Bij ons op stal heerst droes. Helaas is mijn pony één van de zieken, hoewel het bij hem redelijk mild verloopt, geen hele hoge koorts en tot nu toe geen complicaties. Toen het net geconstateerd was vond ik het lastig om goede info op internet te vinden over het verloop. Vandaar ook dit topic, ter info.
Echter, wat ik wel heb gezien is dat het bij elk paard anders verloopt.
Sommige paarden hebben alleen wat verhoging of snot, tot hoge koorts en een hoop ellende aan toe.
Hier in ieder geval het verloop bij mijn pony.
Het gaat om Miles, een pony van 24 jaar oud. Voorheen zag hij er zo uit (zomer 2016):

In maart was het eerste droesgeval op stal. Als snel bleek dat de kudde waar mijn paard in staat besmet was. Zij zijn toen op een geïsoleerd stuk geplaatst, gescheiden in zieke paarden 'de Droezels' en de symptoomvrije paarden.
1 april kreeg Miles lichte verhoging. Daarna zakte de temperatuur weer en hoopte ik dat het voor hem met een sisser af zou lopen. Helaas, een week later liep de temperatuur weer iets op (schommelend tussen de 38 en 39) en ontwikkelde hij bulten onder z'n kaak.
Hij had pijn in zijn keel, een harde slokdarm en veel moeite met eten en drinken. Op deze foto zie je ook dat eten niet lekker gaat.
Omdat hij zo moeilijk eet en drinkt en pijn heeft valt hij snel af, hij krijgt nu een paar dagen novacam tegen de pijn. Ook begin ik vast met trekzalf smeren op de bult

11 april
Snot

13 april, al flink afgevallen

18 april
Eén van de bulten wordt een abces

24 april, het rijpen van het abces duurt lang en is geen pretje voor Miles, wel lijkt er een zwakke plek te ontstaan in het abces.

25 april

26 april, de volgende dag, het is goed te zien dat er veel dode huid zit.

1 mei, gat open gemaakt, voor de tere magen de foto in spoiler gedaan.

3 mei,
Voor het schoonmaken.

En erna, gat is nu helemaal open en op zijn grootst, past een volle vuist is en de troep kan er mooi uit lopen.

6 mei,
Het gat vult zich razensnel op.

Nog een leuke foto tussendoor.

13 mei, het geneest keurig, ik hou het wel open zodat de troep eruit kan gaan.

Gisteren

Zoals jullie kunnen zien geneest zijn wond mooi. Hij voelt zich niet meer ziek en krijgt flinke praatjes. Helaas duurt het nog wel even voordat we ervan af zijn. Er staan nog een aantal paarden die ziek zijn en daarna blijven ze nog wel even geïsoleerd. Miles lijkt gelukkig wel door het ergste heen te zijn, maar voordat hij weer op conditie is zijn we heel wat maanden verder. Hij heeft een flinke klap gehad en er zit geen spier meer op. Gelukkig gaan we de goede kant op.