Geen Contact en Achter de loodlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Geen Contact en Achter de loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 19:32

Hallo,

Mijn 5 jarig paardje geef de laatste tijd geen Contact meer,
En als hij wel contact geeft loopt hij achter de loodlijn. Verward

Wat kan ik hieraan doen en wat moet ik doen?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:38

Hij is daarbij zeker ook slecht aan het been?
Dwz dat hij misschien wel in een hoog tempo loopt, maar niet kan verruimen wanneer jij je been aanlegt?

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:53

Werk je niet te veel met je handen? Dan proberen er nogal veel zich te weg te drukken naar hun borst toe en heb je geen contact meer.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:35

Je been eraan en je handen stil houden

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:42

Soms hebben paarden gewoon een erg lange hals en een gevoelig mondje. Dan kun je been geven wat je wilt, zulke paarden lopen heel snel achter de loodlijn...
Het is een lastig probleem, paarden die voor de teugel lopen zijn makkelijker te vorrigeren dan die achter de teugel lopen.

De oplossing is laag, diep en rond rijden. Probeer contact te bieden, blijf been geven. Met de snelheid waarmee je licht-rijdt, kun je het tempo bij je houden terwijl je toch meer been geeft. Het paard zal op die manier al de impuls door jouw been tegen het bit aan brengen. Dan moet je wel stil blijven met je handen, pluk-werk is absoluut verboden bij dit soort paarden.

Is je paard eenmaal gewend iets meer gewicht op de teugel te hebben, mag je rustig aan proberen dmv in jou tempo te rijden, het paardenhoofd iets meer omhoog te krijgen. Dat zal in het begin nog niet meevallen, blijf geduld hebben. Het zal makkelijker gaan als je paard eerst goed losgewerkt is. Maar denk eraan; houdt het paard AAN je ZIT en been. Blijf zelf het tempo bepalen, en denk om de takt. Tel desnoods mee 1,2,1,2,1,2,1,2... laat het paard niet onder je versnellen of terug komen. Blijf recht op het paard zitten, sluit het paard op met je zit en benen, en druk hem tegen die teugels aan. Het is verstandig hier wat 'softe' les bij te nemen, een instructeur die bekend is met Centered Riding zal je goed kunnen helpen. Succes. Dit is een lastig probleem, en het hoeft helemaal niet aan jou te liggen. sommige paarden worden gewoon niet zwaar op de hand.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:48

Citaat:
De oplossing is laag, diep en rond rijden


Denk dat dat nu nogal moeilijk is. Ze neemt al geen teugel aan laat staan om em dan zo ff lager te laten lopen. Zou em idd maar dan in die wat 'hogere lijn' tegen je hand aan te rijden met zit en been en vandaaruit uitschuiven toch (nogal makkelijk gezegd trouwens *LOL*. Wat is trouwens Centered Riding??

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:53

Miss Blimm; moet jij eens opletten hoe makkelijk zulke paarden LDR te rijden zijn Nagelbijten / Gniffelen Juist die paarden! MAar dan moet je wel ritmisch meegaan in de beweging en correct been geven.

Centered Riding is een manier van rijden die gebaseerd is op rijden vanuit je eigen middelpunt, in balans met het middelpunt van je paard. Er zijn diverse boeken over geschreven door oa. Sally Swift en Mary Wanless... Als je dat eenmaal begrijpt, zul je ook begrijpen waarom paarden die graag achter de teugel lopen makkelijk naar beneden te rijden zijn om van daar uit weer aan de teugel te rijden.

Van uit de 'wat hogere lijn' tegen de hand rijden zal in praktijk betekenen : teugels korter en veel been geven om het paard zo 'door te laten klappen naar benede'. Dat werkt geheel averecht bij rijpaarden die te makkelijk afbuigen. Daar krijg je tuigers van, en de spanning zal ten koste van de gangen en ruggebruik gaan

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:58

Nah kweet niet hoor maar als ik een paard reed wat idd los was moest ik gewoon me teugels op maat houden zonder korter te pakken. Juist niet dus. En vandaar uit naar mijn hand toerijden en vandaaruit idd naar die lage lijn. Maar dan moet ie wel er doorheen blijven zonder dat ie er nog meer achter gaat lopen en gaat koppeltje duikelen want dat zie je ook veel.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:08

Paarden die eng lopen (achter de teugel) gaan per definitie niet 'koppeltje duiken'. Ze lopen juist zo eng achter de teugel om de rug te ontzien. Met LDR en nodig je de rug uit mee tegaan doen in de beweging; DAAR zit de oplossing. Maar je paard zal de rug niet geven als jij niet ritmisch meekomt in de beweging. En nogmaals; elk gefrut aan de teugels is VERBODEN. dat heeft zo'n paard niet nodig. Stille hand dus, actieve zit en been.

Hoe krijg je een paard dat eng loopt dan LDR? Door contact te bieden en dan sterk te denken dat je hem met de teugel naar beneden drukt. Dat is een stukje Mary Wanless - met gevoel en denkbeelden doe je onbewust vaak de juiste dingen. Contact komt van de mensenhand, aanleuning van het paard. Ze gaan lager lopen als jij met je zit je paard in jouw ritme 'dwingt' en dan impuls opwekt, dat is het punt waarop je ook aanleuning kunt krijgen.
Als je het nog nooit eerder gevoelt hebt, neem dan instructie die dat wel heeft. Op eigen houtje prutsen hieraan komt waarschijnlijk niet helemaal goed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 21:10

Dankjewel Allemaal,
Dees waar kan ik info vinden over Centered Riding?
Mijn oude Instructrice die Z2 rijd kreeg hem wel op de loodlijn (ik zelf ben nogal geneigd om hem erachter te laten kruipen) maar zij zei ook dat hij weinig aanleuning gaf. Alvast Bedankt

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:15

Boek: Centered Riding van Sally Swift
Boek: Rijden met gevoel van Mary Wanless

Beide gewoon verkrijgbaar bij betere boekhandel, en zeker weten bij Divoza.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:18

Ik ben dan zelf meer een vwnw rijder bij zo'n paard.
ik wil dat hij mijn hand durft te volgen en voor de LL blijft.
En dat heb je beide bij vwnw rijden.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:21

Denk dat RK en ik hetzelfde bedoelen...
In mijn rijden zit er niet veel verschil tussen LDR en VWNW... ik rijd ze nooit zo gebogen als bijv Anky dat doet. maar goed, ik rijd ook geen GPdressuur Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:54

Ik ben het helemaal met Dees eens
Mijn paard heeft een wat langere hals, redelijk gevoelige mond het loopt het liefst achter de teugel. Halsje netjes in een krulletje (voor sommige mensen ziet het er wel goed uit), ik heb geen contact met de mond en Magic gebruikt haar rug en achterhand niet.

Ook juist door LDR te rijden ben IK degene die contact biedt en Magic op deze manier helpt. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar dat heeft Dees wel al goed gedaan.
Voorheen had ik ook wel een redelijk nette aanleuning maar dan bleef Magic nog erg bewegelijk in haar hoofd. Dat is met deze manier ook gelijk opgelost omdat ik mijn hand stil moet houden en niet teveel 'ophoudingen' enz...

En ook met het laatste bericht van Dees ben ik het eens: ik rijd ook niet zo diep als Anky (wil ik ook niet Haha! ), dus een beetje tussen VWNW en LDR in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:45

runningkawa schreef:
Ik ben dan zelf meer een vwnw rijder bij zo'n paard.
ik wil dat hij mijn hand durft te volgen en voor de LL blijft.
En dat heb je beide bij vwnw rijden.

