Zelf plaats ik af en toe een bericht, maar afgelopen week kon ik mijn verhaal eigenlijk niet goed verwoorden
Ik zal bij het begin beginnen:
3 wkn geleden heb ik mijn zadel opnieuw laten vullen, dat was in het weekend. Maandag had ik les en liep ze heel erg goed.
Op Dinsdag zou de hoefsmid komen voor nieuw beslag (een nieuwe smid) normaal ga ik zelf naar mijn eigen hoefsmid, maar omdat er een paard bij ons op stal enige weken daarvoor ziek was (verdacht van droes) vond ik het niet verstandig om weg te gaan van stal met haar.
De hoefsmid koos voor een iets ander beslag en vond dat ze achter best zonder ijzers kon. Toen hij klaar was viel me op dat ze vrij 'kort' stond, maar dat kon ook verbeelding zijn.
De volgende dag (woensdag) ben ik haar gaan rijden en vond haar behoorlijk kort lopen, met galoperen sprong ze ineens over in contragalop Dat deed ze anders nooit dus ik heb haar terug genomen en opnieuw aangesprongen maar opnieuw werd me duidelijk dat er iets niet pluis was Voor de zekerheid heeft een stalgenootje ook nog even gereden, maar daar deed ze het ook bij. Dus toen wist ik zeker dat er iets was. Maar wat?
Het zadel was veranderd en de ijzers zaten me niet lekker.
In ieder geval niet meer gereden en contact opgenomen met mijn d'arts.
Na mijn verhaal leek het zadel voor de problemen te hebben gezorgd en besloten we om het zadel opnieuw te laten bekijken.
Het advies om met een ander zadel te rijden heb ik opgevolgd maar daar reageerde ze een dag later precies hetzelfde op, dat vond ik eigenlijk niet eens zo verwonderlijk, want de 'beurse' plekken zijn niet binnen een dag weer verdwenen.
Ik heb haar wat gelongeerd met de passoateugel en dat leverde geen problemen op.
Voor de zekerheid had ik inmiddels contact opgenomen met een fysiotherapeute die haar na zou kijken op haar rug.
4 dagen later heeft ze mijn paardje onderzocht en kon niks vinden in d'r rug. Ik besloot in overleg met haar nog even een d'arts te laten kijken naar haar voetjes ivm het beslag.
Op maandag d'arts gebeld waarmee ik diezelfde middag een afspraak heb gemaakt. Een vriendin van mij zou mijn paardje al op stal zetten zodat hij gelijk kon kijken. Toen ik haar van stal haalde en naar de weg liep maakte mijn d'arts een opmerking over haar achterhand:" Is ze altijd wat slap achter" Slap??!! welnee ze werd tijdens de keuring nog geroemd om haar sterke achterhand
Toen we op de weg moesten stappen en draven hoorde ik al dat het goed mis was, ze tilde amper haar benen op. Alles deed haar duidelijk zeer, op alle buigproeven reageerde ze positief. Na neurologisch onderzoek vertoonde ze extreem atactisch gedrag. Ze corrigeerde zichzelf helemaal niet in de achterhand en op pijnprikkels 20 cm rond de staart gaf ze geen kik Longeren was een drama ze vergat gewoon haar achterbenen en ik wist niet wat ik zag Op 4 benen vond de d'arts overvulde gewrichten en pijnlijke reacties.
De d'arts ondertussen ook wat geschrokken (ik had gevraagd of hij 'even' naar haar beslag wilde komen kijken

Ataxie tgv trauma, virus (Rhino), verslagen droes (naar binnen geslagen), of.....????
Daar sta je dan met je merrie 5 mnd drachtig van haar eerste veulen.
Net alsof je een klap in je gezicht krijgt, ook omdat ik haar de dag ervoor 'gezond' had achtergelaten .
Ze is in de weken daarvoor niet ziek geweest heeft geen koorts gehad, temperaturen doen we al 5 wkn netjes iedere dag (ivm verdenking van droes bij een van de paarden op stal) ze eet goed is alleen te sloom naar mijn zin en dat eigenlijk al een maand.
Het klopt dus van geen kant ze doet niks volgens de geneeskundige bijbel, en daar zijn we mooi klaar mee.
De d'arts heeft zijn zorgen uitgesproken over het ongeboren veulentje. We besloten haar pijnstillers te geven voor haar benen, Vitamine B en vitamine E. En verder moesten we afwachten. Vrijdag zou hij terug komen voor controle tenzij ze zou verslechteren
De boeduitslagen een dag later waren prima, geen ontsteking te vinden. Dus de droes konden we zo goed als zeker uitsluiten. Nu de rest nog.
Ik had na een paar dgn het idee dat het gevoel in achterhand terug aan het komen was.
Vrijdag haalde ik haar uit de wei met een heel dik hoofd. De d'arts zou komen voor controle.
Ik schrok me kapot, overal oedeem (vocht), de d'arts dacht meteen aan droes. Dus opnieuw bloed onderzoek en op stal. Alles ontsmet en alle voorzorgsmaatregelen getroffen in zoverre dat nog mogelijk was.
De ataxie verschijnselen waren al een heel stuk minder dus dat was erg positief. Haar gewrichten waren nog steeds te vol of zelfs nog voller,
maar haar hele lichaam stond een beetje op z'n kop.
De d'arts zei dat het heel goed mogelijk was dat ze daarom begin van de week ook al slecht was, dus werd het nu afwachten tot het open zou breken bij de luchtzakken.
Op stal gedroeg ze zich super in d'r eentje, eigenlijk te goed, normaal kan ze echt niet alleen blijven op stal. Nog steeds sloom maar geen koorts en meer dan voldoende eetlust
De volgende ochtend was al het vocht weer weg
De bloeduitslag negatief op ontstekingscellen dus toch geen droes??!!!
Dus mocht ze weer naar buiten.
Vandaag of morgen krijg ik de uitslag van de kweek op Rhino.
Ondertussen begin ik aardig af te druipen, slaap erg slecht enzo, en maak me uiteraard zorgen om mijn paard. Heel veel d'artsen hebben zich al over haar bekommerd maar niemand weet hoe of wat.
Het lijkt erop dat ze een één of ander virus onder de leden heeft en om uit te zoeken wat dat precies is, is zo goed als onbegonnen werk

Om haar op te laten nemen in de kliniek is niet echt aan de orde omdat ze verder niet ziek is en dat heeft ook niet mijn voorkeur.
Dus nu kunnen we niks anders doen dan afwachten en hopen, ik hoop dat jullie met me mee willen duimen voor een positieve afloop.
Het niet weten wat je paard heeft is verschrikkelijk en dat wens je niemand toe.
Ik voel me echt machteloos

By the way excuses voor mijn lange verhaal