Koper op zich is niet gevaarlijk giftig (koper is echter wel een zwaar metaal!). De koperoxide echter, die vrijkomt bij bijvoorbeeld hoge vochtigheidsgraad en ervoor zorgt dat de koper niet verder wordt aangetast zoals roest bij ijzer doet, is dat echter wel.
Bij een koperbit dat in "goede toestand" verkeerd is het aantal koperionen dat vrijkomt zeer klein en dus niet schadelijk. Als het koper echter gaat oxideren wordt het aantal vrijkomende koperionen zo hoog dat het een geconcentreerd, gevaarlijk giftig zwaar metaal wordt.
Ik quote een stukje van een site over metalen->
Citaat:
Koperrot openbaart zich in een fel-groene kleur en is eveneens poedervormig. Ook dit is giftig.
Koperrot is een andere benaming voor geoxideerde koper (dus dat groene spul)
Wat mij overigens een goedkopere en zeker even efficiente manier lijkt om je bit van dat spul te ontdoen is deze.
Citaat:
"Branden" wil vaak een uitkomst bieden. De benaming branden is onder metaaldetectorhobbyisten ontstaan, en houdt eigenlijk de verhitting en het abrupt afkoelen van een voorwerp in. Leg hiertoe het voorwerpje op de gaspit, of hou het door gebruikmaking van een tangetje in de gasvlam. Na een halve minuut of meer, afhankelijk van de grootte van het voorwerp, laat u het in een bakje (ij-)koud water van. Als het goed is springt de oxidatie er dan zo vanaf. Soms blijft het nog even vastzitten en zal het alsnog met een koper- of bougieborsteltje kunnen worden weggewreven. Als dit niet lukt blijf het dan niet proberen, maar leg of hou het voorwerpje opnieuw (wat langer) in de gasvlam. Vergeet de afzuiginstallatie niet aan te zetten want er kunnen giftige dampen vrijkomen. "Brand" nooit zilveren objecten want die spatten compleet uit elkaar!
Een minder goede manier om "koper" te reinigen is normaliter het gebruik van zuren. (Pure) azijn is hiervan een voorbeeld. Ook wordt bijvoorbeeld citroenzuur gebruikt dat wordt opgelost in heet water. De verhouding is ongeveer 1 eetlepel per beker. Het voorwerp mag er in beide gevallen niet te lang in blijven liggen, dus controleer het tussentijds. Afborstelen kan weer gebeuren met een koper- of bougieborsteltje.
Ohja, Margreet, mijn vader is goudsmid, die kent een hele hoop van metalen en heeft mij altijd geleerd dat je voor koperrot flink moet opassen. Hij is dus wel thuis in wat ie zegt