nageeflijk rijden met Jasper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasperintha

nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:52

Hoihoi!

Vandaag ging ik weer rijden met mijn mooie verzorghafje Jasper :9
Jasper staat op een manege en ik rijd ook manege wedstrijden met hem (F6)

Maar...
Ik heb erg moeite met Jasper nageeflijk rijden, nou hij gaat wel, maar meestal gaat hij gelijk te diep (zonder dat ik te veel met mijn hand doe) of hij gaat gelijk weer omhoog...
En ik krijg ook erg moeilijk zijn achterhand erbij...

ik hoop dat jullie me tips kunnen geven! :Y)
mag ook graag over houding ;)

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.zo loopt hij goed, toch?
Afbeelding
6.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding

dat waren de foto's :Y)

hier nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=lGAaqgMilEk
(let alsjeblieft niet op mijn hand aan het eind, normaal rijd ik nooit zo maar zijn manen zaten in de weg{daarom rijd ik normaal ook met een hengstenvlecht} :+ )

Ps wat is Jasper een schatje he? :9
Laatst bijgewerkt door lindake op 03-10-09 22:25, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: foto's zichtbaar gemaakt

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:54

Draag je handen meer !
en kijk voor je

Calanddra

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:55

Nageeflijkheid krijg je niet door hem naar beneden te trekken. Nageeflijkheid komt vanuit ontspanning. Probeer niet teveel met de voorkant bezig te zijn, dat komt vanzelf. Zorg er eerst voor dat hij goed aan je been is en goed voorwaarts leert lopen. Dat is het belangrijkste :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:56

Filmpje even gekeken, is er niet een beschikking over een zadel? Je bent nu wel erg veel op zijn rug aan het stuiteren, kan nooit fijn zijn.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:58

Probeer eerst ontspanne te gaan zitten, en hem ontspannen te rijden. Dan komt de nageeflijkheid vanzelf!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:59

Als ik de foto's zo zie vind ik dat je toch iets te veel bezig bent met zijn hoofd... Ik ga eigenlijk helemaal mee met Calanddra, eerst voorwaarts en ontspanning, daarna pas zakken :) .

En even een off-topic vraagje, heb je de forumregels gelezen? Want volgens mij zullen ze het topic sluiten omdat je ze niet hebt gelezen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:02

In mijn ogen loopt hij op foto 5 helemaal niet goed, nergens niet eigenlijk.
Je bent veel teveel bezig met de voorkant. Je zet je handen vaster dan vast op veel foto's en dwingt Jasper zo om nageeflijk te lopen.
Maar als het ware loopt hij in een valse knik aangezien hij geen andere keuze heeft.
Je zet nu zoveel druk dat hij daar onderuit wil komen en de enige manier waarop dit lukt is om zijn kin naar zijn borst te brengen.
Nageeflijkheid mag nooit een doel op zich zijn.
Neem je teugels met een net contact aan en draag je handen daar waar ze horen.
Dan activeer je de achterhand op een ontspannen manier en deze activiteit vang je rustig van voren op.
Als je dit op een correcte manier doet komt de nageeflijkheid vanzelf.
Op deze manier niet, omdat dit niet prettig is voor Jasper.
Probeer hier echt aan te werken.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 21:05

Calanddra schreef:
Nageeflijkheid krijg je niet door hem naar beneden te trekken. Nageeflijkheid komt vanuit ontspanning. Probeer niet teveel met de voorkant bezig te zijn, dat komt vanzelf. Zorg er eerst voor dat hij goed aan je been is en goed voorwaarts leert lopen. Dat is het belangrijkste :)

okee... maar ik trek helemaal niet...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:05

Vandaag heb ik de foto's gemaakt, en het probleem met jasper is, is dat hij eigenlijk totaal niet doorloopt.

Hoe kan zij dit dan oplossen.

Even ter extra informatie, Jasper is een manegepony ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 21:06

Silence schreef:
In mijn ogen loopt hij op foto 5 helemaal niet goed, nergens niet eigenlijk.
Je bent veel teveel bezig met de voorkant. Je zet je handen vaster dan vast op veel foto's en dwingt Jasper zo om nageeflijk te lopen.
Maar als het ware loopt hij in een valse knik aangezien hij geen andere keuze heeft.
Je zet nu zoveel druk dat hij daar onderuit wil komen en de enige manier waarop dit lukt is om zijn kin naar zijn borst te brengen.
Nageeflijkheid mag nooit een doel op zich zijn.
Neem je teugels met een net contact aan en draag je handen daar waar ze horen.
Dan activeer je de achterhand op een ontspannen manier en deze activiteit vang je rustig van voren op.
Als je dit op een correcte manier doet komt de nageeflijkheid vanzelf.
Op deze manier niet, omdat dit niet prettig is voor Jasper.
Probeer hier echt aan te werken.

bedankt ik ga eraan werken ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:06

Hoe wil je dat Jasper doorloopt als hij zo tegen gehouden wordt? ;)
Remmen en gas geven tegelijk gaat niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:07

Calanddra schreef:
Filmpje even gekeken, is er niet een beschikking over een zadel? Je bent nu wel erg veel op zijn rug aan het stuiteren, kan nooit fijn zijn.

