Sinds 21 Mei 2015 zit ik hier in Canada, dat is nu dus een maand. Mijn plan was om een jaar lang op ranches te werken. Of dat ik ook echt voor een jaar lang op ranches ga werken of dat ik ook een roadtrip oid ga maken weet ik nog niet, maar dat zie ik wel

Voor nu zit ik op een ranch vlakbij Meadow Lake, Saskatchewan. Het is echt de beste keuze die ik tot nu toe ooit heb gemaakt en dus ook de beste ervaring tot nu toe. Het is zo ontzettend gaaf en heb al zo veel geleerd. Ik zit op een cattle ranch, dus het werk wat ik doe is veel met koeien maar ook ontzettend veel met paarden. Denk dat 80% van het werk met paarden is. Zowel voor het werk met de koeien (alles wordt nog te paard gedaan hier), maar ook paarden trainen en vooral veel grondwerk wordt hier gedaan.
Er zijn hier zo'n 30 paarden, heel veel koeien, een ezel, een schaap, 12 honden en iets van 10 katten. En de ruimte dat ze hier hebben en hoeveelheid weiland is echt te gek voor woorden.
Ik zal jullie niet langer ophouden voor de foto's

Mijn allereerste dag op de ranch was meteen een cattle drive. Dat betekent dat we de koeien van de ranch naar de zomerweide brengen, is zo'n 10 km verderop. Gewoon over de 'weg'!

Iets heel grappigs; Ze maken hier een 'smudge' tegen de vliegen en muggen. Ze verbranden gewoon de zooi van de ranch (gebroken fences, mest etc) waardoor er rook ontstaat. De paarden weten het precies en staan met z'n allen rustig in de rook!

We rijden ook ontzettend veel in onze vrije tijd, als er niks te doen is mag ik gewoon een paard pakken en gaan

Hier trailride op Jackson, mijn favoriete paard. Hij is nog een beetje groen en was een paard dat veel bokte en steigerde maar is nu echt braaf. Echt een ontzettend leuk paard.

Zo prachtig hier!

Een ander ding wat deel is van het werk, is grondwerk. Grondwerk hier is ontzettend belangrijk en echt gaaf om alles te leren. Qua grondwerk ben ik heel veel bezig met Mud. Een ontzettend gaaf en lief paard die alles heel graag goed wil doen. Echt een ontzettend fijn paard om mee te werken. Hij doet alles perfect nu en ben nu veel bezig met werken in liberty.
Dit is de eerste keer met zadel voor hem. Hij was echt perfect! Zo gaaf om te bedenken dat hij een maand voor dit nog een wilde hengst was die nog nooit was aangeraakt door een mens. En nu is hij zo kalm en braaf. Hij luistert echt perfect nu.

Knap paard

Werk zonder paard; Hier ben ik bezig met roping om een kalf te vangen om ze te brandmerken. Eerste paar was een beetje pijn in m'n hart. Maar ben er nu helemaal aan gewend en het is paar minuutjes stress voor ze (niet dat t brandmerken paar minuten kost natuurlijk), maar de rest hebben ze denk ik een beter leven dan de gemiddelde koe in Nederland

Ook hebben we veel kansen om buiten de ranch dingen te zien. Rodeo, chuckwagons, werken in bijvoorbeeld de stockyards etc.
rodeo

chuckwagons, big thing in Canada (net als rodeo). Heel spectaculair om te zien!

werken in de stockyards. Koeien en stieren naar de paddocks chasen. Echt leuk werk en betaald ook nog eens super goed

Ook werk; knuffelen met veulens

ELKE avond prachtige luchten hier!

Cheers! Heel grappig, Canadezen zijn echt ontzettend gastvrij en leuke mensen. Hier waren we gewoon op een avond bareback een trailride aan t maken langs de 'weg'. We kwamen de buren tegen die ons uitnodigden voor een biertje

Groetjes vanuit het mooie Canada!