Vertel je eerst wat over jezelf, en over hoe je met fotografie bezig bent?
Graag als je een foto neerzet erbij zetten waar, wanneer, wie er opstaat (alleen zelfgemaakte foto's graag, dus je kan er niet zelf opstaan!) en met welke camera je het genomen hebt, verdere technieken en bedoelingen, etc.
Ik ben al vanaf m'n 10de ofzo bezig met fotograferen, een beetje aagestoken door m'n vader die mij in een vakantie toen uitlegde hoe zijn oude Canon werkte. Ik heb een tijdje zelf afgedrukt - we hebben nog steeds een doka, maar ik heb er geen tijd meer voor helaas. Hoewel ik toch maar geen fotografie-opleiding ben gaan doen, ben ik nog wel steeds op zoek naar 'dat ene perfecte beeld' en de laatste tijd kan je in bepaalde paardenbladen zelfs een foto van mij terugvinden...
Ik zal beginnen met 1 van mijn favoriete foto's.

Deze foto heb ik eind Juni gemaakt op de zandverstuiving bij Otterlo. Op de foto staan Nynke en Bliksem - stalgenootjes. We reden altijd vast op dinsdagavond en ik had deze camera (digitaal, een Pentax 430RS) pas net, dus ik nam hem mee. Eenmaal op het zand was het contrast van de lage zon op het zand, en die hele lange schaduwen zo mooi dat ik - vanaf een stuiterend paard - wat foto's heb gemaakt. Deze foto is twee of drie stoppen onderbelicht; daar komt dat mooie late licht vandaan. In werkelijkheid was het nog geen schemering, maar ik vind dat de foto zo veel meer sfeer heeft. Ik vind de driehoeks-compositie mooi, en Nynke die omkijkt naar de schaduw geefs zo best een hele mooie atmosfeer.
Deze foto is ook leuk omdat het nou eens niet alleen om dat paard gaat. Als paardenliefhebbers hebben we nog wel eens de neiging om veel te veel op dat dier te focussen, en geen gebruik te maken van de mooie dingen eromheen. Ik fotografeer wel eens langs de kant van de route op Endurance-wedstrijden, en omdat er naderhand niet een rij ruiters staat die een perfecte rijfoto van z'n combinatie wil, kan ik fotograferen om de *sfeer*, niet om iedereen er perfect op te krijgen. Want sfeerfoto's gaan nou eenmaal wel eens (nogal vaak) mis... (en ik heb een paar geweldige endurance-sfeerfoto's. Misschien zet ik er nog wel wat neer later in dit topic).