Phen schreef:Zijn drie basisgangen zijn dan dus ook stap, tolt en galop.
En dit zou dus eigenlijk veranderd moeten worden
Je zal zien, als je de tölt een paar weekjes laat voor wat het is (niet rijden dus) en veel stapt, actief stapt, zal de tölt ineens een heel stuk verbeterd zijn!!! Ookal heb je deze een tijdje niet geoefend.
Phen schreef:Bij het galoperen kan hij haast alleen maar strekken. Een 'rustig' handgalopje is niet voor hem weggelegt ( dan gaat hij constant in telgang). Ook heeft hij een enorme gelopen galop dat het alleen nog maar moeilijker maakt.
Is het strekken of rennen? Een sprongetje of balkjes galloperen zal kunnen helpen met het strekken (van de rug dus, niet van zn beentjes)
En dat van de les: Waar woon je precies als ik vragen mag?
Dressuur is de basis van alle paardensport. Als ik les kreeg van mijn baas (in ijsland) kregen we alleen maar dressuur les. Ik zeg ook helemaal niet dat je wekelijks les moet volgen, eens in de maand is genoeg om te weten waar je tegenaan loopt en waar je aan moet werken. En daar kan ook iemand die niets van extra gangen af weet je mee helpen. Als het iemand is die een beetje open staat is het echt niet zo anders als een ander paard.
Hier op bokt kijkt ook iedereen maar naar een paar foto's, en van foto's kan je nooit veel aflezen. Wat ik hier vertel is eigenlijk ook alleen maar uit ervaring. (niet om op te scheppen, maar ik heb in een jaar tijd een kleine 200 verschillende ijslanders gereden - daar leer je een hoop van. Paarden aanvoelen zonder dat je er iets vanaf weet)
Nog even een toevoeging:
Ik zie op de tölt foto's, ook al is Suni vrij stijf, dat hij een mooie 'clearbeated' (weet je wat ik bedoel? Ken het nederlandse woord niet...) tölt heeft. Goed gescheiden, geen zwijnepas wat je vaak ziet bij stijve paarden. Ik denk dus dat je niet bang hoeft te zijn dat hij de tölt 'verliesd' als je het een tijdje niet oefend.