Melano kopen, of niet?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Melano kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 18:03

Zoals vele van jullie weten is Melano niet van mij. Ik mag haar voor 2 jaar rijden en moet haar op wedstrijden uitbrengen. Wij betalen al het onderhoud en hij alleen de DA en de hoefsmid.
In december dit jaar moet ik haar eigenlijk weer terug geven omdat dan de 2 jaar om zijn. Eigenlijk was de afspraak dat de eigenaar ermee zal gaan fokken maar omdat die het erg slecht heeft gedaan vlede jaar zomer op de keuring (3e premie), wilt die hem dan zo snel mogelijk verkopen.
Ik heb een hele goeie band met Melano. Ik vind het echt zo'n super pony ookal heeft die niet zulke gangen (z'n draf valt opzich wel mee maar in z'n galop heeft die helemaal geen sprong. Natuurlijk werken wij daar wel hard aan..).
Toen wij hem in december 2001 bij haar gingen kijken beweerde die eigenaar dat hij er 10.000 gulden voor kon krijgen. En dat voor een pony die eigenlijk onbeleerd was, nog nooit iets had geprestreerd en alleen een beetje goeie papieren heeft. Wij vonden het al een belachelijke prijs maar wou zouden hem toch niet kopen, alleen lenen voor 2 jaar.
Nu heb ik Melano alweer anderhalf jaar. Hij staat dus te koop maar mijn dilemma is dus dat ik niet weet of ik Melano wel wil.
Ik vind het een prachtpony, echt waar met een super uitstraling. Alleen als ik een pony zou kopen, zou ik een grote E-pony kopen. Nu vind ik me zelf eigenlijk al wel wat te groot voor Melano. Melano is 1.46 (groeid misschien nog wel wat omdat ze bijna 5 is) en ik ben 1.63.
De eigenaar wilt eigenlijk wel dat wij hem kopen omdat wij haar al kennen enzo. Hij belde vlede week op met z'n laatste bod, 2500 euro. Hij doet dat omdat hij weet dat die andere prijzen van hem belachelijke hoog vinden. Hij is ook steeds meer gezakt.. Die prijs die die nu voor haar heeft staan is opzich niet zo heel erg hoog want ik zal nog wel misschien wat hoger met haar kunnen komen in de sport. Maar nu zit ik dus te piekeren of ik haar zou willen kopen of niet in verband met de maat. ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Want aan de ene kant zit ik ook wel weer te denken van als ik 18 ben dat ik dan toch misschien een paard koop en bij de paarden verder ga.
Wat hadden jullie gedaan in mijn situatie? Tot december Melano rijden en daarna een grote E-pony kopen. Of Melano nu gewoon kopen? Wat vinden jullie trouwens voor de prijs van haar, 2500 euro?


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:10

2500 euro voor melano vind ik wel een nette prijs.
Ik zou denk ik haar kopen, eventueel weer verkopen voor die prijs lukt je wel, als je te groot wordt oid!
Het gaat toch heel goed met cross enzo! Zonde als je nu met haar moet stoppen.

Succes met je keuze!

:evaw:

nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:25

Het zou zeker zonde zijn om nu met haar te gaan stoppen het gaat zo goed en jullie passen wel erg bij elkaar maar het zou ook wel weer een nieuwe uitdaging zijn met een nieuwe pony ik weet natuurlijk niet of dat van belang zou zijn!denk er maar goed over na en sucses ermee .

zeg je nee dan krijg je er twee.....!!!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:37

Ik ga met Sjimmy mee, laat je weten wat je doet? Succes ermee

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:38

Ik vind 2500 euro nog best veel, dat komt wel neer op 5500 gulden voor een D-pony, daar kocht je eerst een paard voor Scheve mond
Als het zo goed tussen jullie gaat zou ik haar wel kopen, je kunt haar natuurlijk verkopen of verhuren als je te groot voor haar wordt Lachen
Veel suc6 met de beslissing! Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:46

2000 zou ik redelijker vinden, maar ik zou het wel doen!
Je heb al zoveel bereikt met haar, je heb haar vanalles geleerd!! Zonde om dat weg te gooien...
Succes met kiezen...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:19

Als je naar de prijzen van nu kijkt... is 2500 een redelijke prijs, maar wat ik dan zo banketstaaf vind, jij hebt haar op dit niveau gereden en je moet wel dokken wat een ander zou moeten dokken.
Ik denk dat je vooral naar je gevoel moet kijken, kun je haar echt niet missen? dan zou ik haar houden. En 18 worden, dan duurt nog wel een tijdje, en bovendien dat is ze nog steeds best jong en zou je haar alsnog goed kunnen verkopen. En hoe groot ben je?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:32

Lieke dat zei ze al,1.63 Lachen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 19:40

Ja,1.63 maar mijn probleem is dat ik best wel van die lange dunne benen heb. Ik kom nu al bijna onder haar buik op dressuurmaat vandaan..
Laatst bijgewerkt door New-Forest op 16-04-03 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:42

TJa dan zou ik dr toch nog eens over na denken, als je dr echt niet kwijt wilt en er aan gehecht bent zou ik dr kopen maar anders is het misschien wel beter om een E pony te kopen ja.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:57

Zoals je misschien wel gelezen hebt hier bij vvdd heb ik ook laatst een moeilijke keuze moeten maken. Ik heb ook bijna 6 jaar lang op een paardje gereden waar ik ontzettend dol op was en later ook mede-eigenaar van werd, helaas ging ze kreupel lopen na allerlei ellende. Ik heb haar toch terug verkocht aan de mede eigenaar en een ander paard gekocht. Het klinkt heel hard, en geloof me het is echt niet makkelijk, maar je moet echt goed nagaan wat je allemaal wil met je eigen paard en of dat ook kan met deze ponie. Het feit dat je nu al twijfelt zegt misschien genoeg? Probeer niet te lang te twijfelen, stel je zelf een termijn waarop je moet beslissen, ik heb dat toen ook gedaan. Anders blijf je het uitstellen en word de beslissing alleen maar moeilijker. En denk eraan, het aanschaf bedrag is niet het ergste, maar de maandelijkste lasten blijven komen!

<B>Lipizzaner: daar waar schoonheid en gratie samenkomen...</B>

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:01

Ik zou haar kopen en voorlopig nog lekker verder gaan in de sport, kijken hoe ver je komt met haar. Als je haar dan tegen die tijd wilt verkopen kan je ook zelf een baas uitkiezen en dat zou ik erg belangrijk vinden voor een pony waar ik om geef.

Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:11

Er zijn ook zat NF-er die in de E-maat zitten. Het karakter van de NF is 1 van zijn pluspunten. Mogelijk vind je er 1 die een beetje hetzelfde karakter heeft. Verder zou ik nu nog geen beslissing nemen. Ik zou de gok wagen en tot december wachten want zie in december maar eens stalling te vinden. Ik denk dat de prijs in december nog lager is.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 20:15

Belker schreef:
Er zijn ook zat NF-er die in de E-maat zitten. Het karakter van de NF is 1 van zijn pluspunten. Mogelijk vind je er 1 die een beetje hetzelfde karakter heeft. Verder zou ik nu nog geen beslissing nemen. Ik zou de gok wagen en tot december wachten want zie in december maar eens stalling te vinden. Ik denk dat de prijs in december nog lager is.


Maar er zijn bijna geen NF-ers dit in de E-maat zitten omdat ze dan niet opgenomen worden in het stamboek.
En stalling is verder geen probleem omdat we de paarden aan huis hebben staan.. En als ik tot december wacht gaat die in e zomer weer naar de keuring en als die dan een 2e premie haalt gaat de prijs vast weer omhoog. Dus eigenlijk moet ik beslissen voor mei..

Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:20

Een 2e premie stelt niet veel voor. Sorry. Als het nou een eerste premie was en een sterpredikaat. Ja, dan worden ze duurder.
De hengsten worden op 2.5 jarige leeftijd gemeten en opgenomen. Je moet dus kijken of je er dan 1 kan vinden die is opgenomen en een sterpredikaat heeft behaald.

Verder moet je je afvragen of het uitmaakt dat een pony niet in het hoofdstamboek is opgenomen. Het veulenpapier zegt al voldoende. Als je niet fokt maakt het helemaal niet uit. Voor de verkoop ook niet.

Roman heeft als 2,5 jarige een sterpredikaat behaald en die is nu ook een grote E maat geworden.

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:23

Tja amy ik had et al gezegd geloof ik maar melano is een prachtpony die heel veel inzich heeft en volgens mij kan je echt ver met haar komen, en dan koop je gewoon een paard als je 18 bent.. Ik zou et wel doen, want mellaaantje is heel liev Lachen

Als je een keus moet maken en je doet het niet, is dat op zich een keus Lachen

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:26

Je weet dat ik vind dat je melaan niet moet kopen. Punt 1 is ze te klein en punt 2 is dit geen pony voor het echt hogere dressuurwerk.
Ga lekker op zoek naar een E pony met meer capaciteit! Daar kan je dan nog lekker een aantal jaar mee sturen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:35

Buiten het feit of je er wel of niet te groot voor wordt, ik vind de prijs best hoog eigenlijk. Let wel dat (waarschijnlijk) alles wat Melano nu kan heeft geleerd van JOU! Waar je ook al 2 jaar lang waarschijnlijk niet weinig voor betaald! Kortom de eigenaar verdient eerst door het verhuren, heeft er mooi profijt van dat de pony verder doorgereden is dan 2 jaar terug en rekent dat door in de verkoopprijs! Wat eigenlijk in jouw voordeel moet zijn!

Succes met je beslissing.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:28

obsession schreef:
Je weet dat ik vind dat je melaan niet moet kopen. Punt 1 is ze te klein en punt 2 is dit geen pony voor het echt hogere dressuurwerk.
Ga lekker op zoek naar een E pony met meer capaciteit! Daar kan je dan nog lekker een aantal jaar mee sturen.

Sluit ik me bij aan,
ik vind het teveel geld voor Melano die exterieurmatig te kort komt, zowel als capaciteiten.
Verder ben je er over een jaar te groot voor terwijl je zelf weet hoe slecht je afscheid kan nemen van jouw pony's.
Kortom, laten gaan en rustig zoeken naar een andere pony.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:33

Maar Amy, heb je ambities voor het 'echt hogere dressuurwerk' of wil je op dit moment liever verder komen in de sgw en/of het springen? In het eerste geval is een andere pony dan een betere optie, in het laatste geval kun je met Melano nog best een eind komen. En afscheid nemen moet je uiteindelijk toch, of het nou van Melano is of van een E-pony, en of dat nou nu is of over een paar jaar, dus dat vind ik zelf geen argument.

Kijk eens diep in je hart: hoe zou je je voelen als Melano NU weg zou gaan? En zet dan eens alle plus- en minpunten van aanschaf op een rijtje. Zo zou je toch wel tot een besluit moeten kunnen komen, deels op gevoel en deels met je verstand.

Succes meis, dit zijn geen makkelijke beslissingen!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 14:27

Owh ik weet echt niet wat ik moet doen..
Maar dressuur wil ik niet, springen en SGW, daar gaat het mij om. Vind ik veel leuker.
En inderdaad kan ik altijd heel moeilijk afscheid nemen van me pony's. Als ik nu Melano weg moet doen zou ik eigenlijk eerlijk gezegd niet weten wat ik moet doen. Kom je wel weer over heen, oke, maar die gedachte alleen al... Maar daar heb ik gewoon zo'n erge moeite mee. Altijd al gehad.

Maar hoe bedoelen jullie verder dat Melano exterieurmatig te kort komt?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:36

Als het nu goed gaat met haar zou ik haar nog kopen. SGW begint nu net goed te gaan. En je kunt nog heel veel met haar doen voordat je echt te groot bent. Word je dan te groot kun je altijd nog beslissen om een veulentje met haar te fokken of haar te verkopen en een paardje te kopen.
De prijs is redelijk denk ik. Maar altijd minder proberen natuurlijk!
Ik vind dat ze exterieurmatig voor de sport zo op de foto niet tekort komt. Maar heb haar natuurlijk nooit zien bewegen. Alleen maakt dat voor sgw volgens mij niet zo heel veel uit, hoe de bewegingen zijn...

Succes...

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 15:19

Eerlijk gezegd vind ik je vanaf de foto's al aan de grote kant voor de pony
Daarbij gereken dat ze alles van jou geleerd heeft, vind ik ook de prijs te hoog.
Als ik jou was zou ik verder kijken naar een grote E pony, volgens mij heb je daar veel meer plezier van. Sterkte met je beslissing.

Goedgekeurd onderschrift :)

laurie_oud
Berichten: 33
Geregistreerd: 16-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 15:28

Lachen hee Amytjuh!!

Ik vind dat je Melano moet houden want het is ten eerste een superlieve pony! + een mooie super mooie pony! want in de lessen i hijaltijd heel erg lief toch? En hij is nog jong en zo doen gewoon maar natuurlijk moet je er zelf goed over na denken!!!

see you! to morrow

een toffe site!!!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:11

De prijs is misschien redelijk als hij hem aan iemans anders wilde verkopen.

Jij bent degene die de pony, zover heeft gebracht dat hij die prijs kan vragen!

Dit is natuurlijk geen makkelijke beslissing... Boos!
Volg je je gevoel of je verstand?

Ik volg zelf meestal mn gevoel Lachen, ik zou in jouw geval proberen de prijs te laten zakken, je pony'tje kopen, nog ff uitbrengen en dan te koop aanbieden en dan op je gemakje zoeken naar iemand waarvan jij denk dat hij het goed krijgt.

Dan sluit je het allemaal denk ik met n beter gevoel af, als dat ie zo verkocht word aan iemand en da je later dingen over je pony hoort en denkt als ik maar...

Veel suc-6 met deze moeilijke keuze!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Goldwynn, Irma_Maandag, KikiCelinevs, Mark0919, sterregoud en 40 bezoekers