Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 17:15

In een wetenschappelijk tijdschrift vond ik een beschrijving van hoe het gevoel van een brok in de keel bij mensen ontstaat en die beschrijving leek heel erg op de problemen die dr. Cook beschrijft in zijn boek als het gaat om het effect van een bit op de ademhaling.

Even een stukje achtergrond info, alvorens tot mijn punt te komen:

Er kleven vele gezondheidsnadelen aan het rijden met een bit in de paardenmond. Zo ligt het bit op gevoelige delen in de mond en ontstaat er een enorme puntdruk op bijvoorbeeld de tong en of de lagen. Natuurlijk hangt het effect van het bit samen met de hand van de ruiter. Er is één effect dat los staat van de hand van de ruiter en dat altijd optreedt. Of de ruiter nu wel of niet aan de teugels komt: de verstoring van de ademhaling.

Anatomisch gezien zijn ademhaling en spijsvertering gescheiden in het paardenlichaam, behalve in de keel. Daar horen ze fysiologisch gescheiden te zijn; het ademhalings- en spijsverteringsstelsel zijn door middel van een ingenieus mechanisme gescheiden en kunnen slechts om de beurt hun werk doen.

Een goede vergelijking van het mechanisme dat zich afspeelt in de keel, is een spoorwegwissel. Door op tijd de wissel om te zetten, kunnen alle treinen gebruik maken van dat stukje traject, ook al gaan ze een andere kant op. Door middel van de wissel kan ook geregeld worden waar de trein naartoe gaat. Zo werkt het ook in de keel bij paarden, maar ook bij mensen. De huig zorgt ervoor dat als je ademhaalt je luchtpijp geopend is en als je voedsel doorslikt dat de luchtpijp wordt afgesloten zodat er geen voedsel in je longen terecht komt. Wanneer je je verslikt, komt er soms wel eten in je longen terecht en begin je ook direct te hoesten. Zodra je iets in je mond stopt komt ook het spijsverteringsreflex op gang, je lichaam gaat speeksel aanmaken bijvoorbeeld.

Als paarden iets in de mond hebben, gebeurt er iets dergelijks. Het spijsverteringsreflex komt op gang. Dat betekent dat zijn hele lichaam zich gaat instellen op het verteren van voedsel, daar hoort geen actieve lichamelijke inspanning bij en een rustige ademhaling. Andersom geldt dat wanneer een paard lichamelijke inspanning moet leveren (training), dat het ademhalingsstelsel harder moet gaan werken.

Wanneer een bit in de mond van een paard wordt gestopt dat hard moet werken, ontstaan er grote problemen. Het lichaam krijgt twee seinen tegelijk; werken en verteren. Het spijsverteringsreflex komt op gang, maar tegelijkertijd moet er veel zuurstof naar de longen worden gebracht. Door de aanwezigheid van het bit wordt veel speeksel aangemaakt, omdat het lichaam denkt dat er eten aankomt. Dit speeksel moet worden doorgeslikt, of wordt simpelweg uitgekwijld (schuimen). Op het moment dat het paard slikt, kan het geen adem meer halen, want de luchtpijp wordt afgesloten, anders zou het dier zich verslikken. Bovendien krijgt een paard minder zuurstof binnen dan wanneer het geen bit in de mond zou hebben en minder vaak zou hoeven slikken. Bij ren- en drafpaarden komt een 'afwijking' aan het mechanisme dat slikken en ademhalen moet scheiden veel voor. Dit is geen afwijking, maar een gevolg van het gebruik van een bit op hoge snelheden. Het mechanisme wordt verstoord omdat het moet slikken en ademhalen tegelijk. Ook het overvloedig schuimen bij bijvoorbeeld dressuur is geen uiting van ontspanning, maar een direct gevolg van overmatige speeksel aanmaak en het slecht kunnen slikken.
Afbeelding

