Ruiterrijbewijs westernruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Ruiterrijbewijs westernruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 21:38

Een vriendin van me nodigde me uit voor haar ruiterrijbewijs voor westernruiters klasje. Zijn er hier meer ruiters die daaraan meegedaan hebben? Ik zag dat er een sprongetje van 40 cm bij stond dus dat wordt oefenen omdat ik dat zelf nooit doe. En je moet met bit verschijnen terwijl ik met bosal rijd. Of is het ruiterrijbewijs iets dat eigenlijk nutteloos is?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:44

Iets leren c.q. ergens op gewezen worden is nooit nutteloos. Maar de waarde ervan wordt nogal eens overschat.
Er zijn bepaalde gebieden in Nederland waar je zonder ruiterbewijs niet mag rijden. Maar ik geloof niet dat er een verplichte invoer aan zit te komen.
Verder zou je er een (dure) verzekering bijkrijgen, maar de meeste 'gewone' verzekeringen zitten al 2 paarden bij-in.

Voor mensen die alleen maar in een manege rijden en af en toe eens naar buiten gaan, daar kan ik me van indenken dat het handig is. Maar voor iemand die alleen maar buiten rijdt heeft het geen toegevoegde waarde.

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:56

ja ik heb inmiddels diploma a en eind december ga ik voor diploma b westernrijden.
Ik had al jaren mijn ruiterbewijs dressuur, maar dit is toch weer anders. Ik vind m.n. altijd de theorie zeer interessant, zeker als je een eigen paard hebt. Je leert er altijd wat bij!!

Tijdens het examen moet je inderdaad een sprongetje maken van 40 cm.
Het praktijk gedeelte was ook zeer leerzaam.
Wij hebben met een clubje van 8 mensen examen gedaan in belgie en zijn allemaal in een keer geslaagd.

Moet jij ook examen doen in belgie???

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:01

Sugarmiss schreef:
Voor mensen die alleen maar in een manege rijden en af en toe eens naar buiten gaan, daar kan ik me van indenken dat het handig is. Maar voor iemand die alleen maar buiten rijdt heeft het geen toegevoegde waarde.


Behalve natuurlijk als je, zoals wij hier, geen ruiterkaart krijgt zonder ruiterbewijs. Het Goois Natuurreservaat stelt het verplicht en per gemeente kan het in de APV verplicht gesteld worden. Dus dan mag je niet buiten rijden zonder ruiterbewijs. Dat laatste zal echter niet veel voorkomen.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:10

Ja precies; zonder ruiterbewijs begin je hier bij ons niks, tegenwoordig doen de boswachters ook echt aan controle. Persoonlijk vind ik het niet zo gek hoor, want af en toe kom je ruiters tegen Huilen tijdje terug nog iemand die in paniek rondreed en vroeg of ze 'n stukje 'mee op mocht rijden'; vriendin met paard was op hol geslagen en nu was ze zelf in 'r eentje heel bang geworden. Toen de boswachter dus om 'n ruiterbewijs vroeg bleek ze er nog nooit van gehoord te hebben. Ik vind het dus wel prettig dat er een paar basisregels zijn, waar je dan in elk geval mee uit de voeten moet kunnen. Maar ik heb 'm gehaald toen ik nog 'engels' reed, dus hoe dat met de western-aanpassingen zijn weet ik niet precies Verward

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:28

"Wij" mogen wat lager springen, lastige knop he! Knipoog
Verder worden er eisen gesteld aan de optoming, wel geheel in western stijl, maar volgens mij geen bosal b.v. Juiste kleding is ook vereist. Eigenlijk alles zoals bij engels maar op onze manier. Ik heb hem indertijd in Soest, op de Black's Ranch gehaald.

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:36

Weten jullie nog meer adressen waar dat zou kunnen, je western-ruiterbewijs halen, het liefst in Nederland regio Randstad. Niet voor mij, ik heb er al een, maar voor mijn bijrijdstertje voor wie dit heel zinvol zou kunnen zijn (en leuk & leerzaam uiteraard!!)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:42

Bel de organisatie eens, zij zullen ongetwijfeld een agenda hebben waar alle 'examens' in staan die her en der gehouden gaan worden.

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:28

Is dat de SRR? toen ik de laatste keer de SRR belde wisten ze nix van western namelijk! Of moet ik iemand anders bellen???

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:32

Ik zou het niet weten, ik blijf 'bewijsloos' totdat het wettelijk verplicht wordt.

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:48

Ik heb het gevonden op www.nsh.nl/srr..daar staat zelfs bij ruiterbewijs een heel reglement voor westernruiters t.o.v. het Engelse examen..maar hoe je je dan moet aanmelden en waar je dat kan doen is niet helemaal duidelijk..maar ik ben al een stuk verder.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:21

Iets heeeel doms vond ik dat en Engelse ruiter links op moest stappen en een western ruiter mocht kiezen. Dat een western ruiter zijn been in de beugel mocht laten bij het afstappen en een engelse ruiter niet en idd, een bosal mocht niet...Hallow, wake up, het gaat om een veiligsheidsbewijs, toch niet een traditiepapiertje.. zucht

Ik heb het niet.. wil het graag nog eens halen, maar ik vrees op een 'engels' manegepaard want dat is een stuk simpeler.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 01:18

Loky schreef:
tijdje terug nog iemand die in paniek rondreed en vroeg of ze 'n stukje 'mee op mocht rijden'; vriendin met paard was op hol geslagen en nu was ze zelf in 'r eentje heel bang geworden

Een ruiterbewijs geeft helaas geen garantie tegen bang worden of verdwalen Haha!

Comez

Berichten: 93
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:20

Elise schreef:
Dat een western ruiter zijn been in de beugel mocht laten bij het afstappen en een engelse ruiter niet.


Dit heeft niets te maken met traditie, maar met veilgheid, tijdens het afstappen kunnen je kleren o.i.d. achter de knop blijven hangen. Bij een engels zadel heb je dat probleem nu eenmaal niet. Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:20

Al zeker twintig jaar gaan er verhalen over het verplicht worden van het ruiterbewijs. Nog nooit gelukt. Het ruiterbewijs is gekoppeld aan een WA-verzekering. Die ieder normaal mens overigens al heeft. Verder heb ik nooit opgemerkt dat mensen met een ruiterbewijs geen problemen hebben tijdens buitenritjes. Kortom ik blijf het onzin vinden. Dan de gebieden waar die dingen verplicht zijn maar niet in. Zoveel zijn dat er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:32

Zolang iedere idioot het ruiterbewijs-praktijkgedeelte kan halen door op een half dood paard mee te doen en men het maar blijft 'verkopen' met de mededeling dat je dan tenminste verzekerd bent terwijl elke WA-verzekering je paard automatisch 'dekt', blijf ik gewoon lekker rebels roepen dat het hele ruiterbewijs een prachtige combinatie van bullsh*t en commerciƫle onzinverkoperij is.
Springt je eigen paard niet? Ach, neem je toch een andere....
Is je eigen paard soms wat wispelturig buiten? Ach, neem je toch een bravere....

Ook de redenering dat de theorie zo interessant is maakt me erg hard aan het *LOL* *LOL* *LOL* Kom je dan uit een dorp waar boeken verboden zijn ofzo? Haha!

Het ruiterbewijs geeft geen enkele garantie dat degene die dat papiertje heeft ook daadwerkelijk de veiligheid kan waarborgen.
En die theorie.... ja lekker boeiend om twaalf giftige planten te kunnen noemen. Alleen een beetje jammer als je niet weet hoe ze d'r uitzien en waar ze groeien....
Verder vind ik het waanzin dat je moet springen. "Voor als er buiten een boom op het pad ligt". Ehhhhhh.... mijn paard heeft een stuur dus dan rij ik er wel omheen als ik geen zin heb om te springen Haha!

Als de APV het verplicht stelt, heb je weinig anders te doen dan het halen (moet ook met twee vingers in je neus lukken), maar anders.... zou ik het alleen aanraden als je eens flink in de maling genomen wilt worden....