Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChristinaGW

Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:08

Ben je gelovig, en waarom wel/niet?

Ik ben zelf niet gelovig maar ik vind het altijd erg interessant om erover te praten. Ik ben wel deels christelijk opgevoed en heb vroeger wel in God gelooft. Maar, denk ik nu, toen geloofde ik ook in Sinterklaas (om het niveau aan te geven, ik bad weleens maar ging niet naar de kerk, las niet de bijbel etc)

Ik kan nu echt niet meer geloven dat God bestaat, omdat ik heb geleerd over de evolutietheorie. Ik kan gewoon niet geloven dat de aarde in 7 dagen is ontstaan...Voor mij zijn alle geloven alleen maar een verklaring voor het geven van een reden dat wij bestaan. Omdat het best moeilijk is om te geloven dat we alleen maar zijn, zonder reden. Ook vind ik het vreemd dat geloof vaak 'erfelijk' is, de meeste mensen geloven toch omdat ze ermee zijn opgegroeid. Er zijn slechts enkelen die zich later nog bekeren.

Dat in een notedop. Mijn mening. Maar wat is je jouwe?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:12

Tja wat is geloven??? Ik ben zelf katholiek en ik geloof in God en dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar ik heb zo mijn twijfels of maria echt als maagd een kind heeft gekregen... En dat via adam en eva de mensheid is ontstaan....
Ik ga ook niet iedere week naar de kerk, wel vaker dan 1 keer per jaar met kerst. Maar het geeft mij een houvast om in iets te geloven. We gaan ook trouwen in de kerk, en we zullen de kinderen ook zeer zeker dopen en communie etc laten doen, waarom?? omdat het voor mijn gevoel er bij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:13

Ik ben ook niet gelovig, in de zin van geloven in God. Ik geloof in wetenschap en in mensen.

Waarom niet is eigenlijk simpel, er is geen bewijs. Gelovigen hebben meestal de bijbel als bewijs, maar ik zie geen bewijs dat God iets met de bijbel te maken heeft. In mijn ogen is het gewoon een oud boek, dat door iedereen geschreven kan zijn. Er heeft misschien heus wel ooit iemand bestaan die Jezus heette en heel populair/belangrijk was, maar dat maakt hem nog geen zoon van God.

Overigens ben ik ook niet anti-geloof. Mensen moeten vooral geloven (of niet geloven) wat ze zelf prettig vinden :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:14

Ik ben niet gelovig,omdat ik totaal niet geloof dat God de mens heeft geschapen.Er is wel iets boven natuurlijks dat de mens,dier,plant heeft gemaakt en voor mij is dat Moeder Natuur.
Zij heeft alles gemaakt,ze geeft en neemt.Ook houd ze het evenwicht v.d. mens in stand door natuur rampen in te zetten en dodelijke ziekte's te verspreiden.Is er iets gevonden tegen een dodelijke ziekte?dan zorgt zij weer voor een nieuwe dodelijke ziekte.En zo word overbevolking op de aarde voorkomen.Dat is mijn geloof,Moeder Natuur.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:15

Ik geloof ook niet. Mijn ouders zijn katholiek,maar hebben er toen ze ouder werden niets meegedaan. Geloven dus eigenlijk ook niet en daarom zijn ik en mijn zusje ook niet gedoopt.
Ik ben ook niet te bekeren. Heb een collega die het maar raar vindt dat ik niet geloof, want god maakt alles mooi. Ja ,doeii,dat doe je zelf. Daarom geloof ik in mezelf.

Amaretto27

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:18

ik geloof ook niet. wij gaan ook niet naar een kerk o.i.d.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:19

Ik geloof wel. :) Ik ga dan wel niet naar de kerk etc. maar geloof zeker wel.. :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:20

Ja ik geloof:
* dat God bestaat en over ons waakt
* dat Hij er voor je is bij vreugde en verdriet.
* dat Hij mij rust brengt in alle tijden dat ik het nodig heb door in mijn gedachten me tot hem te wenden.
* dat het niet uitmaakt of je geloofd of niet, hij houdt toch van je.

Ja ik twijfel:
* of de aarde echt in 7 dagen is gemaakt.
* of alle verhalen in de Bijbel letterlijk waar zijn of ook symbolisch bedoelt zijn.

Nee:
* ik kom niet vaak meer in de kerk
* ik bid niet elke avond (maar wel voor het eten) en lees ook niet veel in de bijbel.
* ik kan niet verklaren hoe de eerste 2 mensen op aarde buiten het paradijs kinderen krijgen. En dat deze kinderen dan weer een partner vinden (waar komen die partners dan vandaan?)

Het is voor mij een stuk rust en een fijn gevoel om te weten dat je altijd je verhaal bij Hem kwijt kan. Dat maakt dat ik geloof.
Niet de wonderen, niet de hemel die er wel zou zijn voor gelovigen en niet voor anderen enz.

Ik heb er moeite mee dat mensen elkaar willen bekeren. Maar ik heb ook moeite met mensen die het geloof af doen als: je hebt geen gelijk.
Laat iedereen in z'n waarde, dat is het belangrijkste wat er wat mij betreft geldt in alle omgang of je nu geloofd of niet.

Iris_Z

Ik ben katholiek 'opgevoed'. Mijn oiuders hebben mij laten dopen, mocht zelf kiezen voor mijn communie/vormsel. Vroeger ging ik mee naar de kerk, maar nu gaat niemand meer. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat god bij me zou zijn? Zoals ik wel eens hoor van mensen. Mijn opa en oma zijn erg gelovig, en mijn oma is overleden aan 1 van de ergste ziektes die je maar kunt krijgen en dat is kanker. Ze was iemand die altijd vooraan in de kerk zat altijd een kaarsje bij Maria aan had. En dan heeft ze zo hard gebeden en krijgt ze zoiets ergs, en god schijn er te zijn voor je? Nou niet meer in mijn ogen. In mijn ogen word alles mooi beschreven, maar ik kan er niet meer bij hoor. En de bijbel, ja in mijn ogen kan iedereen die geschreven hebben.

En het erge vind ik dat er aan een deur of op straat een geloof 'verkocht' moet worden. Als mensen iets willen komen ze wel, maar kom niet bij me aan de deur, jakkes!
Laatst bijgewerkt door Iris_Z op 03-05-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjonTampon

Ik ben gedoopt, maar atheïst.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:22

Miepie1980 schreef:
Ja ik geloof:
* dat God bestaat en over ons waakt
* dat Hij er voor je is bij vreugde en verdriet.
* dat Hij mij rust brengt in alle tijden dat ik het nodig heb door in mijn gedachten me tot hem te wenden.
* dat het niet uitmaakt of je geloofd of niet, hij houdt toch van je.

Ja ik twijfel:
* of de aarde echt in 7 dagen is gemaakt.
* of alle verhalen in de Bijbel letterlijk waar zijn of ook symbolisch bedoelt zijn.

Nee:
* ik kom niet vaak meer in de kerk
* ik bid niet elke avond (maar wel voor het eten) en lees ook niet veel in de bijbel.
* ik kan niet verklaren hoe de eerste 2 mensen op aarde buiten het paradijs kinderen krijgen. En dat deze kinderen dan weer een partner vinden (waar komen die partners dan vandaan?)

Het is voor mij een stuk rust en een fijn gevoel om te weten dat je altijd je verhaal bij Hem kwijt kan. Dat maakt dat ik geloof.
Niet de wonderen, niet de hemel die er wel zou zijn voor gelovigen en niet voor anderen enz.

Ik heb er moeite mee dat mensen elkaar willen bekeren. Maar ik heb ook moeite met mensen die het geloof af doen als: je hebt geen gelijk.
Laat iedereen in z'n waarde, dat is het belangrijkste wat er wat mij betreft geldt in alle omgang of je nu geloofd of niet.

Wow, heel goed geschreven! Zo denk ik er ook over. Net als met je twijfels etc. Toch denk ik dat de verhalen in de bijbel deels symbolisch zijn. :j Maar inderdaad, ook daar twijfel ik over want die dingen kun je gewoon niet weten.

En ik denk dat dat het ook is: men moet niet alles willen weten en willen verklaren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:23

ik ben gelovig :j Het is alleen meer dan geloven, ik weet het zeker dat God bestaat, en dat de Bijbel waarheid is.

Overigens is volgens de Bijbel de aarde in 6 dagen ontstaan, en daar zijn ook nog eens verschillende theorieën over. Sommigen zeggen dat de dagen uit de Bijbel niet de dagen zijn die wij nu kennen. Maar who cares of dat nu wel of geen 6 dagen was... dat zijn echt kleine details. Je moet het geloof in een wat groter perspectief zien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:26

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:27

Ik geloof ook.

Waarom? Omdat ik niet kán geloven dat er eerst niets was, toen ontplofte er plotseling 'iets' en toen ontstond er leven?

Nee hoor, geef mij maar het scheppingsverhaal. :j
Plus dat ik er ontzettend veel troost uit put dat ik weet dat er Iemand over mij waakt en mij kent. Dat ik nooit ergens alleen voor sta, wat er ook gebeurt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:28

in de evolutie geloof ik deels. Er zijn nu niet precies dezelfde diersoorten meer als die God heeft geschapen. Recht van de sterkste, eigenschappen die meer nodig zijn evolueren door etc. etc. geloof ik.
Maar ik weiger aan te nemen dat ik van een aap afstam, en ook dat er dino's hebben bestaan.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:30

Ik geloof zelf niet, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er houvast aan hebben oid.