Bij mensen komt zo'n verstoring van ademhalen en slikken ook voor. in bepaald situaties. Dat gebeurt bijvoorbeeld op het moment dat je een gevoel hebt alsof je een brok in je keel hebt. Dat wordt veroorzaakt door een spier in je strottenhoofd als je bijvoorbeeld bijna moet huilen. Je lichaam ziet angst en verdriet als een teken van stress en dan wil het lichaam vechten of vluchten. Deze reactie wordt gestuurd door het autonome zenuwstelsel, dat wil zeggen dat je er geen controle over hebt. Als je moet vechten of vluchten heeft je lichaam meer zuurstof nodig, dat kan door sneller adem te gaan halen en adem te halen door de mond. Spieren in je hals gaan openstaan om meer ruimte te geven voor de lucht die door de luchtpijp komt. Dat is op zich niet zo'n probleem, totdat... je probeert te slikken. De glottis sluit bij mensen samen met de huig de luchtpijp af, wanneer eten wordt doorgeslikt. Als je nu probeert te slikken, krijgt het lichaam twee signalen tegelijk binnen; slikken én ademhalen. De glottis weet niet precies meer wat te doen en dit voelt aan als een brok in je keel, omdat het lastig is om nu nog te slikken.

Even terug naar het paard; iets dergelijks gebeurt er als een paard een bit in krijgt én tegelijkertijd moet werken. Het zou weleens kunnen zijn dat dit tot effect heeft dat het paard ook continu een brok in zijn keel voelt!

(ik hoop dat de mods er op toezien dat relnichten met als enige doel zo snel mogelijk het topic dichtkrijgen geweerd worden, ik hoop dat er respectvol gediscussieerd kan worden)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-10-09 17:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:18

Ik vraag iedere keer weer zonder antwoord te krijgen..
Als paarden het zo erg vinden waarom doen ze bij ons hun mond al open voor het bit zonder dat je het vraagt..
Mijn antwoord zo graag gaan ze lekker mee met ons en aan het werk..
Kijk die brok die ik dan in mijn keel krijg van het mooie samenwerken van paard en rijder is 10x zo erg

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:32

Ik snap het wel; met altijd je mond maar houden overtuig je tenslotte ook geen mensen, en er zijn nog altijd meer dan genoeg mensen die niet eens nádenken over wel of geen bit (al moet ik toegeven dat regelmatige bokt-bezoekers er inmiddels wel van doordrongen zijn, vermoed ik :+).

Ik zou wel graag het antwoord weten op twee vragen, die vast vaker zijn gesteld en misschien ook vaker beantwoord, maar dat is mij dan ontgaan.

1. Waarom zijn er ook paarden die schuimen als ze bitloos worden bereden?
2. Net als Echwel, ben ik benieuwd naar waarom paarden dan niet veel heftiger zouden protesteren tegen een bit. Ik heb geen ervaring met jonge paarden, maar hoe reageert een jong dier bijvoorbeeld als er voor het eerst een bit ingaat?

CM_

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:34

Een dier reageert alleen slecht op het bit indoen, als degene die paard bitmak heeft gemaakt, dit verkeerd heeft gedaan :+

Heb heel veel paarden bitmak gemaakt, en eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad.
Problemen met rijden met bit komen 99 van de 100 keer door mensen die gewoon niet goed rijden, die paard teveel tegenwerken in de hand.
En dit zijn behoorlijk wat mensen tegenwoordig :=

Maar of bitloos dan de oplossing is... diezelfde druk op de neus is net zo pijnlijk.
Gewoon strengere instructie-opleidingen, dan gaat het niveau van de instructie's omhoog en de ruiters evenzo ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:41

dit topic staat bij discussie, echter ik kan hier geen wetenschappelijk onderzoek tegenoverzetten waarin staat dat mét bit zoveel beter is. Daarom van mijn kant geen discussie.

Zoveel onderzoeken, zoveel uitkomsten. Weet niet wat ik hiervan moet denken. Hoop maar dat mijn paard er niet zo erg onder "lijdt" als hier staat. Die brok in m'n keel ben ik zelf nooit blij mee. Klinkt ernstig zo. Een bit is volgens mij pas slecht als het slecht wordt gebruikt...
Er zijn tegenwoordig zulke mooie "aerodynamische" bitten.

zou graag bitloos gaan rijden maar aangezien paard liever over straat in rengalop gaat dan rustig aan ben ik nog wel even blij met mn bitje. Kan ik nog zo op mn zit terug rijden, als het echt nodig is (bv omdat we bij een weg komen ofzo) dan gebruik ik toch echt het bit. Brok of geen brok in zijn keel. Beter dan brokjes paard van een motorkap af peuteren...

