Mijn eerste idee was dus om hem op ijzers te zetten. Dat was echter een regelrechte ramp... Pjelk heeft namelijk heel slechte en brokkelige hoeven en verloor hierdoor iedere week wel een ijzer. }> Dit hebben we zes week (waarin de hoefsmid dus iedere week langskwam!) volgehouden en toen de ijzers definitief afgezworen. Toen heb ik een zomer lang alleen heel kleine stukjes met Pjelk buitengereden waarin we de hele weg in het gras konden rijden.
In het najaar echter, leek DE oplossing gevonden te zijn
want een kennis van me ging met zijn Fjord naar Smit in Rijssen om een stel hoefschoenen aan te laten meten en... ik mocht mee met Pjelk!
Die schoenen bevielen in eerste instantie echt geweldig en ik heb ze een jaar lang goed gebruikt.
Sinds kort echter, schuren ze erg op de hoefballen en liggen ze dus alweer een tijdje doelloos in de kast.
En nu weet ik dus ff niet meer hoe ik verder moet. Vervoer naar Rijssen is moeiliik te krijgen want ondanks dat we zelf een trailer hebben wil mijn vader daar zelden mee weg en kan ik Smit dus niet ff gauw mijn hoefschoentjes laten controleren. Dus, wat nu?
Ik ben erg benieuwd naar hoe andere hoefschoenmerken dan hierboven genoemd jullie bevallen (horsebalance bv) en ook suggesties voor hoefgroeibevorderende en hoefversterkende middelen zijn welkom.
Enne hebben jullie wel eens van paarden gehoord die niet beslagen kunnen worden en die maar zo'n twee keer per jaar bekapt kunnen worden omdat hun hoeven gewoon niet meer groeien???
Volgens mij bestaat er naast ijzers ook zoiets als lapjes die ze onder de hoeven doen, en daar kan dan weer een ijzer aan vast ofzo, da's speciaal voor paarden met slechte hoeven... Maar het fijne weet ik hier niet van. 
) erg jaloers daarop en smeren ook allerlei verstevegingstroepjes op hun nagels. Verbetert dan wel iets maar niet om naar huis te schrijven.
. Maar als ik ze op gat twee vastmaak ben ik toch bang ze te verliezen (heb ik nl. al vaak gehad):\. In dat opzicht zou het ook wel weer kunnen zijn dat ze schuren omdat ze juist te los zitten.
) kwaliteit is dan het stuk eronder, dus dat is een goed teken. Haar zool is nog wel dun en zacht, maar dat kan natuurlijk ook niet anders, want dat is nog 'oud' materiaal. Als de biotine niet helpt ga ik voor het rijden toch ook maar eens aan hoefschoentjes denken, maar daar wacht ik nog even mee.