Jetta schreef:Er heeft in BIT eens een heel stuk over gelpads en andere zadelonderleggers gestaan,compleet met "druktest". [....]
Een gelpad is geen wonderding, de meeste gelpads werden dan ook niet zo positief beoordeeld, de drukverdeling verbetert er niet of nauwelijks door en de warmte die wordt geproduceerd, kan niet weg.
Een groot nadeel van de test vond ik dat ze alleen de drukverdeling testten zonder belasting. Maar wat gebeurt er nou als er een ruiter in het zadel gaat zitten? en op het moment dat die ruiter ook nog gaat rijden, zeker als het een ruiter is die nog niet helemaal in evenwicht zit, wat gebeurt er dan?
Dát is waar we in de praktijk mee te maken hebben, niet of een pad de druk wel of niet verdeeld tijdens stilstand zónder ruiter.
Ik heb toch de indruk dat een gelpad schocken op kan vangen. Heb echt ervaring met paarden die beter gingen lopen wanneer ze met gelpad gereden werden, terwijl hun zadel goed pastte.
En dat terwijl ik eigenlijk het liefst zo min mogelijk 'obstakels' zie tussen ruiter en paard.