Zadel is te klein, is al meerdere malen aangegeven ;)

Silence: Ik heb ook op Jasper gereden, vorige week nog, en hij is niet voorwaarts. Ik had mijn teugels er niet strak aan, slechts een lichte spanning, omdat we daarna nog gingen horseballen ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:08

Dit heeft helemaal NIETS met nageeflijkheid te maken!

Dit is het opvoeren van de druk op zijn bit/mond en dat doet pijn, om die pijn te ontwijken gaat je pony omlaag met zijn hoofd.
Je hebt je handen onwijs laag en zet ze helemaal vast, AUW wat zal dat een pijn doen zeg bij je arme pony.

Wat voor oefeningen doe je om hem los te krijgen en zijn rug losser te maken? Heb je weleens van wijken, schouderbinnenwaarts, volte openen en sluiten gehoord?

Heb je les?

Je doet je pony echt pijn...ik heb medelijden met hem.

Dav

Op de foto's lijk je anders wel erg sterk met je handen.
En wat Calanddra zegt ga ik helemaal in mee.
Rij veel schijn overgangen,middendraf etc.

Calanddra

Maar dat doe je dus wel, waarschijnlijk onbewust :) kijk maar op de foto's, je hebt de teugels straks en je handen liggen bijna bij je knieen. Op deze manier trek je hem naar beneden.

Probeer je handen boven zijn schoft te houden, met een knik in je elleboog. En je handen ong. 15/20 cm van elkaar af. Op deze manier trek je hem niet naar beneden :)

Om hem beter voorwaarts te krijgen (waaruit over het algemeen ontspanning en nageeflijkheid volgt) kun je veel oefenen met (tempo)overgangen, schijnovergangen en veel schakelen. Door middel van voltes, slangevoltes ed wordt zijn lichaam ook lekker soepel.

Hij gaat vanzelf zakken aan de voorkant, maar richt daar nu niet je aandacht op. Die moet je richten op de achter, hij moet altijd van achteren naar voren lopen :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:09

Marjoow: als het zadel te klein is moet ze niet rijden :) dit is ook niet echt prettig voor het paard, ze loopt ontzettend te stuiteren. Is er geen mogelijkheid tot het kopen van een groter zadel?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:09

Maar er is een groot verschil tussen je handen vastzetten en terugtrekken. Jij zet je handen vast op zijn schoft en daarmee blokkeer je je paard ontzettend van voren waardoor hij dus in een valse knik gaat lopen om onder die druk uit te komen.
Als jij vanuit je ellebogen mooi meebeweegt met de mond van het paard en goed veel overgangen rijdt, opvangen van voren (dus flexibel en NIET vastzetten), dan komt dat na een tijd écht vanzelf.

Het is makkelijker om een scharnierpunt van de ellebogen te maken, om dit beter aan te kunnen voelen is het misschien slim om voor je gevoel je handen hoger te tillen zodat er een bocht in je elleboog komt, dan veren ze automatisch beter mee met de mond van het paard.

Ik lees dat Jasper niet doorloopt, dit is een kwestie van consequent zijn in je eigen hulpen, 1 keer been, 2 keer been, tik met de zweep.
En dan weer 1x been, 2x been, tik met de zweep. Op een ggm gaat Jasper bij de 2e been denken: oooh oliebol, dalijk komt die tik. En dan loopt ie door.
Maar de ruiter moet hier HEEEEEL consequent in zijn. Goed bij nadenken dus!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:10

laetitia schreef:

Dit is het opvoeren van de druk op zijn bit/mond en dat doet pijn, om die pijn te ontwijken gaat je pony omlaag met zijn hoofd.
Je hebt je handen onwijs laag en zet ze helemaal vast, AUW wat zal dat een pijn doen zeg bij je arme pony.

Wat voor oefeningen doe je om hem los te krijgen en zijn rug losser te maken? Heb je weleens van wijken, schouderbinnenwaarts, volte openen en sluiten gehoord?

