Echtpaar mag 5 jaar geen paard houden vanwege overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Echtpaar mag 5 jaar geen paard houden vanwege overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:48

Nieuwsredactie / http://www.worldhorsewelfare.org

Pony te dik geworden bij Engels echtpaar

Deze week heeft in het Engelse Blackpool de rechter een Engels echtpaar verboden om de komende vijf jaar paarden te houden.

De organisatie World Horse Welfare (WHW) en de Engelse dierenbescherming hebben het echtpaar aangeklaagd, omdat ze hun pony’s slecht verzorgden. Vorig jaar november kwam een inspecteur van de WHW op het terrein en constateerde dat de hoeven van de 21-jarige Shetlandermerrie April slecht waren verzorgd. April toonde loom en scheen enorm veel pijn te hebben. De twaalfjarige Shetlander voshengst Dale had te kampen met enorm veel overgewicht.

Beide paarden zijn in beslag genomen. Dale werd op een dieet gezet en kreeg regelmatig beweging. Bij April sloeg de behandeling niet aan en is ingeslapen.

Dit is een van de eerste zaken in Engeland waar iemand wordt vervolgd voor het dik laten worden van een paard en/of pony.

Het echtpaar van 60 en 56 jaar heeft tegen de rechter verklaard schuldig te zijn aan het onnodig leed toe brengen. Naast het verbod van vijf jaar, moeten ze ook in totaal 1.000 pond betalen als boete. Ook mogen ze de komende drie maanden hun huis niet verlaten tussen 18.00 en 10.00 uur. Het echtpaar heeft te kennen gegeven tegen de uitspraak in beroep te gaan.

Kijk hier voor een foto van Dale voor en hier voor een foto na de behandeling.

Bellarose

Re: Echtpaar mag 5 jaar geen paard houden vanwege overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:50

Die is opgeknapt van die behandeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:51

Het verbod om 5 jaar paarden te houden vind ik een te begrijpen straf, de boete is ook logisch. Maar waarom mogen ze hun huis niet uit???

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:52

Die pony is wel dik maar volgens mij niet veel dikker als heel wat shetters in nederland??? Wel leuk dat hij zo is opgeknapt! Ik vind het wel goed dat er gestraft word voor deze zaken.... Misschien dat anderen zich dan indenken dat er wel consequenties op staan en dat shetlanders niet puur gemaakt zijn om gras te maaien en vol te proppen!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:53

Angela_ schreef:
Het verbod om 5 jaar paarden te houden vind ik een te begrijpen straf, de boete is ook logisch. Maar waarom mogen ze hun huis niet uit???

Dat snapte ik ook niet helemaal???

Moon

Re: Echtpaar mag 5 jaar geen paard houden vanwege overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:57

Waarom worden deze mensen gestraft? Ik denk dat ze het alleen maar goed hebben bedoeld, betere voorlichting geven, dat is wat nodig is!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:58

In Engeland (maar ook hier in Nederland) kennen ze de electronische detentie. In plaats van naar de gevangenis, krijgen veroordeelden een enkelband om die vastlegt of ze thuis zijn gedurende de uren dat ze 'huisarrest' hebben. Ga je toch naar buiten op de uren dat het niet mag, dan ga je alsnog de gevangenis in.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:04

Moon schreef:
Waarom worden deze mensen gestraft? Ik denk dat ze het alleen maar goed hebben bedoeld, betere voorlichting geven, dat is wat nodig is!

Idd dat vind ik.Mensen die het beest geen eten geven komen er vaak met een waarschuwing vanaf. :?
Niet lullig bedoeld,maar als ik kijk op de welshshows hier in Nederland,lopen er nog wel dikkere pony's bij.(die dan ook nog vaak de rubriek winnen) dus ja......

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:05

De pony lijkt niet veel dikker dan de meeste shetjes hier in Nederland :+

Misschien issie nog wel dunner , maar de foto vind ik ook niet bepaald duidelijk .

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:06

haha, en dan de mensen van de horrorboederij, die kregen veel minder.
doen ze een keer wat, doen ze zoiets raars, een boete is oke, maar een enkelband.
die krijgen de zwaarste criminelen hier nog geneens.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 14-10-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:07

SANNExREBEL schreef:

Misschien issie nog wel dunner , maar de foto vind ik ook niet bepaald duidelijk .

zit zowieso een grote hengstennek op.
en veel vet idd, maar kijk eens in nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:07

Die hebben huisarrest, een soort gevangenisstraf, maar omdat ze op leeftijd zijn, laten ze dat thuis doen.

Ik denk dat er wel kennis was bij die mensen, maar dat ze vaker gewaarschuwd zijn en nu dus op de koffie komen omdat er deze keer wel gerechtelijke stappen zijn ondernomen. Het is tenslotte dierenmishandeling.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:09

SANNExREBEL schreef:

Ik vind het toch echt wel een behoorlijk verschil hoor als je het vergelijkt met de gemiddelde dikke shet hier. Vooral die ribbels in de hals en die vet bulten verderop het lichaam... bah. Zie ook wel degelijk verandering na het dieet. Zn buik is nog rond, maar de rest van zijn lichaam ziet er al veel beter uit.

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:10

gekvanfleur schreef:
SANNExREBEL schreef:

zit zowieso een grote hengstennek op.
en veel vet idd, maar kijk eens in nederland

Ja , dat spreek ik ook niet tegen .
Ik spreek sowieso niet tegen dat deze pony onwijs dik is .
Maar alleen , kijk naar de gemiddelde Shet in Nederland .. Die is echt niet veel dunnen en die pony`s worden nog fijn beetje bijgevoerd want de Shetlander hoort nou eenmaal voller te zijn :+

Edit ;
Dat ie duidelijk is opgeknap zie ik ook . En dat is ook super voor dit dier !
Vind alleen dat hier in Nederland er ook wel eens wat meer aandacht aan worden besteed .

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:13

Ik denk dat ik weet waarom ze na 18.00 uur niet de deur uit mogen.
Dit zijn mensen die zo van dieren verwennen houden, dat ze bang zijn, dat ze in het donker de pony's van de buren vet gaan mesten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:14

Wow die buik gaat zowat over de grond! Ja hier in NL mogen ook wel meer mensen een straf krijgen ervoor.Niet l*llig bedoelt maar ze krijgen andere chronische problemen vaak erbij zoals hoefbevangenheid en op een gegeven moment is dan het hoefbeen gekanteld en lopen die beesten altijd met pijn.Shetlanders horen niet voller te zijn,waar ze vandaan komen is het heel sober en daarom kunnen ze goed overleven met heeeeel weinig eten.Het gras in NL is eigenlijk al te rijk voor ze.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:17

Ik vind dit een beetje extreem.....
Goed de pony is te dik, hadden ze hun ook in kunnen begeleiden.
Andere pony sloeg dieet niet aan :? vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:24

April de 21 jarige met hoefproblemen en ontzettend veel pijn, daarbij sloeg de behandeling niet aan, wellicht hoefbevangen?

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:25

Moon schreef:

in engeland krijg je inderdaad een boete voor dieren met een over gewicht! dat is nou eenmaal wet daar,

ik vind de boete opzich wel raar! :Y) shetlanders hebben nou eenmaal de aanleg snel te dik te worden (hebben weinig nodig) en dit is bij veel mensen niet bekend, dus een goede voor lichting lijkt me genoeg voor het aanpakken van het gewicht!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:30

SANNExREBEL schreef:
Vind alleen dat hier in Nederland er ook wel eens wat meer aandacht aan worden besteed .

Hierover ben ik het volledig met je eens :j
Ik ken 2 pony's die even dik zijn als deze (als ze al niet dikker zijn). Geen shets, maar ijslanders. Helaas kijkt de eigenaresse er wegens prive redenden niet naar om (ik ken de eigenaresse in kwestie niet, weet de prive redenen niet helemaal, vind het toch jammer dat ze de moeite niet neemt voor de dieren door er 1x in de zoveel tijd even te gaan kíjken)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:46

Terecht dat ze straf krijgen voor het te dik laten worden van hun paard. Ze zouden hier ook een hoop hondeneigenaren op mogen aanpakken! Ik zie ook veel te dikke (dressuur)paarden maar meestal nog niet zo erg dat ik straf noodzakelijk vind. Voorlichting is wel belangrijk, ik heb het idee dat de laatste jaren het idee over hoe dik een paard mag zijn wel is opgeschoven, een plakkaat bovenop de ribben wordt normaal gevonden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:47

Als engelsen zich nou eens druk gingen maken over de afgrijselijke schooldieten waaraan hun kindertjes worden blootgesteld. :=

Tja, in dat land kun je ook hoge straffen krijgen omdat je je kat te dik laat worden. Absurd, je zou denken dat de (beperkte) capaciteit van hun rechtsvervolgingssysteem wel beter kan worden aangewend....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:47

deze straf is hoger dan wanneer je 10 paarden laat verhongeren..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:48

randalinpony schreef:
Als engelsen zich nou eens druk gingen maken over de afgrijselijke schooldieten waaraan hun kindertjes worden blootgesteld. :=

Tja, in dat land kun je ook hoge straffen krijgen omdat je je kat te dik laat worden. Absurd, je zou denken dat de (beperkte) capaciteit van hun rechtsvervolgingssysteem wel beter kan worden aangewend....

hi,hi....dat noemen ze gewoon de engelse keuken

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:52

wakiekie schreef:
Moon schreef:

in engeland krijg je inderdaad een boete voor dieren met een over gewicht! dat is nou eenmaal wet daar,

ik vind de boete opzich wel raar! :Y) shetlanders hebben nou eenmaal de aanleg snel te dik te worden (hebben weinig nodig) en dit is bij veel mensen niet bekend, dus een goede voor lichting lijkt me genoeg voor het aanpakken van het gewicht!

Sorry hoor niet lullig bedoeld maar als je een paard gaat kopen dan moet je dat soort dingen toch zelf ff opzoeken. Ik bedoel het is een luxe om een dier te houden daar ben je toch zelf verantwoordelijk voor.

Dat zouden ze hier ook wel eens in mogen voeren voor al die honden die met 8 nauwlijks meer vooruit komen omdat het hotdogs op pootjes zijn }:0 .