Om te reageren op de andere discussie, rondom de TS.
Wil wel even als positieve noot zeggen dat ze wel veel kennis heeft, ook in andere topics weet ze raad...
En tja, als ze hier dan echt helemaal voor gaat, ieder z'n ding!
Hoop dat als ik Arabesk in haar waarde laat, zij dat bij mij ook doet. Ook al rij ik dan met bit ;)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:44

Bitloos vind ik anders ook niet zo lief, continu druk op de neus, misschien krijgen ze daar wel hoofdpijn van? :)*

Ik denk dat het bit mits het goed gebruikt wordt geen irritatie of schade oplevert. Paarden zijn echt wel zo slim dat als het echt niet fijn is, zeer doet of wat dan ook, dat ze dat hun ruiter echt wel duidelijk maken. Hoe zou een paard met de door jou beschreven irritatie anders kunnen ontspannen onder het zadel??

maargoed ieder zijn ding...

ik zou persoonlijk niet zo'n drama over het bit maken, maar eens gaan kijken naar mishandelde paarden, paarden op de renbaan die 2 jaar zijn, dat zijn veel ergere dingen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:57

Nou nou! 't Is wel weer echt Bokt hè?!
Iedereen mag topics openen, dat Arabesk nou over een 'nieuwe' ontwikkeling heeft gelezen mbt. het bit in de paardenmond, mag ze toch met ons delen? Het is ten slotte een paarden forum...

Wat het artikel zelf betreft:
Ik volg dit soort onderzoeken ook zoveel mogelijk, maar deze had ik nog niet gelezen.
Het lijkt me allemaal best logisch, alleen ik wil toch wel bewijzen zien bij levende paarden, willekeurig gekozen. Weet je daar soms meer over?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:58

Stond er niet een verwijzing naar een echt onderzoek in dat wetenschappelijk blad?
Want je kan wel veronderstellingen doen maar je kan daarmee niet gelijk concluderen dat het paard zich slecht voelt. Nou lijkt het me voor een paard ook fijner zonder bit trouwens (als je een vriendelijk alternatief hebt) maar als je dit hard wil maken moet je helaas meten.

kan wel trouwens, hier bijvoorbeeld: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10836482 hebben ze parasympatische en sympatische activiteit gemeten. (parasympatische zenuwstelsel stuurt processen als de spijsvertering aan)
Als ze dat nou eens meten met bit en zonder, dan kan je zeggen welk invloed het bit heeft op de activiteit van het spijsverteringsstelsel. Dan kan je de aanname maken dat het niet prettig is voor je paard, maar het is nog geen bewijs.
Wetenschap is lastig. :P

Ik ben bang dat ze hier mensen teveel vergelijken met paarden, mensen eten een paar keer per dag en paarden zouden zo ongeveer de hele dag door eten met kleine pauzes. Dus ik kan me voorstellen dat de parasympatische activiteit bij een paard zowiezo vrij actief is. (volgens mij staat er iets over in dat artikel hierboven maar om eerlijk te zijn snap ik de afkortingen niet en ik heb geen tijd om me erin te verdiepen) Bij de endurance voeren we de paarden ook gewoon tussendoor en in tegenstelling tot mensen hebben ze daar geen last van.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:02

Ik vind het trouwens geen stomme discussie ofzo. Maar (klinkt misschien flauw) ik mis altijd wetenschappelijke onderbouwingen.
Terwijl er heel veel dingen zijn die toch niet zo moeilijk te meten zijn. (stress en pijn zijn een beetje tricky maar zelfs dat kan volgens mij)
Ben eigenlijk benieuwd of er in nederland iets is dat onderzoek doet naar dit soort dingen, lijkt me best leuk om te doen to be honest. :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:16

weetergeen schreef:
Aangezien de TS de Engelse vertaling niet weet voor "brok in de keel" vraag ik mij af of het bovenstaande verhaal zelf verzonnen is door de TS, of dat het een wetenschappelijk onderzoek gebaseerd op feiten betreft.

