Welke hengst voor deze merrie..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Welke hengst voor deze merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 19:38

Ik vroeg me af wat voor hengst jullie op deze merrie een goede combinatie vinden.
De merrie is een: natal x hamlet x sovereign bill !

Iemand leuke ideeen??
Het is trouwens een megagroot paard.. Is niet de bedoeling dat het veulen groter word dan dr moeder ..zover als je dat kan zien met een hengst kiezen..


Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:05

Het is makkelijk als je even wat meer over de merrie verteld.
Wat zijn de goede / slechte eigenschappen van je merrie?
En wat wil je graag verbeteren?
Een fotootje is ook makkelijk.
Dan kunnen de Bokt-Fokkerij-Adviseurs Knipoog je vast een beter advies geven.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:57

Oke.. uhm de merrie is nu officieel 4. Ze meet 1.76! Uhm..karakter is zeer aanhankelijk. Even braaf als dat ze groot is. Soms met rijden een beetje een luiwammes. Ik zou graag een iets kleiner paard er uit willen krijgen in hoeverre dat mogelijk is. De gangen mogen allemaal iets ruimer. Uhm.. ik heb hier wel ergens keuringsbriefje van haar liggen weet niet of je daar wat aan hebt? Ik heb helaas geen goede foto van haar op de computer staan. Wat wil je nog meer weten?

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 12:58

Niemand een ideetje?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:48

Een gangenmonster dat verkleint maar zelf niet het makkelijkste aan karakter heeft is Houston!
Zou ik niet gebruiken bij lastige merries, maar bij brave grote luiwammessen kan je wel eens een heel leuk veulen fokken

Maar idd,d at keuringsbriefje met de indexcijfers kan an en toe heel interessant zijn, en is sowieso beter dan alleen de opsomming van de hoogte en de vaders....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:05

WAT wil je gaan doen met het veulen. Wil je springen? Moet je guidam pakken, die fokt gave beesten en heeft een verkleinende factor.

Wil je dressuren? Kun je eens denken aan D day.

De hond is de betere mens

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:09

kippie17 schreef:
Ik vroeg me af wat voor hengst jullie op deze merrie een goede combinatie vinden.
De merrie is een: natal x hamlet x sovereign bill !

Iemand leuke ideeen??
Het is trouwens een megagroot paard.. Is niet de bedoeling dat het veulen groter word dan dr moeder ..zover als je dat kan zien met een hengst kiezen..



Niemand denkt hier aan omdat dit paard verpest is in zijn jonge jaren.
Maar hij vererft goede tot zeer goede gangen met een goede galop.
nl. hij staat ergens in het Noorden,de hengst Opan.
En toch blijf je in het springbloed.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 15:59

Desiree schreef:
WAT wil je gaan doen met het veulen. Wil je springen? Moet je guidam pakken, die fokt gave beesten en heeft een verkleinende factor.

Wil je dressuren? Kun je eens denken aan D day.


Ze is nu bijna puur springgefokt. Maar zou zelf eigenlijk graag meer een allroundpaard willen..

Dees, ik zal straks even dat briefje erbij pakken.. Wat moet ik dan allemaal opschrijven??

Ceasario, weet je zo waar die hengst ter dekking staat?? Zal zometeen weer even de hengstenboeken mee naar huis slepen!! Kan ik daar ook info uit halen!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:04

Opan is een Peter pan x Jasper en werd?wordt? gereden door Robert Vos. Een hele chique hengst met zeer goede gangen. Een echte blikvanger!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:15

Misschien Goodtimes, die verkleint geloof ik ook wat of Cantos, Haarlem

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 16:20

Samsam schreef:
Misschien Goodtimes, die verkleint geloof ik ook wat of Cantos, Haarlem


Goodtimes is een nimmerdor, en nimmerdor zit ookal weer in hamlet.. Komt nog bij dat er na sovereign bill bij deze merrie weer farn komt..dus dan krijg je wel heeeeel veel farn.. dat lijkt me toch niet zo heel verstandig?? Verward

Cantos en haarlem...schrijf het ff op. Ga ze zo even bekijken!Thanks!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:22

Cantos is geweldig!!
En Pion verkleint ook Knipoog

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:55

Leeft pion eigenlijk nog wel?
Ik ben van mening dat wij op ons amateursniveau met een springengefokt dressuurpaard heel best kunnen dressuren. Sterker nog, ik denk dat sommige springgefokte paarden HEEL goed kunnen dressuren.

