Santana @ work. (Pr. Abdullah Nomar v/h Oosterveld x Yasri)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije__

Santana @ work. (Pr. Abdullah Nomar v/h Oosterveld x Yasri)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:14

Hoi allemaal!

Ik wil jullie graag laten zien dat het rijden op haar erg is veranderd.
Hoop ook dat jullie verschil zien, ik merk het iig wel.
Zie vorige topic;
[RT-HAW] Santana @ Onderlinge Wedstrijd

Nog even de nodige informatie;
Santana is een 16 jarige merrie (soms denkt ze dat ze net 4 is ;) ).
Er zit nogal wat Arabisch bloed in haar.. haar ouders zijn namenlijk Pr. Abdullah Nomar v/h Oosterveld en Yasri.
Tijdens het rijden is dit zeker wel te merken.. ze is erg actief en graag voorwaarts.

Soms is het best lastig met rijden, omdat ze nogal voorwaarts is en haar spierkracht in de strijd gooit.
Maar na een half uurtje rijden komt ze pas echt goed los en volgt ze mijn hand gelijk.
In het begin had ik hier veel moeite mee, maar nu gaat het al beter.

Ik rij haar nu bijna 2 jaar.
Op zaterdag heb ik les op de manege en ik probeer haar 2x per week te longeren/rijden
Eigen commentaar;
-handen omhoog! (niet op mn bovenbeen leggen)
-recht op zitten, schouders naar achteren, benen niet afsteken.
heb hier misschien wat moeite mee doordat het zadel nou niet echt super is.. genijgd naar een spring zadel,
heb hier niet zo'n fijne zit ;).

genoeg gekletst; hier de foto's!

(Met dank aan Anne [Golan op bokt], zij heeft de foto's voor me gemaakt! )

Afbeelding
hallo!

Afbeelding
instappen.

Afbeelding
drafje, fijn beeld :)

Afbeelding
wat strekken, hier komt ze ook wat omhoog.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6O7AAVJG.jpg
gecondentreerd koppie :9

Afbeelding
Andere hand, ze mag nog ietsje zakken

Afbeelding
drafje,ook daar mag ze wat zakken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XXMQQ67S.jpg
fijn beeld :)

Afbeelding
Oke mijn houding is hier niet zo best..!

Afbeelding
nogmaals een galopje.

Afbeelding
braaf paard :)

Afbeelding
ALTIJD voor je paard uit kijken :+
na een half uurtje rijden komt ze pas echt lekker los en door.

Commentaar, graag!
maar hou het wel vriendelijk :).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:31

echt een super leuk paardje ! op de eerste galopfoto lijkt het of je haar naar beneden probeert te trekken maar dit kan natuurlijk momentopname zijn ;) ga zo door jullie zijn een superleuke combinatie :D

Marije__

Re: Santana @ work. (Pr. Abdullah Nomar v/h Oosterveld x Yasri)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:32

Thanks!
Ja dat zal wel aan het moment liggen, want ik leg best vaak mn handen bus op mn boven benen :p vandaar dat je dan zo'n beeld krijgt. maar het was geen trekken :)

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:33

Ik heb het idee dat je zadel achter over kanteld.. op foto 6 zie je dit volgens mij heel goed..

Verder vind het ik het er al wel beter uit zien als je vorige topic!!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:40

Zo te zien beschikt jou paard wel over het halsstrekken,ik zo uals ik jou was steeds naar dat halsstrekken toewerken zodat ze wat beter ruggebruik krijgt :)

heel leuk paardje om te zien !

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:41

Ik vind dat je goed je best doet, echter valt het paard wat uit elkaar....
Heb je les? Zo niet dan zal ik dat zeker gaan nemen, vooral als je dressuurmatig verder wil en wedstrijden rijden. Ik heb nu een beetje het idee dat je het belangrijker vind dat het paard aan de teugel loopt dan dat ie met z'n hele lichaam aan het werk is....

