Waarom met 2 teugels rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Waarom met 2 teugels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 17:24

Hallo allemaal,

ik lees dus de 'club penny' (inmiddels galop d8 ik), en dat meisje wat erin staat (pr8ige pony overigens Kwijl ) rijd met 2 teugels. Nou was mijn vraag: waarom en hoe houd je die twee teugels dan vast?

GRoetjes,


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:35

Die twee teugeles, zijn, denk ik, stang en trens. vanaf de Z kun je daarmee gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:40

Ook op een gewone trens worden wel eens twee teugels gezet. Kan goed werken bij ruiters met een wat harde hand, omdat je dan meer gevoel in je hand hebt.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:40

je hod een teugel tussen pink en ringvinger en een teugel onder de pink...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 19:46

Tigger schreef:
Die twee teugeles, zijn, denk ik, stang en trens. vanaf de Z kun je daarmee gaan rijden.

Nee, ze zijn vastgemaakt aan een gewoon trensje. Lachen Maar wat heeft het voor nut eigelijk?

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:01

Wat het preciese nut is, weet ik niet. Ik weet wel dat op de manege waar ik 13 jaar geleden gereden heb, je dat ook mocht als ze vonden dat je goed genoeg reed. Dan mocht je zelf een teugel erbij kopen en kon je die aan het hoofdstel zetten als je les had. Ik mocht het op een gegeven moment ook, maar ik ben daar enkele weken nadat ze me dat eens gezegd hebben weggegaan (door omstandigheden).Heb ook nooit gevraagd waar het voor was, ik had toen zelf toch geen geld om dat soort spulletjes te kopen voor paardrijden.
Ik hoorde in de les wel opmerkingen tegen de kinderen die er wel mee reden dat ze met halthouden meer de onderste teugel erbij moesten pakken ofzo.
Bij ons in de regio rijdt ook een meisje met dubbele teugel. Toen ik eens vroeg waarvoor, zij ze dat haar paard dan fijner liep, een echte verklaring had ze verder ook niet.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:19

Ik zag gisteren in de stad de bereden politie rijden en die hadden ook 2 teugels aan een gewone trens.
deze hadden dit voor de veiligheid. als er 1 breekt (of doorgesneden wordt of zo als door relletjes heen rijden ) hebben ze er i.g.g. nog 1.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:33

Bij onze ponyclub reed het achttal vroeger (jaren '80) ook met dubbele teugel. Geen idee waarom, volgens mij alleen voor het mooie. De bovenste teugel moest dan een gespje hebben en de onderste moest op de gesp dichtgestikt zijn. Heel strikt allemaal. Ik weet niet waar het precies goed voor is en hoe het werkt, ben benieuwd of er iemand is die het wèl weet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:54

odis schreef:
Ik zag gisteren in de stad de bereden politie rijden en die hadden ook 2 teugels aan een gewone trens.
deze hadden dit voor de veiligheid. als er 1 breekt (of doorgesneden wordt of zo als door relletjes heen rijden ) hebben ze er i.g.g. nog 1.


haha, daarom zit er ook ijzer in Haha! Niet door te snijden
werkelijk waar, want de zadelmaker in Groningen heeft de teugels voor de bereden politie in Groningen gemaakt. Heb het zelf gezien toen hij er mee bezig was. EEn soort ijzerling gaat tussen 2 stukken leer. Ze zijn dus wel vrij stug, maar niet door te snijden.

Je kunt ook met 2 teugels rijden om er sterker van te worden, dus meer te kunnen trekken. Dat zie je ook nog wel eens. Verder heeft het geen nut.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:10

Als je met twee teugels rijdt heb je meer in je hand en minder de neiging om te gaan "knijpen". Je kunt je handen over het algemeen makkelijker ontspannnen en een hele kleine teugelhulp alleen met je pink doen terwijl de rest van je hand stil en ontspannen blijft. (alsof je een verse hondedrol vasthoudt zei mijn oude instructeur altijd) Ook is het wel makkelijk als je het al gewend bent als je ooit eens moet overstappen naar stang en trens. Dat van die met gesp boven en de gladde onder klopt ook inderdaad. (gesp moet van rechts komen) Dit heeft een militaire achtergrond geloof ik. De trensteugel (de bovenste) heeft een gesp zodat je makkelijk een martingaal etc. kunt bevestigen zonder dat het paard los hoeft te staan.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 22:34

En het kan dus niet kwaad voor Jamey als ik het eens probeer? Maar hoe moet je het dan precies vasthouden? Daar snap ik werkelijkwaar niks van!

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:35

De onderste teugel doe je onder je pink door, die gaat dus door de hele hand. De andere teugel hou je vast als een normale teugel.
Laatst bijgewerkt door LMsWinnetou op 04-03-03 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

*geen onderschrift*

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:48

Huh, het kan zeker geen kwaad hoor.... 't is alleen wel wennen voor jezelf in het begin...
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 04-03-03 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:50

De onderste teugel gaat onder je pink door en de bovenste tussen pink en ringvinger. Verder hetzelfde alsof je met 1 teugel rijdt. Geen creatieve constructies zoals Winnetou beschrijft.....

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:51

annegti schreef:
De onderste teugel gaat onder je pink door en de bovenste tussen pink en ringvinger. Verder hetzelfde alsof je met 1 teugel rijdt. Geen creatieve constructies zoals Winnetou beschrijft.....


Haha sorry ik bedoel tzelfde, kon t alleen niet anders verwoorden... Party!!

*geen onderschrift*

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:53

Lol Haha! Haha! Haha! }>

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:03

Sonja schreef:
Ook op een gewone trens worden wel eens twee teugels gezet. Kan goed werken bij ruiters met een wat harde hand, omdat je dan meer gevoel in je hand hebt.


Sonja vraagje.
Met m'n linkerhand houd ik de teugel altijd er vast, moet echt leren om los te laten en dit gaat ze laaste tijd al veel beter. Meer ontspannen enzo. Maar zou het misschien dan ook helpen om is een keer met een dubbele teugel te rijden?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:19

Proberen kan altijd. Baat het niet, schaden doet het zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:51

littleroosie"]
[quote="Sonja schreef:
Ook op een gewone trens worden wel eens twee teugels gezet. Kan goed werken bij ruiters met een wat harde hand, omdat je dan meer gevoel in je hand hebt.


Sonja vraagje.
Met m'n linkerhand houd ik de teugel altijd er vast, moet echt leren om los te laten en dit gaat ze laaste tijd al veel beter. Meer ontspannen enzo. Maar zou het misschien dan ook helpen om is een keer met een dubbele teugel te rijden?
[/quote]

Ja, dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Je ziet wel vaker bij ruiters die een wat te harde hand hebben (dus niet op tijd ontspannen, omdat ze het juiste moment niet voelen) dat ze beter het moment gaan herkennen waarop ze hun hand kunnen/moeten ontspannen, als je ze twee teugels geeft. Je hebt immers meer in je hand, dus minder kans om je vuist om je teugel heen te knijpen, en meer oppervlakte hand/teugel die elkaar raken, dus meer kans om te voelen wat de mond doet.

Probeer het gerust eens, kwaad kan het zowiezo niet.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:34

Sonja schreef:
Je hebt immers meer in je hand, dus minder kans om je vuist om je teugel heen te knijpen, en meer oppervlakte hand/teugel die elkaar raken, dus meer kans om te voelen wat de mond doet.


Wat herkenbaar, ik heb vorige week een jachtteugel gekocht (wat eigenlijk een soort dubbele springteugel is) en daar heb ik dat gevoel ook bij! Het gevoel van 'een hand vol' en het gevoel dat (daardoor) de inwerking anders is. Ik hoef naar mijn idee met die teugel minder druk uit te oefenen om hetzelfde effect te krijgen. Vroeg me af dat 'tussen de oren' zat of dat het gewoon door die lussen kwam waar ik mijn hand in kan zetten, maar dit lijkt me ook een plausibele uitleg.

Hmm... dan was die dubbele teugel in het achttal misschien toch ergens goed voor?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:23

Het is ook een tijdje een modeverschijnsel geweest, maar het heeft idd wel degelijk een bepaald nut.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:30

Ik moest het van mn instructrice ook met mn jinge paard, omdat er dan twee teugels aan het bit zitten, dus een breder stuk wordt gebruikt en zo dus hele andere aanleuning zou krijgen, Je hebt net ff wat meer te vertellen, omdat je zo meer druk kan geven. Ook is het handig voor mensen waarbij de teugels uit de handen gelijden, dit kan niet met een dubbele teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:53

ricoh schreef:
Ik moest het van mn instructrice ook met mn jinge paard, omdat er dan twee teugels aan het bit zitten, dus een breder stuk wordt gebruikt en zo dus hele andere aanleuning zou krijgen, Je hebt net ff wat meer te vertellen, omdat je zo meer druk kan geven.


Verward
(da's de nette variant van "wat een bullsh*t" Haha! )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers