Ilkkah schreef:Ilkkah krijgt al snel een deken op, waardoor ze bijna geen wintervacht krijgt.
Dus echt zweten doet ze niet, en ze is zo weer droog.
En bij mijn verzorgfjorden, die staan de hele winter buiten en vreten alle dekens op, die ze opkrijgen, dus die worden ook niet geschoren, en met rijden zweten ze ook bijna niet.
Dusse, vind dat je niet zo snel mag oordelen Fitzroy.....
Je kan verschillende paarden en vachten niet met elkaar vergelijken. Die van mij had de hele zomer een deken op. Mijn KWPNer heeft een dikke vacht van zichtzelf dan een ander paard dus die hoeft niet geschoren te worden. Als ik mijn paard nu iedere avond flink train is hij goed nat en ik doe mezelf en hem er geen plezier mee uren te rommelen met dekens met alle gevolgen van dien. Ik rij altijd wat later op de avond dus koelt het al snel flink af. Plus dat veel paarden nog gaan nazweten. Het is luxe het scheren dat is een ding maar het is voor zowel het paard al de ruiter gewoon makkelijker/beter.
Fjorden zou ik idd ook niet scheren vooral als ze buiten staan. Als ze niet zweten vraag ik me af wat voor een werk je met ze doet want mijn kwpner is echt wel na 30 minuten nat van het werk?. Zou ik geen wedstrijden rijden en verder fanatiek trainen zou ik hem denk ik ook niet scheren dus het is geen vergelijking.
Die van mij is gisteravond geschoren hij was nog niet super dik maar als ik langer wacht zit ik met de vrieskou te scheren en dat wil ik hem niet aandoen. Plus dat hij komende tijd aardig wat wedstrijden gaat lopen. Nu kan hij langzaam wennen aan de kou en korte vachtje. Na scheren blijft hij mooi kort in zijn vacht tot aan maart.