Heb je les?

Zou je dit ook aardig kunnen brengen, zoals de anderen ook doen? Jacintha vraagt om tips, zodat zij zichzelf kan verbeteren, niet om afgezeken te worden ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 21:10

Dav schreef:

mijn rijinstructrice zegt dat ik juist nog strenger moet zijn met mijn handen.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 21:11

Marjoow schreef:
laetitia schreef:

Heb je les?

Zou je dit ook aardig kunnen brengen, zoals de anderen ook doen? Jacintha vraagt om tips, zodat zij zichzelf kan verbeteren, niet om afgezeken te worden ;)

bedankt marjoow

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:12

Calanddra schreef:
Marjoow: als het zadel te klein is moet ze niet rijden :) dit is ook niet echt prettig voor het paard, ze loopt ontzettend te stuiteren. Is er geen mogelijkheid tot het kopen van een groter zadel?

Nee, het zijn manegepaarden en daar kun je niet je eigen zadeltje op leggen. We hebben het al meerdere malen aangegeven, en mijn instructeur en een andere instructrice hebben het ook al meerdere malen doorgegeven, vandaag hoorde ik ze er weer over praten. Maar ik denk dat er geen geld is voor een nieuw zadeltje ;)

En niet rijden is lekker makkelijk gezegd, want er wordt wel 125 euro per maand voor neergelegd ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:12

Jasperintha schreef:
Dav schreef:

Maar wat bedoelt ze dan :)
Bedoelt ze dat je je handen vast moet zetten op de schoft of dat je een flexibele verbinding moet houden en daar even moet doorvragen?
Zit een groot verschil in namelijk :)

Verder heb ik aardig mijn twijfels bij instructrices die streng zijn in de handen propageren...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:14

Jasperintha schreef:
Dav schreef:

hmm dan zou ik wel met jou instructrice willen praten ;)
Niet om jou te benadelen hoor want je denkt het goed te doen door naar je instructrice te luisteren maar het lijkt me sterk dat door strenger met je handen te zijn je pony nageeflijker gaat lopen.

Wat ik leer is uit de ontspanning een paard nageeflijk rijden,soms met''n beetje hulp als het paard het niet snapt maar nooit zo streng met de hand.
Zal best verwarend zo voor je zijn.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:14

Heel toevallig heb ik vandaag les gehad in het actiever aan het been maken van mijn pony. Die is zelf ook niet goed voorwaarts en reageerde alleen nog maar op de grote hulp. Vandaag alleen bezig geweest met het activeren in stap.

Wij doen het nu als volgt:
Vanuit een rustige stap willen we een actieve stap.
Eerst hulp: klik met tong
Tweede hulp: klik en lichte kuithulp
Derde hulp: klik en grotere kuithulp
Vierde hulp: klik, grotere kuithulp en tikje met zweep achter de kuit.

We beginnen uiteraard altijd met de eerste hulp. Hij heeft elke keer 2 seconden tijd om te reageren. Geven we de eerste hulp en reageert hij na 2 sec nog niet, dan gaan we over op de 2e hulp. Reageert hij na 2 sec weer niet, dan de derde hulp. Reageert hij alsnog niet na 2 sec dan de vierde hulp. Over het algemeen reageren ze dan wel :)) Dan goed belonen en weer ontspannen gaan zitten. Even rustig doorstappen, zodat hij erover na kan denken. En dan nog een keer oefenen.

Mijn pony had dit erg snel door. Van een ontzettend slome pony begin van de les reageerde hij na een uurtje al na de eerste hulp :) Hopelijk heb je hier wat aan.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:16

Marjoow schreef:
Calanddra schreef:

Nee, het zijn manegepaarden en daar kun je niet je eigen zadeltje op leggen. We hebben het al meerdere malen aangegeven, en mijn instructeur en een andere instructrice hebben het ook al meerdere malen doorgegeven, vandaag hoorde ik ze er weer over praten. Maar ik denk dat er geen geld is voor een nieuw zadeltje ;)

En niet rijden is lekker makkelijk gezegd, want er wordt wel 125 euro per maand voor neergelegd ;)

Dan moet ze voor een ander paard kiezen. Je gaat toch niet rijden op een paard als je niet het juiste tuig hebt?

Jasperintha: als jouw instructrice dat zegt zou ik op zoek gaan naar een andere := Dit is namelijk echt niet de manier om een paard nageeflijk te krijgen. Je krijgt op deze manier een valse knik en een paard dat vast komt te zitten in zijn lichaam.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 03-10-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt