Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 10:38

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Afbeelding
Satchmo van Isabell Werth in opstand tijdens de
Olympische Spelen van Hong Kong.

foto: electronic_world

Welke tak van de paardensport bezorgt je paard de meeste stress?

Een uitgebreid Frans onderzoek wijst uit dat dressuur en hogeschool veel meer stress bij paarden creeeren dan springen, eventing en voltige.

De wetenschappers van Universiteit van Rennes wisten te vertellen dat stress tijdens het werk veel negatieve reacties bij mensen en dieren teweeg kan brengen, zoals nervositeit en depressies. Kan het dagelijkse werk van paarden resulteren in dezelfde klachten?

De bevindingen van de onderzoekers wijzen uit dat paarden, net als mensen, veel last kunnen krijgen van stress in het dagelijks leven, dankzij hun eigenaren, de moeilijke relatie tussen eigenaar en paard, slecht afgestemde trainingsschema's en magere beloningen.

Zulke negatieve ervaringen tijdens de training van de paarden, kunnen er voor zorgen dat een paard geen plezier meer in het werk heeft, niet meer kordaat kan of wil reageren, en apatisch gedrag gaat vertonen. Het apatische gedrag kan worden vergeleken met een werkgerelateerde burnout bij mensen.

De onderzoekers onderzochten 76 Franse Saddlebreds, gestald bij het Ecole Nationale d'Equitation centrum in Saumur.

De paarden, in de leeftijd van zes tot vijftien jaar, waren allen ruinen en de huisvesting was voor alle paarden hetzelfde, namelijk 23 uur per dag op stal.
Ze kregen allemaal hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid voer.
Het enige verschil was de tak van paardensport die zij een uur per dag moesten uitvoeren.

De wetenschappers hielden de paarden op stal in de gaten om te kijken of stereotypisch gedrag zou optreden. Zij keken naar abnormaal veel herhalende mondbewegingen, gooien met het hoofd of overmatig knikken, luchtzuigen, kribbebijten of weven.

Na enige tijd wisten zij te concluderen dat het type werk van de paarden een significante invloed heeft op de hoeveel en soort stereotypisch gedrag dat de paarden lieten zien.

"Volgens ons is dit het eerste bewijs van het potentiele effect dat werkstress op paarden heeft. Het laat zien dat het een chronische impact kan hebben op het dagelijkse leven van een individueel paard."

De onderzoekers konden concluderen dat 65 van de 76 paarden een soort van stereotypisch gedrag liet zien.

De paarden werden in drie categorien werk ingedeeld:

- springen, eventing, manegepaard voor ervaren ruiters.
- dressuur, hogeschool
- voltige

"Voltige-paarden lijken het minste last te hebben van stereotypisch gedrag en lieten alleen milde tekenen van stress zien, zoals het spelen met de tong, terwijl dressuur / hogeschool-paarden duidelijk meer stereotypisch gedrag lieten zien. Verscheidene paarden vertoonden zelfs twee of meer soorten ongewenst gedrag.

De dressuur en hogeschool dieren lieten ook de meer serieuze vormen van dit gedrag zien, zoals kribbebijten, luchtzuigen en headshaking.

De onderzoekers vroegen zich af hoe het kan dat uitgerekend dressuur de meeste stress veroorzaakt.
"Dressuur en hogeschool-werk verwacht van paarden dat zij hun emoties zo min mogelijk tot uiting brengen en heeft daarnaast ook nog eens een sterke invloed op de fysieke bewegingen van het paard."

"Soms spreken de hulpen elkaar tegen en de gangen worden vaak bereikt door zo min mogelijk bewegingen in de hals en nek van het paard, terwijl het dier middels de benen en zit van de ruiter naar voren wordt gedwongen."

"Daarom denken wij dat de fysieke en psyschische stress tot uitdrukking komt door het stereotypische gedrag dat zoveel dressuurpaarden laten zien.

