaar steeds water in bleef staan, dus mn ouders hebben heel de bak 30-40 cm diep laten omploegen, en ja er staat nu zelden nog een plas in, maar er is sindsdien niet meer in te rijden....
in t begin zakte je overal 5-10 cm weg, maargoed dat werd vanzelf beter dacht ik dus ik heb er veel in gereden, en idd hij werd weer iets harder en beter te rijden
behalve een aantal vreemde zachte plekken, die worden alsmaar losser lijkt wel

tijdens het longeren is Q al een keer over de kop gegaan, tijdens een middendraf bleef zn voorbeen ineens steken in het losse zand en daar ging hij

sindsdien sleept mn vader de bak 1x per week, met een mini-traktor met klein egje eracher, dan is de bak weer mooie gelijk maar hij kan hem dus niet aanrollen oid
ook wordt hij nu overal weer wat zwaarder omdat t zo droog is, t stoft ook weer verschrikkelijk, maargoed met wat heen enw eer gesleep van slangen en sproeiers kan ik de bak wel af en toe sproeien, maar daar gaan die hele zachte plekken niet door weg
wat kan ik aan die plekken doen? is er een bedrijf dat iets van bakbodems weet en deze bodem kan verbeteren, of is het hopeloos en moet er een hele nieuwe bodem in, of is er met bv vaak aanrollen en sproeien of houtsnippers, tapijtsnippers, stukjes vilt of weet ik veel wat erin iets op te lossen?
ook loopt Quentin vaak uit balans en soms zelf onregelmatig, omdat hij dus zn ene pas neerkomt op een goede bodem, en de volgende pas 5-10 cm wegzakt en in mul zand terecht komt, daarom ben ik ook opzoek naar een site ofzo waar op uitgelegd staat waarom een goede niet te zware bodem zo belangrijk is voor een paard ivm blessures enz
bij het zoeken naar meer info over bakbodems etc kwam ik ooit een stukje tegen over dat veel mensen die thuis een bak aanleggen de grond 'omkeren' en dus het gele zand naar boven halen(zoals wij dus ook hebben gedaan) en dat dat zorgt voor een bak die maar tijdelijk goed te rijden is, vaak te zwaar wordt en daarna stond er uitgelegd dat da slecht is voor de pezen en gewrichten etc, maar nu kan ik dat stukje dus nergens meer vinden, en ik zou het graag aan mn ouders laten lezen!
maar alle info over bakbodems, het verbeteren van de bodem en waarom een goede bodem zo belangrijk is, is welkom!
alvast bedankt!

Verder je had het laatst toch over een andere bodem erin te laten leggen doe dat en direct een goeie
probleem weg