FriesWytske schreef:Van wat ik ervan gezien heb vind ik jou nog niet klaar voor de M. De galop is nog helemaal niet bevestigd. Dit kun je verbeteren door steeds maar kleine stukjes te galoperen. Daar wordt je paard sterker van. Hij galopeert nu niet door.
Schouderbinnenwaards is geen schouderbinnenwaards. Oefen dit eerst in stap door de voorhand naar binnen te doen. Je werkt hem nu steeds tegen.
Als ik jou was zou ik nog even wachten met de overgang.
De galop gaat normaal beter maar omdat hij zich niet helemaal lekker voelde ging dit niet actief genoeg.
Schouderbinnenwaarts moeten we idd nog hard aan werken, bedankt voor de tip 
dodyg schreef:ik vind het 2 de filmpje idd een stuk beter als het eerste
de schouder binnenwaards vind ik opzich iets minder gereden te druk met je handen (links rects) --> waardoor hoofd heel onrustig is geeft geen mooi beeld
Dankje.
Ja klopt, dat is iets wat vooral ik heel moeilijk vind en daardoor ga zagen waardoor hij onrustig word.
jannie86 schreef:indd je handen tijdens de sb vrij storend, heb t idee dat je hem tegenwerkt
galop met zweep is al beter, maar ook zonder zweep moet t, maar misschien gaat twat beter als hij wat fitter is. en flink op oefenen!
en dan, lichtrijden op het goeie been! (2e filmpje!)
Over mijn handen bij schouderbinnenwaarst staat hierboven 
Verder weet ik dat het zonder zweep goed moet gaan, maar het komt doordat hij niet zo fit was.
Oh wat slecht dat ik om mijn verkeerde been reed ;o , dit doe ik bijna nooit maar denk dat ik te veel met de andere dingen bezig was ...
lovee schreef:Super Leuk paard!
Ik vind je alleen wel erg onrustig met je boven lichaam en je handen.
Probeer hier op te letten, meer van achteren naar voren!
Ik probeer er al op te letten maar ik heb het mezelf gewoon verkeerd aangeleerd en het is automatisme geworden,
in de les word het ook vaak gezegd en thuis word ik er ook mee geholpen 
verder 'van voor naar achter' wat bedoel je hier precies mee ?
Wendy89 schreef:Ik denk dat je wel klaar bent voor de M als je nog aan deze punten werkt.. Scheelt dat je nog anderhalve maand hebt om te oefenen, maar ik vind het er wel beheerst uitzien. Je hebt wel controle over je pony. En wat jij al zegt, het heeft geen zin om constant in de L2 rond te blijven rijden. Op een gegeven moment moet je een keer de knoop doorhakken, zodat je ook in de M van een jury hoort waar je nog aan kan werken,
Veel succes!

