Verloop van droes op de foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Verloop van droes op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 16:09

Misschien een minder gezellig topic voor 'in the picture', maar wilde het toch graag delen. Als het beter onder medisch thuis hoort mag het ook verplaatst worden.

Bij ons op stal heerst droes. Helaas is mijn pony één van de zieken, hoewel het bij hem redelijk mild verloopt, geen hele hoge koorts en tot nu toe geen complicaties. Toen het net geconstateerd was vond ik het lastig om goede info op internet te vinden over het verloop. Vandaar ook dit topic, ter info.
Echter, wat ik wel heb gezien is dat het bij elk paard anders verloopt.
Sommige paarden hebben alleen wat verhoging of snot, tot hoge koorts en een hoop ellende aan toe.
Hier in ieder geval het verloop bij mijn pony.

Het gaat om Miles, een pony van 24 jaar oud. Voorheen zag hij er zo uit (zomer 2016):

Afbeelding

In maart was het eerste droesgeval op stal. Als snel bleek dat de kudde waar mijn paard in staat besmet was. Zij zijn toen op een geïsoleerd stuk geplaatst, gescheiden in zieke paarden 'de Droezels' en de symptoomvrije paarden.

1 april kreeg Miles lichte verhoging. Daarna zakte de temperatuur weer en hoopte ik dat het voor hem met een sisser af zou lopen. Helaas, een week later liep de temperatuur weer iets op (schommelend tussen de 38 en 39) en ontwikkelde hij bulten onder z'n kaak.
Hij had pijn in zijn keel, een harde slokdarm en veel moeite met eten en drinken. Op deze foto zie je ook dat eten niet lekker gaat.
Omdat hij zo moeilijk eet en drinkt en pijn heeft valt hij snel af, hij krijgt nu een paar dagen novacam tegen de pijn. Ook begin ik vast met trekzalf smeren op de bult

Afbeelding

11 april
Snot :) goed teken, de bacterie kan nu naar buiten en hij voelt zich duidelijk beter. Wel is het heel smerig, er komen bakken met snot uit en als hij proest kun je maar beter niet in de buurt zijn.
Afbeelding

13 april, al flink afgevallen
Afbeelding

18 april
Eén van de bulten wordt een abces
Afbeelding

24 april, het rijpen van het abces duurt lang en is geen pretje voor Miles, wel lijkt er een zwakke plek te ontstaan in het abces.
Afbeelding
Afbeelding

25 april *\o/* hij is open, dikke stromen pus, temperatuur is ook weer keurig rond de 37,5
Afbeelding

26 april, de volgende dag, het is goed te zien dat er veel dode huid zit.
Afbeelding

1 mei, gat open gemaakt, voor de tere magen de foto in spoiler gedaan.
Spoiler:
Afbeelding

3 mei,
Voor het schoonmaken.
Spoiler:
Afbeelding

En erna, gat is nu helemaal open en op zijn grootst, past een volle vuist is en de troep kan er mooi uit lopen.
Spoiler:
Afbeelding

6 mei,
Het gat vult zich razensnel op.
Spoiler:
Afbeelding

Nog een leuke foto tussendoor.
Afbeelding

13 mei, het geneest keurig, ik hou het wel open zodat de troep eruit kan gaan.
Afbeelding

Gisteren
Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien geneest zijn wond mooi. Hij voelt zich niet meer ziek en krijgt flinke praatjes. Helaas duurt het nog wel even voordat we ervan af zijn. Er staan nog een aantal paarden die ziek zijn en daarna blijven ze nog wel even geïsoleerd. Miles lijkt gelukkig wel door het ergste heen te zijn, maar voordat hij weer op conditie is zijn we heel wat maanden verder. Hij heeft een flinke klap gehad en er zit geen spier meer op. Gelukkig gaan we de goede kant op.

Anoniem

Re: Verloop van droes op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:13

Wat een interessant topic.
Je zorgt volgens mij met alle liefde voor hem, ik hoop dat het bijtrekt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:14

Dankjewel voor het delen zeer interessant!