Ik heb 1 plus 1 = 2 gedaan

feiten uit onderzoek van paarden gekoppeld aan feiten uit onderzoek bij mensen en daar zelf een conclusie aan verbonden.

Dat is wat je noemt een literatuuronderzoek en wat dagelijks gebeurt in de wetenschapswereld.

Het mooiste zou zijn als we ook ergens bevestigd kunnen krijgen dat het bij paarden ook zo werkt. Dan moet ik o.a. buitenlandse experts aanschrijven en heb ik dus de engelse vertaling nodig van de uitdrukking 'brok in keel'

Het lastige is dat het deel over de mens kwam uit een NLtalig blad; wetenschap in beeld. En ze ook nog eens geen bronvermelding hadden gegeven. Dus ik zal nog verder op jacht moeten om dit bevestigd te krijgen.

Daarom leg ik het ook hier voor. Meerdere zielen zien meer dan één. :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:27

Dus er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek wat dit bewijst. Je hebt zelf wat dingen gelezen en dat samengeraakt tot een conclusie. En de dingen die je gelezen hebt, daar weet je eigenlijk ook niet eens een bron van. Lijkt me nou niet echt wetenschappelijk bewezen dus.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:30

Je wil idd niet dat je onderzoek alleen in nederland wordt gelezen, dat zou jammer zijn. Sommige ecologen hier schrijven wel in het nederlands maar het hangt er een beetje vanaf wat je ermee wil bereiken denk ik.

Zo'n onderzoek als dit zou in het engels moeten bestaan iig. Ik moet iig alles in het engels schrijven, en presenteren, al zit de hele zaal vol met nudderlanders. :P
Maar goed, ik zoek regelmatig maar ik ben nog geen degelijk onderzoek tegengekomen over de invloed van het bit op de gezondheid/het welzijn/etc van het paard. Vind ik heel erg jammer want er zijn best een hoop dingen die je kan meten, lijkt me zo.
Vind het ook jammer dat dr. Cook alleen zn eigen artikelen citeert, ik heb net al door heel oppervlakkig te zoeken een onderzoek gevonden over activiteit van het parasympatisch systeem bij paarden, waarom haalt hij daar niet wat informatie uit?

Een paard vergelijken met de mens is gewoon niet handig.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:31

Jammer dat je het niet gevonden hebt en zonder bronvermelding. Ben namelijk zoiets aan het zoeken geweest. Ik vind overigens dat het niet wetenschappelijk is als er geen bronvermelding bij staat. Mocht je het kunnen vinden dan hoor ik het graag, ik ben vanuit mijn werk daar namelijk al over soortgelijke dingen aan het zoeken geweest maar kon het helaas niet vinden toendertijd.

Overigens denk ik wel dat er een wezenlijk verschil in anatomie en dergelijke zit tussen paard en mens.
Ik kan bijvoorbeeld rennen met een beugel in mijn mond, of een kauwgompje etc... Kwestie van wennen.
Persoonlijk geloof ik dat een paard slim genoeg is om het ook te laten gewennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:33

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:51

raket schreef:
Ik kan bijvoorbeeld rennen met een beugel in mijn mond, of een kauwgompje etc... Kwestie van wennen.
Persoonlijk geloof ik dat een paard slim genoeg is om het ook te laten gewennen.

Wennen aan kauwgum? Dat kan niet ;)
Ik heb jarenlang op atletiek gezeten.. Als je kauwgum in je mond hebt dan wordt er extra veel speeksel aangemaakt. Door dat extra speeksel moet je vaker slikken, en telkens als je slikt dan moet je even stoppen met ademhalen (en als je rent, bij de 1000 meter bijvoorbeeld, dan heb je een regelmatige ademhaling), die regelmatige ademhaling wordt dan onderbroken, en dan moet je even happen naar lucht..
Rennen met kauwgum is dus echt niet aan te raden! Ik heb zelfs al meerdere mensen bijna zien stikken in hun kauwgum bij de 1000 meter rennen :=

Een bit werkt in mijn ogen hetzelfde. Paard maakt meer speeksel aan, moet vaker slikken, en heeft dus een minder regelmatige ademhaling.
Als je daarbij ook nog eens een valse knik hebt dan kun je er zeker vanuit gaan dat dat paard veel sneller buiten adem is. Dat is logisch.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:58

