Echte mannen eten wél kaas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Echte mannen eten wél kaas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:16

Ik denk dat veel bokkers zich nog wel het boek kunnen herinneren van Maria Mosterd, echte mannen eten geen kaas.
Hierin omschreef zij hoe ze in de handen van een loverboy terecht is gekomen.

Hierin word o.a. omschreven welke rol de school hierin heeft gespeeld, en natuurlijk de loverboy.
Ze is toen meerdere malen in het nieuws geweest en heeft ook de school aansprakelijk proberen te stellen, dat het hun schuld was dat zij in het loverboycircuit terecht gekomen is.
Inmiddels is er een nieuw boek verschenen, echter niet van Maria Mosterd, maar van een journalist (http://www.bruna.nl/boeken/echte-mannen ... 9046808115) die een aantal feiten aan het licht brengt. Hierin word gespeculeerd dat Maria vooral slachtoffer is geworden van haar eigen fantasie.

A.s. zondag komt Peter R de Vries met een uitzending over Maria Mosterd en ook hierin behandeld hij de feiten waar de journalist achter is gekomen.

Wat denkt Bokt?
Als het daadwerkelijk zo is, dat Maria alles verzonnen heeft, vind ik dat behoorlijk fout.
Zoveel mensen die er mee te maken hebben, en zij verzint een heel verhaal, waar ze nog een leuk zakcentje aan over houd.

Edit:
http://www.nrcnext.nl/blog/tag/echte-ma ... -wel-kaas/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bron toegevoegd

sans6

Re: Echte mannen eten wél kaas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:18

het enige wat ik nu denk, is dat het zou verklaren waarom de school niets gemerkt heeft.
Voor de rest weet ik nog niet wat ie ervan moet vinden.

In ieder geval (Waar of niet) heeft het mss wel een hoop meisjes gewaarschuwd of de ogen geopend.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:21

Ik denk niet dat Maria dit allemaal verzonnen heeft. :n
Uit haar boek merkte ik op dat ze wel heel graag alles wil vertellen, maar haar is 'aangeleerd' dat dit niet mag. Het is idd wel raar dat school niks heeft gemerkt, aangezien ze heel af en toe tot nooit in de les verscheen.. Dan wordt van school verwacht dat ze contact met de ouders opnemen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:24

Ik heb het boek niet gelezen (shame shame?), dus ik durf niets te zeggen over haar schrijfstijl of hoe het naar voren is gebracht.
Heb wel het één en ander gehoord van mensen om me heen die het wel hebben gelezen, en ik wist wel waar het boek overging.

Maar wel lijkt het me erg vreemd als iemand hier over zou liegen..
Ga toch zondagavond even kijken dan.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:24

En dan denk ik.. zucht wéér Peter R. de Vries.. of ze het verzonnen heeft of niet, ik vond het een erg interessant boek ! :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:26

:oo :oo :oo
Zal toch zkkrs niet...
Ik heb "echte mannen eten geen kaas" "bindi" & "stond laast voor een poppenkraam" in 1 keer uitgelezen..
Vond het zo'n bizar en kl*te situatie voor haar..

Als die verzonnen is eet ik me nieuwe schoenen op :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:28

Dat word opnemen dan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:29

De rechter heeft de school vrij gesproken omdat er geen duidelijk bewijs is geweest dat Maria al die lessen gemist heeft. Ook was ze ouder dan 12 toen ze in de handen van haar loverboy terecht kwam, die dus misschien geen eens een loverboy is.
Heb meerdere boeken gelezen over loverboys en vond dit toch wel een van de mindere boeken.

Peter R is er niet mee begonnen, de journalist die het boek uit heeft gegeven is achter de feiten gekomen. Vind het nou ook niet echt om te juigen dat Peter R de Vries het gaat uitzenden, juist omdat hij altijd overal boven op duikt.

Het boek kon ik helaas nog niet vinden in de boekenwinkels, maar ga hem zeker lezen als ik hem ergens tegen kom. Elk verhaal heeft altijd 2 kanten.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:32

Nou ga zeker kijken: )

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:32

Het boek heb ik gelezen en ik vond het erg indrukwekkend, ben er ook erg mee bezig geweest.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze dit allemaal verzonnen zou hebben.
Ze verteld alles in het boek zo uitgebreid en als ze dit verzonnen zou hebben nou dan heeft ze wel een hele levendige fantasie.
Ga zondag maar wel kijken maarja met peter r de vries weet ik het ook nooit :?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:34

mmm ik weet niet , ik heb het boek ook gelezen en vond het een verschrikkelijk mooi boek, maar geloof mij: Mensen kunnen me wat verzinnen!(heb zelf een vriendin die in haar eigen leugens vastzit)
Laatst bijgewerkt door lovelanga op 06-05-10 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:36

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Maria Mosterd dit allemaal verzonnen heeft.
Ben wel benieuwd waar de misdaad verslaggever het op heeft gebaseerd dat ze het verzonnen heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:38

Ik vind het heel erg shocking eigenlijk... :=
Er is zoveel te doen geweest over dat boek. En nou zou het allemaal niet waar zijn? Dan hoop ik echt dat PRdeV wel 100% zeker is van zijn zaak anders slaat ie wel een pleefiguur.
Mag die gast sowieso al niet. :n

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:39

Dat ze het allemaal verzonnen heeft, nee geloof ik niet..

Maar wat aangedikt, ja denk ik wel, het blijft een boek en een verhaal, en blijft altijd wat fictie

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:39

Ik heb ook de boeken gelezen van maria mosterd, ook die van haar moeder.
wat verschikkelijk wat haar gebeurd is..
Maar hoe kan zo journalist er achter komen? Ik ga zondag iig even kijken!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:40

Ben ook benieuwd waar hij het weghaald dat Maria het hele verhaal verzonnen heeft. Aangezien ze ook bij verschillende programma's is geweest om haar verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld bij Jensen, dit kwam bij mij toch wel over..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:41

Peter R de vries is hier niet mee gekomen he bokkers. Dit is een journalist geweest. Ik citeer even vanuit de link:

Citaat:
n haar boek Echte mannen eten geen kaas (2008) vertelt Maria Mosterd hoe ze vanaf het begin van haar middelbareschooltijd vier jaar lang werd misbruikt door loverboy Manou. Het schokkende relaas van de Zwolse tiener werd alom voor zoete koek geslikt en het boek werd een grote bestseller.

Misdaadjournalist Hendrik Jan Korterink ging op zoek naar de feiten. Hij sprak vele betrokkenen, onder wie de twee beste schoolvriendinnen van Maria uit de betreffende periode, en ook 'loverboy Manou' zelf. Op essentiële punten bleek Maria's verhaal niet te kloppen. Haar eerste ontmoeting met Manou was niet toen zij twaalf was, maar bijna anderhalf jaar later. Er is geen enkele aanwijzing dat Manou een loverboy is of was (en hij houdt wél van kaas). Het zogenaamde permanente gespijbel op school is inmiddels door de rechtbank tot onwaarheid verklaard. Maria's verhaal blijkt een bizarre mix van feiten en vooral veel fantasie. Echte mannen eten wél kaas biedt tevens een onthullende inkijk in de werking van de media.

Hendrik Jan Korterink (1955) is freelancejournalist voor onder meer Aktueel, Revu en Panorama. Hij publiceerde Bom in de Laurierstraat (2005), De Godmother in Panama (2008), De wereld van de misdaad (2008) en Vrouwen in het kwaad (2009). Korterink heeft een druk bezochte website,
www.misdaadjournalist.nl.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:45

ik ben benieuwd naar dat boek!
ga zeker overwegen hem te kopen...
maar eerst zondag even afwachten

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:50

Belachelijk :n..... Echt.. Onbeschrijvelijk..
Heb van MM beide boeken gelezen en dit kan naar mijn idee gewoon niet verzonnen zijn. Ze beschrijft het gewoon echt alsof ze er zelf bij was. En dan zou het verzonnen zijn? Ook de emoties wat er bij hoorden maar bij haar waren 'uitgeschakelt'? Nee... Denk dat die journalist in geldnood zat en een tip heeft verzonnen.... :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:51

Verzonnen? nee, maar wel enorm aangedikt en ze spreekt zichzelf in beide boeken nogal wat keren tegen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:55

Het boek moet ik nog lezen, maar deze zaak vind ik heel interessant.

Slachtoffers (of mensen die zich, om welke reden dan ook, in een slachtofferrol plaatsen) hebben natuurlijk hun eigen visie op hun leed en het anders weergeven dan betrokkenen het ervaren is niet iets dat op zichzelf staat (vergelijk bijvoorbeeld Bezonken Rood van Jeroen Brouwers).

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:58

Persoonlijk denk ik niet dat Maria Mosterd alles gewoon uit haar duim gezogen heeft. Ik denk wel dat ze aandachts- en mediag.eil is en een slaatje heeft willen slaan uit de nare loverboy ervaring. Immers, een school is makkelijk aan te klagen; want een school kan voor veel geld aansprakelijk worden gesteld (want een school wordt betaald door de overheid, dus door ons, de belastingbetalers). Een loverboy aanklagen levert lang niet zoveel geld op (althans niet in NL ;) ).

Ik heb het altijd al raar gevonden dat ze de school heeft proberen aan te klagen. De enige schuldige in dit geval is de loverboy zelf.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:58

Misschien herrinert ze zich dingen ook wel anders door de drugs die ze gebruikte? hmm ik zou niet weten hoe je eigenlijk over dit soort dingen wat kan verzinnen...
Okee, aangedikt kan natuurlijk wel, kan haast niet anders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:59

Ik las vandaag in de krant dat Maria hierop als tegenwoord geeft dat de schrijver volgens haar 100% zeker is omgekocht door Manou (de loverboy dus) :?
Dat vind ik allemaal wel erg vergezocht...

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:01

Als ze het niet verzonnen heeft, lijkt dit gedoe mij een enorme klap voor Maria. Ik vind het nogal een beschuldiging!!
Tuurlijk zal het verhaal wel wat anders zijn dan dat echt gebeurd is.

Vind het raar dat die journalist dit alleen baseerd op een gesprek met de loverboy zelf, hoogst waarschijnlijk ontkent hij het ja.
En ik zit op het ROC, en weet zeker dat wanneer ik een aantal dagen niet op school ben, hun dat niet door hebben.

Als ze alles wel gelogen heeft, pfoe dan is er iets flink mis bij der :+