Hetgeen wat mij altijd zo tegen staat is het hele gebeuren er omheen, al die regeltjes en zelfs soms het schijnheilige. Doordeweeks alles doen wat "God verboden heeft" maar zondag wel in de kerk zitten. Als je een beetje een normale opvoeding hebt gehad, dan weet je dat je niet mag stelen, moorden enz. en je naasten lief moet hebben. Kortom; de normen en waarden ;)

Ook is zo'n gemeenschap vaak zo gesloten en alles wat daar buiten is is slecht en eng doordat het onbekend is (ligt er natuurlijk aan hoe "streng" ze zijn) en reageren mensen soms alsof ze gehersenspoeld zijn.
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat Hij het boeiend vind of een vrouw nu een rok of een broek draagt. (om maar even een voorbeeld te noemen) geloof zit in jezelf en niet in je kleren lijkt mij.

Een vriendin van mij had ooit eens gratis kaartjes gekregen voor Marco Borsato! Haar idool! 3x raden: uiteindelijk is ze niet gegaan, omdat dat vanuit de kerk niet goed gevonden werd. (massaal + muziek = not done) Dit vond ik echt onbegrijpelijk. Al wou ze nou naar een heavy metal concert dan kan ik het nog een beetje snappen (niet dat daar wat mis mee is), maar Marco Borsato!???
Waarom is er dan wel een EO jongerendag? Dat is toch ook een concert?

Zo kan ik nog wel ff doorgaan ;) Zelf ben ik er misschien iets te nuchter voor.

Tot slot wil ik nog wel even melden dat ik met bovenstaande niemand wil kwetsen of een rel wil uitlokken, maar dit is wat ik in mijn omgeving zie gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:33

verootjoo schreef:
in de evolutie geloof ik deels. Er zijn nu niet precies dezelfde diersoorten meer als die God heeft geschapen. Recht van de sterkste, eigenschappen die meer nodig zijn evolueren door etc. etc. geloof ik.
Maar ik weiger aan te nemen dat ik van een aap afstam, en ook dat er dino's hebben bestaan.

*nieuwsgierig*
Dan vraag ik me af, geloof jij dan dat wetenschappers zulke dingen verzinnen?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:36

Ook ik geloof niet dat we van apen afstammen. Dino's kunnen dan weer wel, want volgens mij zijn daar gewoon botten van gevonden toch? :)

Leedebee, zulke mensen zijn er inderdaad. Ik vind het altijd jammer dat mensen daardoor een verkeerd beeld krijgen van wat het geloof nou eigenlijk inhoud.

Ik ben het eigenlijk wel eens met bovenstaande mensen die wél geloven. :)

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:38

Dat leek mij eerst ook onwaarschijnlijk...Maar als je ziet dat we 95% DNA identiek zijn...en dat er mensapen geleefd hebben...Dan wil ik toch zeker wel geloven dat we van de apen afstammen.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:40

Als je nl kijkt naar de evolutie van het paard, geloof je dat dan wel? De Eohippus lijkt ook in de verste verte niet op het moderne paard...

http://www.solarnavigator.net/animal_kingdom/animal_images/Eohippus.jpg

En met het moderne paard:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://laelaps.files.wordpress.com/2007/09/eohippustoequus.jpg&imgrefurl=http://laelaps.wordpress.com/category/evolution/&h=325&w=440&sz=16&tbnid=_Or4rYXDc7vzPM:&tbnh=94&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Deohippus&usg=__GzhwyA7chl9kGqv9KKpb5fpnt-w=&ei=w5neS-XmI5XQmgPXgPnVBw&sa=X&oi=image_result&resnum=1&ct=image&ved=0CAYQ9QEwAA

Excuses ik ben nog niet zo goed met plaatjes in een forum...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:41

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjonTampon

Blijheid schreef:
verootjoo schreef:

*nieuwsgierig*
Dan vraag ik me af, geloof jij dan dat wetenschappers zulke dingen verzinnen?

Ja dat vraag ik me dan ook af?

(En de mens stamt ook niet van de aap af, ze delen dezelfde voorouder. Dat is wat anders.)

_danieke_

ik geloof niet, omdat ik vind als er een god bestaat en die de wereld heeft geschapen, waarom is er dan zoveel verschrikkelijks in de wereld en moorden mensen elkaar uit ? ik heb wel veel respect voor mensen die gewoon vast in hun geloof geloven en daar hun kracht uithalen. zo heeft ieder mooi zn ding :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:52

_danieke_, dat doet God toch niet? Dat doen de mensen. De mensen hebben die keuze gemaakt, niet God. Denk je dat je God een plezier doet met al die moorden/ziektes etc.? Natuurlijk niet, dat is ook nooit zíjn bedoeling geweest. :n Maar ook geloof ik dat er een duivel is die ook verkeerde dingen doet met mensen. En dan zijn er nog mensen die niet in God geloven en dus ook niet volgens Hem leven. De mensen zorgen zelf voor al die verschrikkelijke dingen, niet God..

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:53

nee maar hij heeft toch alles zo gemaak, hij heeft de mens toch ook geschapen, dus zou die hun zo toch ook kunnen gchapen dat ze het niet doen ?