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:15

Ik heb er totaal geen verstand van, maar vind het wel goed en informatief dat je het hier plaatst!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:16

Bedankt voor het delen TS! Ik heb droes nog nooit meegemaakt (even afkloppen) en jeetje wat een wonde.. maar fijn dat hij zo opknapt en aan de betere hand is. De wonde ziet er aan het eind een heeeeeeeeeeel stuk beter uit.. gaat best snel zeg! Had verwacht dat zon grote plek veel langzamer zou genezen juist vanwege de infectie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:17

Niet mooi om te zien, wel informatief. Gelukkig, in 40 jaar paarden, nog nooit met droes geconfronteerd. Even uit nieuwsgierigheid, waarom word een abces niet eerder door een da geopend om zo en de druk er af te halen en te voorkomen dat ze zo lang slecht kunnen eten. Lijkt me dat de weerstand op peil houden een eerste vereiste is om zoiets goed te doorstaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:19

Dankjewel voor het delen! Ik hoop dit zelf nooit mee te maken, maar het is heel leerrijk om dit ziekteverloop zo duidelijk en gedocumenteerd weer te geven. Sterkte aan Miles!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:29

Ik heb ook altijd geleerd om het abces zsm open te maken, om te voorkomen dat het naar binnen slaat en dit soort grote wonden veroorzaakt.
Daarom ben ik erg benieuwd wat de beweegreden erachter zijn.
En sterkte nog even

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:32

Jeetje ik had een heel ander beeld bij droes, zo'n enorme wond had ik niet verwacht.
Ik vind het heftig om te zien maar wat verschrikkelijk fijn dat jouw paardje er bijna doorheen is.
Bedankt voor het delen :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:36

Ik vraag me ook wel af waarom het abces niet eerder open is gemaakt.

1 keer in aanraking geweest met droes, maar geen een waarbij we het zo ver open hebben moeten maken, dus ik vraag me ook wel af waarom dit zo gedaan is? :)

Abosluut niet slecht bedoeld, maar oprecht nieuwschierigheid aangezien mijn ervaring met droes blijkbaar heel anders is.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:38

Ten eerste: beterschap voor Miles en de andere besmette paarden :(:)

Heftig om te zien zeg. Hoop dit nooit mee te hoeven maken met mijn pony. Wel een erg interessant/informatief topic zo. Ik ben benieuwd hoe het zich verder zal ontwikkelen!

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:39

Heel interessant om te zien. Toch anders dan "in woorden" uit een boekje. Succes met het verdere herstel!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:39

Tja komt me bekend voor, mijn Fjord is er in februari aan overleden en mijn andere pony heeft recent een Luchtzakstenen operatie ondergaan en zit nu in het proces van een week antibiotica in de spieren spuiten en scopie's in Bodegraven om penicilline in de luchtzakken te brengen.

Gelukkig is je paardje weer gezond aan het worden.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:42

Even op dat abces terugkomend, als er een abces groeit naar buiten moet hij eerst rijp zijn wil erin gesneden worden anders heeft het geen nut. Naar binnen slaan doet zo'n abces niet. Naar binnen slaat het als het letterlijk van binnen ergens groeit en dan dus van binnen open klapt en in de bloedbaan komt.

Andor heeft zijn hele kaak open gehad door een abces, die was gewoonweg niet rijp maar wel heel groot. Door het open maken heb je dan direct een enorme wond.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 16:51

Barney, wat vreselijk dat jij je paardje eraan hebt verloren, sterkte.

Overigens is de wond niet perse representatief. Er zijn paarden met veel kleinere wonden, maar ook met grotere en meerdere wonden. Vooral de abcessen bij de keel zijn echt heel naar.
Het advies dat wij hebben gekregen was dat de abcessen zelf moeten rijpen en opengaan. Alleen als het echt niet gaat (ivm met weinig eten, pijn, koorts), dan open laten maken. Gelukkig was de ergste pijn voor Miles al voorbij, met abces kon hij nog redelijk goed eten, de week ervoor, toen hij een opgezwollen slokdarm had, was eten erg moeilijk.
Als het abces te vroeg wordt geopend dan kan de bacterie er niet voldoende uit en heb je grote kans dat er nog een abces komt. Het exacte verloop van hoe het werkt met het rijpen van een abces weet ik helaas niet, maar dit is wat ik heb begrepen van de da.
Er is vooral aangeraden het abces te scheren, te smeren met trekzalf en je paard goed in de gaten te houden.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:01