Dankjewel.
Ja precies ik heb nog 1,5 maand om te werken en krijg meer lessen en het gaat al beter.
De privélessen helpen heel erg en merk na 2 keer al het verschil.
Zelf vond ik het heel moeilijk om de knoop door te hakken .. maar ik ben er nu zeker van dat ik naar de M ga,
ondanks al het kritiek hier
genoeg om aan te werken !
x_tico schreef:Ik vind je ook erg onrustig met je handen. Daardoor is jou pony ook onrustig met zijn hoofd. Ik vind hem ook vaak niet in de juiste aanleuning lopen, hij mag meer zakken en naar binnen kijken. Hij heeft namelijk 9 van de 10 x contrastelling.
In zijn galop zit geen sprong, ik denk dat je hem beter zonder zweep kan rijden en als tie terugkomt heel scherp naar voren rijden. Reageert ie niet nog strenger zijn. Want in het M heb je dadelijk geen zweep meer.
Succes je hebt een leuke pony!
handen, reactie staat hierboven wel ergens
Klopt dat hij daardoor heen en weer gaat met zijn hoofd.
Het zakken vind hij gewoon heel moeilijk, het gaat al wel beter als eerst, daarom is halsstrekken ook iets waar we hard aan moeten werken zodat hij gaat zakken 
Galop, ben ik het helemaal met je eens. Normaal heeft hij meer sprong, wel moeten we werken aan zijn achterhand en we rijden veel overgangen.
Als het goed is heb je mijn inleiding gelezen, daar staat dat hij niet helemaal fit was..
Normaal rij ik thuis zonder zweep en zonder sporen, dit gaat dan goed en hij reageert goed op mijn been, dan ben ik vooral bezig met overgangen
Op les rij ik met sporen maar zonder zweep en dat gaat dan ook goed en zijn we ook bezig met oefeningen
Alleen ik heb geen zin om zegmaar mijn les te 'verpesten' omdat hij telkens maar niet reageert,
thuis zou ik dan nog meer overgangen gaan rijden maar ik wou nu speciefiek deze dingen even oefenen dus pakte ik even de zweep.
Hobbespoes schreef:Om hem actiever in de galop te krijgen en meer vanachter uit zou ik trainen door galop aanspringen, vier/vijf passen galop, draf, enkele passen draf, terug galop enz.
Ook vlotter en trager in galop...
Niet focussen op het hoofdje naar beneden in galop maar gewoon overgangen en schakelen en van dat hoofdje niet veel aantrekken dat zakt wel.
Ook van stap naar galop en omgekeerd. Ik denk dat jouw paard dan actiever en minder in twee stukken en veel meer op de achterhand wordt en daarbij heb je totaal geen zweep nodig.
't ziet er een mooi paardje uit! Maar ik ga mee in je eigen vraag: ik vind het er nog niet M-waardig uitzien...
Maar ik denk als je gericht gaat trainen dat hij er in november wel kan staan hoor!
Oke bedankt dat ga ik proberen 
Verder heb ik daar idd geen zweep voor nodig maar zie mijn bericht hierboven 
En precies, ik wil te veel werken aan zijn hoofd maar daar word het alleen maar minder van..
Oke bedankt !
amondi schreef:Waarom doe je niks als hij in draf valt? Ik zie je gewoon doorrijden en dan valt hij ergens wel weer eens in galop.....
Hij moet veel beter aan de hulpen komen wil je dit eruit krijgen, zeker op het eerste filmpje kan je heel goed zien dat je geen enkele actie onderneemt....
Het is goed dat je priveles krijgt, probeer dat zo vaak mogelijk te doen want dit kan je niet laten zien als je in de M van start gaat. Daarbij ga je zelf ook te vaak aan de teugels "hangen"zodat hij teruggetrokken wordt en wel in draf moet gaan... Het zijn beide ruiterfouten die je erin het laten sluipen.
De overgang naar galop op het tweede filmpje is ook meer op de manege manier, doorzitten en in de hoek aan laten lopen in galop. Probeer je paard eens vanuit stap in galop te krijgen of zelfs vanuit halthouden weg te galopperen, dan weet je dat hij lekker aan je hulpen staat.
En probeer uit je stoelzit te komen, je knieen en onderbenen leiden een eigen leven, terwijl ze recht onder je schouders horen te zitten.
Zitles, scherper aan de hulpen krijgen, niet zo op de galop focussen en zeker niet zolang laten galopperen als hij zo slecht loopt als op film 1, dat heeft totaal geen zin. Schakelen iedere lange zijde misschien wel 2 keer, zelf een tempo bepalen.
Als ik heel eerlijk ben.... zelfs voor de B kan dit nooit een punt opleveren en toen had je al instructie moeten krijgen om hem voor jou te laten lopen ipv hem maar te laten gaan.( en heel rustig aan doen als hij hoest.... zeker geen priveles nemen waarbij je tijden moet galopperen, dat heeft geen enkele zin en is zelfs gevaarlijk voor de gezondheid van je paard)
Al met al is er nog veel werk aan de winkel, succes ermee want het is een leuke pony en je past er leuk bij ook.
Ik vind niet alles helemaal waar wat je zegt.
Ik deed wel wat toen hij uit de galop viel, dat weet ik heel erg zeker, mischien zie je het niet maar ik laat hem echt niet zomaar uit de draf vallen..
Ik onderneem dus wel actie, en ben er echt hard mee aan het oefenen !
Klopt ik ben te veel met zijn hoofdje bezig en daardoor ga ik aan de teugels hangen, zoals hierboven heb ik mezelf dit dus verkeerd aangeleerd en probeer het af te leren..
Het aanspringen klopt, ik zal er mee bezig gaan om die overgangen te doen 
Stoelzit, klopt helemaal, heeft ook al keertje op mijn coupon gestaan, dit ligt ook weer aan mijn handen doordoor ga ik weer mijn benen optrekken..
Dat het voor de B geen punten op levert vind ik echt stom dat je dat zegt !
We zijn niet voor niks L2 met winstpunten en prijzen ! als je nou m1waardig had gezegd had ik het begrepen maar dit slaat echt nergens op..
En dat het gevaarlijk is voor de gezondheid van mijn paard, we hebben de arts laten komen die heeft hier voor gestudeert die zegt echt niet zomaar iets hoor !
Dankje voor het compliment voor de combinatie 
Suzan_kalim schreef:De meeste punten zijn al gezegd.
Ik denk dat je eerst goed zonder zweep alle oefeningen moet kunnen rijden voordat je de overstap maakt anders word dat een grote teleurstelling. Je hebt namelijk straks je zweep niet meer, want dat mag gewoon niet in de M.
Dus heel veel werken aan korte snelle overgangen:
Draf - stap - direct draf - stap - galop - draf
Varieer er lekker veel in dat word je paardje sterker en gaat hij gemakkelijker zonder zweep ook actief lopen.
Heel veel succes met verder trainen.
De reactie over de zweep.
Ik heb gezegd dat Bliksem niet helemaal fit was en dat ik normaal zonder zweep rij.
EliesLJoran schreef:Ik ben nog maar net bezig met dressuur, dus ik weet niet heel veel, maar ik kan je misschien wel een paar tips geven.
Eerst wil ik even kwijt dat je een superleuke pony hebt en dat je em leuk aan het lopen hebt!
Het valt me op dat je pony verticaal wel vaak op dezelfde hoogte blijft, maar hij zijn hoofd horizontaal heen en weer beweegt. Dit probleem heb ik ook gehad en je kunt dit heel makkelijk oplossen door je handen rustig, naast elkaar voor het zadel te houden. Je houding wordt er ook beter van

Ook vind ik dat je erg lang bezig bent met dezelfde oefeningen. Dat wordt een beetje saai voor je pony en hij wordt er niet sneller aan de hulpen van. Net wat Suzan_kalim zegt. Het is hard werken, maar korte, snelle overgangen zullen je veel helpen!
Heel veel succes, je weet waar je aan moet werken, dus het komt wel goed met jullie!

Dankjewel 
Ja dat is idd zo, dat komt omdat ik zelf aan het zagen ben ..
Ik weet dat dit aan min handen ligt, alleen het is makkelijker gezegd dan gedaan 
Ja zelf vond ik het ook saai worden maarja hij zij wat ik moest doen en dat ik het nog een keer moest doen dus dan doe ik dat 
maar ik merkte niet aan bliksem dat hij het saai ..
Dankjewel