De hond is de betere mens

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 18:12

Desiree schreef:
Leeft pion eigenlijk nog wel?
Ik ben van mening dat wij op ons amateursniveau met een springengefokt dressuurpaard heel best kunnen dressuren. Sterker nog, ik denk dat sommige springgefokte paarden HEEL goed kunnen dressuren.


Helemaal mee eens! Het is ook niet de bedoeling om er een heel dressuurgefokt paard op te doen. Maar een hengst die beide doorgeeft..tja.. dat is natuurlijk ook heel mooi!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:59

Missouri schreef:
Opan is een Peter pan x Jasper en werd?wordt? gereden door Robert Vos. Een hele chique hengst met zeer goede gangen. Een echte blikvanger!


Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:10

Ik dacht toevallig ook aan Opan. Heb dat dier eens zien lopen en was er wel van onder de indruk, daarvoor had ik er zelfs nog nooit van gehoord Bloos

Verder verkleint Guidam en die geeft ook wel aardig gangenwerk mee.
D-Day zou ik op deze merrie niet doen. Dan krijg je zo'n raar gefokt veulen.

En van Haarlem heb ik toevallig alleen maar luchtkastelen gezien uit merries van 1.65-1.70m. Ik heb het nooit nagezocht, maar verkleint die hengst echt Samsam Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:20

Afbeelding
OPAN=PeterPan x Jasper

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 20:38

ceasario schreef:
Afbeelding
OPAN=PeterPan x Jasper


Ceasario..waar kan ik meer info over die hengst vinden?? Dekstation etc?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:57

kippie17 schreef:
[

Ceasario..waar kan ik meer info over die hengst vinden?? Dekstation etc?
[/quote]



Dierenartspraktijk-Hengstenstation:

Gerrit en Leontien ter Harmsel-Zanderink
Wolvesweg 2-4
7468 RV Enter
0547-383309/
06-21666309/
06-51096015

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:43

Sorry hoor, maar die foto's van Opan hierboven vind ik echt niet mooi. Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niks van deze hengst weet, maar op deze foto's vind ik het absoluut geen mooie hengst en met een zeer matig voorbeen bij het springen. Nogmaals, misschien als ik hem in het echt zie dat ik hem wel super vind, maar naar aanleiding van deze foto's vind ik het helemaal niks.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:35

Ceasario heeft vast het afstammigelingen rapport van Opan die nadat hij Europees kampioen bij de springpaarden geworden was (stamboekwedstrijden) veel goede merries ter dekking kreeg.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat van zijn nafok terecht gekomen is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:39

kippie17 schreef:
[
Helemaal mee eens! Het is ook niet de bedoeling om er een heel dressuurgefokt paard op te doen. Maar een hengst die beide doorgeeft..tja.. dat is natuurlijk ook heel mooi!
[/quote]

Ik heb eenzelfde fokdoel als jij. Alleen heb ik voor mijn merrie een hengst met vergrotende factor nodig. Anders had ik van meet af aan al belangstelling voor Guidam gehad.

In mijn profiel staat ook een prachtige jonge Guidam. Kun je eens zien hoe hij fokt.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:41

Zelf ben ik trouwens nogal weg van Solitair, ook een veelzijdig paard maar met erg goede bewegingen!
Sonique, ook zo eentje die ook nog een fijne sprong kan maken.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:49

xtvax schreef:
Sorry hoor, maar die foto's van Opan hierboven vind ik echt niet mooi. Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niks van deze hengst weet, maar op deze foto's vind ik het absoluut geen mooie hengst en met een zeer matig voorbeen bij het springen. Nogmaals, misschien als ik hem in het echt zie dat ik hem wel super vind, maar naar aanleiding van deze foto's vind ik het helemaal niks.



ik schrok ook toen ik die foto zag,techniek is alles behalve goed, hij laat alles maar een beetje hangen boven de sprong, hij komt erg traag over en gebruikt de rug nauwelijks.
ook het oog van het paard zegt mij weinig goeds, hij oogt te laconiek, te sloom.
gribaldi is zelf groot maar fokt heel veel pony's,misschien is dat een idee op jouw paard?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:10

Maar Gribaldi fokt ook regelmatig kastelen Haha!
Ik zelf heb er op Painted Black na, alleen erg grote paarden van gezien, ik denk dat bijvoorbeeld aan de mijne, of aan de andere Gribaldi's die bij de fokker van mijn paard op stal stonden.
Maar ook bijvoorbeeld die van Arjen Teeuwissen uit een Zebulon merrie, dat is ook een kolosaal paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimm4 en 114 bezoekers