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:42

Zoals ik al aangaf, het zadel is niet echt fijn.
ik vind m te groot, en hij nijgt wat naar het springzadel, en omdat hij al super oud is denk ik niet dat hij nog opgevuld kan worden.

oja ik heb ook nog een ander zadeltje; [HAR] Mening nodig: Nieuw zadel?
daar staan de foto's. :O maar dat is echt 15 inch ofzo.
dus dat rijd ook niet echt best. t liefst koop ik een nieuw zadel,
maar helaas vinden de eigenaren dat niet nodig en omdat het niet mijn pony is word dit nogal lastig.

Vilouma, dankje! ja halsstrekken doet ze erg goed. is het zo dat ze dan beter rug gebruik krijgen ja? dat wist ik niet :o?
Dus eigenlijk als ik dat meer met haar oefen, gaat ze zich meer ontspannen..
ik merk nu ook dat ze nog wel eens briest, elke pas in de galop zegmaar. dat het zo'n grote inspanning voor haar is!
daarom zou het wel fijner zijn als ze wat sneller ontspannen is :)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:44

Lies21, bedankt voor je commentaar.
echter ben ik niet van plan om wedstrijden te gaan rijden ;)
het is puur recreatief, dus van mij hoeft ze ook niet aan de teugel te lopen. ik oefen het natuurlijk wel met haar.
ik was tijdens het rijden ook niet bezig om haar nagevelijk te rijden, maar gewoon ontspannen en veel afwisseling.. en dan volgt ze mn hand vanzelf ;).
En ik heb elke week les :)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:47

Marije, dan vind ik dat je het leuk doet! Je kan wel zien dat jullie er allebei plezier hebben!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:50

Ook ik denk niet dat je zadel goed zit ;) Maar dat werd al gezegt dus ik hou m'n mond.

Verder val je nogal in stoelzit dus hakken goed uitdrukken en rechtop , soms helpt het om beugels een gaatje langer te doen , misschien een tip :)
En zoals je zelf ook al zei over je handen, je legt ze op je bovenbenen, gewoon voor je houden :D

Wel erg leuk paardje en kan leuk lopen, idd goed dat die over het halsstrekken beschikt. Heeft mijn paard nogal moeite mee :P

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:54

Wat leuk om een topic van jullie te zien. Ze loopt al lekker zeg. Je gaat vooruit. Een tip voor jou is om te proberen je been iets meer terug te leggen (behalve in de galop) en af en toe iets trotser rechtop zitten. Het halsstrekken gaat dan weer wel goed zeg.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:56

ja van t zadel.. ik vind t ook jammer, maarja tis niet mn eigen pony .. helaas! eigenaren vinden het ook onnodig dusja..

bedankt voor de tips!
volgende x beugels een gaatje langer :)

Leentje1, dankje :)!! met mn benen terug te leggen heb ik nogal wat moeite! dat komt (wederom) denk ik door het zadel :p
omdat het zo nijgt naar spring gaan ze automatisch naar voren,
ook hier ga ik op letten!!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:57

Gelukkig reed ik aan de andere kan van de bak. Daar was het droog. Denk niet dat Excalibur zo van water houdt.

Nog even ontopic: Probeer je handen iets meer te dragen. Ik weet dat het moeilijk is om dat vastzetten af te leren, maar voor Santana is dat ook fijner.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:54

leuk beestje heb je!
ik heb een half zusje van jouw merrie!

probeer wel altijd contact te houden (zie foto 2 en 4)
maar mijn pony heeft precies het zelfde gedrag van wat ik hierzo zie! wel grappig

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:57

hee, ziet er al wel beter uit ;)
probeer je benen egt lang te maken en niet op te trekken zegmaar, of naar voren te steken. misschien helpt t als je beugels wat langer zijn!

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:31

heee :)
super mooie foto's, vooral de vijfde haha (A)
ik vind op de foto's je houding slechter lijken dan in het echt, maar probeer wel je onderbeen niet af te steken ookal is dat bijna onmogelijk :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:44

Is iedereen hier een beetje blind? Mooie foto's... wat een getrek! Ik zie hier ook geen volgen van je hand, maar meer gedwongen door hand.

Ik schrik enorm van foto 6 en de link.
Je zet je handen enorm vast. Probeer ze in een hoek van 90 graden te houden. Dus ellebogen in je zij en in een hoek, en je handen boven de schoft/zadel. Want je handen zet je nu vast, waardoor je gaat trekken in de mond en geen beweging meegeeft. Probeer haar hoofd recht voor je te houden. Dus niet hoofd naar links, hoofd naar rechts. (Dit gevoel krijg ik op de eerste foto) Als je het zo wilt doen laat haar haar schouders ook echt draaien. Dus je maakt alsware slangenvoltes. Krijg je les? Nooit zelf beginnen aan nageeflijkheid!

Ik heb ook enorm last van benen naar voren te steken. Dit heeft te maken met spanning in je benen. Als ze ontspannen zijn liggen ze naar achter, maar zodra ik ze aanspan schieten ze naar voren. Probeer dus volledig te ontspannen.
Als je meer wilt weten of uitleg over mijn reactie PB dan even ;)

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:54

@Juangi, als je daar al enorm van schrikt, denk ik dat je zelf een beetje blind bent, want er zijn écht wel veeeeeel ergere foto's. Ik zie gewoon een pony die iets ziet en daardoor niet meer op de ruiter let, waardoor de ruiter hem begrenst. Oké, ze had dan eigenlijk ook been moeten geven. De TS zet dr handen niet vast, die is gewoon haar handhouding, als je goed kijkt zie je dat de teugel niet eens strak staat maar een beetje slap hangt. TS heeft ook les en ze zegt ook duidelijk dat haar doel niet de nageeflijkheid is, maar waarom mag ze niet alleen de hals buigen maar moet ze dus schoudervoor rijden? Dat snap ik niet helemaal. Ik heb zelf ook even op de pony gereden en ik stak m'n benen ook naar voor, terwijl ik dat normaal op geen enkel paard doe, dus dat ligt echt aan het zadel.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:59

@ Golan: VInd jij dat de pony blij kijkt? Vind je dat het er ontspannen uitziet? Ik heb zelf ook een voorwaartse pony, een die ook enorm kijkerig is. Maar zo los ik het niet op, zeker niet door spanning op de teugels te zetten. Want op foto 6 is écht geen los teugeltje te zien en ontspanning ;) Dit is volgens mij haar handhouding ook niet, op andere foto's heeft ze haar handen namelijk hoger, of in iedergeval niet vastgezet/tegen haar been aan.

Dat over de benen was maar een tip. Zeker geen aanval zoals wat daar boven stond. Het maakt mij namelijk echt niet uit welke kant haar benen nou opstaan, namelijk. Ik dacht laat ik niet de hele tijd doorzeiken over het getrek maar ook betere tips geven...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:20

Bij de foto's waar bij staat fijn beeld zit er nog zoveel spanning in het paard... en dat kan je het paard ook echt niet kwalijk nemen met zo'n zadel.

Ik kan snappen dat je wil blijven rijden.. maar denk asjeblieft eens heel goed na voordat je de volgende keer weer opstapt... wil jij je eigen belang voorop stellen terwijl het paard daardoor waarschijnlijk pijn heeft?
Ik zou echt zovaak mogelijk blijven vragen bij de eigenaren en het belang van een goed zadel laten zien (ik neem aan dat ze over een paar jaar niet heel veel kosten kwijt willen zijn aan een paard met rugproblemen.) en voordat er een beter zadel is die past niet weer opstappen...
Dan kan je namelijk ook aan je houding gaan werken en ik denk dattie dan al een stuk vooruit gaat.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 10:25

x_Marr, eigen belang!? als een zadel niet bij een paard past ( ik wed dat 80% van alle paarden die worden gereden een NIET passend zadel hebben, paarden veranderen.. van winter naar zomer, leeftijd voeding enz. kan je wel leuk een zadel op maat laten maken, maar heeft het echt zin dan?! )
En over een paar jaar.. dat paard is al 12 jaar onder het zadel? Hoe kan jij nou weer zien dat die pony dat zadel niet fijn vind. zie jij soms dat ze pijn heeft, vanaf de foto's? terwijl ik dr een aantal keren per week rij en ze doet geen vlieg kwaad..niet als het zadel dr op ligt en ook niet onder het rijden.

Juangi, ik vind niet dat je zo kan oordelen vanaf een paar foto's of ze blij kijkt. heb je ooit een paard zien LACHEN!!?? sorry hoor, maar ze heeft gewoon moeite met ontspannen, en dat accepteer ik! en daarom zou ik haar niet naar beneden WILLEN TREKKEN. dat zie je tog echt verkeerd!

en ja, ik krijg les :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:08

aller eerst..leuk beestje, leuke combie jullie twee,

Maar ik had een vraagje, willen jullie verder met de dressuur of
ga je met haar springen (of gewoon recreatief rijden?)

Het is erg jammer dat je spring(veelzijdigheid?)zadel je houding een beetje belemmerd als het gaat om dressuur,
je zit naar voren, en je benen zwiepen naar het schouder, let daar wel op,
ga dus lekker met je schouders wat meer naar achteren en hetzelfde met je benen, achter de singel :)
handen wat hoger en zoals jij al had verteld, wat meer naar voren kijken.

Overigens vind ik haar helemaal niet zielig of bedroeft zoals Juangi@ zei,
wel ben ik met hem eens dat de TS wel wat vasthoud en wat minder gedreven aan de
teugel moet rijden :)

Maar als het gaat om lekker rijden vind ik het er leuk uitzien hoor :)
Verder alleen wat om de punten denken en het komt helemaal goed

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 13:12

_Bitje_ , aller eerst dankjewel, ik wil gewoon recreatief met haar rijden. en 2x per jaar een onderling wedstrijdje, maar daar hou ik het ook bij.. eigenaren beschikken ook niet over een trailer dusja.. en we hebben ook geen normale bak waar we in kunnen rijden. ;). voor de afwisseling maak ik ook wel eens een sprongetje. dit pakt ze de laatste tijd heel erg goed op..
maar verder maak ik vaak buitenritjes.

ja mn houding ben ik me dus ook al van bewust.. dat ik een beetje naar voren zit. bedankt voor je tips :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:13

Leuk paardje (ik heb zelf een Juravel ox X Yasri). Ik zag op een aantal foto's dat je helemaal geen contact hebt en op een paar andere lijk je juist wat hard in je hand. Probeer je paardje lekker voorwaarts neerwaarts te rijden, wel met contact, maar niet dwingend. Succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:39

Marije__ schreef:
x_Marr, eigen belang!? als een zadel niet bij een paard past ( ik wed dat 80% van alle paarden die worden gereden een NIET passend zadel hebben, paarden veranderen.. van winter naar zomer, leeftijd voeding enz. kan je wel leuk een zadel op maat laten maken, maar heeft het echt zin dan?! )
En over een paar jaar.. dat paard is al 12 jaar onder het zadel? Hoe kan jij nou weer zien dat die pony dat zadel niet fijn vind. zie jij soms dat ze pijn heeft, vanaf de foto's? terwijl ik dr een aantal keren per week rij en ze doet geen vlieg kwaad..niet als het zadel dr op ligt en ook niet onder het rijden.

Juangi, ik vind niet dat je zo kan oordelen vanaf een paar foto's of ze blij kijkt. heb je ooit een paard zien LACHEN!!?? sorry hoor, maar ze heeft gewoon moeite met ontspannen, en dat accepteer ik! en daarom zou ik haar niet naar beneden WILLEN TREKKEN. dat zie je tog echt verkeerd!

en ja, ik krijg les :)

Daarom moet je het zadel ook een paar keer per jaar laten checken door een profesionele zadelmaker :)*
Uh ja, wegdrukkende rug en zeer veel spanning in de rug duidt bij mij nou niet echt op een pijnloos paard. Ik hoop dat je dat zelf toch ook wel ziet die spanning?
Dat ze geen vlieg kwaad doet wil niet zeggen dat ze geen pijn heeft van het zadel, paarden zijn bijzonder goed in pijn verbergen, helemaal als ze goed hun best willen doen voor het baasje.

Dat naar beneden trekken... op je galop foto heb je je handen zowat op je knieeen en in je vorige topic op het filmpje is genoeg gezaag te zien, en ga dat nou niet ontkennen want een filmpje liegt niet :+
Dus ik snap best dat Juangi dat zegt.