Afbeelding
Voltige bezorgt paarden veruit de minste stress.
foto: Silent Shiver Design.

Spring- en eventingpaarden moeten tijdens het trainen langere passen maken terwijl zij voortbewegen in een minder gedwongen houding. Deze paarden lieten meer herhaalde likbewegingen en bijten in objecten uit de omgeving zien.
Dit zijn vaak de eerste tekenen van mogelijk stereotypisch gedrag.
De onderzoekers denken niet dat dit gedrag erger zal worden omdat de paarden meestal onder dezelfde condities moeten presteren voor tenminste een jaar of langer. De wetenschappers denken dat de spring- en eventingpaarden milde reacties van stress lieten zien door de ongewenste huisvesting (het alleen staan in een stal).

De voltige paarden lieten weinig tot geen ongewenst gedrag zien. Het enige uitzonderlijke gedrag dat tot uiting kwam was het spelen met de tong.
Voltigepaarden worden vaak gekozen wegens hun rustige temperament, en doen hun werk op een cirkel, terwijl zij commando's krijgen van iemand die in het midden van de cirkel staat.

"Conflicten tussen mens en paard treden bij voltigepaarden weinig tot niet op omdat de paarden alleen maar in een regelmatig en langzaam tempo hoeven te lopen, terwijl ze accepteren dat mensen bewegingen maken op hun rug.
Hun rustige temperament zorgt er tevens voor dat ze minder snel last hebben van stress uit de werkomgeving."

De wetenschappers lieten tevens weten dat eerder onderzoek uitwees dat het schudden met het hoofd (headshaking) bij dressuurpaarden, meestal het resultaat is van sterke inwerkingen van het bit, wat kan resulteren in schade aan de zenuwen, omdat ruiters proberen het hoofd van het paard laag te houden.

Dit zou de uitleg kunnen zijn waarom headshaking en overmatig knikken met het hoofd vooral bij dressuurpaarden voorkomt.

"Deze nieuwe studie laat duidelijk zien dat de oorzaken van stress bij paarden, net als bij mensen, kan leiden tot psychologische abnormaliteiten, zoals depressies of een burn out, maar het kan ook leiden tot abnormaal gedrag in de omgang met het dier.

De zeer gecontroleerde locomotie die wordt verlangd tijdens de dressuur, en ook zeker bij de hogeschool paarden, in combinatie met de snelle overgangen, kan verklaren waarom deze groep zo vatbaar is voor ongewenst gedrag. Vooral de druk van het bit en de sporen kunnen dit gedrag nog meer stimuleren.

Dresuurpaarden zijn al veel meer vatbaar voor emotionele reacties. De gedragen en verzamelde gangen zijn fysiek erg zwaar en deze moeilijkheden kunnen erg frustrerend zijn voor een paard, maar ook voor de ruiter die met zijn of haar stress het paard nog nerveuzer kan maken."

De wetenschappers zijn tevens van mening dat ook andere factoren bij kunnen dragen aan het ontwikkelen van stereotypisch gedrag, zoals beperkte toevoer van hooi, een paard op dieet, sociale onthouding (een paard dat veelal alleen moet staan), gebrek aan beweging en genetische beperkingen.
De hoeveelheid tijd dat een paard op stal moet staan kan ook van invloed zijn.

De resultaten lieten echter duidelijk zien dat vooral de tak van sport, beinvloed door het paard, van invloed is op het ongewenste gedrag.

"We hebben laten zien dat een paard om verschillende redenen zeer gestresst kan raken tijdens het werk met mensen.
Dit kan ook gelden voor situaties als voeren en transport. We zijn nu benieuwd hoeveel verschillende type stereotypisch gedrag een paard kan ontwikkelen wanneer het onder zoveel stress moet werken en presteren."

Van de 76 paarden, werden 10 eventingpaarden getest; 19 paarden waren springpaarden, 7 paarden werkten in een manege voor ervaren ruiters; 17 paarden dressuurpaarden, 16 waren hogeschoolpaarden en zeven werden gebruikt als voltige paarden.

Caira

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:56

*print dit stuk uit en hangt het boven haar bed*

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:57

Jeetje.
Ben het sowieso niet eens met 23u per dag op stal en 1u per dag dressuur bij wijze van. Maar de resultaten hiervan opzich geeft je toch wel iets om te denken.
Blij dat ik die van mij niet zo fanatiek train als hier wordt omschreven. Een uur per dag dressuur. Zou ik zelf ook geen reet aan vinden.
Hmm..
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 30-10-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:57

Ik wilde eigenlijk al stoppen bij 23uur per dag op stal.
Welk paard word daar nou niet gestressed van.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 10:58

x_Elise schreef:
Ik wilde eigenlijk al stoppen bij 23uur per dag op stal.
Welk paard word daar nou niet gestressed van.

Zou ik toch even verder lezen :+
Ook de voltigepaarden en springers stonden zoveel op stal, maar de dressuurpaarden waren de enige die zo expliciet reageren.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:01

Interessant onderzoek.. Ze zouden het eigenlijk grootschaliger moeten doen.. maar toch interessant..

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:02

Ik heb ook verder gelezen en dus ook gelezen dat alle dieren ongewenst gedrag vertonen. Wat ik ook niet normaal vind :?

Maar ik snap wel dat de dressuurpaarden meer stress hebben gezien de 'gedwongen' houding enz.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:04

Interessant onderzoek, er komen ook wel erg overduidelijke resultaten uit naar voren, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre de trainingssoort invloed zou hebben op het moment dat de paarden beter gehuisvest worden, dus als ze in ieder geval minimaal 10 uur buiten komen bijvoorbeeld (of 24/7). Dan zullen ze namelijk sowieso minder stereotypisch gedrag laten zien denk ik, maar misschien blijkt dan evengoed wel dat het stressgehalte bij dressuurtraining hoger blijkt te zijn dan bij de andere disciplines.

Vind de resultaten zelf trouwens niet heel onverwacht, zeker die mate van bewegingsvrijheid is volgens mij voor een paard een heel belangrijk onderdeel in de stressbeleving.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:08

Ik ben ook wel benieuwd welke trainingsmethodes ze hebben gebruikt, en op welk niveau ze hebben getraind (bij dressuur).
Ik vind het sowieso schandalig om een paard 23/7 op stal te zetten buiten het rijden om.

Cayenne

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 11:09

Ik denk dat ze het 23/7 binnen staan juist expres hebben gedaan om veel leefsituaties van paarden na te bootsen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:11

Wat het paard ook doet dressuur, springen of voltige, ik vind 23 uur per dag op stal ook niet echt fijn voor een dier wat gemaakt is om de hele dag te bewegen en ik denk dat die factor zeker mee helpt aan het verhogen van de stress. Ik denk dat een dressuurpaard wat maar 10 uur per dag op stal staat een stuk relaxter is dan een dressuurpaard wat 23 uur per dag op stal staat!! Dat wordt notabene bij de springpaarden wél aangegeven in het stuk, dat de huisvesting bij de oorzaken van stress gerekend kan worden! Lijkt mij voor alle paarden gelden!
Daarnaast geven ze aan dat de voltige paarden al een kalmer en relaxter karakter hebben dan de meer nerveuzere dressuurpaarden dus dat type paard accepteert dan ook eerder dat ze opgesloten worden.
Nee ik vind het helaas niet een sluitend onderzoek wat jammer is want het zou wel zeer intressant kunnen zijn.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:11

zeer interresant stuk moet ik zeggen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:12

En als ze al 76 paarden nou eens niet op stal zouden houden, maar het grootste deel buiten, liefst nog in groepen, met veel ruwvoer tot hun beschikking. Mogelijk kunnen de dressuur en hogeschool paarden hun opgebouwde stress dan kwijt omdat ze vrij kunnen bewegen en eten wanneer ze willen.
Op zich een interessant onderzoek, maar zinloos als er geen mogelijkheden worden aangedragen om de stress te verminderen. Stoppen met dressuur/ hogeschool is geen optie, maar mogelijk meer vrijheid wel.
Mijn paarden lopen dressuurmatig ( ook als ik ze western rijd) maar tonen vrijwel geen stress omdat ze altijd naar buiten kunnen en veel ruwvoer eten. Als ik ze een keer op stal zet beginnen ze al heel snel ( na een uurtje of 2 a 3) zich anders te gedragen; tegen de deur schoppen, rondjes lopen etc.

Het is wel iets om zeker rekening mee te gaan houden in het werken met je paard en ik kan me voorstellen dat een dier wat weliswaar "dressuurpaard" is zou kunnen profiteren van afwisseling, zoals bijv. een keer per week een flinke buitenrit waarbij hij de benen goed kan strekken of dus dagelijks weidegang/ loslopen.

DafneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:14

Onze springpaarden staan ook wel altijd op stal, niks mis mee, stallen worden de hele dag door schoon gehouden, krijgen 3 keer per dag een uitgebalanceerde maaltijd en worden elke dag bereden. Paarden zijn kerngezond en hardstikke vrolijk :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:15

Dat is het ook, maar het gebeurt overal ter wereld, maar het is goed dat ze hier onderzoek naar doen, ik hoop dat het ook bij steeds meer mensen de ogen opent. Ik ga er vanuit dat het trainingsniveau bij de onderzochte paarden wel vrij hoog ligt (lees intensief). En een beetje huis-tuin-en-keuken dressur zal waarschijnlijk wel minder stress opleveren (hoewel dat ook heel erg afhankelijk is van de capaciteiten van de ruiter i.m.o.), maar evengoed zal het toch stressvol zijn.

Toch vind ik ook wel dat je aan een heleboel paarden kunt merken of ze een training wel of niet prettig vinden, er zullen vast paarden zijn die niet zo erg gestressed raken van dressuur, omdat ze het niet erg vinden. Ook zullen er paarden zijn die heel erg in de stress schieten van springen en eventing, omdat ze daar geen lol aan beleven. Ik hoop dat ze dit nu ook op wat grotere schaal gaan onderzoeken!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:16

Ben benieuwd naar de uitkomsten van zo'n onderzoek als ze de paarden ook een paar uur per dag weidegang bieden. Of dat de stress 'compenseert'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:19

Oliver schreef:
Ben benieuwd naar de uitkomsten van zo'n onderzoek als ze de paarden ook een paar uur per dag weidegang bieden. Of dat de stress 'compenseert'.

dat was precies wat ik dacht.. is deze stress te wijten aan het werk van een uurtje.. of aan het feit dat ze 23 uur op stal staan.
Slecht onderzoek omdat ze twee mogelijke stressfacoren mengen en het dan aan één stressfactor toeschrijven.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:20

Goed stuk, ik hoop dat het bij veel mensen de ogen opent.
@ regine, Ik vind dat je gedeeltelijk gelijk hebt wat karakter betreft. Het kan wel zijn dat de voltige paarden rustiger zijn in het werk, maar dat hoeft niet op stal ook zo te zijn. Of je nou een rustig of een druk paard hebt, ieder wordt gek als hij zo lang wordt opgesloten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:24

regine schreef:
Wat het paard ook doet dressuur, springen of voltige, ik vind 23 uur per dag op stal ook niet echt fijn voor een dier wat gemaakt is om de hele dag te bewegen en ik denk dat die factor zeker mee helpt aan het verhogen van de stress. Ik denk dat een dressuurpaard wat maar 10 uur per dag op stal staat een stuk relaxter is dan een dressuurpaard wat 23 uur per dag op stal staat!! Dat wordt notabene bij de springpaarden wél aangegeven in het stuk, dat de huisvesting bij de oorzaken van stress gerekend kan worden! Lijkt mij voor alle paarden gelden!

Tuurlijk is 23uur op stal niet ideaal, tuurlijk is een dressuurpaard dat maar tien uur op stal staat veel relaxter. Maar de opzet van deze onderzoekers is zeker niet slecht. Ze willen net nagaan welke paarden (dressuur/springen/voltige) de meeste stressreacties geven. Dat kunnen ze het beste nagaan om de dieren in een omgeving te zetten die niet natuurlijk is en zoiezo voor stress zorgt (dus 23uur op stal). Alle dieren tonen dan een bepaalde mate van stress, waardoor de onderzoekers kunnen nagaan welke paarden de meeste symptomen tonen..

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:24

Wat ik me afvraag hoe het was met de afwisseling. werden de springpaarden elke dag alleen maar gesprongen? liepen de eventingpaarden elke dag een cross?

mijn dressuurpaarden hebben geen van allen dit gedrag maar staan dagelijks op de wei gaan regelmatig mee op bosrit en aan de longe of maken een sprongetje.

Hoe afwisselend was de dressuur in dit onderzoek? werd er elke dag hetzelfde rondje gereden of werd er veel afwisseling gegeven door elke keer een andere oefening te nemen? Mochten de paarden tussendoor regelmatig halsstrekken of niet?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:26

Anya schreef:
dat was precies wat ik dacht.. is deze stress te wijten aan het werk van een uurtje.. of aan het feit dat ze 23 uur op stal staan.
Slecht onderzoek omdat ze twee mogelijke stressfacoren mengen en het dan aan één stressfactor toeschrijven.

Slecht onderzoek daarom nog niet. Die ene stressfactor (aantal uren op stal) wordt namelijk volledig constant gehouden. Ieder paard staat even veel uren op stal, de mate van stress die daaruit voortkomt zou dus constant moeten zijn. De enige varieerende factor is de sporttak, dus een extra aan stress kan daar aan toegeschreven worden...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:26

Wat mij trouwens ook intressant lijkt is de relatie van het karakter van deze dieren / de stress.
Hoe reageren de voltige paarden als ze hetzelfde onderzoek nogmaals moeten doorlopen maar nu als dressuurpaard? Vertonen ze dan wel ineens het stressgedrag?
Of als de dressuurpaarden nu als springpaarden worden ingezet zijn ze dan veel rustiger?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:28

Ik denk dat ze de paarden juist met opzet op stal hebben gezet omdat ze dan makkelijker te observeren zijn. En bovendien uiten stalpaarden hun stress eerder sneller in stereotype gedrag dus is het makkelijr om te onderscheiden welke paarden nu meer stress hebben. Immers tonen paarden op wei zoiezo minder stress dus zou de invloed van de beweging minder snel te zien zijn.

Op zich hadden ze natuurlijk wel allemaal dieren van hetzelfde ras, maar er stond dan wel weer dat de voltige paarden werden uitgekozen om hun kalme temperament. Eigenlijk moet je dat gewoon random doen natuurlijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:29

slecht onderzoek want dan hadden ze de controle groep 23 uur op stal moeten houden en geen werkzaamheden laten verrichten. Als die paarden ook stress tekenen vertonen kun je eerder constateren dat de stressfactor 'op stal houden' significant is .

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:29

Anya schreef:
Oliver schreef:

De 23 uur op stal is de gelijke factor voor alle paarden.
Het onderzoek is gebaseerd op verschillende takken van ruitersport en het mogelijke stress verhogende effect.

2x30 dressuurpaarden, 1 uur per dag trainen, half op krachtvoer/hooi, half op hooi alleen.
en 23 uur op stal of 12 uur weide, 11 uur stal is een ander onderzoek.
Laatst bijgewerkt door slokkie op 30-10-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt