Sprookjespaard @ rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Sprookjespaard @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:32

Hallo,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik rijfoto's van Spuni heb geplaatst. Het is ook al een tijd geleden dat ik op het land gereden heb omdat het natuurlijk langs de weg leuker is. Spuni vind het erg moeilijk om op het weiland te lopen omdat hij in de bochten geen kleinere stappen neemt. Vooral bij de gangen draf en galop gaat het constant mis. En zoek daar dus tips voor.
We rijden niet op een niveau. Ik wil wel wedstrijden gaan rijden maar dat moet nog maar even wachten tot het wat beter gaat. Ik heb hem immers ook nog niet zo lang.

Hij heeft wel eens beter gelopen...
Het zou fijn zijn om naast kritiek ook tips te horen hoe ik het kan veranderen.

Instappen
Afbeelding

Stilstaan ( ook heel belangerijk)
Afbeelding

Intolten
[img]http://i37.tinypic.com/2iiv251.jpg/img]

Draf
Afbeelding

Draf
Afbeelding

Stappen
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Stappen
Afbeelding

Galop moeilijke kant geef hem dus wat meer ruimte voor z'n evenwicht
Afbeelding

Tolten
Afbeelding

Afbeelding

Klaaaar
Afbeelding

Sodeletuut

Re: Sprookjespaard @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:35

Wat een schatje zeg! :+:

Tips:
- Je zet je handen op sommige foto's een beetje vast, kan je misschien een beetje op letten?
- En geen centjes zoeken. :D

Leeeeuk beestje! :D En je zit er netjes op!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:37

Leuke pony :))

Hij valt wel nogal op de voorhand, dus probeer hem wat actiever te rijden. Dan wordt het beeld ook mooier. En probeer om je handen wat meer te dragen :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:40

Als ik hem actiever rij dan kan hij al helemaal niet draven even als galoperen. En aangezien hij een natuurtolter is vind hij die gangen heel erg moeilijk.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:49

Wat voor een ras is het? Lijkt me IJslander? Vind hem wel iel in de hals, verkeerde bespiering zeg maar. Verder heb ik weinig tips, vindt je zadel wel heel mooi :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:53

je zweetbladen zijn veelste lang voor je....

probeer hem idd wat actiever te houden..
en denk goed aan je houding, geldzoeken

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:53

Ja, hij is een ijslander. Ja hij heeft en onderhals. Hij word nooit zo erg nagevelijk gereden. Maar daar probeer ik nu wat aan te doen. :)

Het valt wel mee met de zweetbladen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:29

Wat een ontzettend lief ponytje. :+:
Zit alweer dik in zijn vacht zeg.
Ik vind dat je netjes zit, maar je handen kunnen wel wat rechter op. :j
Waarom rij je zonder shabrakje?

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:03

Leuk ponytje,
Je elleboog moet je naast je lichaam houden,
nu druk je je armen een beetje in één lijn naar benden.
Schouders wat naar achter. Vind je beenhouding erg goed.
Je handen mogen wat hoger.
Je handen stil houden en veel overgangen rijden,
terug en weer naar voren enz.
In de galop moet je meer verbinding houden.
Want dan laat je de teugels een beetje los.
In de galop meer naar achteren zitten, op je kont en je benen wat naar voren.
Succes :D

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:13

Wat een mooi paard!
Heb je les?
Ik zie namelijk een paard dat ongelovelijk vast zit aan zijn bovenlijn. Vandaar dat de bespiering op de hals 'verkeerd om' lijkt.

Als ik jou was zou ik eerst eens terug naar de basis. 3 gangen. En vooral heeeeel erg veel stap. Met mijn trainingspaarden (ook ijslanders) heb ik wel eens weken lang alleen maar gestapt. Een uur per dag. Kleine voltes, grote voltes, halthouden, wegstappen, schijnovergangen...
Met een goede actieve stap (vanuit de achterhand) kom je al heel ver. Suni zal op die manier een goede bespiering krijgen waardoor hij zich beter zal gaan dragen, en uiteindelijk ook in kan gaan buigen. Maak je geen zorgen om de hoofd-hals houding, die zou vanzelf op de goede plaats moeten komen.

Daarna kan je gaan werken aan de draf, rustig maar actief, ook veel voltes, en een galopje, maar deze rechtuit. (langs de weg) Laat hem grote sprongen maken zodat hij lekker kan strekken.
Wat ook wel wil werken is balkjes draven/galloperen.

Met veel voltes bedoel ik: ik reed vaak in een paddock, maar een hoefslag hadden we niet, daar waren we nooit. Alleen maar voltes en af en toe een achtje. Laat hem lekker aan een lange teugel van achteruit actief stappen!

Je hebt een heel mooi zadel, waar je prima in past :) Op ijsland wordt er nooit met een dekje gereden. Let erop dat je zadel niet op de schouder van je paard terecht komt. Ik kan het niet goed zien maar ik denk dat hij nu precies goed ligt, maar hij mag zeker niet naar voren!!

Veel succes met dit prachtige paard!!!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 23:23

Nee ik heb geen les. Ik kan ook zoeken wat ik wil maar er is niemand in de buurt die ijslanderles geeft. En ik denk niet dat ik veel zal hebben aan een dressurinstructrice aangezien hij een natuurtolter is en absoluut geen makkelijke draver is. En aan manegeles doe ik niet meer.
Zijn drie basisgangen zijn dan dus ook stap, tolt en galop. En dat komt inderdaad doordat hij de bovenlijn gespannen houden en daardoor erg moeilijk vind om te draven. Dat merk ik namelijk nogal erg als ik langs de weg rij en er is iets spannends dan kan hij niet meer draven.
Bij het galoperen kan hij haast alleen maar strekken. Een 'rustig' handgalopje is niet voor hem weggelegt ( dan gaat hij constant in telgang). Ook heeft hij een enorme gelopen galop dat het alleen nog maar moeilijker maakt.

ik zat ook al te kijken of het zadel goed lag. Had het idee dat hij te ver naar voren lag. Maar toen ik voelde lag hij wel nog netjes achter de schouder. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:33

Ik denk dat je ook best wel wat aan een "normale" instruktrice kan hebben hoor.
Ik kan het mis hebben maar basis is basis of het nou een ijslander,springpaard of ezel of wpn is. ik verwacht dat je als je hulp krijgt bij je paard te laten ontspannen en nageven dat ie dan snel verbeterd,ook zou je kunnen overwegen om eens een therapeut naar je paard te laten kijken het is misschien niet voor niets dat ie moeite heeft...en ik vin m lieffff ;)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:34

Ik vind je een nette ruiter, niet streng in de hand en je zit netjes. Zou het misschien helpen om drafbalkjes neer te leggen, zodat hij het ritme te pakken kan krijgen? Ik heb zelf een Draver, en dat heeft ons nl. heel erg geholpen. Evenals vrijspringen (en daarna eventueel onder de man), een klein sprongetje opzetten: na zo'n sprongetje vallen ze vaak in galop.

Succes!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:34

Phen schreef:
Zijn drie basisgangen zijn dan dus ook stap, tolt en galop.

En dit zou dus eigenlijk veranderd moeten worden :) Je zal zien, als je de tölt een paar weekjes laat voor wat het is (niet rijden dus) en veel stapt, actief stapt, zal de tölt ineens een heel stuk verbeterd zijn!!! Ookal heb je deze een tijdje niet geoefend.

Phen schreef:
Bij het galoperen kan hij haast alleen maar strekken. Een 'rustig' handgalopje is niet voor hem weggelegt ( dan gaat hij constant in telgang). Ook heeft hij een enorme gelopen galop dat het alleen nog maar moeilijker maakt.

Is het strekken of rennen? Een sprongetje of balkjes galloperen zal kunnen helpen met het strekken (van de rug dus, niet van zn beentjes)

En dat van de les: Waar woon je precies als ik vragen mag?
Dressuur is de basis van alle paardensport. Als ik les kreeg van mijn baas (in ijsland) kregen we alleen maar dressuur les. Ik zeg ook helemaal niet dat je wekelijks les moet volgen, eens in de maand is genoeg om te weten waar je tegenaan loopt en waar je aan moet werken. En daar kan ook iemand die niets van extra gangen af weet je mee helpen. Als het iemand is die een beetje open staat is het echt niet zo anders als een ander paard.
Hier op bokt kijkt ook iedereen maar naar een paar foto's, en van foto's kan je nooit veel aflezen. Wat ik hier vertel is eigenlijk ook alleen maar uit ervaring. (niet om op te scheppen, maar ik heb in een jaar tijd een kleine 200 verschillende ijslanders gereden - daar leer je een hoop van. Paarden aanvoelen zonder dat je er iets vanaf weet)

Nog even een toevoeging:
Ik zie op de tölt foto's, ook al is Suni vrij stijf, dat hij een mooie 'clearbeated' (weet je wat ik bedoel? Ken het nederlandse woord niet...) tölt heeft. Goed gescheiden, geen zwijnepas wat je vaak ziet bij stijve paarden. Ik denk dus dat je niet bang hoeft te zijn dat hij de tölt 'verliesd' als je het een tijdje niet oefend.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 13:50

Ik woon in Noord-Holland vlakbij Hoorn. Ik wil best iemand zoeken die dressuurles geeft maar die moet dan ook gewoon verstand hebben van gangenpaarden. En van de winter is het weiland nat en kan ik er niet op rijden. Naar een andere locatie kan ook niet ( hebben wel een trailer maar geen auto die het kan trekken ).
Is clearbeated niet dat het paard in 4-takt loopt? Want dat kan hij nog wel aardig netjes voor een vijfganger.
Ik vind het moeilijk om dat tolt een tijdje achterwegen te houden. Aangezien ik een ijslander kan die daardoor de tolt compleet kwijt was. En dat risico wil ik eigenlijk liever niet lopen. :=

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:00

Ik heb geen verstand van gangenpaarden, dus van mij daarover geen tips.

Wel een vraag: waarom rijd je zonder frontriem? Niet dat het uitmaakt, maar voor mijn nieuwsgierigheid.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 14:11

janouk schreef:
Ik heb geen verstand van gangenpaarden, dus van mij daarover geen tips.

Wel een vraag: waarom rijd je zonder frontriem? Niet dat het uitmaakt, maar voor mijn nieuwsgierigheid.

Het is een ijslands hoofstel. En daar zit meestal geen frontriem op net zoals er geen keelriem aan zit. Maar er zijn natuurlijk wel ijslandse hoofdstellen met frontriem.

Maar het is ook omdat Spuni extreme tja hoe zeg je dat het is geen kopschuw maar je kan totaal z'n oren niet aanraken of in de buurt komen van z'n oren ( raakt hij in paniek ). En daarom moet ik een simpel hoofdstel hebben met weinig riempjes die ik zo even om kan doen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:51

Wat een leuk IJsje heb jij! Hij zit al flink in zijn vacht! Ik heb zelf les op IJslanders en draf is echt ontzettend belangrijk. Op de IJslanders waar ik op rij, moet je vaak eerst goed nagevelijk hebben voordat ze kunnen draven/galoperen. Dit is ook erg belangrijk voor een goede bespiering en het goed gebruiken van hun rug. Als ze tölten, gooien ze namelijk hun hoofd om hoog en zetten daarmee hun rug op 'slot'. Misschien is dit bij jouw paardje niet zo hoor, dat kan ik natuurlijk niet zien. Ik zou als ik jou was de lange zijdes gewoon flink vaak draven en d'r gewoon de hoeken door 'sleuren'.

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat dressuur een goede basis vormt voor het rijden in het algemeen. Maar een instructeur die nog nooit op een natuurtölter heeft gezeten weet er naar mijn mening niet genoeg vanaf om er goed mee om te kunnen gaan. Mijn tip is dan ook een goede instructrice te zoeken die ervaring heeft met IJslanders en eventueel een opleiding voor heeft gedaan. Mijn instructrice geeft ook les aan huis, daarvoor kun je mij PB'en :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:54

Wat een prachtig paardje :D
Ik heb eigenlijk maar één tip, en dat is waar ik zelf ook moeite mee heb, en dat is voor je kijken :)
Zo kan je kijken waar je heenmoet, waardoor je paard dat ook meteen beter weet. Zo kunnen je wendingen beter worden.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:26

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:39

Hoi,

Ziet er leuk uit hoor! Wat voor zadel heb je op je paardje liggen? Dat ziet er ook erg comfortabel uit, is ook goed voor het beeld nietwaar?

Ga zo door!

Groetjes,
Soma

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:49

Anne. schreef:
Ohja, je beugels.. Die kronkel moet met het verst uitstekende deel naar voren aan de buitenkant ;) Heb even snel een linkje opgezocht: http://www.horses.nl/images/upload/Imag ... 34x326.jpg zo dus. Anders zijn 't namelijk geen veiligheidsbeugels meer ;)

Ja, weet ik. Ik had m'n zadel schoon gemaakt en dus de beugels eraf gehaald. En ze er verkeert om op gedaan. Maar had ze vandaag weer gewisseld :)

Het zadel dat erop ligt is een Topreiter JR Special en zit heerlijk :)

Vandaag heb ik weer gereden. Nu flink actief gestapt en wat voltes ect gemaakt. En toen ( op een paar stappen tolt na) alleen gedraaft. Hij was al erg snel moe en warm. Ik kan dus erg merken dat ik weinig gedraaft heb. Aangezien hij wel veel spieren heeft...

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:02

top :D
Goed te horen dat je wat meeneemt van mn tipjes :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:16

Goed dat je zo met je tips bezig bent! :j Ook nog een tipje van mij: probeer hem wat meer te laten halsstrekken. Zowel bij het losrijden en uitstappen als tussendoor. Ik rij ook een IJslander van iemand die teveel zijn onderhalsspieren heeft ontwikkeld en zijn bovenlijn slecht gebruikt. Bij hem zijn we bezig om hem met zijn neus naar de grond (dus niet aan de teugel, dat komt later wel) te rijden. Eerst in stap, later in draf. Isak is ook een natuurtölter (ook van Marjolein geweest trouwens!) en wordt snel lateraal in stap. Strekken in zijn hals vindt hij heel moeilijk, maar het is wel erg goed voor hem. Hoe je dat het beste kan doen verschilt heel erg per paard. Als ik Spuni zo zie dan loopt hij ook niet met zijn neus laag als je hem lange teugel geeft, maar blijft hij die onderhals op spanning houden. Dit kan je verbeteren door zachtjes te vragen (ondertussen licht bijdrijven) met een lange contactteugel en op het moment dat hij iets zakt met zijn hoofd neem je de druk weg. Komt hij dan weer omhoog, of is hij nog niet laag genoeg, dan vraag je het nog een keer. Neem genoegen met kleine stapjes, het zal niet in een week goed gaan, maar hij moet die onderhals los gaan laten en zijn bovenlijn gaan strekken. Hier wordt hij soepeler van.

Ik denk ook dat af en toe dressuurles een goed idee is. Ik heb met mijn IJslanders dressuurles van iemand die niets van gangenpaarden weet, en les van een IJslanderinstructeur. Zelf heb ik een ORUN-diploma (dus dressuur en springen) en geef ik ook dressuurles aan mensen met gangenpaarden. Gangenles geef ik dan weer niet, maar het hebben van ervaring met gangenpaarden helpt wel heel erg om daar goed dressuurles aan te kunnen geven.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:24

Spuni loopt inderdaad nooit echt met z'n hoofd omlaag. Dat komt denk ik omdat hij een vrij gespannen bovenlijn heeft en het moeilijk vind om die te ontspannen. Vandaag liep hij aan het einde in de draf wel met een aardig lage hals ( hij liep soms tussendoor ook wat laag en rond ) dus ik denk dat hij z'n bovenlijn eindelijk wat los liet. Maar als ik hem toen weer iets druk gaf om wat meer impuls te vragen spande hij weer aan. Maar ik zal kijken of deze tip ook werkt :)