Mooi dat je dit met ons deelt! Heb het zelf ook meegemaakt, en verliep ongeveer net zoals bij jouw paard. Het is een mooi informatief verhaal zo :)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:32

Zo, dit had ik niet verwacht! Bedankt voor het delen. Gelukkig gaat het met Miles alweer de goede kant op. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:38

wow dit is wel een heftige hoor. Gelukkig was de wond bij ons vele malen kleiner en met een week of 2 weer weg/dicht.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:46

Zo dit topic geeft me even een flashback naar een aantal jaar terug toen onze pony's getroffen werden door droes.

Heftige ziekte is het. En oh oh oh wat kunnen ze er ellendig van zijn. Die van ons hadden bulten ter grootte van een golfbal, wat daar uiteindelijk allemaal uitkwam :r

Je mag de abcessen inderdaad niet vroegtijdig openbreken ze moeten echt rijpen en het hele proces doormaken. Net als je absoluut geen antibiotica mag geven dit remt het proces met alle risico's op naar binnen slaan van dien.

Goed dat je dit topic plaatst! Veel mensen hebben geen benul hoe heftig en besmettelijk deze ziekte is. Er wordt soms zo laks omgesprongen met quarantaine en voorzorgsmaatregelen :n

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:47

Lieke schreef:
Barney, wat vreselijk dat jij je paardje eraan hebt verloren, sterkte.

Overigens is de wond niet perse representatief. Er zijn paarden met veel kleinere wonden, maar ook met grotere en meerdere wonden. Vooral de abcessen bij de keel zijn echt heel naar.
Het advies dat wij hebben gekregen was dat de abcessen zelf moeten rijpen en opengaan. Alleen als het echt niet gaat (ivm met weinig eten, pijn, koorts), dan open laten maken. Gelukkig was de ergste pijn voor Miles al voorbij, met abces kon hij nog redelijk goed eten, de week ervoor, toen hij een opgezwollen slokdarm had, was eten erg moeilijk.
Als het abces te vroeg wordt geopend dan kan de bacterie er niet voldoende uit en heb je grote kans dat er nog een abces komt. Het exacte verloop van hoe het werkt met het rijpen van een abces weet ik helaas niet, maar dit is wat ik heb begrepen van de da.
Er is vooral aangeraden het abces te scheren, te smeren met trekzalf en je paard goed in de gaten te houden.

Bedankt voor de informatie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:51

Wat goed dat je dit deelt TS, heel informatief. En veel beterschap voor Miles en de andere paarden op stal :(:)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:52

Dank je wel voor deze informatieve fotoserie!

Ik hoop dat je paard verder goed en volledig herstelt!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:55

Wat interessant om dit te zien! Mijn jonkie heeft nu helaas ook droes, helaas in de opfok dus ik mag er nu niet bij. Gelukkig gaat het steeds. Ik hoop dat Miles snel zichzelf weer is en alles goed geneest!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:15

Wat een fijn verslag!. en fijn dat het nu beter met hem gaat.

Hier in december januari een 1 jarige merrie met droes. Even leek het er op dat de twenters het ook mee zouden pikken maar die hebben alleen wat verhoging gehad.

Ons enter had vooral heel erg last van een opgezette hals/slokdarm en stond ook echt te zwoegen.
Met metacam haar er door heen geholpen. Vond dit echt vervelend om te zien, kop hangend en zwoegen voor elke hap lucht, en dan ook nog eens snot waardoor het nog minder ging met ademhalen. Na twee weken is het abces open gesprongen en was ze al vrij snel weer het dametje.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:15

Ohh jeetje wat een grote wond! Nog nooit droes meegemaakt, interessant om te zien. Gelukkig knapt Miles snel op, beterschap nog! :(:)