Dat ben ik met Kawa eens, ik zou dat paard met de snoet naar voren willen hebben, in contact met mijn (vriendelijk verende) hand.
Als je m op gaat rollen dan heb je kans dat ie dat allemaal niet kan verwerken van achteren naar voren en dan creeer je een verergering van het probleem: een paard dat erg achter de teugel loopt en de kuit volledig negeert met een valse knik als bonus Lachen.
Vandaar dat ik liever van achteren naar voren liever hals-strekkend zou rijden, eerst naar de hand toe en dan pas van de hand af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:49

Het neusje moet inderdaad meer naar voren, de reden waarom het paard dat niet doet kunnen meerdere oorzaken hebben:

- Paard is niet aan het been, en je kan dus niet met je been naar je hand rijden
- Ruiter heeft een vaste hand, of juist een losse hand
- Ruiter zit vast in het bovenlijf waardoor deze een stugge hand heeft, maar ook nogeens weinig gevoel in de hand, paard durft de hand niet aan te nemen.

Alleen is het meestal een combi van bovenstaande dingen. Er kunnen nog meer dingen zijn, maar het valt mij op dat het meestal bovenstaande is.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:09

Ik ook zal hem zeker niet nog gaan uitnodigen om achter die loodlijn te blijven.
Als de ruiter degene wordt die contact zoekt met de hand (zoals boven gesuggereerd), dan wordt er al snel van voor naar achter gereden.

Zou eerder met lange teugel gaan draven (neus is dan niet achter de loodlijn, hopelijk wel richting de grond) en dan langzaam oppakken. Zodra ie er achter kruipt weer iets meer ruimte geven met je hand en bijdrijven, tot het paard weer het contact met je hand zoekt. Dan de activiteit van achteren bewaren en weer verder oppakken. Dit consequent herhalen.
(handigst met iemand op de grond erbij om je te helpen onthouden!)

Succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 16:24

Als ik het hierboven staande lees is het dus beter om mijn paard eerst vwnw te rijden zodat hij contact gaat zoeken en hem aan mijn been houden en later wat meer LDR rijden?
Of ik ben ik nu BlonT Scheve mond ?

Alvast Bedankt voor alle adviezen

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:29

Cowgirltjuh schreef:
Als ik het hierboven staande lees is het dus beter om mijn paard eerst vwnw te rijden zodat hij contact gaat zoeken en hem aan mijn been houden en later wat meer LDR rijden?
Of ik ben ik nu BlonT Scheve mond ?


Elke haarkleur zal ik adviseren: Geen LDR rijden....
("Maar da's heel persoonlijk natuurlijk!" Clown )

Contact nemen is geen LDR, overigens...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 17:04

Dus, het zou goed zijn als ik mijn paard gewoon vwnw rijd,
later wat oppak zodat hij op de LL loopt?
Meer de Bert Rutten methode?
Heb zojuist een paar topics over LDR gelezen, snapte eerst niet wat het inhield maar nee, Zo zou ik nooit willen rijden, is trouwens alleen slecht voor je paard en vin het nog lelijk ook

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:08

Cowgirtljuh,
zolang je geen contact hebt kan je in geen enkele methode rijden.
Zie hem eerst maar goed aan het been te krijgen daar begint alles mee en dan zal hij op zeker je hand op zoeken.

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:09

Sjuimpje schreef:
Cowgirtljuh,
zolang je geen contact hebt kan je in geen enkele methode rijden.
Zie hem eerst maar goed aan het been te krijgen daar begint alles mee en dan zal hij op zeker je hand op zoeken.



Juist, that's the way

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:14

Exact!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 17:35

Dank Je Allemaal!!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:15

QQQQ schreef:
Ik ook zal hem zeker niet nog gaan uitnodigen om achter die loodlijn te blijven.
Als de ruiter degene wordt die contact zoekt met de hand (zoals boven gesuggereerd), dan wordt er al snel van voor naar achter gereden.



Orun zegt: ruiter geeft contact, paard neemt de aanleuning.
Orun zegt: rijdt van achter naar voren.

Dus, wie heeft er nou gelijk?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers