Hoe is het nu met …… Micky (de paarden van Marrum)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuuZzel

Hoe is het nu met …… Micky (de paarden van Marrum)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 12:49

Nieuwsredactie
SuuZzel / Ffortuna

Afbeelding
Micky en Simmer
Copyright http://www.bluetfoto.nl/

In deze nieuwe serie willen we graag aandacht schenken aan Bokkers die kortstondig in het nieuws zijn geweest, maar waar je nu weinig meer van hoort. Hoe is het ze vergaan sinds die tijd? Daarop krijg je hier een antwoord.
Heb je zelf nog een suggestie voor deze serie, stuur dan een PBtje naar iemand van de nieuwsredactie.

We beginnen deze serie met bokker Diesel54, oftewel Micky. Zij is één van de zes heldhaftige dames die in de nacht van 31 oktober op 1 november 2006 een kudde paarden redden. Deze kudde werd in het natuurgebied ‘Noorderleech’ geweid, in het waddengebied van Friesland. Hier steeg het water zo sterk dat hun wei overstroomde en werd ingesloten door het zeewater.

De redding
Micky vertelt: ‘Achttien paarden en veulens verdronken deze nacht. Uiteindelijk zijn er 25 paarden overleden, mede door longontstekingen.’ Helaas hebben de meer dan 200 paarden drie nachten door moeten brengen op het overstroomde stuk wei, omdat er geen manier gevonden werd om de paarden er vandaan te krijgen. ‘Heel veel inzet is er getoond door zowel professionele partijen als door particulieren die er alles aan deden om de paarden te redden en te helpen. Maar het wilde niet baten, die drie dagen.’
Pas op vrijdag 3 november kwam de redding: dat was de dag waarop Micky, samen met vijf andere meiden – bokkers Pipsel, Liannes, Blizzard, Guenivere en Humphrey - het initiatief namen om met hun paarden te water te gaan en zo te proberen de paarden in nood op te halen. ‘De paarden waren zo gretig om weg te komen dat begeleiding niet nodig was. Toen ze ons op een afstand van zo’n 30 meter zagen, kwamen ze zelf al.’ De media kregen lucht van deze situatie en hadden zich verzameld om de reddingsactie te filmen en te fotograferen. Over de hele wereld waren de beelden van de redding te zien.

Achteraf
Als we Micky vragen hoe ze de situatie achteraf bekijkt, antwoordt ze: ‘Ik zie het als een hele bijzondere ervaring, die mij als mens heeft veranderd. Ik ben in één klap tien jaar verder gekomen qua mensenkennis. Ik was altijd een positief, impulsief en naïef persoon, maar dat is nu veel minder geworden. Ik denk goed na voor ik ergens aan begin.’
‘Door deze ervaring heb ik de bevestiging gekregen dat werken en leven met paarden heel belangrijk voor me is. Ik denk continu na over wat we doen in de sport en in de omgang met de paarden. Ook ben ik iedere keer weer heel bewust en dankbaar als ik van het paard afstap nadat ze voor me gewerkt heeft. Wel ben ik blij dat ik toen niet wist wat ik nu weet, want achteraf hadden alle mensen in mijn omgeving wel een reactie op wat ik gedaan had. Het deed me pijn dat de positieve bedoelingen, die ik vanuit de grond van mijn hart meende, werden afgemaakt omdat anderen afgunstig waren. Ook op Bokt werden er onwaarheden verkondigd. Toch heb ik me er afzijdig van gehouden, hoe moeilijk dat ook was. Maar die harde leerschool heeft er ook voor gezorgd dat ik als persoon gegroeid ben. Toch zou ik precies hetzelfde doen, als het nog eens nodig mocht zijn. Maar dan alleen als de omgeving en media op afstand gehouden wordt.
‘Mocht een ander hetzelfde overkomen, zou ik aanraden om je hart en je intuïtie te volgen. Stel de liefde voor je paard voorop. Betrek wel je levenspartner en je gezin erbij als ze daar behoefte aan hebben, want die heb je hard nodig als de media op je af komt. En probeer verder vooral te genieten van wat er allemaal gebeurt. Haal eruit wat erin zit.’

Boek
‘Omdat ik veel te verwerken had en maar geconfronteerd bleef worden met de redding door leuke en minder leuke ervaringen, ben ik het van me af gaan schrijven. Eigenlijk was dit bedoeld als een dagboek, maar een jaar na de redding is het verschenen als boek. Het heet ‘Zonder Trommels en Trompetten’. Dit was een hele dubbele situatie: ik was op zoek naar rust, die ik probeerde te vinden tijdens het schrijven. Maar door het verschijnen van het boek kwam er weer heel veel op me af. Uiteindelijk was dit een goed verwerkingsproces, een soort afronding.’

Op de rode loper
‘Ook heb ik andere leuke dingen meegemaakt. Ik ben op televisie geweest, bijvoorbeeld bij Pauw & Witteman en Life & Cooking. Ook heb ik meegewerkt aan interviews voor bladen als De Hoefslag, de Phryso en Horsimo, inclusief fotoreportages. Er is verder nog een liedje geschreven en uitgebracht door Pierre Cartner met Piet Paulusma: ‘Zes vrouwen’, en daar hebben we een clip voor opgenomen. Verder heb ik nog in verschillende kranten gestaan, en zijn we uitgeroepen tot ‘Held van het jaar 2006’, en ‘Dierenheld 2007’ door de dierenbescherming. Hierdoor mocht ik jureren bij de nominaties voor ‘Dierenheld 2008’. Overigens zijn we ook, op uitnodiging van de commissaris van de Koningin, in een VIP-bus naar de koninklijke stallen geweest. Last but not least komt er volgend jaar een bioscoopfilm uit, waar nu hard aan gewerkt wordt. Hier zijn wij ook bij betrokken. De opnamens van de film vinden in februari en maart 2010 plaats, en eind 2010 gaat de film in première. Ik kijk nu al uit naar dat rode loper-moment.

Film
‘Ik begrijp heel goed dat de producent iets zag in het verhaal.’, vervolgt Micky. ‘Het verhaal is heel bekend door alle aandacht in de media, en het heeft veel indruk gemaakt op mensen. Er is ook mooi beeldmateriaal van: een goede basis voor een film. Overigens worden de originele beelden ook gebruikt in de film. Ik ben wel al heel benieuwd wat ze er van gaan maken!’
‘We zijn alle zes nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de film. Al kort na de redding in 2006 zijn we benaderd door een filmproducent, en na een tijdje nadenken hebben we een contract getekend. Hierin zijn onze rechten vastgelegd, onze betrokkenheid en de verwachtingen van de producent. Op dit moment is schrijfster Karin van der Meer, die onder andere ook betrokken was bij het programma ‘Evelien’, het script aan het schrijven. De opnames zijn dus begin 2010.’
‘Van A tot Z zijn we erbij betrokken. Op elke filmdag is er wel iemand van ons aanwezig, en we zijn ook al om de tafel geweest met de producent om de feiten op een rijtje te krijgen, en voor inspiratie voor de schrijfster. Mijn boek gebruikt ze ook om dingen in terug te zoeken.’

Ten slotte
Als laatste voegt Micky toe: ‘Maar laten we niet vergeten waar het uiteindelijk om ging: de liefde voor het paard.’
En hoe is het nu met de paarden in het natuurgebied? ‘De geredde paarden staan elk jaar weer in het desbetreffende natuurgebied, het Noorderleech.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-10-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Re: Hoe is het nu met …… Micky (de paarden van Marrum)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:54

Top geschreven!
Heb nog steeds respect voor de dames!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:57

Wat ik me afvraag: hoe is het met je paard?
Die was toch van de één op andere dag niet meer beschikbaar?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:57

ben zo trots dat je mijn vriendin bent mick!

top van je!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:58

Is het al weer 3 jaar geleden? Wat gaat de tijd toch snel.

Heel intens meegeleefd met de paarden van Marrum en veel respect voor de 6 vrouwen die te paard de paarden gingen halen in samenwerking met de vele hulpverleners.
Micky, de andere meiden en de paarden waren de echte toppers van 2006.

Helaas zag ik dat vorige week een flink aantal schapen in hetzelfde gebied verdronken is door onverwachts hoog water. Blijkbaar hebben sommige mensen toch niet veel geleerd van de gebeurtenissen in de 2006.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:58

Dit vind ik nou iets moois om te lezen! Ik heb het des tijds helemaal mee gekregen. En vond het toen al top wat die meiden hadden gedaan! En dat zal ik altijd top blijven vinden!

Erg leuk dat "bokt" het weer naar voren haalt! Goed initiatief!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:59

Super gedaan heb toendertijd met kippenvel gekeken..
wat was dat mooi hoe jullie de paarden toen redde

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:00

Leuk initatie hoe is het nu met......

Na het lezen van dit verhaal krijg ik helemaal een brok in mijn keel.
Diep respect voor jullie allemaal!!!!

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:00

toppie miksel :+:

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:01

Leuk om te lezen! Be benieuwd naar de film!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:03

Liezel1 schreef:

Dat klopt, ze is verkocht. (Was niet mijn paard)

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:03

nelis schreef:
ben zo trots dat je mijn vriendin bent mick!

top van je!

Ik heb er geen andere worden voor.. Ik ben ook erg trots!
Super mooi stukje Mick, vooral het stuk waarin je verteld dat je gegroeid bent als persoon door de positieve en negatieve verhalen en reactie. (doet me denken aan wat je laatst zei tijdens ons weekendje weg)
Een stukje om trots op te zijn!! _/-\o_

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:04

Ook ik ben heel benieuwt naar de film! Toen ik zag dat de paarden gered werden kreeg ik tranen in mijn ogen :)

Toppers zijn jullie!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:05

Anne200 schreef:
Leuk om te lezen! Be benieuwd naar de film!

Idd!
Maar ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar het boek!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:05

zo jammer dat iedereen zo ongenuancieerd zijn mening overal verkondigd zonder erbij na te denken hoe dit overkomt op de mensen waar het over gaat.. ik vind dit heeeel mooi omschreven in dit stuk..

ik heb voor alle dames giga veel respect dat ze dit hebben gedaan, het blijven allemaal helden!!!! Prachtig stuk en mooi om de andere kanten van het verhaal nu eens te lezen!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:09

Leuk om dit te lezen. Mooi stukje.

Wel jammer dat je na die supergave redding, waarvan ik nog steeds tranen in m'n ogen krijg, ook minder leuke reacties heb gekregen.

Ben erg benieuwd naar de film.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:10

Verdiende vermelding in deze serie op bokt. Kan me nog herinneren dat een van jullie kopje onder ging met paard en al. Was jij dat of een van de andere redsters?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:10

Wat erg om te lezen dat zelfs op Bokt nare dingen over de reddingsoperatie zijn geschreven.

Ik denk nog best vaak aan de actie terug en moet er altijd van huilen.

Ik ben iig erg trots op onze beroemde Bokker!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:11

wat een leuk initiatief! en meteen gestart met een top verhaal :D

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:11

Mooi stukje Micky!! Zeker een plaatsje op de voorpagina waard!
Ben ontzettend benieuwd naar de film!

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:12

Caesar schreef:
Verdiende vermelding in deze serie op bokt. Kan me nog herinneren dat een van jullie kopje onder ging met paard en al. Was jij dat of een van de andere redsters?

dat was micky maar ook hinke ging kopje onder, maar dat zie je niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:13

Leuk innitatief van bokt om deze 'actie' nog eens onder de loep te brengen, hoop dat de andere 5 dames ook nog hun verhaal mogen doen. Zoals Micky al aangaf kwam er ook zeer veel negatief nieuws over de meiden naar boven na de redding, zo ook op bokt. Ze zouden de paarden geredt hebben voor de slacht. Ook al zou het zo zijn dan nog vindt ik het een hele goede daad van de meiden. Ik denk dat ik het zelfde gedaan zou hebben. Bij het zien van de beelden op tv en als ik ze terug kijk op youtube krijg ik nog een brok in m'n keel en tranen in m'n ogen als ik de meiden voor die grote stoet door het water zie draven en als de eerste paarden de kade bereiken. Echt waar, top meiden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:13

Nog steeds trots op jullie hoor :) jammer dat het toen de tijd zover heeft moeten komen.
Ben erg benieuwd naar de film...

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:15

daffie1986 schreef:
Leuk innitatief van bokt om deze 'actie' nog eens onder de loep te brengen, hoop dat de andere 5 dames ook nog hun verhaal mogen doen. Zoals Micky al aangaf kwam er ook zeer veel negatief nieuws over de meiden naar boven na de redding, zo ook op bokt. Ze zouden de paarden geredt hebben voor de slacht. Ook al zou het zo zijn dan nog vindt ik het een hele goede daad van de meiden. Ik denk dat ik het zelfde gedaan zou hebben. Bij het zien van de beelden op tv en als ik ze terug kijk op youtube krijg ik nog een brok in m'n keel en tranen in m'n ogen als ik de meiden voor die grote stoet door het water zie draven en als de eerste paarden de kade bereiken. Echt waar, top meiden.

Zo krijg ik op youtube nog regelmatig emails uit diverse landen, waar mij dat ook wordt gevraagd, of de paarden voor de slacht waren gefokt, en daarna ook geslacht zijn.
2 weken geleden nog..

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:18

Diesel54 schreef:
Liezel1 schreef:

Dat klopt, ze is verkocht. (Was niet mijn paard)

Het paardje(Berber) heeft het nu super goed hoor :) Ze staat op dezelfde stal als waar ik sta.