Dat is wel een degelijk onderzoek ja.. Die was ik nog niet tegengekomen. :D
Maar ze hebben niet kunnen meten of een paard meer speeksel produceert? Kon het iig niet vinden, om dit: "Swallowing was stimulated artificially by infusion of sterile water at a constant rate of 5 ml min−1 through a cannula in the endoscope's biopsy port", weet je denk ik niet hoeveel het paard uit zichzelf produceert? Al zou extra slijm wel voor extra slikken zorgen lijkt me, tenzij het paard niet met een hogere snelheid kan slikken en het er daarom uitloopt aan de voorkant. :P
Maar dat lijkt me niet omdat er veel verschil was tussen de paarden, waaruit ik opmaak dat ze het aardig kunnen varieren. (beetje stom uitgelegd maar je snapt wel :P )

Ik bedoel, als dit artikel bewijst dat de speekselklieren niet gestimuleerd worden door het bit dan betekent dat waarschijnlijk dus ook dat de parasympatische activiteit niet omhoog gaat bij gebruik van een bit. (je weet niet of het andere dingen stimuleert die ook bij parasympatisch systeem horen) En dan zou een paard daar dus waarschijnlijk iig geen last van hebben.
Maar ik denk dat de enige manier om het zeker te weten de activiteit zelf meten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:01

Kim90 schreef:
Bitloos vind ik anders ook niet zo lief, continu druk op de neus, misschien krijgen ze daar wel hoofdpijn van? :)*

Àls je al met continue druk rijdt.
Met bit is die continue druk er altijd, ook wanneer je met doorhangende teugels rijdt. :)*

En voor degene die denken dat druk op de neus minstens zo onprettig is als druk in de mond, lees deze pagina eens:
http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:03

bitloos ook joviban......... en je wil ook een soort van constant contact/ druk want je hebt elkaar wat te vertellen........ en dan moet wel die communicatiemogelijkheid er zijn........

en daarnaast willen we een paard correct rijden toch? al is het alleen maar om het dier heel te houden :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:13

Waarom wordt er over dat plaatje op die site gepraat alsof dat de zenuwen in/op het hoofd van een paard zijn? Die komt van een site waar ze aangeven dat een of andere hoofdzenuw in de buurt van een of ander bloedvat ligt. Plaatje gaat over bloedvaten eh.

Zet er dan dit plaatje bij:
Afbeelding

Dat zijn de zenuwen. ;)
Bron: http://www.lincoln.ac.uk/dbs/research/h ... causes.htm

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:08

ik rijd m'n paard met n pelham, omdat de rest door hem wordt genegeerd. zonder kinketting neemt hij m tussen de tanden en als het niet schaart is hij niet terug te rijden. nu kan ik bitloos 10x de sloot in rijden en 10x door rood licht met m knallen. Als we dan nog niet dood zijn gereden luistert hij misschien naar bitloos.
En als een bit daadwerkelijk pijn dan wel continue irritatie veroorzaakt zou welk bit dan ook niet in de ruiterzaken liggen omdat het wel verboden zou worden, of zien we nu elke dag wel een reclame voor het zadel-ijzer-bit-en pijnloos paardenfonds.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:24

Er wordt wel meer verkocht wat irritatie veroorzaakt en pijn doet.. En de enige reden daarvoor is de omzet.. Geld. Als mensen het kopen dan wordt het verkocht. Zo simpel is het. Slecht passende zadels mogen gewoon worden verkocht. En je wil niet weten hoe gemeen gebroken pessoabitten inwerken, en ook die worden nog steeds verkocht.
Ik zeg niet dat bitten continu irritatie veroorzaken trouwens ;) Maar ook al is het wel zo, dan worden ze nog lang niet verboden.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:29

Het enige wat dit brengt is een flinke discussie, waar mensen zelden van hun mening afwijken.
Ik ben niet tegen het gebruik van bit/bitloos. Sterker nog, ik maak gebruik van allebei.
Ik vind dat je zelf moet kijken wat het beste bij welk paard past en waar je jezelf het beste bij voelt. De een reageert het beste op bit, de ander op een bitloze optoming.

Zo rijd ik al mijn paarden met een dun dubbelgebroken bitje, en weer andere met een hackamore. Maar als ik kijk, zie ik dat sommige veeel heftiger reageren op een hackamore dan een bit.
Ook andere bitloze optomingen geprobeert, maar de hackamore bevalt mij hiervan het beste, en werkt het beste bij het paard waarvoor ik het gebruik.

Over constante druk, dat is maar net hoe je zelf rijd. Ik probeer altijd de teugels losjes en ontspannen te houden, maar wel in contact. Je kan met een bit als met bitloos ontzettend veel verknallen bij verkeerd gebruik. Dan maakt het begrip bit(loos) niks meer uit.

Straks ga ik mijn tuiger inrijden en ben van plan om dit ook bitloos te doen. En evt. later als ik wedstrijden ga rijden, of hem voor de kar ga zetten, een bit in doen. Maar net kijken hoe hij er op reageert.

Verder vind ik dat je veel dingen kan vergelijken met mensen en paarden, maar je moet nog altijd niet vergeten dat een paard een paard is en een mens een mens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:43

Mijn pony is en blijft mijn beste graadmeter: als hij het bit zo erg vond, dan wou hij het niet aannemen. Ik merk bij hem met rijden geen verschil of ik nu met of zonder bit erop zit: hij eet, slikt en drinkt normaal.
(en ik heb echt een zeer dominant geval die heeeeel duidelijk laat merken als hem iets niet zint).

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:48

Lepeltje schreef:
Waarom wordt er over dat plaatje op die site gepraat alsof dat de zenuwen in/op het hoofd van een paard zijn? Die komt van een site waar ze aangeven dat een of andere hoofdzenuw in de buurt van een of ander bloedvat ligt. Plaatje gaat over bloedvaten eh.

Zet er dan dit plaatje bij:
(afbeelding staat in het originele bericht)

Dat zijn de zenuwen. ;)
Bron: http://www.lincoln.ac.uk/dbs/research/h ... causes.htm

in de afbeelding van de TS zie ik enkel holtes, het enige wat dat met een bit te maken heeft is waar je het allemaal in kunt proppen? :P

Ik blijf iig lekker met bit rijden. M'n paard raakt gestrest als de communicatie tussen ons weg valt (dus als ik zonder bit en/of been rijdt). Dus zonder contact kan ik alleen wat rondstappen en draven gaat al lastig, best relaxed maar zonder bit kunnen ik en mn blue niet werken. Sterker nog, hij raakt geïrriteerd aan me als ik op losse teugel rijd en uiteindelijk gooit hij me dr af als ik de teugels niet aanneem. Het klinkt raar maar zodra ik de teugels aanneem voel ik hem tot rust komen, wat voor bit het is maakt niet uit maar pas op een scharend bit (pelham, pessoa e.d.) is hij pas terug te rijden.

Zijn er bokkers die met een gebroken pessoabit rijden (blijkbaar een moordbit)? Als we paarden met mensen vergelijken wil ik best even wat bitjes innemen en mag er iemand aan trekken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:55

Citaat:
Ik blijf iig lekker met bit rijden. M'n paard raakt gestrest als de communicatie tussen ons weg valt (dus als ik zonder bit en/of been rijdt). Dus zonder contact kan ik alleen wat rondstappen en draven gaat al lastig, best relaxed maar zonder bit kunnen in en mn blue niet werken. Sterker nog, hij raakt geïrriteerd aan me als ik op losse teugel rijd en uiteindelijk gooit hij me dr af als ik de teugels niet aanneem. Het klinkt raar maar zodra ik de teugels aanneem voel ik hem tot rust komen, wat voor bit het is maakt niet uit maar pas op een scharend bit (pelham, pessoa e.d.) is hij pas terug te rijden.

Dat lijken me allemaal problemen die eerder met goede instructie zijn op te lossen, dan met zulk grof geschut in de mond. ;)
'Tot rust komen' en 'pas terug te rijden zijn op een heftig bit' lijken mij niet helemaal verenigbaar.
Niet rot bedoeld. :)

Overigens is het heel verhelderend om een bit over je scheenbeen te leggen en iemand te vragen eens een ruk aan de teugels te geven.